2.346 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 121 Svar

Racekatte- Look-a-like Racekatte- Look-a-like

Nu er der en ting som jeg bare må ud med..

Har sat og kigget på flere forumer og hjemmesider og set annoncer om "race katte" til salg.. men men tit er der ikke stamtavle på og alligevel bliver de solgt som ægte racekatte til 2500 kr og over.. hvad får folk til at hoppe på den igen og igen? en ÆGTE racekat har også en stamtavle.. og selvom man har set begge forældre gør det den ikke til ægte..
de såkaldte wanna-be racekatte bliver tit solgt med 1 vaccination, hvis de da overhovedet
har fået noget..
det jeg ikke fatter er at, hvis man virkelig vil ha en racekat hvorfor så ikke købe en hos en reg. opdrætter også få stamtavle med? hos en opdrætter får du også 2 vaccinationer og mange gange også neutralisering med i prisen..
Så de få penge du sparer ved at købe den "ægte" uden tavle får du hurtigt brugt på vaccination og neutralisering..
En kat uden stamtavle er og bliver aldrig en RACEKAT.. hellere ikke selvom den er langhåret! den vil altid være en Look-a like uden stamtavle..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Racekatte- Look-a-like
  • #1   4. mar 2008 Grunden til min Thor ikke har stamtavle kan jeg ikke svare på men det gør ham ikke mindre værd i mine øjne.

Ja det var irriterende at han ikke var vaccineret og havde fået orme og loppekur, men hvis jeg ville ha haft en med tavle ville jeg ikke selv ku vælge hvornår jeg ville kastere den.

• #2   4. mar 2008 Stine m.. da din kat ikke har stamtavle er den en huskat.. så længe der ingen tavle er kan du ikke vide med sikkerhed hvad race din kat er og så er den ikke ægte..

Og grunden til at en reg opdrætter som regel neutraliserer deres killinger er alle de BYB´er der findes rundt omkring..

• #3   4. mar 2008 Synes det er sørgeligt at folk betaler så meget for en kat i den tro at de køber en "ægte" racekat også ender med en blanding af et eller andet ukendt som i bund og grund er en huskat..

• #4   4. mar 2008 jeg skal ikke bruge ham til udstillinger og jo han er raceren for begge forældre har stamtavle, men han var ikke til set af dyrlæge eller noget i den stil som de skal hvis de skal ha tavle. Desuden kan i nok så meget sige han er en huskat det er fint nok med mig elsker ligemeget om han har tavle eller ej.

• #5   4. mar 2008 Om du skal udstille eller ej har intet med det at gøre.. ja måske er han langhåret men det er ingen garanti for at han er en ægte MCO.. min Aladdin er også langhåret men da han er købt på et dyrhospital og vi ikke kender hans ophav så er han sgu ikke andet end en blandings kat.. og hvorfor dog købe en kat som ikke er dyrelæge tjekket??? man risikere at den fejler alverdens ting som både kan smitte andre dyr og være meget slemt for katten.. det er direkte ligegyldighed overfor ens dyr ikke at sørge for at den er i tip top helbreds tilstand..

• #6   4. mar 2008 Hvad har du så måtte betale for din look-a-like MCO uden vaccinationer og dyrelægetjek.. kan da forhåbentligt ikke være meget.

• #7   4. mar 2008 Jeg elsker mine katte om de er ægte eller ej og det er det vigtigste for mig

• #8   4. mar 2008 Stine M.. det har aldrig været på tale om du elsker dem eller ej.. vi elsker alle vores dyr.. spørgsmålet et om man bruger en formue på en kat som ikke er ægte

• #9   5. mar 2008 Hvorfor vendes det altid til

"Min kat er ikke mindre værd"
    "Jeg elsker da min kat - tavle eller ej"

Det handler jo ikke om følelserne for katten, men om hvorvidt man har en dåbsattest eller et garantibevis for, at man får hvad man betaler for.

"Ægte" uden stamtavle er jo ikke lig med billigere, for mange gange skal man jo selv ud og betale de ekstra omkostninger der er, når katten skal vaccineres anden gang og kastreres, og så er det sparede jo lige pludselig ikke sparet.
    Der følger ingen garanti med katten, da der ofte ikke er en købskontrakt med i købet, og skulle man pludselig stå med et problem, jamen så er der kun en til at betale gildet - og det er køberen..

For min skyld kan køberne spare det de tror de sparer, men lad være med at skyde racen i skoene, hvis der skulle opstå et problem med den såkaldte racerene kat, for det kunne være undgået, hvis køberen valgte at sætte sig lidt ind i racen inden købet, i stedet for at sige "iiihhh nææææh en sød (langhåret) kat".

Tja det var lige et surt opstød herfra.

• #11   5. mar 2008 Felis skriver:

Og m.h.t. ægte elle ej, vil det så sige, at de opdrættere der avler med tavle, at deres killinger er uægte indtil stamtavlem kommer......ofte først når killingen er op til 10 måder gammel...og at de så lige pludselig bliver ægte fordi der er en stamtavle ????????

Muligheden for at ansøge om stamtavle gør forskellen. Når stamtavlen er ansøgt og i hus, stadfæster den ægtheden af racekatten. En kat uden stamtavle er ikke en ÆGTE racekat i mine øjne, det gør den nu ikke nødvendigvis til en huskat, selvom manges påståede racekatte ligner det (en huskat) mest af alt smiley

Med hensyn til at holde af. Så er min Miko en eksklusiv bastard, han er mindst lige så elsket som alle de andre med stamtavler og er klart den dyreste i flokken på grund af tårnhøje dyrlægeregninger, så det argument om, at jeg/vi ikke skulle synes at en kat uden stamtavle ikke er lige så meget værd i mine øjne, er en floskel.

