{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Debat, trafikdræbte dyr {{forumTopicSubject}}

Inspireret af den tragiske hændelse i forrige indlæg, kan jeg ikke lade være med at komme med mine tanker - og det skal ikke opfattes som et personligt angreb mod nogen!

Det er utroligt så mange herinde der efterhånden har oplevet at miste en kat i trafikken. Og igen, jeg angriber ikke nogen, og jeg bebrejder ikke nogen – jeg filosoferer bare..

På dyrenes beskyttelses hjemmeside står der, at der dræbes eller kvæstes mere end 5 millioner dyr i trafikken hvert år – det svarer vist nærmest til hele DK’s befolkning.
Deraf er omkring 75.000 af de døde katte, og det svarer til 5% af landets samlede kattebestand – et voldsomt tal!

Hvorfor tænker bilisterne sig ikke om?
Ikke dermed sagt, at de alle er ubetænksomme, og kører som død og H.. Der kan jo da ske uheld hvor bilisten selv var uden skyld.
Men det er utroligt så mange der bare kører uden hjernen.

Fx, er der mange skove her hvor jeg bor, og småbyer. Folk sætter ikke farten ned når de fræser igennem skovene, og det har kostet flere ræve, harer og rådyr livet.
De sætter heller ikke farten ned når de suser igennem de små byer, hvilket har slået både hunde og katte ihjel.

Det ”sjove” er blot, at når det er en kat der bliver kørt ned, så får den lov at ligge!
De færreste stopper op og tjekker om katten er død, eller blot flytter den ind til vejkanten.
Jeg har flere gange stoppet op for at tjekke om dyr der lå på vejen var døde, og hvis de var, så flyttet dem.
En enkelt gang er det faktisk sket, at jeg fandt en nedkørt kat der stadig levede – dyrlægen aflivede den så, fordi den var så kvæstet.

Egentlig er det skræmmende… Jeg mener, hvem ville bare køre videre hvis det var en hund de havde ramt? Men katte… de får som oftest lov til at ligge…

Jeg ved ikke helt hvor jeg vil hen med det her indlæg, forhåbentlig starte en debat...

Er det okay, at nogle mennesker ikke tænker over om der kan være dyr hvor de kører?
Er det okay, at folk lader deres dyr løbe frit ved trafikerede veje?
Hvad kan man gøre for at undgå alle de trafikdræbte dyr?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat, trafikdræbte dyr
  • #1   26. maj 2006 Min mor havde en ernormt dårlig oplevelse i efteråret... et dårdyr srang udforan hende på landevejen og hun kunne ikke nå at stoppe..... min mor kører så ind til siden og se dyret ikke er død. Min mor kan ikke selv hjælpe dyret af med dets lidelser... så hun vinker en lastbil ind... han har så prøvet sådan noget før....(på det her tidspunkt græder min mor) ved i hvad han så spørg hende om... Vil du have dyret med hjem... ja for det er altså det eneste man for ud af at køre den ned.....man for ikke noget fra forsikringen..... Hvad fanden er det for et spørgesmål... min mor var helt færtig.....

Jeg synes det er svineri at ikke lige kører ind og se hvad man har kørt ned og om det er dødt... jeg synes også man har lidt forpligtelse til at tage dyret(altså hund eller kat) med til en der kan kontakte ejeren....

Naja

• #2   26. maj 2006 En anden ting jeg heller ikke fatter er, hvorfor alle folk ikke får deres katte øremærket, - jeg standser altid hvis jeg ser en død kat på eller ved vejen, for at se om den er mærket, - og jeg har endnu ikke fundet en med øremærke!

• #3   26. maj 2006 mine er chippet.... ved godt det ikke er så almindeligt... men de er også kun inde katte...
    Jeg ville nok også vælge at bygge en løbe gård til mine katte....
    Naja

• #4   26. maj 2006 Rikke: Føj for en oplevelse! Fik det virkelig dårligt da jeg læste det - har ikke ord for det! Grusomt, grotesk og frygteligt smiley

Naja: Nogle mennesker kan være så kolde, at man får kvalme. Det må have været frygteligt for din mor - håber hun kom sig over oplevelsen..

