{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad farve, tror i hun har?
  • #1   21. aug 2014 Hun er tortie....

• #2   21. aug 2014 Hende her er blå smiley

profilbillede
  • #3   21. aug 2014 Tak for svar smiley

• #5   21. aug 2014 Hvis du gerne vil have den præcise farve betegnelse, så ved jeg at brugere som Eva og Lotte S er meget inde i farver...

• #6   21. aug 2014 Og der var en mere der kunne den korrekte farvebetegnelse smiley :D smiley :D

Og ja hun er meget smuk smiley

• #7   21. aug 2014 Blå tortie tabby :D:D:Dihh hvor er det en fin betegnelse! smiley helt glad nu smiley

• #8   21. aug 2014 Tak forresten smiley jeg synes også hun er så smuk smiley

• #9   21. aug 2014 Ja, blå tortie (bicolor -med hvid) makrel tabby

• #10   21. aug 2014 Blå tortie makrel tabby bicolour

Blå fortæller at hun er en fortynding af sort, og altså har den grå farve du ser, som kaldes blå i fagtermer smiley
    Tortie fortæller hun er både sort og rød genetisk - rød fortyndes til creme, så hun er blå og creme smiley
    Tabby fortæller at hun har et mønster/striber.
    Makrel fortæller hvilken slags mønster hun har, at det er smalle striber. Om hun er makrel eller spotted (striberne er brudt op til pletter) kan være lidt svært at se, og striberne bliver typisk mere brudt som de vokser til. Umiddelbart er hun dog pt makrel (kiggede i din profil også).
    Bicolour fortæller at hun er med hvidt på, og mængden er mellem 25-50% smiley

Hun har en rigtig charmerende farve og udtryk smiley

• #11   22. aug 2014 Tortie er faktisk en ret fed genetisk ting.
    Når misse mor og misse far laver en misse baby, så deler mors gener sig, og det samme gør fars.
    Det samme sker hos alle dyr (mennesker inkluderet)
    Men hos en Tortie, så kan man faktisk se hvilke gener der høre til far og hvilke der høre til mor.
    Nu ved jeg ikke hvor den går farve kommer fra, mor eller far? men den grå pels kommer fra en forældre og den røde fra den anden. lidt sejt!

Men ud over det er Tortie noget som hunner er. hvis du ser en han som er tortie så er det en kimære, og derfor en "fejl" og født steril. så dem er der meget få af, da de er en fejl af naturen.

Så jeg syntes at du har en helt vildt sej kat smiley og super smuk

• #12   22. aug 2014 Tak Eva, så blev jeg også en smule klogere smiley

• #13   22. aug 2014 Tusind tak for alle de vildt gode svar smiley

Moren er rød, sort og hvid.. Faren er cremefarvet..

• #15   22. aug 2014 For at uddybe det Kathja forsøger at fortælle, så er årsagen til at det røde gen hos kat er specielt at det er kønsbundet.
    Det er fordi at katte (og mennesker osv.) både har "almindelige" kromosomer, hvor generne ligger i, og så har de kønskromosomer som bestemmer kønnet. Kønskromosomerne kaldes hhv. X og Y-kromosomet.
    En hunkat har to X kromosomer, og en hankat har et X og et Y.

Det røde gen sidder på X-kromosomet. Derfor kan en hunkat både være rød og ikke-rød (typisk sort, der er et andet gen, der får lov at skinne igennem pga den ikke-røde allel), og kaldes så tortie.
    En hankat har kun ét X og kan derfor kun være enten ikke-rød (f.eks. sort) eller rød (nogle få undtagelser når der sker fejl i fostrets udvikling, som jeg ikke lige kommer ind på medmindre folk ønsker det).
    Det er derfor hunkatten der bestemmer om hankillinger bliver røde eller ikke-røde, da hanner altid får deres X fra deres mor, da de kun kan få Y'et fra faderne, og uden et Y er de ikke hanner
    Alle katte har to udgaver af hvert gen, kaldet alleler. Ved alle øvrige farvegener får afkom en allel fra hver deres forældre, da de sidder på de almindelige kromosomer.

Ved man hvem både mor og far er til en killing, kan man derfor i nogle tilfælde sige at noget om det er den røde eller ikke-røde allel hunkillinger har fra hvilken forældre.
    F.eks. i Marie G's tilfælde, så har Fine fået den ikke-røde allel fra sin mor, og den røde allel fra sin far.
    Der hvor man ikke kan sige noget om hvem der har givet hvad er jo når begge forældre er røde, eller begge forældre er ikke-røde (f.eks. sorte)

Kommentér på:
Hvad farve, tror i hun har?

Annonce