Jeg holder mindst lige så meget af Miko, men ÆGTE det er jeg nu for fornuftig til at definere ham som ,på trods af, at han blev solgt til mig som værende ægte racekat.

• #12   5. mar 2008 kan godt se det selvfølgelig er forkert at sælge en kat under falske forudsætninger - men jeg kan ikke lide ordet "ægte"
    alle katte er da ægte ;o) altså - den har 4 ben, en hale, pels og siger mijav - så må det da være en ægte kat - har man nogensinde hørt om en falsk kat? :oP

"den der kat den siger vuf - det er en falsk kat" hah

Ej jeg er selvfølgelig enig i at det ikke er iorden at sælge en kat som "ægte" når den ikke har stamtavle - men hvis folk ser en kat der gir dem gele i benene så er de vel ligeglade med prisen ;o)

• #13   5. mar 2008 Min mening om dette...

Lad mig slår en ting fast.. uanset reg racekat eller ej... Det er et dejligt dyr.. Katte er pragtfulde med tavle og uden tavle..

racekatte skal have en stamtavle som er reg en klub under Fife.

Den er en sikkehed for at det er en racekat....

Katte uden stamtvle kan man ikke vide om den er raceren uanset hvad i siger.. Det kan godt være at der er stamtavle på forældrene, men hvor er beviset..

Det ordvalg en ægte kat, gysser i mig... Katten er sku da ægtet.. med og uden tavle.. men en racekat nej...

Min hund er en border blandning.. hmm dens mor er en border blandning, dens mor's far har tavle og er en border/collie.. min hund's far er en border med tavle. men det gør ikke min hund til en Border....

• #14   5. mar 2008 Pernille H - Opdrættere er nød til at have papir på deres killinger lidt inden de 10 måneder - ellers får de dem ikke solgt til de rigtige priser...

Betyder jeres lille diskussion så at dem uden dansk pas, selv om deres forældre er danske og de bor i danmark , er de så ikke danskere? Bare fordi de måske har en canadisk pas eller et tysk pas eller noget i den stil?

Kom frisk!

• #15   5. mar 2008 Michelle R:
    Jeg vil rigtig gerne komme "frisk" men jeg kan ikke få dit indlæg til at give mening, hvad vil du gerne have, jeg skal kommentere?

• #16   5. mar 2008 Jeg forstår fuldt ud dem, der siger, at deres kat er lige så dejlig uden stamtavle. Jeg har selv haft en blandingskat, og han var da verdens dejligste! Hvad jeg så ikke forstår, er, hvorfor de ikke opretter katten under det, den nu engang er. Hvis man ikke har stamtavle, er katten ikke ægte - sådan er det jo bare. Hvis man virkelig elsker sin kat, skal man jo ikke snyde sig selv og andre ved at sætte den ind under noget, den ikke er. Katten bliver ikke mindre dejlig af at være oprettet under blanding af racer...

• #17   5. mar 2008 Hvis folk har lyst til at sælge deres "uægte" racekatte til priser mellem 1000-2500 kr jamen så fred være med det hvis de kan få folk til at købe dem.

Vores lille Duchess har vi ikke papir på, men vi går da ud fra at dem vi købte hende af ikke lyver over for os, og vi mener også selv at vi kan se rigtig meget af både hendes mor og far i hende. Men vi går ikke rundt og påstår at vores kat er mere værd af den grund.

Jeg vælger heller at lære den familie vi køber katten af, for at se hvor ærlig man synes de er og så køber katten ud fra dens udstråling og sådan.

Der er kun EN kat i hele verden jeg ville købe med stamtavle, og det er der en grund til - det skulle være en MCO hankat. Hvis vi valgte at få sådan en ville jeg også have kontrakt på at med det rigtige fodder ville han kom op og veje mindt de 12 kilo - af den simple grund at jeg vil kun have en samtavle kan MCO fordi han bliver rigtig stor - ellers ville jeg holde mig til hunnerne - og der har min samvitighed og hjerte ikke behov for samtavle for at elske katten.

Jeg kan forstå dem der køber killinger med stamtavle fordi der skal udstilles og avles videre på dem. Ellers ser jeg ikke rigtig nogle stor grund til at man skal have et stykke papir med på katten.

Derud over så synes jeg det er ren svineri at man betaler 175 kr hos dyrelægen for at få lavet stamtavlen og så at man tillader sig at tage 1000-3000 kr. mere for killingen når man sælger den. Det er snobberi.

• #18   5. mar 2008 Det er jo ikke kun pga. stamtavlen, den bliver dyrere. Der skal så også gives det rigtige foder, chippen, vaccinationer, neutralisation etc. Der er meget, der bliver gjort hos registrerede opdrætter, som ikke bliver gjort ellers, så det er da på ingen måde snobberi!

• #19   5. mar 2008 Hvis man køber en kat med stamtavle som ikke er neutraliseret med stamtavle giver man 4500 normalt for en MCO - Vores fik vi med 5 kilo RC killinge foder, første vac, ormekur, loppekur, sundhedsbog. Til forskel er der chippen og vi gav kun 1200 for vores baby og jeg tvivler på at en chip koster 3300 at få lavet - beklager dem hopper jeg ikke på

• #20   5. mar 2008 Det er heller ikke normalt at kunne købe en kat, der ikke er neutraliseret til 4500 kroner. Det er de færreste opdrættere, der vil gå med til det. Normalt er katten neutraliseret.