Pia: Det er netop også et problem - det er nærmest umuligt at finde en kats ejer, når dyret hverken er øremærket, har halsbånd eller er "chippet"... Har (nu hvor jeg tænker efter) heller aldrig fundet en nedkørt kat med halsbånd eller øremærke..

• #5   26. maj 2006 burde nok ikke svare på dette indlæg, men da der er noget der går mig på bliver jeg nød til det.
    beklager meget, men jeg har intet til overs for folk der får deres katte kørt over, har kun ondt af katten og håber de ikke lider efter de er blevet ramt. ka desværre ikke ha ondt af folk der beklager sig over det, for de kender risikoen ved at lade deres katte løbe frit, alle har mulighed for at lave en kattegård el ha katten i sele.
    man behøver nu heller ikke køre specielt stærk for at komme til at køre en kat ned, om natten ser man det ikke alligevel, men rammer man en kat har man forpligtigelse til at se om katten lever og henvende sig til et dyrehospital osv, gør man ikke det er man fej og en kujon osv.
    ved på forhånd jeg nok bliver sablet ned med dette indlæg, men det er nu engang min mening

bor selv meget tæt ved viborgvej/bilka i århus og der er godt nok mange udekatte her, jeg fatter ikke folk tør. mine katte kommer ud i haven som er hegnet inde, så de ka ikke komme længere, det har kostet mig 400 kr at hegne haven ind og har man ikke råd til det ser det squ skidt ud

• #6   26. maj 2006 fatter ikke man ved store skovområder ikke laver en dyrebro el lign der hvor store veje er, og så hegner skovsiderne ind, det ser man masser af steder i både sverige og tyskland

• #7   26. maj 2006 vil også lige sige, jeg bliver ked af det når jeg ser en nedkørt kat, får det faktisk skidt

• #8   26. maj 2006 Jeg turde så personligt ik selv at lade Felix være udekat.. bor i et rimelig stort boligområde men der er ik så langt op til vejen og ville aldrig tilgive mig selv hvis han blev kørt ned.. vi stopper selv hvis vi ser f.eks en død kat i vejkanten for at se om den er øretatoveret.. har endnu ik været ude for det endnu..

• #9   26. maj 2006 hmm mange ting..
    Johnny: Faktisk er der i true lavet en bro under vejen hvor dyrene i naturen (altså ikke kæledyr) kan gå under.. Måske så man ikke "ødelægger" deres område.. + at der er massere af hegn i området.. Skoven er så også rimelig ny, sammen med motorvejen

Ikke alle katte er lige gode til at færdes i naturen - dette kan man også tage hensyn til..Synes igennem tiden at have bemærket at nogle katte ikke "ved" biler/veje er farlige og derfor er de ikke opmærksomme.. Ved ikke om det er noget der holder stik-men da nok værd lige at tjekke sin kat ud..

Selvfølgelig skal man stoppe- og dette gælder ALLE dyr, ikke kun kæledyr.. Intet dyr har fortjent at lide..
    KNUS

• #10   26. maj 2006 jeg har brugt noget hegn med maskestr ca 50x80 mm, det er nok lige store masker nok, da trixie hvis hun mosler lidt på godt ka komme igennem, det gav jeg 250 kr for(25mtr) hos haraldnyborg, det er så 120 cm højt, det er rigeligt. så har jeg brugt de her grønne hegnspinde hvor man køber 20 stk for 100 kr, plus enkelte stolper og lidt skruer og klammer osv. det tog mig ca 2 timer at sætte op, vil så lige sige jeg kun har ca 20 mtr rundt om mit frimærke, men det er jo rigeligt til kattene og stort nok hvis man vil lave en løbegård osv

• #11   26. maj 2006 sara c-hvorhenne i true er det, det er jo ganske tæt på hvor jeg bor og det har jeg ikke set

• #12   26. maj 2006 Ja det viste jeg.. Nede af Rætebølvej er der en bro- ikke ret langt nede ad den, af anelystvej..

Samt har redet meget i området- nu sker det nok ikke for mig- men som rytter har jeg nemlig tænkt at det var godt der er lukket af mod banen og motorvejen, så hesten hvis man falder af*SS*, ikke kan løbe derud i panik..

