Kan jeg anmelde dette? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg vil egentlig bare høre, om der er grundlag nok her til, at jeg kan anmelde sagen om en kat til evt dyreværnet, Kattens Værn eller noget lignende, da jeg vil mene den mistrives.
Jeg er ansat i sommerperioden som rengøringsassistent, og i den forbindelse var jeg i går ude hos en ældre mand, der bor ekstremt uhygiejnisk. Han kan nærmest ikke tage vare på sig selv, og udover ham selv, har han en indekat i boligen.
Da jeg åbner døren, er det som af gå ind i en mur af tobaksrøg. I køkkenet står der på gulvet to kattemadsskåle og i resten af den lille ældrebolig flyder der med lort. Stanken er så slem at da jeg bukker mig ned for at tænde en kontakt, kommer jeg til at ånde ud samtidig og kan vitterligt smage den tobak der bare hænger i luften. Der ligger cigaretskodder OVERALT og da jeg kigger hen mod terassedøren, står der en kattebakke der er fuldstændig fyldt med kattelort til renden. Udover det, står der en stor gulvspand ved siden af, også helt fyldt med kattelort (han gider ikke gå ud med det). Da jeg kommer ud til badeværelset er jeg lige ved at kaste op. Toilettet er helt sort nede i af indgroet kalk og lort. Derudover er der store lorte plamager på væggene omkring toilettet og helt over til vasken. Der er også lort helt ud til midt på gulvet fra toilettet af. Og generelt lignede boligen bare noget der trængte til at blive jævnet med jorden. Han sagde til mig, at jeg skulle passe på når jeg gik ind og ud, for katten måtte under ingen omstændigheder komme ud.
Selve katten så ok ud, lidt sky, men det er der jo så mange der er. Og så så den bare gammel ud. Jeg ved ikke om dette er grundlag nok til at få en kat fjernet? Jeg tænker umiddelbart mest på den massive røg som katten kommer til at indånde konstant. Synes bare det var så synd,og den søgte hele tiden hen mod døren.
Hvad ville I gøre?
dec 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Ved det ikke, men hvis det var mig ville jeg lige ringe og forhører mig om de kan gøre noget. .-)
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
dec 2013
Janne - Nej jeg synes også det er synd for den, og når den slet ikke får lov at komme ud .. Det må være helt forfærdeligt at være spærret inde der!
Det tror jeg, at jeg vil prøve at gøre!
dec 2013
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg tror faktisk ikke at du kan hjælpe hverken katten eller manden hvis han ikke selv vil have hjælp. Det er jo trods alt pvivatlivets fred. Nej jeg støtter ikke op om det, men der kan være så massive sociale / psykiske / fysiske problemer så det i virkeligheden er manden der lider mest.
Måske er det katten der holder ham oppe???
Jeg ville ikke kunne få ud af mit hoved, hvis jeg ikke forsøgte om der var en mulighed for katten og måske ejeren, kunne få noget hjælp.
aug 2010
Der er uhyggelig mange skæbner rundt omkring der lider uden at få den rette hjælp. Hos en anden psykisk syg mand blev der fundet menneskelort i poser i køkkenskabene! Han var ikke syg nok til at blive indlagt.
En anden i kvarteret har det så rodet at boligforeningen måtte gribe ind, for det var simpelthen umuligt at komme hen til havedøren og dermed en brandfælde. Hun får heller ikke hjælp...
Det var en tømrer der opdagede det!
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Hyppigere rengøring, og noget indhegnet udehalløj til katten, ville ikke være for meget forlangt.
aug 2010
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Det jeg syntes du skal gøre er at skrive en lang rapport om hvad du oplevede i det hjem, og husk alle detaljer, du skal ikke blande personlige følelser ind i rapporten, men udelukkende meget nøje beskrive hvad du oplevede, altså hvordan der så ud, hvordan der lugtede, hvordan katten virkede, hvordan manden virkede og slå på at det virkeligt var uhygiejnisk og sundhedsfarligt for både mand og kat, og så skal du aflevere den til rette sted på kommunen, evt også sende den til embedslægen på kommunen...
Det skader ikke at kontakte en af dyreværnsorganisationerne måske kan de hjælpe dig til hvad du kan gøre..
jan 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Og de burde forlængst have fortalt kommunen hvis de timer de får til ham ikke er nok, eller hvis det trængte til en hovedrengøring,, de har da et ansvar over for manden og kommunen, særligt når han har sagt ja til hjælp.