• #21   5. mar 2008 Så nu kom det, at vi er snoppet endnu en gang... det er byb'er der har set fidusen..

Og det er de færste der sælger en kat med stamtavle som ikke er
    neutraliseret, inden den flytter, nettop fordi den ikke skal ud og lave killinger, på en ikke stambog's ført kat... og så er det meget bedre for katten...

• #22   5. mar 2008 Michelle.. undskyld mig men tvivler på at du har købt din kat hos en reg opdrætter.. nærmere en BYB´er.. Nu er det hellere ikke fordi nogen har påstået at en chip koster 3300..

• #23   5. mar 2008 Michelle.. Hvad har pas med det her at gøre...

• #24   5. mar 2008 Tjaaa kan du fremvise en stamtavle på den kat?

• #25   5. mar 2008 Tja - Det er i bund og grund mig ligegyldig - bare min kat er rask og kærlig så kan hun være lige præcis den race hun har lyst til - hittekat - så højt går jeg ikke op i det med racer -

• #26   5. mar 2008 Som jeg siger - hvis i læser - så har jeg ikke papir på hende. Fordi jeg føler ikke jeg har behov for det -

Og nej , jeg har ikke købt hende hos en opdrætter. Ved ikke hvad BYB står for - købte hendes hos en sød familie på mors som synes at de rigtig godt kunne tænke sig nogle killinger fra de to smukke MCO de havde.

• #27   5. mar 2008 Hmm mon jeg bliver punket nu...

Jer der har så meget imod at vi opdrætter tage penge for vores killinger..
    Vi lægger mange penge i vores arbejde, dyrlæger, test, af div. sygedumme, køb af avlskatte osv... alt i alt er der på ingen måde overskud.. men det er vores hobby...

i er sku altid efter os...Jeg kan ikke forstå at i gider... vi er sku da ikke efter jer, der købe katte uden stamtavle, vi siger bare at i kan ikke være sikker på at det er de rigtige forældre der har lavet jeres killing...

Jeg bliver godt nok noget frutreret oven i mit hoved.. vi bruge så meget tid på vores katte, tid på at finde de rigtige katte, som kan give nogen smukke og sunde killinger.. vi gør meget for at vi med sikkerhed har avlet nogen skønne killinger..

• #28   5. mar 2008 Na´zyia.. Nemlig.. endelig en der har fattet budskabet med denne her tråd.. folk farer i flint med det samme og tror at man mener en kat uden stamtavle ikke er noget værd.. :o(

Puha dit regne stykke løber dælme op :o(
    Nu er prisen for en neutralisering forskelligt fra klinik til klinik men du får det næppe under 1000 kr også skal der lægges konsultation oveni + vaccinationer.. men en hurtig hovedreging får jeg nu det til et godt stykke over de 4000 kr som f.eks jeg gav for mine 2 katte fra reg.opdræt

• #29   5. mar 2008 Micelle, hvis du er ligeglad, hvorfor går du så, så mget op i at din kat er en ren racekat

• #30   5. mar 2008 Det gør jeg heller ikke - vi gik efter en annonce der solgte MCO fordi vi kunne lide pels længden, racens temprement - og dens potentielle størrelse.

Inden vi købte Duchess var vi oppe og kigge på en der havde en hankat der var halv MCO halv perser - men han var 1 år gammel og vi ville have en killing.

Så som skrevet er det mig ligegyldigt hvad race de har. Det skulle kun være hvis vi valgte at købe en MCO hankat at jeg ville betale det det koster at få en kat med stamtavle

• #31   5. mar 2008 Hanne.. kunne ikke være mere enig.. og det er tit de samme som sidder og råber op om at deres katte er ægte racekatte selvom de ikke har tavle som hakker ned på jer opdrættere.

Jeg kender efterhånden nogle opdrættere og ved at det ikke er en guldgrube som mange folk tror.. det er hårdt arbejde.. men selvfølgelig også skønt at være med til at bringe skønne katte til verden :o)

• #32   5. mar 2008 min dyrelæge:
    Vacination x 2 : 900
    Neutralisering: 1300
    Chip: 500
    Ormekur: 200
    Loppekur: 200
    Stambog: 175
    Så er jeg oppe på 3275 + 5 kg killinge fodder er man stadig ikke oppe på 4000...

• #33   5. mar 2008 Altså lad os nu een gang for alle slå fast med syvtommersøm....................

En kat, som har en stamtavle er en raceren kat, det kan nemlig bevises.

En kat der IKKE kan fremvise en stamtavle betegnes som huskat, fordi oprindelsen er usikker/ukendt.

NÅR så mange mennesker siger ex:
    uhhh jamen min kat er 2/4 perser....min kat er 1/2 Norks skovkat.............osv osv....ja så er folk godt klar over, at de har en blandingskat, og de er helt på det rene med, HVAD den er blandet af..........men udregningerne kan jeg ikke få ind i mit hovede *LOL*

Når mange mennesker siger....hmmm folk der opdrætter/ejer racekatte er altså snopper for det er jo bare et stykke papir................for i næste sekund at sige: MIN kat er altså ægte Maine Coon, men jeg behøver ikke et papir på det.........................................ja så er det altså DEM der er snoppede. Den kat de ejer er IKKE BEVISLIGT raceren, for den MANGLER papirerne på det.............
    Hvorfor er det SÅ vigtigt at kalde sin kat for noget den ikke er?

• #34   5. mar 2008 Michelle.. tak for regnstykket... det fortæller mig bare, at vi opdrætter tager for lidt for vores katte...

