kan ikke få lov at sove i fred! kan ikke få lov at sove i fred!
Hej alle
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp da jeg ikke ved hvad jeg skal stille op med min killing på omkring 5 måneder.
Da jeg fik hende havde hun adgang til soveværelset om natten men omkring kl 1-3 tiden begyndte hun at prikke mig i hoved, slikke mig i hovedet eller gå på jagt efter mine fødder til jeg reagerede på hende. Derfor begyndte jeg så at sove med lukket dør, hvor hun så bare begyndte at krædste på døren og miave omkring 1-5 gange i løbet af natten, dog stoppede det efter et par uger uden søvn, men hun er nu begyndt igen og denne gang har det stået på i et måneds tid. Prøvede lige som før bare at ignorere hende, men det kan jeg ikke længere når det er hver time fra omkring kl 3 at hun går i gang. Hvis jeg går ud til hende løber hun enten ind i soveværelset eller hen til madskålen så tænker at det er fordi hun vil have mad.
problemet er bare at så snart jeg fylder noget i går der kun et par timer så er den tom, giver hende den mængde der står bag på posen at hun skal have i løbet af et døgn, men sl jet alligevel bare fyllde på igen? Kan en kat godt overspise når det bare er tørfodder?
PS. Hun er indekat så ikke vildt aktiv
På forhånd tak
jul 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 13
Har bestemt overvejet at få en kat mere få jeg forelsker mig hver gang jeg ser en lille killing, men da jeg bor i en 2 værelses lejlighed på50 km synes jeg at en fylder nok, samt at jeg har brugt rigtig mange penge på hende jeg har nu og ikke synes at jeg har midlerne til at have en mere. er der evt. Andre gode idéer til at aktivere min lille mis i løbet af natten?
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Jeg har to indekatte. De har tørfoder stående 24/7, men får det aldrig i en skål. De skal 'arbejde' lidt for sagen. De får foder i et foderbræt http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713. Nogen gange tager jeg en pap-kasse, og skærer et par pote-huller i. Og så foder der i. Derudover har jeg også et par foderkugler til dem. Jeg gemmer også deres yndlingsgodbidder rundt i huset, så de kommer lidt omkring for at finde dem.
Hver aften inden vi går i seng, får de en skål med vådfoder, hvor jeg hælder ekstra vand over. Så er der for det meste ro hele natten.
Tror du skal forsøge at lege mere med missen gennem dagen. Hvis den ligger og sover dagen lang, er det klart, at den er frisk om natten, og katte er jo nattedyr, så det er et forsøg på at omvende den. Herhjemme er hårelastikker, tørrede kaninører, staniolkugler (får de kun under opsyn, da de kan finde på at splitte dem ad) kæmpe hit. En drillepind er de også glade for.
Ellers kan du prøve at klikkertræne katten.
Sørg for at indrette dit hjem, så katten kan komme op i højden.
jul 2014
sep 2011
sep 2011
http://www.maxizoo.dk/more4-iq-kattelegetoj-cat-toy-box-24x24-cm.html
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
Der er mange der giver en portion når de går i seng, så katten ikke vækker dem pga sult og så skal der være tørfoder fremme 24/7.
Måske kvaliteten af tørfoder er for dårlig, er det fra supermarked ?
Det ville være en god ide at bruge en ½ time på leg inden du skal i seng.
jul 2014
Ja det er fra supermarkedet, men synes hun spiser det med største velbehag.
Ja, det kan godt være man burde gøre det
apr 2014
Hvis du så køber et kvalitets tørfoder, vil du heller ikke bruge så meget af det, hvis du også giver vådfoder.
Jeg selv og mange andre bruger LUX fra Aldi, de koster en ca. 5 kr. Mine er især glade for den gule(kylling) og den orange(and) - det er bidder i gele. De andre er pate og dem er der mange der hælder lidt kogt vand ved.
apr 2014
jul 2014
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.130
Vådfoder og råt kød giver bedre mæthed, der er en her inde som giver råt kød hver aften for så har hun nattero
Men jeg giver vådt morgen og aften, og de får rådet når jeg skal tilberede kød, tit er det bare det jeg ville skære fra på tallerkenen, jeg gør det så bare før tilberedningen og kattene får det, de er vilde når de kan lugte, at jeg skal have mørbrad
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Måske du skulle aktivere katten inden du går i seng. Katte er jo natdyr, men hvis de er mætte og trætte, er der en chance for, at de sover igennem
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Derud over så er vådmad morgen og aften en super god ide, både fordi det mætter katten langt hurtigere og længere, men også fordi så får katten noget mere væske som den bør have og måske ikke er god nok til at drikke..
Sidst er der en ting der slog mig, du skriver hun er omkring 5 mdr. og det var stoppet med natteroderiet, men er begyndt igen for nyligt..
