Lade killing være alene nytårsaften? Lade killing være alene nytårsaften?
Jeg skal ud og besøge en killing i den her weekend, og hvis vi kan lide hinanden, så kan jeg få ham med hjem her i slutningen af november.
Men min tanke går på nytårsaften.. Kan katte blive skræmte af fyrværkeri? Jeg ved desværre ikke, hvor meget der bliver skudt af her i området, da jeg ikke var hjemme sidste nytår, efter vi flyttede ind.
Vi har muligvis planer om at holde nytår ovre hos min mor, som bor tæt på, hvis hun ikke er hjemme. Det ville være tusind gange nemmere at holde det hos hende, da hun har stort køkken og mere plads til os. Og planen ville faktisk være at overnatte derovre, da jeg ikke er vild med at gå hjem sent om natten, fordi jeg er ret utryg ved fyrværkeri.
Jeg er ret sikker på, at hun ikke vil have jeg tager katten med, og jeg har også læst mig lidt frem til, at det vil kunne stresse katten at komme med på besøg? Jeg vil jo kun have haft ham i cirka 1 måned på det tidspunkt, og han vil kun være omkring 17-18 uger til nytår.
Så hvad vil I mene vil være den bedste løsning?
At prøve at overtale min mor til at jeg må tage katten med og så overnatte der sammen med katten?
At holde nytår hjemme hos os selv, hvilket jeg ville være lidt ked af, da det vil være enormt trængt med plads?
At holde nytår hos min mor og så tage hjem og sove hos katten?
Eller at holde nytår hos min mor og sove der, men hvor jeg lige går over engang imellem og kigger til katten?
Hvis I kan se andre muligheder, så må i gerne lige komme med nogle forslag. Ellers så håber jeg I vil hjælpe med, hvad der vil være bedst for os alle sammen..
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg syntes godt du kan holde nytår hos din mor, men pga killingen alder syntes jeg du skal forsøge at tage hjem og sove om natten, du skal ikke besøge killingen i løbet af aftenen, og hvis killingen virker upåvirket af fyrværkeriet så kan du sikkert også overnatte hos din mor og tage hjem om morgenen, men det afhænger af hvordan du oplever din killing reagere på det fyrværkeri der er i dagene op til nytårsaften.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.001
du kan sørger for at rulle gardinerne for, lade radioen kører (ikke lige en kanal som sender fra rådhuspladsen) og evt give zylkene - snak med din dyrlæge
men prøv at se hvordan den reagere op til nytår.
da jeg var på kv havde vi flere som var på ferie nytårsaften. nu var vi så heldige at der ikke måtte fyres af i vores område pga en del stråtæktehuse omkring internattet. så der var rigtig fredeligt
men jeg ville nok hellere ikke vælge at sove ude.
personligt holder jeg altid nytår sammen med mine dyr. netop fordi jeg har en bange kat, og fordi jeg har to heste hjemme - de er dog ikke bange for det. vi bor dog på landet og der sker ikke meget. men inde i byerne er der meget larm. har selv boet midt i en mindre by, og det var virkelig hårdt når man havde to heste som virkelig var bange - min nabo tog ingen hensyn til at der var under 150 her til stalden fra deres gårdsplads. Og kattene var da også noget oppe og kører - mest omkring kl 12
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Jeg er altid hjemme til nytår, kan ikke fordrage fyrværkeri og er altid så bekymret for om der sker noget med huset og dyrene.
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 227 Katte: 6 Emner: 14 Svar: 124
du skriver dog at du vil kigge til killingen i løbet af aftenen hvis det ender med i holder nytår hos din mor men det hænger ikke rigtig sammen med at du skriver at du ikke vil gå hjem og sove fordi du er bange for at gå ude når de fyrer af?
Hvis du kan gå hjem til den i løbet af aftenen , hvilket jeg vil fraråde dig, så kan du os tage hjem og sove når i er færdige med og feste.
men et dyr er et kæmpe ansvar og man er ikke så fri en fugl som man ellers ville være..
pøj pøj
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 17 Katte: 8 Emner: 48 Svar: 673
Vis man har fået dyr så bliver man hjemme den første nytår aften for og se om dyr er bange eller ej, så er det ikke nok at man kommer af og til, vis dyr er bange så kan den gå i panik og ved ikke hva den skal gør af den selv og så skal man være der for dyr.,
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 24 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 62
Det første år forsøgte vi os med Zylkene, men jeg var ikke helt tilfreds med virkningen. De sidste par år tog jeg både ham, og senere hen også min hunkat, med hjem til mine forældre nytårsaften. De boede på det tidspunkt et sted ude på landet, hvor der var endnu mindre fyrværkeri.
(De fik et stort værelse for dem selv plus en baggang, og så med lyset tændt - de har begge siden de var små været med "på tur", så ingen stress ved også at tage dem med nytårsaften).
De sidste par år er det blevet bedre. Men alligevel ikke nok til at jeg ville lade ham være alene hjemme.
Har derudover taget en hittekilling til mig i år, der nok når at blive godt 17 uger gammel inden nytår.
Jeg kunne dog ikke drømme om at efterlade hende alene hjemme (selv med de to andre katte). Så jeg bliver hjemme, selv om jeg egentligt var blevet inviteret i byen.
okt 2016
Følger: 16 Følgere: 22 Katte: 1 Emner: 11 Svar: 39
Jeg vil selvfølgelig holde øje med ham, om han reagerer på høje lyde og når de begynder så småt at skyde af udenfor.
Qvinden28: Det er ment sådan, at jeg ikke bryder mig om at gå ud efter kl. 24, når der er mest gang i den. Jeg mente, at jeg ville kunne gå hen og kigge til ham inden aftensmad f.eks og inden der begynder at blive skudt meget af. Men jeg kan læse, at det vil være en dårlig idé.
Der er dog opstået en mulighed, og det er, at vi eventuelt kan holde nytår hos min far. Der vil jeg nok godt kunne have ham med. Dog ville han skulle ud på en lille køretur. Så ville jeg tage ham med og overnatte der. Kan det stresse ham at blive taget med på "tur"? Jeg vil gerne gøre det bedste for ham, og virker han utryg ved lydene, så holder jeg det selvfølgelig hjemme, hvis det er nødvendigt, medmindre det ville være en mulighed at tage ham med hjem til min far?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.001
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 17 Katte: 8 Emner: 48 Svar: 673
Men i transportkasse / tager
det ville være en god idé og ligge en dynebetræk i som du har sovet med i nogle dage fordi så har den din lugt med og tit er de mere tryg
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Personligt mener jeg, at når man har valgt at få et dyr, så må man tage det sure med det søde. Og en af de sure ting er, at den første nytårsaften, må man altså bruge på at finde ud af, hvordan dyret reagerer sådan en aften. Forhåbentlig finder ud denne aften ud af, at du sagtens kan tage afsted næste år. Du får intet ud af at tage afsted, og sidde og spekulere på, hvordan katten mon har det derhjemme.
Jeg ville ikke begynde at slæbe katten med i byen på sådan en aften. For det første er den nærmest kun lige flyttet ind ved dig, og det er rigeligt med ny indtryk til sådan en lille størrelse. For det andet så sker der så mange ting sådan en aften, som ikke er 'normale' forhold. Så hvis den (måske) er bange for fyrværkeri og samtidig skal være i et fremmed hus, fyldt med fremmede mennesker. Det ville jeg ikke byde min kat.
Lade killing være alene nytårsaften?