At du vil have en mco han med tavle fatter jeg nu ikke, hvad skal du bruge den tavle til????? spørg bare

• #35   5. mar 2008 Troldemor : det er også det jeg mente - jeg beklager hvis jeg fik udtrygt mig forkert. Nu skal det siges at min mor fik hendes kat meldt til Felis Danica igennem vores dyrelæge - Det hjalp han med.

Det jeg mente med hankatten, var at hvis jeg skulle købe en han MCO så ville jeg kun gøre det med stamtavle for at have den garanti for at jeg fik den størrelse kat jeg betaler for - ergo også ved at finde opdrettere med forældre der også er store.

Jeg er kun "efter" dem som brokker sig over at folk køber katte uden stamtavle fordi jeg mener i bund og grund at det ikke rager dem - Jeg har ikke noget imod at I sælger jeres katte til de priser I gør - men så må I også acceptere at der er nogle folk som ikke vil giv de priser og som sagtens kan leve med at købe en kat uden stamtavle og føle i deres hjerte at de stadig har fået en racekat.

For folk der ikke avler og ikke udstiller deres kat, kan stamtavlen vel i bund og grund være helt ligegyldigt - eller tager jeg fejl der? Kælekatte har jo ikke noget at bruge tavlen til.

Jeg mener ikke at fornerme nogen og heller ikke at gøre folk sure - jeg bliver lidt irriteret over opdrettere og folk som netop siger at vores katte uden stamtavle er mindre værd ("men men tit er der ikke stamtavle på og alligevel bliver de solgt som ægte racekatte til 2500 kr og over.. hvad får folk til at hoppe på den igen og igen?") fordi de ikke kommer med et stykke papir som for egeren ingen værdi har.

• #36   5. mar 2008 Michelle jeg fortsætter lige for dig:
    Parring hos fremmed hankat ca.5000
    specialfoder til drægtig hunkat...??
    ekstra foder-tilskud til killinger

og jeg har ikke taget alle de udgifter med som ellers er....så som vand, varme, grus, vask af underlag, osv osv.

Uanset HVAFD, hvorfor skulle det så ikke være i orden at tjene på sine killinger, hvis man ellers kunne. Sidste år troede jeg skam, at jeg havde tjent 4000 kr, men så kom min dyrlæge og sagde haps og det var den fornøjelse.......................

Er det i orden at hundeopdrættere tager mellem 10000 og 40000 for deres hvalpe?? de fleste synes det er okay
    Men det koster ikke nær så meget at opdrætte hunde og de får nær de sygdomme katte får.

Uanset hvad, så helt ærligt Michelle....du har købt en langhåret huskat....lev med det

• #37   5. mar 2008 som i siger - som garanti - det er vel det tavlen er til såvidt jeg kan forstå på troldemor

• #38   5. mar 2008 Micelle.. jeg tro nu ikke at der ikke er nogen af os der ikke acceptere at alle ikke vil købe vores katte på grund af prisen

• #39   5. mar 2008 Micelle nettop

• #40   5. mar 2008 ups fik skrevet dit navn forkert. sorry

• #41   5. mar 2008 Lone - så er det jo ikke en hobby mere -

• #42   5. mar 2008 Mishelle.. det er en hobby.. den er bare dyr.. men vi betaler med glæde da vi elsker vores katte og elsker dr kære killinger, uanset prisen....

• #43   5. mar 2008 Michelle skriver: *jeg bliver lidt irriteret over opdrettere og folk som netop siger at vores katte uden stamtavle er mindre værd*

IGEN IGEN IGEN - hvor mange gange skal det siges??
    En kat er IKKE mindre værd. Så fat det dog for %&¤(&¤(/"¤(/"¤(/(/"¤&(/)"¤%(/"¤&#(/A¤6

Snak om at blive irriteret..
    KÆFT det er som at sige noget til dør..

KATTE ER DEJLIGE UANSET HVAD. Det er skide ligegyldigt om den har en stamtavle eller, vi elsker alle vores dyr.

DOG kan man ikke kalde sin kat raceren UDEN en stamtavle..

• #44   5. mar 2008 Tja Anette end en gang har du ret....

• #45   5. mar 2008 Jeg elsker alle mine tre katte lige meget - de to ældste er huskatte og enormt dejlige - mit sidste skud på "slænget" er en raceægte MCO - han har stamtavle, og han er også dejlig smiley

Alle katte er ÆGTE katte - men kun med stamtavle kan det være en RACEÆGTE kat... dette er min defination på det.

Og har det ikke været oppe og vende mange gange nu???

... nogen betaler bare for meget for katte uden stamtavle, man ved ikke noget om generne, hvis der ingen tavle er til, så ved man heller ikke, om opdrætteren har testet for div. arvelige sygdomme.

Og lad mig endnu engang slå fast :

en kat er IKKE bedre, finere eller mere elskelig,fordi der er tavle på den...

• #46   5. mar 2008 Michelle, Charlie er optaget i det Danske Katteregister igennem dyrelægen i kraft af at han lavede et pas til ham så vi kunne tage ham ud af landet. Felis Danica er hvor han har hans stambog og det er to forskellige ting.

• #47   5. mar 2008 Hold da op, det emne har været oppe og vende mange mange gange..

Der bliver aldrig enighed om dette emne..

Men synes ikke man kan sige at en maine coon uden parpir ikke er ægte.. har selv en mco med parpir, men skal lige siges at jeg ikke kunne være mere ligeglad om jeg har den stamtavle eller ej.

Har fået et kuld killinger på hende i sommers, med en mco dreng uden stamtavle. han var ved at søge om at få den, men var desværre et par uger over de 10md.
    For mig vil de killinger altid være ægte. jeg kender deres far og kender til farens forældre. De blev solgt som Maine coon uden tavle, og det ser jeg absolut ingen ting galt i.