Stakkels kat og stakkels mand
maj 2012
Men det må da ikke nå til den tilstand som beskrives her!
maj 2012
maj 2012
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 18 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Før nogen farer i flint, så vil jeg sige at hvis denne mand er åndsfrisk og svarer nej, til at modtage rengøring her og der og i øvrigt anden hjælp. Så er der altså ikke noget nogen fagperson kan gøre. De må nemlig ikke gøre noget som helst imod deres vilje
det eneste tilfælde hvor der kan udøves "Tvang" som det faktisk vil hedde - er hvis personen ikke er realistisk omkring behov og egen formåen i en sådan grad at vedkommende ikke ved hvad han/hun svarer ja og nej til. Så kan familien søge værgemål på netop dette. Kommunen kan også anmode om at en advokat bliver værge for borgeren på lige netop det der er problemer med.
Men det er kun noget man kan gøre for at afværge fare for borgerens ve og vel.
Det kan tage 6 måneder at få et værgemål igennem.
Alle skal være 100% sikre i sagen da der er tale om umyndiggørelse af borgeren.
sep 2011
jan 2012
Manden kan jo i mellemtiden have fået brug for mere hjælp end da han først blev visiteret til den hjælp han får nu..
sep 2011
sep 2011
det er en af de svære ting ved de jobs der
jan 2012
Min mormor da hun endelig bad om hjælp, fik kun besøg da hun bad om hjælpen og blev visiteret til hjælp med rengøring, derefter kom ingen fra kommunen og forhørte om hvordan det gik i hjemmet om hun havde brug for yderligere hjælp eller noget som helst, og så vidt jeg husker nåede hun at have hjemmehjælp i 4-5 år inden hun døde
Såååå et er hvad der bør ske et andet er faktum...
aug 2010
sep 2011
Vi oplever i det daglige at nogle vil have hjælp til alt - også det de kan selv. Men vi oplever sandelig også folk i den modsatte grøft - dem som siger nej til ALT lige indtil de nærmest ikke engang kan hverken kravle eller gå.
Jeg ved ikke hvad den faglige vurdering på din mor har været. men hjælpen vil til enhver tid være baseret på det. Når der er fagpersonlae inde over hjemmet og borgeren, så er det deres pligt og opgave at videregive relevante informationer om borgerens tilstand, så der kan blive grebet ind. eller hvad der ellers skal ske og ikke ske.
det kan sagtens være at TS firma har adgang til borgerens omsorgsjournal. Det kan hun undersøge først og fremmest. Har de det så er det chefen der skal rette henvendelse til kommunen. ELLER tage en snak om tingene i hjemmet og borgeren med hende.
sep 2011
Efter min mening skulle dine kollegaer have talt med dig om netop den borger inden du kørte ud på din rute, så du ikke kom ud til ham og fik sådan et chok.
maj 2012
Nu er det på grund af krisen, men jeg er bange for det ikke bliver ændret den anden vej igen, selv om økonomien bliver bedre
sep 2011
jan 2012
Tænkte godt du var i kommunalt regi og tror derfor at alt går efter bogen overalt, men det gør det altså bare ikke..
For det første var det min mormor (og ikke mor).
Og da hun begyndte at få hjælp var hun omkring 86-87 år gammel og havde indtil da klaret sig selv, først da hun var faldet et par gange og ikke selv kunne rejse sig fik vi hende overtalt til at få hjælp med rengøring, hun fik støvsuget og ordnet badeværelse hver 14. dag, dette var fint, men som hun nærmede sig de 90 år begyndte andre ting at knibe, og hjemmehjælpen snakkede endda med hende om ikke hun kunne tænke sig lidt mere hjælp, hvilket hun faktisk sagde ja til, men en eller anden skrankepave på kommunen sagde nej hun fik den hjælp de kunne tilbyde uden at besøge hende..
Grunden til at hun kunne klare sig indtil 6 mdr. før hun døde var at min kusine var så sød at komme og gøre rent for hende, først da min mormor ikke længere kunne gå og havde været indlagt fik hun yderligere hjælp, men så krævede hun så også hjælp døgnet rundt, da hun ikke kunne bevæge sig ud af sengen..
