spørgsmål ang. huskatte vs racekatte spørgsmål ang. huskatte vs racekatte
Jeg ved ikke om jeg får på puklen over dette indlæg, men jeg prøver nu alligevel.
Jeg ser flere og flere gange, at folk skriver "blanding af racer- ægte uden stamtavle - ½ xxx kat " (ikke kun på dette forum, men generelt på nettet)
Ofte drejer det sig om en ualmindelige sød huskat som en huskat nu ofte ser ud - korthåret, nuser og dejlig. Her tænker jeg ikke på de korthårede racer der findes, men helt reelle huskatte.
Tidligere i dag så jeg i DBA en kat til salg. Der stod i annoncen at der var siameser i katten, og at den nuværende ejer havde fået bekræftet af venner og bekendte, at der helt sikkert var siameser i den.
Billedet viste en rigtig sød stribemis med hvid.
Mit spørgsmål er så: Hvad er grunden til at flere og flere ikke vil stå ved, at de ejer en dejlig skøn huskat??
Jeg ved godt det kan lyde lidt mere graciøst eller "fint" når katten er en "½ xxx-kat og ½ xxx-kat, men hvis man er så vild med pågældende race, hvorfor så ikke gå hele vejen og anskaffe sådan en kat, eller bare anerkende at man er ejer af en huskat???
Jeg er helt sikkert meget farvet af at være opdrætter, og jeg vil også uden tvivl anerkende, når folk skriver at deres kat er en blanding af racer, hvis man kan se det på pelsen eller på maskefarvede katte og lign. Men jeg har altså lidt svært ved at juble over en annonce med en sød husmis der er "ægte uden stamtavle - ½ ditten dutten datten" eller hvad der nu en gang bliver reklameret med.
Dette er ikke for at provokere jeg skriver dette indlæg, blot fordi jeg efterhånden synes det er så synd, at vores huskatte efterhånden ikke er anerkendte katte..
Annette
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 39
jul 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 3 Emner: 38 Svar: 141
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Min tiger stå under blandinger fordi hans mor var mco... Jeg kan ikke være sikker da jeg aldrig så hans mor, og han er jo hverken langhåret eller stor men jeg har forhørt mig og folk siger han har MCO træk i hovede.. Derfor...;-)
Knus Naja
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Tak for de gode svar og indput.
Grunden til at jeg undrede mig lidt over den pågældende annonce er, at ejeren ikke var klar over om der kunne være siameser i katten, men måske gættede sig til det. Måske er det stemmen, måske ørerne eller måske fordi den var lang og slank.. Jeg ved det ikke ;-)))
Men igen tak for Jers indput.
Annette
aug 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 25 Svar: 96
1/2 dit dat eller dyt, for mig er det ligemeget, han vil altid være min baby....
spørgsmål ang. huskatte vs racekatte