Nej den er ikke ægte, vis du tager den med på udstilling, men tror den er overflødig i en familie der bare gerne vil have en kæle kat.

Jeg tror også at en reg. opdrætter kræver for meget af køber nu om dage.Som får dem til at søge andet sted hen.. Der er self. nogle ting der bare skal være iorden, men nu mener jeg at skulle igennem flere timeres forhør om de er egnet eller ej, at opdrætter må og kan komme og se katten når de har lyst.. tror det er noget der skræmmer folk lidt væk..

• #48   5. mar 2008 Maria - må jeg spørge hvilke krav du finder urimelige?

jeg kender ingen opdrætter, der ligefrem kræver at få lov til at besøge katte. Jeg hører dog ofte at opdrætter godt kunne tænke sig at høre om katten i ny og næ.

der er altså himmelvid forskel.

Opdrættere beder køberen om at være sit ansvar bevidst. Er det at forlange for meget?
    Det mener jeg ikke, og skulle jeg blive kontaktet af en person, der egentligt ikke gider gøre det bedste for min killing, jamen så er det bare ikke hos mig der kan købes en kat...

• #49   5. mar 2008 Kan da heller ikke se at der skulle være noget galt i at en opdrætter gerne vil følge deres killingers opvækst.....for mig er det da bare et tegn på en ansvarlig opdrætter der vil være sikker på at de har det godt

• #50   5. mar 2008 hmmm Michelle...jeg er ked af at sige at din Duchess har ingen af Maine Coone´s kendetegn...jeg er faktisk i tvivl om hun overhovedet er langhåret. men familien lovede dig måske en korthåret MCO ? Hvis du så begge forældre og de var langhårede...så regn trygt med at hunkatten har været på springtur.

• #51   5. mar 2008 Jeg har også lige været inde og kikke på din smukke kat.. hun er dejlig......
    Men hun ser ud til at være korthåret, så jeg tror ikke hun har helt rene liner

• #52   5. mar 2008 ja ups...det var en dyr - men smuk huskat ;0)

• #53   5. mar 2008 http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17467
    Her ses Duchesses forældre.

• #54   5. mar 2008 He he - jeg havde ikke engang kigget på katten *GGGGG*

Kommer til at tænke på den reklame der var i fjernsynet for lang tid siden...
    "Nåååårrr dét der - Det bliver mahogny med tiden"

• #55   5. mar 2008 Hvorfor indrømmer folk dog ikke bare at de er blevet taget i r*ven, istedet for at sidde og gøre sig så skide kloge på det med de ægte racekatte, som selvfølgelig ikke behøver en stamtavle??

Det er jo meget tydeligt at den kat der, ikke er en MCO.

• #56   5. mar 2008 Hvad er det der gør det så tydeligt?

• #57   5. mar 2008 vores mainecoon er også købt uden stamtavle...vi så begge forældre. så ved det er en ægte maincoon. og er lige galde med hav olk siger. vi skal heller ikk udstille vores eller noget. så sku stamtavlen bare ligge i skuffen og samle støv. vore taz er en dejlig kat med eller uden stamtavle

• #58   5. mar 2008 birther: dens pels... dens profil, der er ingen boks

• #59   5. mar 2008 Dog er den meget smuk

• #60   5. mar 2008 Den er jo korthåret, og der findes ingen ægte Maine Coons som er korthårede.

• #61   5. mar 2008 Ingen boks????

• #62   5. mar 2008 Jeg sys folk herinde er begyndt at opføre sig meget barnligt.

HVAD ER DET I HAR ONDT I RØVEN OVER? Alle har hver deres meninger og holdninger og det skal der sq være plads til !

Hvis vi ikke beskylder hinanden for at være dyremishandlere beskylder vi hinanden for, at være dumme fordi vi køber en kat unden stamtavle.

Come on mennesker vågn op se udovre jeres egen næse kom ned fra jeres høje hest og forstå, at jeres mening ikke nødvendig er den rette og ikke nødvendigvis er vigtigere end vores andres meninger.

Der burde være plads til alles meninger, og det sys virkelig ikke det kan siges nok.

• #63   5. mar 2008 birthe prøv at kikke på andre mco.. dens boks, det er ved næsen.

• #64   5. mar 2008 Stine.. der er ikke nogen der kalder nogen for dumme.. men vi opdrætter bliver kaldt for snoppet..

så hvad har du lige gang i...

• #65   5. mar 2008 Takker Hanne, så blev jeg det klogere

• #66   5. mar 2008 Har nu kigget rundt på andre MCOer og kan da godt se at hun ikker er helt så firkantet i snuden som andre, selvom jeg jo også syntes at der er meget stor foreskel på hvor markante de andre er. Hvis man kigger på Duchesses forældre så er faderen jo heller ikke så markant og moderens ansigte kan man ikke se. Det kan jo være at det er faderen der ikke er helt ren i kanterne og ikke moderen der har haft et sidespring

• #67   5. mar 2008 Stine M: Prøv at læse dit indlæg igennem. Er det at være moden at bruge skældsord? I min verden er det ikke og bruges kun når argumentationen slipper op.

Man er ikke dum fordi man køber en kat uden tavle, man kan blot ikke hævde, at man har en ægte racekat.

• #68   5. mar 2008 Jeg beskylder ikke opdrættere for at være snobbede overhovedet ikke, jeg tager skam hatten af for jer i gør et godt arbejde med at holde de forskellige racer i live.