Det skal lige siges at hjemmehjælperne var fantastiske, de hjalp det de kunne og som var inden for deres legale område, så dem klandre jeg ikke på nogen måde, jeg siger bare at fra kommunen af foregår tingene ikke altid som de bør..
sep 2011
Ind imellem må vi hive fat i vores visitation nogle gange og dokumentere op og ned ad stolper før der sker noget. Dokumenteres der ikke, så sker der heller ikke noget. Det er dem der kommer i hjemmet der skal sørge for at det sker.
Den offentlige standard for rengøring er for nedadgående. Det er meget skrabet. For 19 år siden måtte vi ALT. vaske vægge ned, vaske vinduer indvendigt og udvendigt. lave mad, feje gulve hver dag, tørre håndvaske af hver dag....
der hvor jeg arbejder, må SSHerne ikke støvsuge der hvor der skal vaskes gulv. Men alle gør det alligevel og alle ved at alle gør det - også visitationen
jan 2012
Og de var hjemmeplejen der anmodede kommunen om mere hjælp til min mormor, men fik afslag, da hun jo klarede sig fint med det hun havde, ja røv og nøgler det gjore hun jo udelukkende fordi min kusine hjalp hende..
Og ja du har ret der er meget de ikke må, men de er så søde hjemmeplejerne at de gør hvad de kan også det de ikke må/ bør, jeg ved det jævnligt skete at min mormor aftalte med det at de droppede støvsugningen frem for at hun så fik noget andet gjort, de har jo begrænset tid så så der må vælges, feks ville hun gerne have hjælp til at skifte sengetøj en gang imellem, det hjalp de også med selv om det ikke var en del af den hjælp hun var visiteret til..
sep 2011
Jeg har mødt pårørende i alle afskygninger.
der hvor jeg er, er det ydelser der visiteres. Visitationen får grønne knopper hvis der bedes om mere tid. Ydelserne skal udføres. der er tid på ydelserne.
Så hvis man som personale opdager at der bruges mere tid end der er visiteret. Så må de gennemgå alt det de laver i hjemmet og se på hvad borgeren ikke længere kan klare selv
aug 2010
For lige at blive ved den kommunale rengøring, ja så er det noget svineri! De må ikke engang flytte en stol hvis de skal støvesuge - men det må de i privat regi!
Lene:
"Vi oplever i det daglige at nogle vil have hjælp til alt - også det de kan selv"
Jamen så er vi jo tilbage til BAS!
For borgere SKAL selv! Pyt med at det gør ondt, du kan bare gøre det på en anden måde og så få en anden skade fordi det er forkert - men du gør det selv....
Jo, det har jeg prøvet.
Jeg har prøvet at have en SOSU til bare at stå at glo på mig i stedet for at hjælpe - tænk nu hvis jeg kunne selv? Nå ja, jeg kunne da tage noget mere morfin...
Jeg er rigtig, rigtig glad for at det var tidsbegrænset og frygter den dag hvor mine forældre skal have hjælp. Jeg ved hvordan man skal knokle for at få hjælp. Jeg ved hvor uprofessionelle SOSU'ere kan være!
Min mor skulle have midlertidig hjælp efter at have fået indopereret et rør i bughulen til dialyse. Hygiejne var meget vigtigt så kommunen visiterede hende til bad 2 x ugentligt!!!!!! Et krav fra sygehuset. Det havde den konsekvens at hun måtte bede min far om hjælp - og for at det ikke skal være løgn, så kom der en SOSU der ikke engang turde vaske hende!!!!!!!
Jeg er ked af at sige det, men den hjælp som I bliver uddannet til at udføre er der en del der ikke kan alligevel. Det hjælper jo heller ikke ligefrem at de skal registrere hvornår de går ind og hvornår de går ud fra en borger.
Jeg er overhovedet ikke imponeret!
Og ja, alt foregår på tid, hvem der så end udmåler hvor lang tid det tager at smøre brød til hr. Jensen og bade fru Mikkelsen.
jan 2012
Det min kusine lavede for min mormor var de ting som hjemmeplejen ikke må, så som at tørre støv af, vaske tøj, rengøre køkkenskabe, flytte møbler, pudse vinduer, så det der blev bedt om af hjælp havde intet at gøre med hvad min kusine hjalp med..
Men jeg stopper her for du vil have dit glansbillede af det offentlige system, det eksistere bare ikke..
sep 2011
Jeg har oplevet alle typer borgere.
