Fra lejlighed til katte-voliere {{forumTopicSubject}}
Jeg håber at i kan hjælpe mig med gode råd og meninger, da jeg er lidt i vildrede og meget nervøs for om mine katte vil kunne klare så store ændringer, som jeg overvejer.
Jeg har to dejlige indekatte, Freja og Frederik, begge på 5 år. De har altid boet i lejlghed og er kun kommet ud på altanen en gang imellem.
Nu har jeg så fået en kæreste, som bor i hus, men som desværre er allergisk overfor katte. Meget, meget trist. Han har også en rottweiler, så det er jo heller ikke en god blanding. Jeg skal flytte hjem til ham om 3 uger og har længe overvejet hvad der skal ske med kattene. Er dog kommet frem til, at jeg vil beholde dem, for jeg kan simpelthen ikke nænne at skille mig af med dem. De betyder så meget og er som børn for mig.
Min kæreste er gået med til at bruge en del af carporten til at bygge et katte-voliere i. Ca. 3-4 m2 og 2,5 meter til loft. Ikke så meget plads, men vi vil sætte en masse hylder, klatretræ, grene, huler osv. op til dem. Vi vil så lave hul fra volieren ind til værkstedet, hvor de så også får et bur, kan dog kun blive på 1-2 m2. Her skal de have en varm sovekasse, deres mad osv.
Det jeg er nervøs for er, om de vil kunne trives i disse omgivelser. For det første får de meget mindre plads end de er vant til. For det andet er det et ret stort temperaturskift for dem at skulle være ude og i værkstedet i forhold til i en varm lejlighed.
Jeg vil meget gerne høre jeres meninger, råd og eventuelle erfaringer.
Mvh Katja
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
Det er også en stor temperatur ændring, og alt efter hva for nogle katte det er, så skal de da i hvertfald lige vænne sig til det i hvertfald.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Det vil være synd at gøre det på den måde..
Hvis ikke du vil af med dem må du/i finde ud af noget andet.. Man kan jo fx få medicin mod allergi..
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 118
Jeg har forsøgt at finde en ny familie til kattene, men uden held. Det er meget svært at komme af med to voksne katte. Derfor vil jeg hellere prøve denne løsning af og se om de kan trives istedet for at skulle aflive dem eller aflevere dem til et internat.
Min kæreste ER allergisk, men reagerer ikke umiddelbart så meget på det når han ikke selv er i fysisk kontakt med dem. Men har han været i min lejlighed i 1 times tid begynder næse og øjne at løbe. Så det kan ikke gå at de er inde i huset.
Jeg elsker de katte meget højt og ønsker dem selvfølgelig det bedste. Jeg har snakket med flere internater/kattepensioner om de mener, at kattene vil kunne trives under sådanne forhold og de siger ja. Men de steder har de jo også katte på meget lidt plads.
Det er meningen at kattene skal kunne lukkes ud i hele værkstedet et par timer om dagen når vi er hjemme. Der er ca. 20 m2 der og jeg vil kunne sidde med dem og lege med dem. Men det er selvfølgelig ikke det samme som at ha dem inde i lejligheden. Har også overvejet om de sku ha lov at gå frit udenfor i stedet for i en voliere, men der er mange vild-katte og hunde der strejfer rundt, så det tør jeg ikke.
Når man siger BUR lyder det selvfølgelig også meget negativt, men nu mener jeg heller ikke et lille bur uden udfoldelsesmuligheder for dem. Vil selvfølgelig lave det så godt som muligt med hylder, store grene, klatretræer, kasser og huler. Men ved ikke om det er nok. De får sammenlagt 5-6 m2 men dette er selvfølgelig mere når man tænker højden med da de jo vil få mulighed for at bevæge sig helt op til loftet.
Jeg skal til dyrlægen med dem idag til vaccination, så må høre hans mening også. Det er godt nok svært synes jeg.
Katja
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
Det virker underligt , at han ikke er alergisk over for dig, du har jo kattehår på dig. Katte der har været vant til menneskeligt kontakt skal pludselig ikke spærres inde. Så bør de få et nyt hjem.
Hvad med en ny kæreste???
mar 2008
Jeg ved ikke hvordan det er at have katte-allergi, men har selv set at hans øjne og næse løber når han er i lejligheden hvor kattene er. Dette sker ikke når han er sammen med mig, selvom jeg da sikkert har nogle katte-hår på mig.