• #69   5. mar 2008 Ja men hvis både moderen og faderen er ÆGTE, hvordan kan de så få en uægte killing? Bliver den automatisk uægte hvis man vælger ikke at få tavle på den?

• #70   5. mar 2008 Og hatten af for de fleste opdrættere der gør et rigtig godt arbejde med at sikre sygdomsfrie katte....dem kunne vi godt bruge nogle flere af.

• #71   5. mar 2008 Stina.. jeg skrev ikke at du havde sagt vi er snoppet...

• #72   5. mar 2008 "Ja men hvis både moderen og faderen er ÆGTE, hvordan kan de så få en uægte killing? Bliver den automatisk uægte hvis man vælger ikke at få tavle på den?"

De killinger som sælges som "ægte uden tavle", hvor begge forældrene har en tavle, er ofte avlet af katte som er solgt som kælekatte fra registrerede opdrættere. Køberen har skrevet under på at katten ikke må bruges til avl, fordi den af en eller anden grund ikke er egnet, eller fordi køberen har købt den billigere som kælekat. En avlskat koster gerne det dobbelte af en kælekat. Men i disse tilfælde skider køberen højt og flot på købskontrakten og avler løs på katten alligevel.

Derfor stikker der altid et eller andet under, når killinger af stamtavle forældre sælges uden stamtavle. Registrerede opdrættere må slet ikke sælge deres killinger uden stamtavle..

Ved ikke om det giver mening, ellers er der sikkert nogle opdrættere der kan forklare det bedre..

• #73   5. mar 2008 Mille....Ok point taken....men hvis kattene bliver solgt som kælekat af opdrætter og det ikke er mening at den skal bruges til avl hvorfor sikre opdrætter så ikke sig selv ved at sterilisere/kkasterere inden de bliver overdraget?

• #74   5. mar 2008 ***Citat Birthe R:
    Skrevet: 05-03-2008 12:45:27

Duchesses forældre så er faderen jo heller ikke så markant og moderens ansigte kan man ikke se. Det kan jo være at det er faderen der ikke er helt ren i kanterne og ikke moderen der har haft et sidespring
    uanset ophavet på de 2 forældre som begge er SEMILANGhårede kan de ikke genetisk få et korthåret afkom...derfor kan faren på billedet ikke være far til Duchess :0)

• #75   5. mar 2008 Det er der også rigtig mange opdrættere der gør - altså kastrerer killingerne. Problemet er bare, hvis køberen loooooover højt og helligt "jeg får det gjrot inden den er 10 mdr. gammel." men lige kommer til at lave et lille kuld på katten - sådan helt UPS.....

Mit bud med den "ægte" uden tavle vi lige har snakket om er, at moren har hygget sig med nabokatten, og så er der kommet en skøn - men ikke raceren killing ud af det..

• #76   5. mar 2008 Anette..Hvis avler er seriøs så skulle de jo ikke sælge til kæl uden at katten er neutraliseret.... tavle eller ikke....Hvis de sælger uden at neutralisere dem ja så løber de jo også en chance for at der sker et usp...

• #77   5. mar 2008 Jeg tror ikke altid det har noget at gøre med, hvorvidt opdrætteren er seriøs eller ej.. Nogle stoler nok desværre lidt for meget på folk, som ikke fortjener deres tillid. Man skulle jo synes at det var nok at man havde underskrevet en kontrakt imellem sig, hvor køberen skriver under på at katten ikke må bruges til avl og hun påtager sig at få den neutraliseret..

Det er da trist at den slags åbenbart ikke betyder noget for visse folk.

• #78   5. mar 2008 Ja men så er man da kommet et stykke vej i den rigtige retning.....

• #79   5. mar 2008 Hmm, nu ved jeg at der desværre er nogen gamle opdrætter der sælge uden at neutraliser... Såå

Og heldigvis er det ikke alle nye, der ikke er klar over problemet

• #80   5. mar 2008 Ja men kunne der ikke lovgives om det i Felic Danica så hvis man sælger til kæl skal de være neutraliserede inden

• #81   5. mar 2008 Jeg vil godt lige pointere at jeg kastrerer mine killinger inden salg, så jeg har ikke noget udestående,
    Men jeg ved at der er enkelte opdrættere der har ventet (af forskellige årsager) og til trods for lovning på guld og grønne skove, er det sket et UPS ....

• #82   5. mar 2008 Maria - må jeg spørge hvilke krav du finder urimelige?

jeg kender ingen opdrætter, der ligefrem kræver at få lov til at besøge katte. Jeg hører dog ofte at opdrætter godt kunne tænke sig at høre om katten i ny og næ.

der er altså himmelvid forskel.

Opdrættere beder køberen om at være sit ansvar bevidst. Er det at forlange for meget?
    Det mener jeg ikke, og skulle jeg blive kontaktet af en person, der egentligt ikke gider gøre det bedste for min killing, jamen så er det bare ikke hos mig der kan købes en kat...

til anette..
    Nej nu må du ikke misforstå mig.. Synes bestemt at man skal holde kontakt med dem man sælger sine killinger til.. Absolut...Har selv en rigtig god kontakt med dem mine killinger er hos nu. Og har os lavet en kontrakt på dem.
    Jeg har bare set nogle købe kontrakter hvor i der står at personen forbeholder sig ret til at komme og se katten når som helst. Og det synes jeg er forkert. Så skal man beholde dem selv

• #83   5. mar 2008 Camilla...du siger uanset ophavet på de 2 forældre som begge er SEMILANGhårede kan de ikke genetisk få et korthåret afkom...derfor kan faren på billedet ikke være far til Duchess :0)

Læs lige her. Hvis to korthårede katte kan få en langhåret killing kan to semilanghårede sikkert også få en korthåret. Det kommer simpelt hen an på deres gener....ikke dem vi kan se men de skjulte som også er forklaret her http://www.ailuro.dk/dk/genetik.htm

• #84   5. mar 2008 Hmmm og hvem ved hvornår de korthårede gener er kommet ind i familien.....Endnu et bevis på at det er bedre at holde sig til seriøse opdrættere med godt renome

• #85   5. mar 2008 Birthe

genet for korthår er dominant - og genet for langhår ressecivt hvilket vil sige at langhårsgenet SKAL komme fra begge forældre for at komme til udtryk.
    To langhårede kan ikke lave en korthårskilling...men 2 korthårede som bærer genet for langhår kan godt lave en langhåret killing.

