Min kat mjaver om natten Min kat mjaver om natten
Hej alle sammen
Min kæreste og jeg vækkes hver nat af vores kat, der mjaver.
Det starter oftest ved femtiden og bliver ved on/off indtil vi står op omkr. syv-/ottetiden. Det generer os rigtig meget og vi er ved at blive godt trætte af det. Vi bor i en 1-værelses og hun er indekat.
Vi har læst os til, at det kan skyldes sult, utryghed eller simpelthen behov for opmærksomhed. Så vi sørger for, at der altid er mad i skålen til hende, når vi går i seng. For at komme evt. utryghed til livs, har vi prøvet at begrænse det område hun færdes i, ved at lukke døren ud til køkkenet. Vi har også forsøgt at ignorere hendes mjaven væk, for at lære hende, at vi ikke kan lege med hende om natten. Men lige lidt hjælper det. Hun bliver ved med at mjave.
Det er først når man står op, at hun stopper. Er der nogen, der har været ude for det samme? Og hvad skal vi gøre?
Vi håber I kan hjælpe
Venlig hilsen
Laura
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.542
Når der står mad er dem ikke sulten og utryg tror jeg næppe, men det bliver tidligt lyst og så skal man op
Det eneste der er at gøre, er at ignorere det. Når bor i en etværelses så kan jeg godt se, at der kan være et praktisk problem med at lukke hende ud af soverummet, ellers er det en løsning.
Af samme grund har mine ikke adgang til soveværelset og skulle de blive nataktive og jeg vågner ved det, så bliver jeg helst i sengen og lyset forbliver slukket
Sådan har det været i mange år og oftest er det sådan nu, at jeg godt kan stå op og gå på toilettet uden at de vågner - med mindre at jeg tænder lyset, for så er vi altså stået op - om jeg gider eller ej
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 560
jun 2021
Følger: 12 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 5
Det var meget hjælpsomt, selvom vi havde håbet, der fandtes en eller anden mirakelkur;) ...men det gør der nok ikke! Så dejligt at blive bekræftet i, at vi gør det rigtige med at ignorere hende. Vi må vel bare tage os en ordentlig godnatdrink inden vi går i seng og håbe vi kan sove os igennem hendes mjaven xD
Gad vide om mørklægningsgardiner kunne løse noget, hvis nu det skyldes lyset?
Hun er ikke neutraliseret... jeg troede også først at det var derfor. Men det har været det samme hver nat de sidste mange uger, så jeg tror ikke, det er fordi hun er i løbetid
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.000
Selvom at hun ikke er i løb så siger hendes hormoner at hun skal ud og finde herrebesøg
få hende ordnet og I får en mere rolig dame
jun 2021
Måske er der alligevel en slags “mirakelkur” så...
Vi vil helt sikkert overveje at få hende neutraliseret. Tak for rådet!
jan 2019
Følger: 63 Følgere: 270 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 759
Ja der er ingen tvivl. Her har der også gået en hunkat rundt og miavet de sidste par uger.
Gustav vil gerne snakke med den men da han er kastreret bliver det ikke til mere.
Til gengæld har der været to andre interesserede bejlere som han så har jaget væk og hylet af.
Sikken et cirkus pga. af en villig hunkat men nu ser det ud til at være ovre.
I øvrigt var der ikke tvivl, den spandt højlydt, kælede med træerne og snakkede højlydt med drengene
aug 2010
Den rigtige kombi er nok en god godnat-drink og sterilisation OG mærkning
Jeg understreger mærkning, da der kommer en ny lov pr. 1.7. hvor umærkede katte betragtes som herreløse.
jun 2021
Det lyder som en vinder-kombi
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 560
Håber det bliver godt, når hun er steriliseret
mar 2019
Følger: 7 Følgere: 235 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 625
Både hans mjaven og varmen bliver bare for meget.
Jeg tror han ser solen står op og vil så fortælle os at nu er dagen startet - eller så er det Lulu der har vækket ham (for hun løber bare rundt i stuen) - også kommer han ind og sladre
Sådan starter vores dage - man vænner sig til det - det er tidligt om sommeren - bliver senere når solen står senere op og det er vinter. Mine er alle neutralisere.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.129
Har hun mad, så sulter hun ikke, så må i bare vende ryggen til, tage ørepropper på, og i kan måske tænke på noget mere, men i skal ikke reagere på hende
Det bliver bedre med alderen, men mine 2 er 8 og snart 10, og kan stadig have perioder, hvor jeg ønsker dem hen hvor peberet gror, særligt hvis jeg har haft flere dage, hvor jeg har været mega tidligt oppe, og så har tid til at sove længere igen.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 805 Katte: 20 Emner: 115 Svar: 7.321
jun 2021
Det lyder som om at det er meget normalt med morgenmjaveri, og det bare er noget vi katteejer-noobs skal vænne os til
Jeg tænker ikke umiddelbart at øremærkning er nødvendigt, nu når hun er chippet og jo altså er en indekat. Men jeg er jo som sagt "ny i trafikken", så måske er det også noget vi skal undersøge nærmere...
nov 2013
Så kan finder regne ud, at katten er mærket.
Vores er også indekatte og chippet.
jun 2021
Det lyder som en god idé. Jeg håber ikke hun løber væk, og tænker nok et eller andet sted ikke at det kommer til at ske. Men man kan jo aldrig vide, og de er jo nogen små udbryderkonger de katte
nov 2013
aug 2010
3 gange rundt om en minisyren, så kunne han komme ud af selen - og nu har han stuearrest.....
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.000
så uheld kan ske og gør det desværre også ind imellem
min løbegård er med tag og net og alligevel er han kommet ud
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Her har mørklægning ikke gjort en forskel. Da Sofus var ung (og rablende vanvittig) havde jeg en drillepind og lidt legetøj liggende under kanten af topmadrassen, så når han fik et morgenflip så legede jeg lidt med ham, halvt i søvne. Når jeg havde gjort det faldt han i søvn igen og jeg sov videre.
Sofie vækker mig gerne for at putte. Hun råber af mig og når jeg så er helt vågen og har flyttet mig, lægger hun sig til at sove på min plads i sengen grrrr
Hun har nu nok lært det af Sofus, for han vækkede mig også altid for at putte ????
Min kat mjaver om natten