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 81
mar 2008
Jeg synes heller ik det er den bedste løsning, men er den eneste jeg kan se på nuværende tidspunkt. De er i forvejen vant til at være meget alene, så de får ikke meget mindre menneskekontakt end de plejer. Jeg vil selvfølgelig lukke dem ud i værkstedet og bruge tid med dem hver aften. Værkstedet er stort og opvarmet.
Til at starte med bliver det begrænset plads de får, men vi har planer om at bygge terasse på taget af carporten og så lave hul fra volieren og derop, hvor vi så vil hegne ind, så de får en masse plads deroppe.
mar 2008
sep 2007
Det er hårdt, men af og til må man lade fornuften sejre, selvom det gør ondt!
mar 2008
mar 2008
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Dit valg står mellem kattene og kæresten - og du har valgt kæresten. Det skal kattene vel ikke lide under.... ?
Jeg forstår godt, at du ikke bryder dig om tanken om internat eller aflivning. Men ingen af delene kan vel være værre end at blive sat ud i en carport og skulle leve der resten af sine dage. Jeg forstår slet ikke hvordan du overhovedet kan overveje det!
mar 2008
Jeg er bestemt ikke egoistisk og jeg ønsker bestemt et godt liv for kattene.
At skulle vælge mellem sin kæreste og sine katte er et valg som jeg tror de færreste mennesker bare sådan lige kan tage.
Jeg har prøvet at finde en løsning som gør at kattene ikke skal aflives og ikke skal på internat, hvor sandsynligheden for at de finder et godt hjem er ret lille.
Jeg har ikke tænkt mig at de skal gå i et bur uden nogen menneskelig kontakt. Vil gøre det så godt for dem som muligt.
Ville da bestemt overveje at give dem et nyt hjem, hvis den rette familie dukkede op. Men det er to voksne katte, ikke killinger, så derfor er det svært.
mar 2008
dec 2006
Det siger da sig selv, at det IKKE er et godt liv for kattene at bo i en carport!
**At skulle vælge mellem sin kæreste og sine katte er et valg som jeg tror de færreste mennesker bare sådan lige kan tage.**
Så hører jeg til de færreste mennesker, for jeg har valgt på forhånd. Jeg har ikke ondt i røven af, at du og andre vælger anderledes, men så må man altså tage konsekvensen og sige farvel til kattene.
Et nyt hjem ville være en mulighed, men det tager tid - måske lang tid - at finde et nyt godt hjem til to voksne katte. Men du har så valgt at flytte sammen med kæresten nu, inden du har fundet et nyt hjem til dem. Det er dit valg, men du KAN da for pokker ikke byde kattene at bo i den carport!
mar 2008
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
Han kan da ikke gøre for at han er allergisk. Og Det er da heller ikke fedt at skulle leve på medicin fordi ens kæreste har valgt at have katte. Hvis man nu ikke selv har valgt det.
Jeg synes ikke det lyder som gode forhold for din kat. Eller for dig der skal sidde tre timer på værkstedet efter arbejde og du er træt og burde lave mad inde i huset, eller være sammen med kæresten. de to ting kan ikke følges ad, desværre.
Et nyt hjem er at foretrække. der er da to annoncer herinde i markedet lige nu med nogen der søger voksne katte.
Det er en svær situation..men fat mod og glæd dig over at du er glad med din kæreste, og ønsk for dine katte at de får et nyt dejligt hjem.
Kunne aldrig selv skille mig af med de små, men omstændigheder kan altid spille en et puds og så må man tage den derfra.
Nina
dec 2006
**Jeg har bestemt ikke tænkt mig at de skal "bo i den carport" resten af deres liv. Men det er en start det nye sted jeg flytter hen.**
Jamen så har jeg misforstået dig eller overset noget i tråden. Hvad er så planen? At du fortsat vil søge nyt hjem til dem?
mar 2008
1000 tak for dine søde ord. Det varmer her ovenpå alle de huk som både jeg og min kæreste har fået.
Jeg har ikke sovet de sidste mange nætter af bekymring for kattene. For jeg synes heller ikke det er de bedste forhold de vil få til at starte med. Og det har jeg det rigtig, rigtig skidt med. Men når man så hører fra internater og kattepensioner, at det kan de sagtens, så affinder man sig lidt med det.