Iflg. din teori skulle jeg kunne få korthårede birmakillinger ?? Nej...den går ikke :0)

• #86   5. mar 2008 Hmm ja men hvis en birma blev født korthåret villle det jo næsten være en siameser.....Nå men spøg til side....en korthåret killing kan jo godt udvikle længere hår med alderen. Duchess er jo fra August 2007 og dermed langtfra færdig udvokset Hendes pels på maven og på bagbenene er også blevet længere så resten kommer sikkert også

• #87   5. mar 2008 Det her billede fik jeg fra en opdratter den gang jeg fik Duchess hjem.

(link fjernet)

Dette billede viser katten da den er 2,5 månede gammel.

(link fjernet)

Det her billede viser den da den så er 9 måneder gammel...

• #88   5. mar 2008 Og ham her - han har også stam tavle - men heller ikke voldsom lang pels .-

(link fjernet)

• #89   5. mar 2008 Ja men Michelle, uanset hvad hun er så er hun dejlig hende Tyranasaurus

• #90   5. mar 2008 http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53884113

nogen der vil forklare

• #91   5. mar 2008 Som Camilla * Chicabee* * siger er genet for korthår jo dominant. Du ser det også hos persere/exotic. Exoticen er jo bare en korthåret perser, og to exotics kan sagtens få en perser killing, hvis de begge er bærer af genet for langhår. Men to persere vil aldrig kunne få en exotic, for de har slet ikke noget korthårsgen.. Hvis de havde, ville de være exotic.

Det er lidt ligesom genet for blå og brune øjne hos mennesker. To mennesker med blå øjne, vil aldrig kunne få en brunøjet. Men to brunøjede kan godt få en blåøjet, hvis de begge bærer genet for blå smiley

• #92   5. mar 2008 det brune gen er dominerene...

• #93   5. mar 2008 Ja, det er rigtigt...

• #94   5. mar 2008 Lige som to blå katte aldrig kan få en sort.

Eller en tortie hun og en sort han kan få en rød hun <- den har jeg set en del af. :o)

• #95   5. mar 2008 http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53884113

I siger at en ægte maine coon vil aldrige blive korthåret - Det viser denne annonce jo ikke lige frem

• #96   5. mar 2008 Katten på billedet er ikke korthåret men semilanghåret. Det ser ud til at være billeder af en maine coon i sommerpels. Jeg har ikke selv MCO men NFO, jeg synes, at din kat er skøn Michelle, jeg er helt vild med farverne, men tror altså heller ikke, at der er tale om en mco, men en blanding.

• #97   5. mar 2008 på første og sidste billeder ser den godt nok ikke særlig langhåret ud

• #98   5. mar 2008 En MCO skal ikke være langhåret som en perser, men semilanghåret. Katten fra annoncen er semilanghåret.

• #99   5. mar 2008 (link fjernet)

Da dette er kattegalleriets bedste bedømt MCO synes jeg netop ikke den anden ligner racen særlig meget

• #100   5. mar 2008 Cornelius er "den gamle type" MCO.

• #101   5. mar 2008 Min May er en blanding - Bortset fra halen har hun mere pels end min mco med tavle - Men de er begeg stadig semi langhårede - og ser selvfølgelig anderledes ud end end rigtig korthårede :o)

• #102   5. mar 2008 Cornelius er ellers en utrolig lækker repræsentant for racen.
    Meget lækkert look, flot boks og dejlig massiv at se på.

• #103   5. mar 2008 michelle R - din kat er over ½ år gammel. Hun burde som et minimum have udviklet længere pels på halen nu, og hendes dækhår på ryggen burde være noget kun længere.

Når hun er 2 år - og stadig korthåret - vil du så tro på os? eller holder du fast i, at en MCO kan være korthåret (selvom det genetisk er komplet umuligt)

• #104   5. mar 2008 Cornelius, er en smuk en af racen Maine coon...

• #105   5. mar 2008 Nu håber jeg da ikke, at mit indlæg fremstår som om, at jeg ikke bryder mig om Cornelius. Jeg synes, at han er majestætisk smuk!

• #106   5. mar 2008 langhårede katte er charmerende om de ægte eller ej og det tror vi alle kan blive enige om.

