{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Stamtavle? {{forumTopicSubject}}

Jeg har to spørgsmål m.h.t. stamtavler. Jeg har købt en ren maine coon killing. Begge forældre har stamtavle, men jeg har ingen til min killing.
1) Kan man blive godkendt som ren maine coon og dermed deltage i stevner, selvom man ikke har stambog med fra starten?

2) Hvis dette ikke er muligt, kan hun så blive godkendt til arvl?

i er meget vekommende til at gå ind og se hende! Hun hedder Marla...

mvh. Sanne

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle?
  • #2   17. mar 2008 1. Nej

2. nej

Hvis man ønsker en raceren kat af hvilken som helst slags, så køb en med stamtavle.

De såkaldte "ægte uden tavle" kan IKKE bruges på udstilling og de kan IKKE få stamtavle, hvis opdrætteren ikke allerede har søgt dem.

• #3   17. mar 2008 Det sidste er forkert formuleret.

De kan IKKE få stamtavle, hvis
    -opdrætteren ikke er medlem af en af de 4 hovedklubber
    - opdrætteren ikke har til hensigt at søge stamtavle på alle killinger i kuldet
    - katten er over 10 mdr
    - forældrene - eller den ene forælder, ikke har stamtavle

• #5   17. mar 2008 Men noget andet er...

hvorfor søger man ikke information om dette, INDEN man anskaffer sig en kat man vil på udstilling med - og have killinger med stamtavle) på??

Det er da lidt skørt..

• #7   17. mar 2008 Eller måske fordi hun ligner en med Skovkat i.....*S*

Hvad gav du for hende? Det er gerne en indikator på om der er stamtavle eller ej

• #8   17. mar 2008 Anne - jeg kunne godt komme med et bud..
    jeg gætter på, at killingen er købt for 2500 - 3000 kr.

Var lige inde og se din kat, og jeg må sige, at den hverken ligner MCO eller NFO fuldt ud...

Er lige lidt bange for, at du er blevet lidt snydt mht. racerenhed...

• #9   17. mar 2008 En stamtavle dokumenterer kattens aner mange, mange generationer bagud, og viser, om katten er renavlet. Derfor giver det næsten sig selv, at du ikke kan få din kat godkendt til avls- eller udstillingsbrug, hvis den ingen stamtavle har.

Det er nemt at stambogsføre killinger efter stambogsførte forældre, men når først stamtavlerne bliver droppet, kan man altså ikke få dem igen; de er tabt for altid. Måske værd at tænke over, hvis man overvejer at købe en "ægte <biip> uden stamtavle" - mange fortryder senere det valg.

• #10   17. mar 2008 Pil - jeg er fuldstændig enig med dig;-))

I øvrigt var denne kommentar til Sanne:
    Var lige inde og se din kat, og jeg må sige, at den hverken ligner MCO eller NFO fuldt ud...
    Er lige lidt bange for, at du er blevet lidt snydt mht. racerenhed...

• #11   17. mar 2008 Tak for alle de fine svar og råd! Det har bestemt gjort mig klogere...
    Meen jeg er nu glad for min lille killing, jeg syntes hun er meget smuk og ikke mindst sjov, sød og kærlig Så jeg er sikker på at jeg ikke kommer til at fortryde!
    Hvis jeg så for alvor vil have udstilling og avl som interresse/hobby/lidenskab, må jeg jo enskaffe mig en mere (det ville kun være dejligt! er helt vild med racen!) -denne gang med bog smiley
    Vil dog lige ringe til opdrætter og tale med hende om evt. tilmældelse inden de 10 mdr. Tak for det tip Gitte!!!

• #12   17. mar 2008 Det kræver at opdrætter har et registreret stamnavn og er medlem af en af de 4 hovedklubber i Danmark, for at h*n kan få stamtavle på sine killinger. Dog kan man få lov at få stamtavler på et enkelt kuld uden stamnavn. Og er opdrætteren registreret, så *skal* der søges stamtavler.

• #13   17. mar 2008 Sanne B - Du må da meget gerne lige skrive hvad sælgeren siger ang dit opkald om stamtavle? (Tænkier på hvilke undskyldninger hun nok kommer med) :o)

• #15   24. aug 2014 Sanne har ikke været online siden 2010, så du får nok ikke noget svar Winnie smiley

Kommentér på:
Stamtavle?

Annonce