Det er også et område med mange hjortedyr, kender ikke forskellen på dem, samt ræve, harer ol.

• #13   26. maj 2006 okay, ja det har jeg ikke set, underligt nok, kommer tit den vej når jeg kører til lyngby osv

• #14   26. maj 2006 Troede os bare det var en bro der støttede vejen- indtil de andre tøser en dag begyndte at snakke om bredden var nødvendig i forhold til dyrene.. ellers havde jeg heller ikke vist at det var en "dyrepassage"..

• #15   26. maj 2006 syntes det er en fin ide og den slags støtter jeg gerne op om, har nok også været nødvendigt med sådan en passage efter de har lavet tilst bypark, der er vildt mange dyr, masser af ræve,fugle, hjorte osv

• #16   26. maj 2006 Altså kan ikke garantere det er for dyrenes skyld, har det fra de andre.. Men hæng er der i hvert fald- og synes det lyder fornuftigt- ved slet ikke om der laves broer for at støtte en vej...

• #17   26. maj 2006 Vi bor også op af en landevej, hvor folk ikke kører det de må, og der er både hunde, heste, børn og gamle mennesker på vejen og alligevel tager billisterne ikke hensyn, jeg synes det er dybt uansvarligt. VI har selv fået kørt 2 katte over på den vej, og er villig til at lave en fartkampagne, hvis det bliver nødvendigt... Selv lastbilerne kører vildt og uforsvarligt, kan ikke forstå, det for der er indkørsler, og vejen drejer mange steder og hvis man så kører ud fra sin indkørsel og ikke lige ser der kommer en bil/lastbil om hjørnet, ja så ved i hvad der sker... Har selv været ved at køre ud fra indkørslen og set der ikke kom nogle og så alligevel på 1 split sekund var der en bil, skete selvfølgelig inggenting. Hun landede næsten i grøften, men havde kigget 2 gange til hver side og der kom ingen da jeg skulle ud og så har hun nok kørt mellem 100-110 km i timen. Skørt. Hun var gal, men da hun kan se jeg kører ud så hvorfor ikke bremse? Kan ikke forstå...

• #18   31. maj 2006 min historie: det var den 12. august sidste år. min familie og jeg skulle overnatte hos nogle venner i et par dage. mig og min veninde kørte derfor morgen, middag og aften hjem hos mig for at fodre dyrene og kæle med dem. den 14. august da vi skla hjem til min veninde igen følger nala efter os. vi vil ikke have at hun fare vild, så vi spurter fra hende.
    den næste dag da vi kommer hjem til mig igen, er nala forsvundet.
    jeg bliver ked af det men håber at hun kommer den næste dag.
    det gør hun ikke.
    den 17. august da vi skal starte i skole igen er hun stadig ikke kommet tilbage, men senere skal min storesøster nickie ud at løbe. da hun kommer tilbage græder hun så meget at hun ikke kan trække vejret. jeg vidste godt hvad der var sket. endnu en del af familien er død.
    hun havde da hun løb fundet nala i vejkanten, og der efter havde hun bare løbet så hurtigt hun kunne tilbage igen.
    jeg græd hele dagen og flere med. det var frygteligt og jeg kunne ikke fatte hvad der var sket. det var ligesom omk at gud kun lod familiemedlemmer fra min familie dø(min mor døde i 2003 d. 14 juli, min fætter d. 7. august, nalas killinger døde den dag min fætter skulle begraves, og 2 måneder efter nala, døde min onkel.)

det der er ved denner historie er: vi tror nala er blevet kørt ned den 14 august, og vi fandt hende den 17.
    dvs. at nala har ligget i vejkanten i 3 dage uden at nogen har kontaktet os, og nala var altså øremærket. ikke en gang personen der gjorde det...
    DET ER FOR DÅRLIGT, AT FOLK IKKE ENTET KØRE BEDRE ELLER PRØVER AT TAGE ET ANSVAR.
    jeg synes det var godt at charlotte kørte ind til siden og tog sig af katten :o)

Kommentér på:
Debat, trafikdræbte dyr

Annonce