Jeg har mange gange overvejet tanken om et nyt hjem og har spurgt både venner, kolleger og familie, men uden held. Det er også bare en helt ubærlig tanke at sku sige farvel til dem. Ville sådan ønske at der var en anden udvej. Har grædt så mange tårer ved tanken om det.
Men tak for dine ord...
Katja
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 45 Svar: 365
Jeg synes, at det er ok at prøve det af, og så genoverveje situationen igen senere...
Jeg ville heller ikke kunne give mine katte fra mig, før jeg selv følte at jeg havde forsøgt alt....
Håber nok mest på, at kæresten kan få noget medicin, sådan at det bliver muligt, at kattene kan færdes i en del af huset, men det vil kun tiden jo vise...
Held og lykke med det..
Knuzz Sussie
mar 2008
mar 2008
Jeg har det præcis som dig. Man vil ikke give sine dyr fra sig før alt andet er afprøvet og der ik er andre muligheder tilbage. Det kan godt være at nogle synes det er egoistisk og måske ikke det bedste valg for kattene. Men jeg vil bare gerne give det en chance. Hvis de slet ikke trives vil jeg selvfølgelig finde en anden løsning.
Håber sådan at det løser sig. Det er virkelig hårdt...
mar 2008
dec 2006
Men hvis det er som midlertidig løsning så ser sagen da anderledes ud end hvis det skulle være en permanent "løsning". Jeg kan stadig ikke få øje på i dine indlæg hvad planen så er. Du skriver nu, at carporten er til en start....
Jeg går ud fra at kattene er neutraliserede, og i så fald kan du annoncere efter et nyt hjem på www.vildkat.dk. Jeg tror faktisk at der er en god chance for, nyt hjem derigennem, for ofte er der nogen der søger katte, der er vant til at være inde - og der er ikke altid det store udvalg af sådanne katte på vildkat.
dec 2006
mar 2008
dec 2006
Jeg mente nu også, at du skulle sætte kattene på vildkat.dk, og så lade evt. interesserede henvende sig til dig.
mar 2008
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 761
Derfor har han været ved næse/hals læge og hun har givet ham følgende:
Men han tager en pille dagligt(ved behov) . De hedder Mildin 10mg, og næse spray efter behov nasonex 50 mikrog./dosis.
Han har fx ikke taget det hele vinteren.. men er lige begyndt at bruge sin spray.. det er nok fordi misserne skifter pels.
Et bad hver 4-6 uger mindsker alliergi med ca 75% ( det er bevist)
Så mon ikke i kan finde en løsning... som passe jer og kattene..
knus
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 320
Katteallergi er en af de værste inhalationsallergier, fordi den er helårs og fordi man reagerer ved at være sammen med nogen, der har været sammen med en kat, dvs. det er ikke kun ved at have katten i samme rum som allergikeren, men også ved at allergikeren er i samme rum/tæt på en person, der har kattehår på sig.
I Sverige blev der for mange år siden bygget en skole, hvor *ingen* af eleverne eller de ansatte måtte have nogen form for pelsdyr derhjemme. Der var en form for gulvtæppe på gulvene (kan ikke huske materialet nøjagtigt) og efter noget tid blev der taget prøver af dette tæppe.......tra da: Der blev påvist katteallergener i tæppet på trods af, at ingen der selv ejede kat, måtte komme på skolen. Kattehår klistrer langt mere end f.eks. hundehår.
mar 2008
Og ja, man vil ikke skulle vælge mellem kattene eller kæresten.
Knus
mar 2008
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
Man kan altså godt være allergisk overfor katte uden at personen som er allergisk mærker til noget ved at være sammen med katteejer... Jeg har selv en onkel som er allergisk, og han reagerer på samme måde som Katjas kæreste...
Synes dette er en voldsom konklusion: Han kan ikke lide katte, men skjuler det som "allergi" ...det er mit gæt....hvad vil du dog med ham......der er et ordsprog der siger, at man skal være på vagt over for mænd der ikke kan lide katte, for de kan inderst inde ikke lide andre end sig selv ;-)))))))))
Undskyld, men synes altså en del af dine indlæg er lidt meget overdrevne...
