{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Sundhedseftersyn - Hvor tit?? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg endelig fået Baghera's sundhedsbog med fra min mor af, og sidder så og kigger i den, og kan se hun ikke har været for flink til at sørge for diverse vaccinationer osv. Og hun har aldrig været til sundhedseftersyn, så nu kommer mit spørgsmål - Hvor tit skal en kat til sundhedseftersyn????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sundhedseftersyn - Hvor tit??
  • #1   6. sep 2010 Mine blir tjekket 1 gang om året.

  • #3   6. sep 2010 Mindst en gang om året. Det afhænger osse en del af kattens alder. Min på 13 år er ca 3 gange om¨året, selv om han endnu ikke fejler noget.

  • #4   6. sep 2010 Tak for jeres svar. smiley
    Baghera er nu 7, og har et par skavanker.
    Hun er desværre en af de uheldige katte, hvis tænder rådner, så dem tjekker vi tit, så hun kan få dem fjernet inden de bliver for slemme.
    Hun kan ikke miaue rigtig (har aldrig kunne), så "knirker" næsten altid i stedet for, men miauer hun, kommer der bare nogle halv miau/pive lyde.
    Og så kraser hun sig selv i det ene øje, og i nakken, så hun har altid noget betændelses ligende ved øjet (se evt billeder på hendes profil), men vi vil ikke gøre noget ved det da hun jo bliver ved med det, og det er ikke noget der genere hende.
    Men udover det virker hun sund og rask. smiley

    Ville i mene én gang om året er nok?


  • #5   6. sep 2010 Jeg synes, du skulle få hende til et grundigt tjek ved en dygtig dyrlæge, og så kan skavankerne forhåbentlig blive ordentligt behandlet. Derefter kan du spørge dyrlægen, om h*n mener det vil række med én gang årligt.

    (Det er ikke nødvendigt at vaccinere hvert år).


  • #6   7. sep 2010 Tinka D: Jeg har enlig også gået i noget tid og tænkt på hun måske skulle have et ordenligt tjek, hvor hun simpelthen bliver tjekket i hoved og røv, for det ene og det andet, da hun jo er ved at være lidt oppe i årene.
    Hvor dygtige vores dyrlæger er til sådan noget ved jeg så ikke, da det somregl er noget ang hesten der bliver bestilt dyrlæge til, men de to gange vi har haft dyrlæge til kat, den ene gang var med Baghera's tænder, den anden var en aflivning af den gamle, har de været utrolig søde, og meget professionelle.

    Ang vaccination, har hun kun fået én, så det skal hun nok også have.

    Men hvor meget ca koster sådan et sundhedseftersyn?


  • #7   7. sep 2010 Nå ok, så dyrlægen har kigget på hende før (tænderne).

    Almindeligt sundhedseftersyn ved en smådyrsdyrlæge koster ca. 500 kr (se evt. tråden fra i går "konsultation = gå ind ad døren". Men der er vist store forskelle alt efter dyrlæge, og hvor i landet man bor.





  • #8   7. sep 2010 Okay. Jamen så hører jeg lige dyrlægen ad når han kommer ud til hesten alligevel. smiley

  • #10   7. sep 2010 Det er ikke korrekt udekatte skal vaccineres oftere end indekatte for det der normalt vaccineres for: Herpes, Calici og kattesyge.

    Bor man i et risikområde for leukæmi - så skal den vaccine gives årligt


  • #12   7. sep 2010 Det er IKKE korrekt at udkatte skal vaccineres årligt.

    Herpes og calici er primært katteri virus
    Kattesyge, det er et udekatteproblem .- vaccinen holder i 7 år på en fuldt vaccinet kat = 12 og 16 uger og året efter.

    Som nævt er det årlig vcciniering or leukæmi - hvis man bor i et risikoområde

    http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

    Der er penge i at vaccinere - selv hvert 2. eller 3. år er i overkanten

    For lidt og for meget - der er en bagside ved vaccinering også.



  • #13   7. sep 2010 Lis - Skal det forstås sådan, at har man udekatte og bor i risikoområde at det burde være nok med vaccine for leukæmi når de er fuldvaccineret?

  • #14   7. sep 2010 Pernille N

    lige præcis sådan skal et forstås:-)


  • #15   7. sep 2010 Lis - Okay tak smiley

  • #16   7. sep 2010 Altså, jeg er informeret ligesom Lis, af min dyrlæge.. Mine katte er blevet som 12 uger, 16, derefter da de var 1 år, og Dusty da han blev 3 år.. Og Soffy bliver også først når hun er 3 igen.. Min dyrlæge informerede mig da om at da mine katte var indekatte som kun kom ud i snor, og ellers havde fået vaccinerne som små, ikke behøvede at se Dusty til vaccination før om 5 år efter, altså næste gang når han er 8 år... Han fortalte mig ligesom Lis skriver, at der er penge i skidtet, og det slet ikke er nødvendigt årligt, eller anden årligt, og jeg derfor som MANGE andre af hans kunder/patienter blev misinformeret..

    Indtil videre har jeg fulgt hans råd, og med alt andet har han haft ret, så jeg stoler også på ham med det.. smiley Dog vælger jeg stadig at komme på "besøg" ved dyrlægen og få et overordnet tjek årligt.. smiley Bare for missemor's nervers skyld.. smiley


Kommentér på:
Sundhedseftersyn - Hvor tit??

Annonce