Jeg har også mødt alle typer pårørende.
men hva, vi er da i det mindste enige om at rengøringen ikke er noget at råbe hurra for. Det har jeg også skrevet i et tidligere indlæg.
sep 2011
der hvor jeg er, er det ydelser der visiteres. Visitationen får grønne knopper hvis der bedes om mere tid. Ydelserne skal udføres. der er tid på ydelserne.
Så hvis man som personale opdager at der bruges mere tid end der er visiteret. Så må de gennemgå alt det de laver i hjemmet og se på hvad borgeren ikke længere kan klare selv
sep 2011
Tjaa, der hvor jeg er, er der ansat fysioterapeuter til at tage ud til borgerne og vurdere hvad der kan gøres og hvad der kan gøres anderledes så de er mere selvhjulpne.
For at det ikke skal være lyv så kan det at gå istå faktisk føre til andre helbredsmæssige problemer.
jan 2012
Du har ikke kendskab til hvordan tingene foregår i min kommune eller Mariannes kommune... Korrekt???
Og hvad hjælper det at personalet gennemgår alt hvad de laver og notere hvad brugeren yderligere har brug for når det alligevel bliver afvist fra højere sted, er vi så ikke status quo????
sep 2011
Vi oplever så også ind imellem at vi tilsidst må bede visitator om at komme med ud i hjemmet og se hvad der foregår.
jan 2012
sep 2011
sep 2011
sep 2011
Hele voksensektionen
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Det er simpelthen for nemt bare at godtage borgerens "nej" i et tilfælde som fx det Julie beskriver. Der kan da være mange grunde til, at et menneske afslår at modtage hjælp - måske er det afslag slet ikke så dybtfølt fra borgeres side, som det passer personalet/kommunen at opfatte det som.
Lena - Hvad synes du egentlig Julie skal gøre? Ingenting? eller?....
jan 2012
Og denne diskussion hjælper på ingen måde Julie, og sket er sket i min situation, min mormor er død så intet bliver ændret, det pisser mig bare af når folk tror at det kommunale system fungere ihh og åhh så fint, bare fordi de sidder i en stilling som burde varetage dette, og måske også gør i et fåtal af tilfælde, men langt fra alle..
Over and out, gider ikke diskutere mere for du er blind for hvad der foregår uden for din synsvinkel..
sep 2011
Offentligt ansatte fatter ingenting vel. Og dem som ikke er i faget ved alt
sep 2011
Det har jeg skrevet tidligere i tråden
jan 2012
sep 2011
Det handler i første omgang om at finde ud af om det her er nyt eller ej og så tage den derfra.
Mht. Katten, der er desværre ikke nogen der har ret til st fjerne den mod hans vilje med mindre den ikke får mad og vand. Eller hvis han nægter at laden den komme til dyrlægen når/hvis den bliver syg. Man kan så vælge at forsøge at fravriste ham den som privatperson i sin fritid. Men er en eller flere sf de førnævnte ting ikke uorden, så kan han få en dyreværnssag på sig hvis han ikke frivilligt går af med katten
sep 2011
Som skrevet så har jeg mødt mange MANGE pårørende og jeg ville lyve hvis jeg sagde de allesammen behandlede de offentligt ansatte der kommer i hjemmet med respekt. Det er både min og mine kollegaers virkelighed. Der er også mange i den modsatte grøft
Jeg synes du skriver på en meget nedladende måde - netop st jeg ingenting fatter af noget af det som offentligt ansat.
Jeg skriver ikke hos hvem fejlen - hvis der var en sådan -ligger ang din mormor. Jeg kommentere på at dem der kom i hjemmet mente der skulle mere hjælp til. Også er det jeg skriver det ikke nødvendigvis er visitator der laver fejl. Fejlen kan såmænd sagtens ligge i dokumentationen af din mormors . Faktisk hverken kan jeg eller gider jeg tage stilling til noget jeg ikke selv har været en del af. Men jeg åbner gerne folks øjne for hvad der kan være ud over de muligheder de selv kommer med . Du mener der er begået en fejl, og det har personalet i hjemmet været enige i kan jeg forstå. Men så er det at du mener visitator har lavet fejlen. Så er det jeg prøver at fortælle dig at det i virkeligheden kan være dokumentationen der ikke har været som den skulle. Samt at man så som følge af afslsgene skulle have bedt visitator overvære en morgenpleje.