Katja: Jeg håber du finder en løsning... Men som de andre siger, så vil det være synd at sætte dem i et bur... Tror desværre du må "nøjes" med kæresten og rottweileren Held og lykke med at finde den rigtige løsning til kattene
jan 2007
dec 2006
Problemet er altså ikke, at det er svært at finde nyt hjem til kattene - problemet er, at du ikke vil af med dem.
Jeg kan godt forstå din modstand mod at give slip på kattene, men for lige at gentage mig selv, så mener jeg at voksne mennesker må tage konsekvensen af deres valg! At forsøge med carporten i stedet for at annoncere efter nyt hjem til kattene er IMO at trække pinen i langdrag - også for dig selv.
Du lægger ud med at skrive at du er nervøs for om kattene kan klare det. Den nervøsitet synes jeg du skulle "lytte" lidt mere til. Som Louise E tror jeg, at du godt selv inderst inde ved, at carportløsningen ikke holder. Jeg tænker, at det er en tanke opstået i panik pga. modstanden mod at give slip.
Tænk lidt frem og prøv at forestil dig, hvordan det vil være at bo i et hus, og kattene så er ude i carporten - nat og dag. Vil du selv kunne holde det ud?
Og prøv at leve dig ind i kattene, og forestil dig, hvordan DE vil have det med de forhold, du overvejer.....
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 761
Det er "kun" overfor en af vores katte han reagerer på..
men somsagt.. gi kattene et bare hver 4-6 uger.. og tør dem godt med føntøre.. ikke alle katte kan lide dette.. så mit råd er at købe en kattesele som de har på mens du vasker og tørre.. så river de i det mindste ikke dig, og de kommer heller ikke selv til skade..
Der er altid en løsning på problemerne.. de kan bare være svære at finde..
Men aflivning er ALTID sidste udvej.. nyt hjem..tja det er heller ikke altid lige sagen..
for lidt plads til kattene er bestemt ikke en udvej...
håber du får sparket kæresten afsted til lægen..
held og lykke
jan 2007
Jeg elsker mine katte og min kæreste lige højt, men hvis jeg kom i den situation ville der ikke være noget at rafle om. Min kæreste måtte prøve alverdens medicin indtil vi fandt noget der virkede.
Ville han ikke være villig nok til det, ville han ikke være villig nok til at være sammen med mig.
På mig lyder det som om han slet ikke har forsøgt med medicin endnu, og så synes jeg bestemt at det er tidligt at vælge at bure dem inde. Hvor der er vilje er der vej, siger man jo,
Og der må være en "vej" der ikke kommer til at gå udover kattenes ve og vel.
Jeg tror godt at jeg kan sige dig med 99,9% sikkerhed at kattene ikke vil kunne affinde sig med det.
jan 2007
(haha, fik i egentlig den? en "hår" situation :P)
sep 2007
Ja, nu bliver jeg stemplet som en af de sure kællinger og mokker, men det har jeg det fint med, for jeg kan simpelteh ikke holde tilbage længer.
Tænk på dine katte istedet for dig selv.
jan 2007
Hun er ekstremt meget i tvivl om hvad hun vil
sep 2007
jan 2007
sep 2007
Hvis hun godt ved at bur løsningen ikke er optimal, hvorfor så holde sådan fast i den, og sætte den højere end at finde et godt hjem til kattene?
sep 2007
Ja, jeg må erkende, at jeg også er helt forfærdet over, at hun overhovedet er kommet på ideen med det bur i garagen. Jeg tænker bare på de stakkels katte, der måske ser en fremtid i møde i et bur i en garage. Det er bare så synd. Der er jo sager mod folk der netop holder kat på den måde.
mar 2008
Jeg tænker bestemt ikke kun på mig selv, men også på kattenes tarv. Jeg er kattemor og har været det for dem i 5 år nu og de er ikke trygge ved ret mange andre mennesker end mig. Jeg kender kattene og deres specielle vaner ud og ind. Derfor er det ikke kun en egoistisk beslutning at ville beholde dem, men også fordi jeg tvivler på, om de ville få det godt et andet sted. Dette vil sikkert bringe et rama-skrig herinde fra alle dem som synes at jeg er dyrplager bare ved at jeg overvejede voliere løsningen i carporten som en start. For de mener jo tydeligvis at en aflivning ville være bedre end sådan et liv. Men det var bestemt ikke fastlagt at jeg vil gøre det sådan. Jeg ville høre folks meninger og eventuelle erfaringer med at have katte i voliere først, da jeg intet ved om dette.
