953 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Det helt rigtige foder - hvad er kravene? Det helt rigtige foder - hvad er kravene?

Hej KG smiley

Jeg har to skønne hunkatte på 10 måneder, som jeg synes er lige kraftige nok. Jeg er derfor ude at kigge på andet foder, men det er noget af en jungle at finde rundt i. Jeg har kigget på foder til steriliserede katte, da det har et lavere fedtindhold end normalt foder, men jeg er virkelig i tvivl, da jeg mindes at have læst, at kattefoder mindst skal indeholde 20 procent fedt. Men hvad er rigtigt, og hvad er forkert?

Mine katte vejer cirka 4,5 kg hver, og det virker bare som meget, når de er så unge. Nogle der har nogle råd? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det helt rigtige foder - hvad er kravene?
  • #1   18. mar 2018 Mine vejer 7, 5 kg hver og er helt almindelige huskatte begge to. De er dog høje og lange. De er begge 500g - 1kg for tunge pga modsatrettede foderproblematikker.
    Jeg går efter højt kød indhold, godt med fedt, lavt på aske og salt. Jeg foretrækker kornfrit og uden sukker eller andre sødemidler som honning/frugt
    Her kører vi på masser af vådfoder (samme obs på indhold som på tørt) lidt råt når jeg selv spiser kød og tørfoder stående flere steder i huset i foder dimser hvor de skal arbejde for føden.
    Jeg putter ekstra vand i vådfoderet for vand feder ikke smiley og mine foretrækker når det er suppe agtigt og lunt (kogende vand)
    Hvis ikke mine havde modsatrettede foder problemer ville de ikke være overvægtige. Sofus er bange for at han dør af sult hvis der ikke konstant er mad i skålene og Sofie vil helst tømme skålene så rovdyr ikke kan finde dem. Så det er en balance gang smiley

• #2   18. mar 2018 Mindst 30% protein fra kød og ikke korn.
    Mindst 20% fedt.

Vådfoder og råt kød er godt til at få de tunge ned i den lidt lettere ende. smiley

• #3   18. mar 2018 Tak for svar begge!

Jeg er sådan set stoppet med at give mine piger vådfoder, da de fungerer helt fint uden og får drukket rigeligt med vand, så hvordan skal jeg give vådfoder, hvis de skal tabe sig lidt? smiley

• #4   18. mar 2018 Vådfoder har den fordel, at det mætter godt uden at fede. Det er ikke kun vand-delen, der giver noget godt til katten. smiley

Mine får vådfoder to gange om dagen, og jeg kan læse, at flere og flere tyske opdrættere går helt over på vådt og råt og bruger kun tørfoder til lidt godbidder og aktivitetsspil. smiley

• #5   18. mar 2018 Vådfoderr er en genial måde at slanke katte på, hvorfor?? Fordi vådfoder mætter hurtigere og længere så det fylder mavesækken godt op og dermed spiser katten ikke mere end den har behov for.
    Tørfoder fungere på den måde at når katten spiser det, så går der cirka 15 minutter før væsken i maven får tørfoder til at svulme op og dermed går der faktisk 15 minutter inden katten får en mæthedsfølelse, hvilket gør at katte nemt kan forspise sig, dette gør vådfoder ikke da det jo allerede er blødt op og ikke svulmer op i maven, vådfoder indeholder ca 80% væske, og væske feder jo som vi alle ved ikke, ikke så længe væsken er vand i hvert fald.

Jeg syntes i øvrigt ikke at 4,5 kg lyder af meget for huskatte, det er ikke vægten alene der afgør om katten er for tung eller ej, det er hele kattens kropsbygning.
    Men hvis du vil forsøge at holde kattenes vægt nede eller stabil, så give gode portioner vådmad 2-3 gange dagligt og sørg for at give den masser af motion, altså leg med dem flere gange om dagen og gerne vildt hvor de skal hoppe op og bruge alle deres muskler.

• #6   18. mar 2018 I øvrigt er det nu meget normalt at katte tager lidt ekstra på til vinteren, det er instinktivt, hvis katten levede vildt så ville det være en god ide at have lidt fedt på kroppen for at kunne modstå kulden og det kan være svært at finde føde om vinteren så der skal være lidt at tære på.
    Når så sommeren kommer så er katten mere aktiv og bevæger sig mere og smider derfor hurtigt de ekstra vinter kilo fordi den både ofte spiser mindre når det er lunt i vejret men også fordi den jagter byttedyr.
    Så mon ikke dine katte også smider lidt vægt helt naturligt når det bliver varmere i vejret.