Også er der jo i sidste ende Serviceloven der stipulerer hvad borgere har ret til og hvad de har pligt til osv . Det samme om den kommunale hjælp
Der er også mange
sep 2011
jan 2012
Jeg betvivler slet ikke at rigtig mange pårørende ikke behandler kommunen og offentligt ansatte særligt pænt, men ofte hænger det nok også sammen med at de har løbet panden mod en mur indtil flere gange..
Og jeg skriver faktisk heller ikke at der nødvendigvis er sket en fejl med min mormor, det hele opstod af at du sagde at der er en visitator der besøger alle ældre en gang om året, og det kunne jeg så fortælle at dette ikke sker, så er der sket en fejl hos min mormor, så var fejlen at hun ikke fik besøg og revurdering en gang om året som du påstod der skulle..
Jeg skal på ingen måde gøre mig 100% klog på om hun var berettiget til mere hjælp, muligt hun ikke var, dog mente hjemmeplejen jo at hun var, men det jeg nok er lidt muggen over er at en person sad på sit kontor og afviste alt hvad hjemmeplejen anmodede om uden at besøge min mormor.. Se det er der jeg mener at det offentlige fejler og kommer til kort, så let dog røven og snak med personen i stedet for at nøjes med at læse en rapport..
aug 2010
Nu undgik du at fortælle de andre hvad BAS i virkeligheden er for en størrelse.
En spareordning.
Nu får du min historie:
Den belyser både det offentlige og det private, da jeg efter anden OP valgte det private alternativ.
Jeg kom til skade i en scooterulykke. Fik et overarmsbrud der var så kraftigt så kirurgen op AUH sagde at hvis jeg bare havde kørt et par km. hurtigere, så kunne han ikke have reddet den.
19 uger gik jeg med den fikseret - uha nej, KS synes ikke at den skulle opereres.
Høj på morfin.
39 år. Bad 2 x ugentligt - kunne du leve med den visitation? De sødeste der kom og hjalp mig var SSH elever, de ville hjælpe og var ikke bange for at stå overfor en nøgen kvinde. Mit hår var fedtet. Jeg lugtede af sved. Men bad kunne der kun bevilges 3 x ugentligt da jeg havde snakket med visitatoren og spurgt hende om hun selv ville have det sådan. Det var umuligt at vaske mig for med mindre at min arm var fikseret ind til kroppen, så hang den og daskede og gjorde sindssyg ondt. Så meget så de uddannede SOSU'ere som havde været i faget i årevis var bange for at vaske mig. Det var en lettelse hvis det var en SSH eller en elev der kom. For der kom en ny hver dag! Der var én som tydeligvis stemplede mig og hendes leder fik besked på at hun ikke skulle komme hjem.
De måtte ikke vaske mig i ansigtet.
De måtte ikke hjælpe mig med kattebakker - heller ikke med gummihandsker, men jeg lover dig for at stædighed gør én kreativ! Jeg testementerede 1 plasticpapirkurv og satte en pose i. Man kan meget med venstre hånd og munden! Det kostede mig en springfinger fordi jeg skulle nærmest alt selv.
Med tiden blev jeg så stædig at jeg bevæbnet med et litermål, hårshampoo i en underkop så ellers på knæ foran håndvasken. Det kostede mig flere gange at jeg måtte sidde i vådt tøj og vente på en sosu der ikke måtte bade mig, trods at det var det nemmeste.
Så blev jeg opereret 1. gang og en ergoterapeut vurderede at jeg skulle have en toiletforhøjer, da alene det at sætte sig ned gjorde så ondt at tårerne trillede. Den kom først en uge efter udskrivelsen. Tilbage til bad:
Mandag onsdag og fredag skulle jeg have bad, men da det blev påske fik jeg at vide onsdag, at nu fik jeg først bad igen tirsdag! Så kan jeg love dig at venstre hånd kom i gang med at skrive til lokalpolitikerne. En anden beboer i området havde fået den samme besked og det kom i JV. Herefter fik jeg bad hver dag...
Så ville skæbnen at jeg skulle opereres igen fordi at jeg havde en skrue løs......
Der valgte jeg det private alternativ, hvor jeg udenom visitatoren kunne få rengøring under boligjob-ordningen. 2 timer hver 14. dag. Hun må flytte stole mv.