Jeg var ved dyrlægen igår som sagde god for at have katte i voliere, hvis bare det er stort - min. 15-20 m2 og at de har et varmt sted at være om natten samt har menneskekontakt hver dag.
Jeg har snakket med min kæreste igen og vi har besluttet at bygge et kæmpe voliere på ca 30 m2 som strækker sig over hele terassen og en del af haven. Halvdelen vil blive med tag og træ på siderne og den anden halvdel med voliere-net. Der vil blive en åbning ind til værkstedet, hvor de vil få et varmt sted at sove. I vinterhalvåret skal de måske have adgang til bryggerset også. De får meget tid alene, men det er de vant til og klarer fint. Jeg tror de vil elske det voliere for de er vilde med at komme ud på altanen og bruger meget tid i vindueskarmen også. Jeg vil selvfølgelig også bruge så meget tid med dem som muligt.
Jeg vil gerne afprøve denne løsning før jeg skiller mig af med kattene. Det håber jeg at nogle af jer har bare lidt forståelse for. Hvis kattene ikke kommer til at trives vil jeg selvfølgelig håbe at min kæreste vil prøve medicin mod sin allergi så vi kan få kattene ind til os. Og hvis dette ikke går, vil jeg finde dem en ny familie.
Katja
jan 2007
Stadig ville jeg ikke være tilfreds hvis det var mine egne katte. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan prøve medicin først, og så derefter se på det.
Det er IKKE iorden at kattene skal lide under DIT valg.
En løbegård til dem er en dejlig ide, men at de ikke har andet synes jeg bare ikke er iorden.
Hvis jeg, ligesom Louise E forestiller mig hvordan det ville være for mine katte, bliver jeg også helt trist ved tanken. Johnson ligger her i sofaen ved siden af mig, og han er altid hvor jeg er. Både ham og putti er altid i nærheden af mig, hvis jeg går hen i den anden ende af stuen og sætter mig, går der ikke mange sekunder før de også er derhenne.
De er måske mere "afhængige" af mig end dine er af dig , Men jeg er helt sikker på at dine også nyder dit selskab, og at se hvad du laver og generelt være i nærheden.
Jeg synes ikke det vil være dyremishandling at have dem i en voliere på 30 m2, hvis de har mulighed for et ordenligt varmt sted. Men jeg synes stadig det er meget synd for dem.
Det afhænger lidt af hvordan kattene er. Er dine altid tæt på dig, vil jeg kalde det dyremishandling at fjerne dem fra det. Hvis de normalt holder sig mest for sig selv, så kan du godt gøre forsøget.
Jeg kommer bare aldrig til at respektere folk, hvis et valg er truffet så egoistisk at det går ud over nogen.
Og det gør det altså i den voliere. Det vil ikke være helt optimalt for dem, uanset hvordan du indretter den.
mar 2008
Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig blot at bruge 5 min dagligt på at sætte vand og mad ud til dem. Ku jeg aldrig drømme om. De kommer til at være på terassen, hvor der er vinduer fra gulv til loft ind til stuen, så jeg kan hele tiden se dem derfra, og de kan se mig, og står de ved ruden og mjaver går jeg selvfølgelig ud til dem.
Og ja, min kæreste er i værkstedet, engang i mellem, men ikke flere timer af gangen, så det ville sagtens kunne gå tror jeg. Desuden er der ingen møbler derude som kan blive fyldt med kattehår, så det er jo noget andet end hvis han sku sidde i en sofa hvor de havde ligget.
Jeg er enig med alle i at dette ikke er optimalt. Og vidste jeg at det skulle være sådan resten af deres liv ville jeg ikke gøre det. Men det er det bedste jeg kan tilbyde dem lige nu. Og så vil jeg gøre alt jeg kan for at dette skal blive ændret på sigt til noget bedre. Men jeg synes det er en ok løsning, som jeg ikke tror vil skade dem eller være synd for dem.