• #7   18. mar 2018 her kan du få en oversigt over hvordan katten bør se ud
    min gamle dyrlæge sagde altid at man skulle se PÅ katten - ikke på vægten.
    jeg har flere store husmisser som ligger på 7,5 kg + uden at være for tykke.

men som der er blevet skrevet så er katte mere dovne her om vinteren så de tager ofte lidt mere på om vinteren som de så smider igen når det bliver varmere

profilbillede
  • #8   18. mar 2018 Jeg syntes de fleste af mine katte har haft en periode, i 9-12 mdr alderen hvor de har været runde, og så lige pludselig bliver de til den tynde side.
    Jeg giver selv mest kornfrit foder og så får de vådkost 3 gange om dagen, den ene er lidt rund og den anden lidt tynd, og det kan ikke ændres, for bruger jeg foder dims, så taber den tynde kat sig, mere end han bør, så må den anden hellere være lidt buttet smiley

• #9   18. mar 2018 i den alder er de stadig i vokse alderen.
    får de stadig killingfoder?

• #10   19. mar 2018 De får Essential foder nu; jeg er nemlig også til det kornfri foder med højt animalsk protein samt meget kød. Det har de nærmest fået altid, og de trives supergodt på det smiley
    De er udelukkende indekatte, og jeg tænker at få startet stille og roligt op på vådfoder igen, efter de gode råd jeg har fået herinde. Jeg er dog på udkig efter en god foderautomat (eller i hvert fald noget, der kan aktivere dem lidt, hvor de skal arbejde for foderet), da de får i en helt normal skål nu, og så håber jeg, at det måske kan bidrage til, at de får spist bedre (anbefalinger og erfaringer modtages med kyshånd!) smiley

Tusind tak for alle svar og gode råd - det har gjort mig lidt klogere!

• #11   19. mar 2018 Jeg vil lige tilføje, at de får tørfoder ad libitum, og det synes jeg fint, at de administrerer smiley

• #12   19. mar 2018 det er også bedst med tørkost 24/7

• #13   19. mar 2018 Det er det, jeg ved smiley

• #14   20. mar 2018 Jeg og mine katte har været glad for disse 2:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/intelligenslegetoej/labyrint_foderbraet_kat/231595
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderautomat/intelligenslegetoej/182713

Og så er sådan en snack Ole jo næsten også altid et hit, det fås i et utal af variationer, her er et eksempel, jeg kender godt nok ikke selv lige denne, jeg har en anden, men pointen er den samme:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/intelligenslegetoej/foderbold_foderautomat_snacklegetoej_kat/244634

• #15   21. mar 2018 Tusind tak for de gode råd ??

• #16   6. apr 2018 Jeg vil gerne spørge om endnu en ting...
    Kan man blande forskellige slags tørfoder sammen (f.eks. tre forskellige mærker)? smiley

• #17   6. apr 2018 Sagtens. Vi blandet altid 3 slags voksenfoder. Og pt. har vi 2 slags killingefoder, der også blandes.

• #18   6. apr 2018 Ja det kan man snildt, jeg gør det selv for at mine katte får alt det de har behov for.
    Min 2 katte får hver deres blanding af tørfoder fordi de har forskellige behov, så Tøsen får en blanding af Hills M/D og Virbac urology. Smilla får en blanding af Royal canin steriliced og Select gold skin hair. Tidligere har jeg kommet en 3. Variant i også men det gør jeg kun når der er tilbud nu.

Så der er ingen problemer med at blande tørfoder.

• #19   6. apr 2018 Jeg blander også, dog blander jeg ikke de hele poser sammen i en pære vælling, men til ca en uge ad gangen, fordi jeg har lært, at foder holder længst i egen pose, der holder smag og vitaminer bedst, og det skal lukkes grundigt til, og uden luft ved, ilt, lys og varme kan ødelægge indholdet af vitaminer, mineraler og fedt kan blive harsk, så får katten ikke noget ud af fodret eller vil slet ikke spise det.

• #20   6. apr 2018 Vi har små foderspande, der kan være ca. 3 kilo i. Der blandes foderet i, mens resten får lov til at blive i posen. smiley

• #21   6. apr 2018 Jeg kører med 4 slags. Jeg hælder i Bøtter af ca 1 liter af hver og lukker resten af posen godt sammen og ned i en beholder. De fire bøtter tager jeg så fra og blander sammen den dag jeg deler det rundt i deres foder dimser. Ca hveranden dag.

• #22   6. apr 2018 Vil lige nævne at jeg heller ikke blander hele poser sammen på en gang.
    Jeg gør ca lige som de andre nævner, jeg blander i plastspande til ca 14 dage, resten opbevares i deres poser forsvarligt lukket i et køligt rum .

• #23   6. apr 2018 Tusind tak for hjælpen! Jeg vil tage rådet til mig, og blande foder til færre dage end jeg egentlig havde tænkt smiley
    Mine vil få en blanding af Essential, Applaws og Royal Canin Sterilised smiley

Kommentér på:
Det helt rigtige foder - hvad er kravene?

Annonce