Har du fået hende steriliseret, for ellers kan det jo være begyndende kønsmodenhed??
Men ellers er det nok blot en blanding af sult, kedsomhed og starten på lømmelalderen
jul 2014
apr 2014
Du kan spare dig selv for meget ved at få hende steriliseret, så jeg kan på det kraftigste kun anbefale dig at få det gjort så hurtigt som muligt.
Se at få sparet op eller få lavet en afbetalings ordning hos dyrlægen.
sep 2011
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Og hvad er det da for en dyrlæge?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.001
du får et hus uden lige når hun bliver kønsmoden. Og når hun så er indekat er det hammer synd, fordi hun vil noget som hun ikke kan få lov til.
noget andet. skift foder. Intet af det på supermarkedets hylder er eget til foder.
ja det er dyre at handle i dyreforretning, men prøv at se på hvor meget katten skal have om dagen. Ved whiskas skal en voksen kat have over 125 g om dagen, mens samme kat blot skal have 65 g af Royal canin
Og jo mere ind jo mere ud
det med at du ikke har plads, har intet på sig. En kat er mere interessert i højden end i hvor meget gulvplads man har. kender flere som har både 4 og 6 katte i lejligheder på str med din. Man skal bare sørger for gode og høje kradsetræer, hylder mm.
du ville nok også få lov til at sove om natten
faktisk ville jeg mene at du burde få dig en mere, når du nu ikke har så meget tid til den du har. Din kat keder sig, og når du så er hjemme, ja så er du træt og vil sove, hvilket den jo ikke er, da den har sovet hele dagen.
på kv anbefaldede vi altid folk som skulle have indekatte at de fik to, især når man ikke lige går hjemme. En kat skal lege, men de færreste gider at lege alene
jan 2012
Jeg syntes du skal skynde dig at spare op i en fart og få hende steriliseret, og jeg fortæller dig gerne hvorfor du bør gøre det, og jeg fortæller det ikke for at hakke på dig eller noget lignende, men blot for at give dig oplysninger som din dyrlæge åbenbart har udeladt..
1. Når en hunkat kommer i løbetid, så holder hun en koncert af den anden verden, det er højt og det er på alle tider af døgnet, min tidligere hunkat hun lød som en baby der græder når hun var i løbetid, og det kunne høres når hun var udenfor og man sad inde med lukkede døre og vinduer, jeg husker at jeg vågnede op og tænkte hvad er det for et barn der bliver ved med at græde, hvorefter jeg åbnede vinduet og så min kat side midt på græsplænen og hyle
Du skal i øvrigt vide at en hunkat kommer i løbetid ca hver 20. dag og varigheden er ca 5-8 dage for hver løbetid..
2. Hvis du undlader at sterilisere hende så kan du risikere at hun vil gå i konstant løbetid pga hun ikke bliver parret..
3. Hvis du undlader at sterilisere så risikere du at hun får livmoderbetændelse, hvilket betyder store smerter for katten og hvis du fanger det i tide så betyder det en akut (muligvis dyr) sterilisering, hvis du er uheldig og ikke fanger det i tide eller dyrlægen ikke kan stoppe blødningen så betyder det aflivning af katten..
4. Så har du muligheden for at stoppe løbetider med p-piller, hvilket er en dårlig langvarig løsning, for dette betyder øget risiko for kræft i livmoderen, cyster på æggestokke, kræft i mælkekirtler..
5. sidst men ikke mindst så er der bare nogle hunkatte der ikke fungere fertile eller på p-piller og ender med at blive nogle sure mokker..
Jeg ved godt at det er skræk senarierne jeg stiller op, men det er den risiko du tager ved at undlade at sterilisere, men hyleriet ved løbetid kommer du ikke udenom
Du bør klart finde pengene hurtigst muligt for i løbet af en måneds tid vil hun blive kønsmoden hvis hun ikke allerede er i fuld gang og det er derfor hun er urolig..
jul 2014
sep 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 3
jan 2012
Når du skriver i løber rundt for at køre ham træt, så tænker jeg om i måske får ham lidt for meget op og køre... Det er en balancegang man skal bevæge sig å når man skal køre en kat træt, man kan godt starte i højt gear, men så er kunsten at få det droslet ned så han blot skal bruge en masse sanser og muskler og ikke blot spurter rundt med pulsen oppe, for så har han sværere ved at falde ned igen..
Et andet godt tip det er at lige inden i går i seng så slutter i af med at give ham en god stor portion vådmad, vådmaden har den evne at den fylder godt i maven lige med det samme og den mætter katten længe, og en mæt kat er en træt kat, det burde give jeg nogle timers ro..
For det det gælder om er jo at lære katte at om natten så sover vi, så derfor er det også vigtigt ikke at give katten opmærksomhed om natten, for så opdager den jo at dens forsøg virker
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
kan ikke få lov at sove i fred!