Mine katte er ikke de mest sociale katte jeg har mødt. Men selvfølgelig vil de gerne op og nusses en gang imellem. Og det vil de også blive. Jeg arbejder meget og er derfor hjemme meget få timer om dagen, så de er vant til at være meget alene og har det fint med det. De hygger sig med hinanden. Desuden plejer de at være lukket inde i stuen om natten, da hankatten ik kan finde ud af at forholde sig i ro inde i sengen, så der plejer de også at være alene. Så en kæmpe omvæltning i forhold til kontakten og tiden sammen med mig vil det ikke blive for dem. Jeg ved godt at det er noget andet, og måske dårligere end de er vant til. Men jeg vil nok stadig helst prøve det af og se om det ikke kan gå indtil vi forhåbenligt finder en bedre løsning.
mar 2008
jan 2007
Min eneste mening var at få dig til at se at det ikke er en god løsning, og forsøge noget andet først.. Fx at han tog medicin.. Når hans allergi ikke er så slem burde det da virke.
mar 2008
mar 2008
Havde nogen spurgt mig for 1 år siden om jeg ville lukke mine katte ud i et voliere og bo, havde jeg temmelig sikkert svaret blankt nej. Jeg er normalt en meget pylret og overbeskyttende kattemor. Men man ved tydeligvis aldrig hvad der sker og mine grænser er da helt sikkert blevet skubbet meget pga den nærtstående flytning. Håber, håber, håber sådan at de vil få det godt i deres voliere/kattehus. Men det kan kun tiden jo vise...
Tak for jeres indlæg. Nogle mere konstruktive og brugbare end andre. Men selvfølgelig positivt at folk tænker på kattenes bedste.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Personligt kunne jeg ikke drømme om at byde mine katte det, men det er jo individuelt, hvordan vi har vores katte.
mar 2008
Jeg forstår bare ikke helt det med at så mange synes det er synd og dyrplageri at holde katte i "bur". I hvert fald ikke hvis "buret" er stort og indrettet efter kattenes behov. Synes det er mindst lige så synd at holde katte i en lille lejlighed og næsten aldrig være hjemme hos dem. Kender jeg en del som har, eller har hørt om.
Sigerikke dette for at forsvare mig selv eller det at have kat i voliere, men for at folk lige skal tænke en ekstra gang over hvad kattens egentlige behov er.
Min dyrlæge sagde igår at det ikke er et problem for en kat at leve i en voliere så længe den har mad, vand, et varmt sted at sove og daglig kontakt med mennesker. Hun mente at jeg faktisk nok vil få nogle sunde og glade katte ud af det, da de får langt flere udfordringer, klatremuligheder, ting at iagttage, insekter at jage osv end de har inde i min lejlighed.
Dermed ikke sagt at jeg er fortaler for at gøre dette. Ville til en hver tid foretrække at have dem inde hos mig også, men jeg har da i hvert fald fået dyrlægens ord på at det ikke er dyrplageri eller synd for kattene. Det beroliger mig da i det mindste en smule. Skal dog siges at jeg stadig håber at finde en bedre løsning på længere sigt.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Jeg sammenligner ikke, men siger blot, at det nok er der, man skal henvende sig for at få at vide, at det ikke er dårlige forhold.
Herudover kan jeg kun forholde mig til, hvad jeg ville byde mine katte og det bliver aldrig det, som jeg har set beskrevet i denne tråd, så hellere aflivning.
mar 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 2
Jeg har ikke tænkt mig at dømme dig eller din situation, og synes generelt at folk virkelig har været fordømmende herinde, men med mindre det er en meget midlertidig løsning, så tror jeg virkelig du skal tænke dig om en ekstra gang. Synes dog det lyder som en god ide med at udvide, sådan at de kan løbe mere frit...men hvis du skal være 100% ærlig, hvor længe kommer der til at gå før den løsning bliver en realitet? For hvis det drejer sig om mere end en måned at du skal have dem boende på den måde som du overvejer, tro mig, du får det så dårligt med dig selv at du tilbyder dine små guldklumper det! Jeg havde min kat oppe i stuen flere gange når min mor ikke var hjemme, for jeg kunne simpelthen ikke nænne at lade hende være på så lidt plads uden menneskelig kontakt! (Det skal siges at jeg sov i samme rum hver nat og derudover brugte min 2-3 timer hver dag sammen med hende, men hun mistede alligevel lidt efter lidt livsglæden og sit gode humør - og vi taler om én uge!)
