Debat, trafikdræbte dyr {{forumTopicSubject}}
Inspireret af den tragiske hændelse i forrige indlæg, kan jeg ikke lade være med at komme med mine tanker - og det skal ikke opfattes som et personligt angreb mod nogen!
Det er utroligt så mange herinde der efterhånden har oplevet at miste en kat i trafikken. Og igen, jeg angriber ikke nogen, og jeg bebrejder ikke nogen – jeg filosoferer bare..
På dyrenes beskyttelses hjemmeside står der, at der dræbes eller kvæstes mere end 5 millioner dyr i trafikken hvert år – det svarer vist nærmest til hele DK’s befolkning.
Deraf er omkring 75.000 af de døde katte, og det svarer til 5% af landets samlede kattebestand – et voldsomt tal!
Hvorfor tænker bilisterne sig ikke om?
Ikke dermed sagt, at de alle er ubetænksomme, og kører som død og H.. Der kan jo da ske uheld hvor bilisten selv var uden skyld.
Men det er utroligt så mange der bare kører uden hjernen.
Fx, er der mange skove her hvor jeg bor, og småbyer. Folk sætter ikke farten ned når de fræser igennem skovene, og det har kostet flere ræve, harer og rådyr livet.
De sætter heller ikke farten ned når de suser igennem de små byer, hvilket har slået både hunde og katte ihjel.
Det ”sjove” er blot, at når det er en kat der bliver kørt ned, så får den lov at ligge!
De færreste stopper op og tjekker om katten er død, eller blot flytter den ind til vejkanten.
Jeg har flere gange stoppet op for at tjekke om dyr der lå på vejen var døde, og hvis de var, så flyttet dem.
En enkelt gang er det faktisk sket, at jeg fandt en nedkørt kat der stadig levede – dyrlægen aflivede den så, fordi den var så kvæstet.
Egentlig er det skræmmende… Jeg mener, hvem ville bare køre videre hvis det var en hund de havde ramt? Men katte… de får som oftest lov til at ligge…
Jeg ved ikke helt hvor jeg vil hen med det her indlæg, forhåbentlig starte en debat...
Er det okay, at nogle mennesker ikke tænker over om der kan være dyr hvor de kører?
Er det okay, at folk lader deres dyr løbe frit ved trafikerede veje?
Hvad kan man gøre for at undgå alle de trafikdræbte dyr?
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.861
Jeg synes det er svineri at ikke lige kører ind og se hvad man har kørt ned og om det er dødt... jeg synes også man har lidt forpligtelse til at tage dyret(altså hund eller kat) med til en der kan kontakte ejeren....
Naja
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 5 Emner: 50 Svar: 154
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.861
Jeg ville nok også vælge at bygge en løbe gård til mine katte....
Naja
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
Naja: Nogle mennesker kan være så kolde, at man får kvalme. Det må have været frygteligt for din mor - håber hun kom sig over oplevelsen..
Pia: Det er netop også et problem - det er nærmest umuligt at finde en kats ejer, når dyret hverken er øremærket, har halsbånd eller er "chippet"... Har (nu hvor jeg tænker efter) heller aldrig fundet en nedkørt kat med halsbånd eller øremærke..
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.280
beklager meget, men jeg har intet til overs for folk der får deres katte kørt over, har kun ondt af katten og håber de ikke lider efter de er blevet ramt. ka desværre ikke ha ondt af folk der beklager sig over det, for de kender risikoen ved at lade deres katte løbe frit, alle har mulighed for at lave en kattegård el ha katten i sele.
man behøver nu heller ikke køre specielt stærk for at komme til at køre en kat ned, om natten ser man det ikke alligevel, men rammer man en kat har man forpligtigelse til at se om katten lever og henvende sig til et dyrehospital osv, gør man ikke det er man fej og en kujon osv.
ved på forhånd jeg nok bliver sablet ned med dette indlæg, men det er nu engang min mening
bor selv meget tæt ved viborgvej/bilka i århus og der er godt nok mange udekatte her, jeg fatter ikke folk tør. mine katte kommer ud i haven som er hegnet inde, så de ka ikke komme længere, det har kostet mig 400 kr at hegne haven ind og har man ikke råd til det ser det squ skidt ud
feb 2006
feb 2006
mar 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 152 Svar: 1.677
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 396
Johnny: Faktisk er der i true lavet en bro under vejen hvor dyrene i naturen (altså ikke kæledyr) kan gå under.. Måske så man ikke "ødelægger" deres område.. + at der er massere af hegn i området.. Skoven er så også rimelig ny, sammen med motorvejen
Ikke alle katte er lige gode til at færdes i naturen - dette kan man også tage hensyn til..Synes igennem tiden at have bemærket at nogle katte ikke "ved" biler/veje er farlige og derfor er de ikke opmærksomme.. Ved ikke om det er noget der holder stik-men da nok værd lige at tjekke sin kat ud..
Selvfølgelig skal man stoppe- og dette gælder ALLE dyr, ikke kun kæledyr.. Intet dyr har fortjent at lide..
KNUS
feb 2006
feb 2006
maj 2006
Samt har redet meget i området- nu sker det nok ikke for mig- men som rytter har jeg nemlig tænkt at det var godt der er lukket af mod banen og motorvejen, så hesten hvis man falder af*SS*, ikke kan løbe derud i panik..
Det er også et område med mange hjortedyr, kender ikke forskellen på dem, samt ræve, harer ol.
feb 2006
maj 2006
feb 2006
maj 2006
mar 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Katte: 8 Emner: 36 Svar: 77
maj 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 68
den næste dag da vi kommer hjem til mig igen, er nala forsvundet.
jeg bliver ked af det men håber at hun kommer den næste dag.
det gør hun ikke.
den 17. august da vi skal starte i skole igen er hun stadig ikke kommet tilbage, men senere skal min storesøster nickie ud at løbe. da hun kommer tilbage græder hun så meget at hun ikke kan trække vejret. jeg vidste godt hvad der var sket. endnu en del af familien er død.
hun havde da hun løb fundet nala i vejkanten, og der efter havde hun bare løbet så hurtigt hun kunne tilbage igen.
jeg græd hele dagen og flere med. det var frygteligt og jeg kunne ikke fatte hvad der var sket. det var ligesom omk at gud kun lod familiemedlemmer fra min familie dø(min mor døde i 2003 d. 14 juli, min fætter d. 7. august, nalas killinger døde den dag min fætter skulle begraves, og 2 måneder efter nala, døde min onkel.)
det der er ved denner historie er: vi tror nala er blevet kørt ned den 14 august, og vi fandt hende den 17.
dvs. at nala har ligget i vejkanten i 3 dage uden at nogen har kontaktet os, og nala var altså øremærket. ikke en gang personen der gjorde det...
DET ER FOR DÅRLIGT, AT FOLK IKKE ENTET KØRE BEDRE ELLER PRØVER AT TAGE ET ANSVAR.
jeg synes det var godt at charlotte kørte ind til siden og tog sig af katten :o)
Debat, trafikdræbte dyr