• #107   5. mar 2008 Christina smiley Du kom mig i forkøbet, jeg tænker det samme og dit profilbillede siger mig, at jeg lige skal forbi din profil smiley

• #108   5. mar 2008 er dette emne ikke snar blevet diskuteret til døde.. syns det har været oppe og vende så utrolig mange gange... kan folk ikke bare blive enige om at opdrettere måske er "bedre" fordi de virkelig gør meget for at holde racer i live.. og det sakl de havde stor ros for.. og faktisk tjener de ikke meget på deres killinger da alle pengene går til dyrelæge osv.. men de andre steder man får katte, fx. internater er vel lige så gode... katten er da lige dejlig om den kommer fra en stald eller en opdretter i bund og grund.. så kommer det så til om katten er raceren eller ej.. jamen er det ikke op til ejeren selv at vælge hvad de selv har "behov for"..
    og selvfølgelig er det svinsk at tage 2500 for en kat som ikke et dyrelægetjekket og raceren.. men hvis folk vil gøre det så lad dem om det.. det er jo deres problem og penge i sidste ende.. jeg har selv givet 1600 for min mis.. og kan idag godt se at det måske er meget når der ikke var en dyrelæge inde omkring inden jeg fik ham.. men det har jeg så måske bare lært noget af..
    men i mine øjne er han 1600, ja faktisk en million værd! smiley sådan har vi det vel alle med vores så pus...

• #109   5. mar 2008 der skulle stå... *og det skal de have stor ros for!!

hehe.. kunne ikke lige ramme tasterne der.. smiley

• #110   5. mar 2008 Christina selvf er alle katte skønne om de har lang pels eller ej:) jeg har jo selv en af hver og elsker ikke den ene mere end den anden elsker dem på hver sin måde fordi de har hver sin personlighed, og forkæler begge katte utroligt meget:)

• #111   5. mar 2008 Vores blandingsmissere (killingekuldet) Look -a -like katte om i vil...blev solgt for 1500 kr stykket,- SOM blandingsmissere og med førse vaccine og dyrlægecheck, ormekur, loppekur,samt Royal c. madpakke.
    Hjemmene de blev solgt til blev også udalgt af os,- det var jo vores børn!!
    Jeg vil til dato påstå at vi ikke tjente en krone på det - der var uforudsete dyrlægebesøg til 2 af killingerne den ene gang en Søndag, -
    Og så var der alt det kylling og fisk vi skulle stå og lave til og pille i mundrette str. samt blande med ris....hehe

MEN igen, man får det man betaler for - en killing med stamtavle, ved man man har garenti på, og der er lagt et stykke avlsarbejde for dagen, incl diverse tests for arvelige sygdomme m.v. - det betaler man også for.

• #112   6. mar 2008 Sine.. den har været noget stille.. i er nok gået kolde... ;-)))

• #113   6. mar 2008 Lis dog, som du kan sige det....

• #114   6. mar 2008 Ja men lad os da fortsætte lidt endnu jeg har nemlig spekuleret på hvad forskellen så er mellem huskat og blanding af kat?

• #115   6. mar 2008 griner... skåret ud i pap... min line er en blanding, hendes mor er mco hendes far er også en blanding af huskat og perser..

Men mon ikke hun så er en huskat

• #116   7. mar 2008 Det er godt nok god underholdning at læse mange af argumenterne i denne tråd!

Michelle, som jeg ser det, er det allervigtigst for en kat, at den har et godt temperament, og det afhænger af racen, hvad man forventer sig af temperamentet. For en dokumenteret MCO (med stamtavle forståes) er der en langt overvejende sandsynlighed for, at temperamentet lever op til standarden. Den sandsynlighed mindskes, hvis man vælger at købe uden tavle. Bl.a. fordi der kan være mange årsager til, at forældredyrene ikke er solgt til avl, hvilket også kan koste andre dyre erfaringer for ny ejer.
    Du skriver, at den eneste kat du ville overveje at købe stamtavle er en Maine Coon han (kastrat forhåbentlig) alene af den grund, at du så kan forlange, at han på rette foder kommer til at veje 12 kg. Send mig lige en besked, når du har fundet en registreret opdrætter, der vil udstede den garanti :oD
    Hvad angår sammenligning af MCO så hav lige in mente, at der findes flere forskellige typer indenfor racen, så de kan se temmelig forskellige ud, men de skal dog alle leve op til samme standarde for racen. Eks pelsen skal være silkeblød, kort på hoved, skuldre og ben og tiltagende længde ned over ryggen og siderne med lang "shagge" pels på "bukserne" på bagbenene og under maven. Men der står ikke noget om *hvor* lang pelsen skal være.

Mvh Christina

• #117   7. mar 2008 Ja men så har hun da en checkliste at gå efter...lol

• #118   11. mar 2008 Okay - en mco kastrat på 12 kg ER altså ikke almindeligt, 8 kg vil jeg sige er meget almindelig? Og en opdrætter der vil garantere det? hehe, når derer to onsdage i en uge ;o)

• #119   11. mar 2008 Tror egentlig at det der er ment er at man udvælger en killing efter hvordan forældrene ser ud...dvs at hvis far er en ordenlig krabat, ja så er der måske også en chance for at afkommet også bliver det....

• #120   11. mar 2008 Der er kun EN kat i hele verden jeg ville købe med stamtavle, og det er der en grund til - det skulle være en MCO hankat. Hvis vi valgte at få sådan en ville jeg også have kontrakt på at med det rigtige fodder ville han kom op og veje mindt de 12 kilo - af den simple grund at jeg vil kun have en samtavle kan MCO fordi han bliver rigtig stor - ellers ville jeg holde mig til hunnerne - og der har min samvitighed og hjerte ikke behov for samtavle for at elske katten.

birthe - nu skriver Michelle jo direkte der at hun vil have kontrakt på at katten kommer til at veje mindst 12 kg? Det er jo ikke realtistisk at tro at man kan få det :o)

• #121   11. mar 2008 Var sikkert skrevet in the heat of the moment ; )
    OK har lige set det.....så bliver det nok når der er 2 onsdage i en uge

• #122   11. mar 2008 birthe - hehe :o)

Kommentér på:
Racekatte- Look-a-like

Annonce