mar 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 2
dec 2006
Det scenarie tvivler jeg altså på, at du selv vil kunne holde ud.
sep 2007
Jeg er da heller ikke i tvivl om, at du elsker dine katte, men se lige realistisk på det, hvis du i forvejen arbejder meget, og ikke havde ret mange timer med dem, hvordan vil du så få mere tid, så du har tid til at stå ude i en kold garage uden møbler. Jeg er lidt i tvivl mht. den garage, først skriver du noget om at det bliver svært for dem med temperatur forskellen, men du skriver også, at den er opvarmet... hvilken del er sand?
Jeg synes stadigvæk det er misforstået godhed, at du beholder kattene, også selvom du siger, at de ikke er ret sociale, og at du heller ikke plejer at bruge meget tid på dem. Og som du selv så slot beskriver det, så er det næsten mere syne, at de sidder i en lejlighed og ikke har ret meget kontakt - ja, der er vi HELT ENIGE! Men jeg havde nok bare allerede DER måtte tage det op til overvejelse, om jeg ikke allerede DER skulle have overvejet et nyt hjem til mine katte.
Og de skal nok få det rigtigt godt ved en ny familie, selvom du ikke tror det. Vi har det jo med, at når vi elsker nogen, så tror vi, at vi er de eneste der kan gøre det rigtigt, passe dem ordenligt og vi er de eneste det individ vil kunne holde ud at leve med. Jeg tror du tillægge dine katte følelesen, savn, meget mere end de reelt ville føle. For kom de nu ud til en familie der havde mere tid og overskud, og frem for alt, hvor de kunne være en del af familien inde i huset, så tror jeg desværre hurtigt, at de ville glemme dig. Men du vil ikke glemme dem, og det er den følelse du overføre på kattene.
Vi har selv en kat vi fik, godt nok som stor killing, men hun er heller ikke særlig social, og var det da slet ikke da vi fik hende. Men med tid og masser af kærlighed, har hun vist os, at hun egentligt gerne vil nusse og kæle, og når hun så endelig kommer, så er det bare med at lade alt andet ligge, og tage sig af hende. Og hvis hun en dag ikke trives her, af en eller anden grund, så ville jeg finde et nyt hjem til hende, hvis hun ville kunne trives bedre i et andet hjem. Kunne hun ikke det, så synes jeg det er mere "humant" at hun fik fred. Men heldigvis står jeg ikke i den situation.
Så det jeg vil sige med det her lange indlæg er, at måske føler du det som uretfærdigt, at nogen "er på nakken af dig", men tænk dog på dine katte, som du elsker så højt, vil du ikke bare det bedste for dem? Jeg kan godt forstå det er svært at gå af med dem, men så prøv dog medicin først, og virker den løsning ikke, så synes jeg helt ærligt, at du skal lede efter et rigtigt godt hjem til dine katte. For ved du hvad... der er faktisk mange gode kattefamilier, der kunselsker deres kat/katte, selvom de har fået dem som voksne, og kattene trives også.
mar 2008
Vi er nået frem til at bygge et voliere på ca 35 m2 hvorfra kattene vil kunne gå ind i bryggerset. Dette bliver bygget og står klar når vi skal flytte om 2 uger.
Jeg er selv i tvivl om hvordan kattene vil tage dette, men får jo aldrig svar før jeg har prøvet.
Når man har haft sine katte i 5 år er det en virkelig svær beslutning at skulle skille sig af med dem. Så jeg håber virkelig ikke at det bliver nødvendigt. Men trives de ikke i de nye omgivelser, vil jeg helt sikkert håbe at jeg kan finde en sød familie til dem, selvom det vil være det sværeste jeg har gjort i mit liv.
I har helt sikkert ret i at kattene vil glemme mig hurtigere end jeg glemmer dem, ingen tvivl om det. Men jeg håber bare sådan at jeg kan beholde dem og at de vil komme til at trives. Kan godt være at det er egoistisk, men jeg vil dog understrege, at jeg aldrig vil beholde dem for mig egen skyld, hvis de ikke har det godt. Jeg vil bare gerne gøre forsøget.
Fra lejlighed til katte-voliere