Det var en helt anden ånd. Faste SOSU'ere og de dygtigste var faktisk mænd! Da jeg skulle smide tøjet for første gang var det grænseoverskridende indtil han gav sig til at snakke om en lækker fyr han netop havde mødt...
Jeg vidste hvem der kom og jeg kunne sige frit frem når jeg havde taget ekstra morfin, så var jeg så skæv så jeg ikke kunne stå på benene og der var ingen kære mor de skulle nok hjælpe.
Der er ingen tvivl om at man i den offentlige sektor er underlagt et stort pres og nærmest bliver oplært til ikke at tænke selv, men nu ved du hvorfor jeg er så skeptisk og faktisk synes at velfærdsteknologi er både godt og skidt. Godt fordi borgeren bliver mere selvhjulpen, men BAS - det er til at kaste op over.
Så efter at have oplevet forkerte tabletdoseringer - en enkelt så det skulle indberettes, så er jeg nervøs fordi de kommer og doserer for min mor pga. at hun skal have så mange slags - hvis de altså ikke glemmer det...
Den dag de får brug for rigtig hjælp, så kan jeg love dig for at de bliver overvåget af noget der minder om en ørn - mig!
Forsvar det i din egen kommune, men du skal bare vide, at det er forskelligt fra kommune til kommune.
Og retsinformation kan du godt pakke væk, for et er hvad der står hvad de skal et andet er hvordan de forvalter loven.
sep 2011
Så lavede en søgning på det: Både i søgemaskine så vel som kommunale hjemmesider. Nichts gefunden.
Serviceloven er noget alle kommuner skal holde sig indenfor - gør de ikke det må man klage over dem - men længere oppe i systemet. Det samme gælder hvis man vil klage over dens indhold.
Ud over at støvsuge gulbve der skal vaskes ved jeg at mange også flytter møblerne med mindre de er tunge
Katte og andre dyr: Det er sådan at folk selv skal kunne tage vare på deres dyr 100% . Vi kommer ud til syge mennesker, hvoraf de fleste ikke tåler ret meget. Man søger at annullere risikoen for overførelse af bakterier fra dyrene efterladenskaber til andre borgere. Så det er no go ligemeget hvilke slags handsker der bruges til det. man kan så synes om det hvad man vil.
Også har jeg det sådan: der er altid to sider af en sag.
aug 2010
Der er netop bevilget 2 millioner ekstra til alle kommuner. Nabokommunen vil bruge den på bedre mad til de ældre, min vil satse på BAS.
Min kommune har udtalt at det er for at spare på længere sigt...
sep 2011
Spareplan: Både ja og nej. Det er nemlig sådan at sygehusene udskriver patienterne tidligere nu. Så borgerne er faktisk dårligere og tungere nu efter en udskrivelse end tidligere. Så hvis der ikke blev foretaget en optræning af færdigheder i hjemmene så ville det blive dyrere. Så optræning i hjemmet af borgerne så meget som muligt - og hvor meget det er, er jo individuelt.
Ja man kan godt kalde det en spareplan - og alligevel er det ikke.
her har vi erfaring med at borgerne først får et chok, fordi de forventer personalet skulle ud og helt overtage det de ikke selv kan. Så stor er overraskelsen når der så tropper en person op der skal vurdere hvad der er potentiale for kan opnås så borgeren igen kan blive istand til at varetage opgaven (hvis det altså er muligt) og i så fald hvordan og med hvilket hjælpemiddel dette kan opnås. Men borgerne har faktisk været tilfredse med det - specielt fordi de så ikke er helt så afhængige af andre og tider for hjemmeplejens besøg. Vi ved at går folk istå, så kommer der ofte endnu flere helbredsmæssige problemer til - også med humøret.
sep 2011
At kommunen skal finde ud af om pårørende kan varetage nogle opgaver - så som afhentning af medicin, indkøb (for det meste af større ting), post og pengesager, tøjkøb - den slags. Kørsel til læge.
Og indrømmet: belastningen på de pårørende kan blive for stor og vi oplever også fra tid til anden at de melder fra fordi de simpelthen ikke magter både det og passe fuldtidsjob, eget hus og have mv.
apr 2013
Følger: 1 Svar: 2
aug 2010
Forståeligt nok, for de pårørende har jo udover den ekstra daglige belastning også ofte bekymringer at slås med.
Kan jeg anmelde dette?