4.724 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Kastrat strejfer meget Kastrat strejfer meget

Hej.
Håber at søge lidt hjælp herinde da jeg er lidt i tvivl angående min kat.
Har en 1½ år gammel Main coon hankat som er kastreret, han er god og dejlig som dagen er lang.. Men har et problem med ham, han strejfer rigtig meget, nogle gange er han væk hele dagen og nogle gange hele natten. Igår blev de lukket ud ved 9-10 tiden, han var hjemme en enkelt gang om eftermiddagen, og ellers så så jeg ham ikk før kl 7 i morges da jeg var på vej ud af døren. Han ikk kalde ham hjem, heller ikk selvom at jeg rasler med godbidder, han er faktisk blevet ligeglad med godbidder næsten.

Min anden kat på 4 år som også er kastrat han holder sig mere til hjemmet og er ikk længere væk end at jeg kan kalde ham til mig.
Har tænkt på om han måske har fundet nogen som måske fodre ham eller andet, så fra den første så får de halsbånd på så folk kan se at han har en ejer, måske få lavet et tegn til ham med nummer og hvor der står at han ikk må fodres, han har lidt sart mave så er ikk glad for at nogen måske fodre ham, men indtil videre har hans afføring været fint nok.
Han har næsten lige været til dyrlæge til tjek, og der var ikk noget med ham.

Mit spørgsmål er lidt om det er normalt for en kastrat at strejfe så meget også langt væk? Er første gang at han gør det, sidste sommer var der ingenting.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kastrat strejfer meget
  • Lise K
    Lise K Tilmeldt:
    apr 2013

Svar: 32
    #1   21. jul 2014 Det er ikke sikkert han strejfer- min ene hankat forsvinder hele dagen, især når det er varmt. Han er ikke langt væk, for jeg har luret hans gemmested ??, men han gider heller ikke komme ind efter hverken vådfoder eller godbidder - og han er ellers noget af et madøre.
    Når det ikke længere er så varmt, ved jeg at vi ses meget mere til ham - og om vinteren skal han fjernes kirugisk fra gulvet foran brændeovnen

• #3   21. jul 2014 Jeg er heller ikk meget for halsbånd, og jo jeg ved godt hvad det kan gøre. Men det er hvad jeg er blevet forslået.
    Men rart at høre at det er rimelig normalt, er så dog ikk kun om sommeren han kan finde på det, også om vinteren, hvor jeg nogle gange har måtte vente oppe på ham da jeg ikk ville have at han sad ude hele natten når der var minus grader.
    Men i dag er han da kommet hjem her til aften, så det er fint nok.
    Jeg har fundet ud af en af de steder hvor han holder til, men er ikk så tit jeg kan finde ham der.
    Men rart at det er normalt, så kan jeg slappe lidt mere af. Og nej jeg vil ikk købe halsbånd til dem. Tror heller ikk at jeg kan få dem til at gå med dem.

• #4   21. jul 2014 Hvad er jeres holdning egentlig til at lade kattene gå ude hele tiden? ville egentlig gerne lade dem være ude om natten da jeg kan se at de virkelig nyder det, især her om sommeren. Det eneste jeg er lidt bange for er at de bliver banket af den mulige vildkat som går rundt i området og har været på den yngste en gang så han måtte en tur til dyrlægen. Og den angriber begge mine katte, den ældste plejer er god til at komme op at slås, men denne her kan han ikk klare, den har smidt ham i bækken en gang og været på ham et par gange før.

• #5   21. jul 2014 Har du ikke kattelem??? Så kan de jo komme hjem når de vil og hvis en anden kat er efter dem kan de jo søge hjem og ind, og er det en chip kattelem så kan den fremmede kat heller ikke følge efter dem..

• #7   22. jul 2014 Felis, ja havde også tænkt på at finde ud af om der er en ejer og hvis ikk så så den af vejen.
    Jeg har ikk kattelem, og har ikk mulighed for at få det, men når de er ude om natten så er vinduet altid åbent.
    Det er kun den yngste som har chip, havde tænkt på at få en kattelem, men det kræver at jeg skal skifte en hel rude, og jeg bor til leje.
    De har kattelem ud til skuret hvor de kan rende ind, den skal dog lige skiftes på et tidspunkt, da lågen er gået i stykker, men der løb vildkatten med derind, så ved ikk lige hvad jeg kan gøre når de ikk begge to har chip, for så kunne jeg bare skifte den kattelem til en til chip.
    Men gode forslag modtages gerne.

• #8   22. jul 2014 Kan se at man også kan bruge en chip kattelem til katte uden chip, så skal de bare have et vedhæng på i et halsbånd, men det er jeg ikk meget for, altså med halsbånd som du jo også nævner felis.

• #9   22. jul 2014 Det er godt vejr, den vil sikkert gerne være ude

• #10   22. jul 2014 De er skam også ude lige nu, de er altid ude om dagen

• #11   22. jul 2014 Jamen så giver du da bare den anden kat en chip også, det koster omkring 300 kr og katten skal jo ikke i narkose eller noget, så det ser jeg ikke lige noget problemer med..

• #13   22. jul 2014 Ja self bliver han chippet, er da nemmest. Men kattelemmen kommer til at gå ud i skuret. Skal flytte indenfor et halvt år, så derfor vil jeg ikk til at ødelægge dør eller vindue.
    Nej halsbånd er heller ikk noget jeg rigtig har brugt, brugte det en gang til den ældste og hans bror, men efter de tabte dem så gad jeg ikk købe nye. Han er øremærket, han er bare ikk chippet, den yngste er kun chippet fordi at opdrætter har fået det gjort inden jeg fik ham

• #14   22. jul 2014 Vedr. halsbånd.
    Vi havde sidste sommer en tilløber kat, som ikke så synderlig forsømt ud, og var meget tam. Jeg ville gerne mærke hende på en måde, så en evt. ejer kunne se at jeg altså fodrede hende på dagsbasis og søgte vores hjem.

Fra Inges kattehjem fik jeg det råd at tage et 3 cm bred elastik-bånd, klippe et passende stykke af - knude på -> og så var der et halsbånd.. Det kan katten godt komme ud af, hvis den skulle hænge fast i noget, og det kan trække det af, hvis katten får et ben igennem eller lign.
    Jeg lavede det så tilpas i stramhed, at det sad fast men, at det med lethed og en finger/pote kunne trækkes af. Jeg prøvede et par gange indtil jeg havde fundet den rigtige "størrelse".

Båndet var så bredt at der var masser af plads til at skrive på - og katten havde det kun på en lille uge - og prøvede ikke at tage det af på noget tidspunkt, trods varme og uvanthed.

Så måske elastik halsbåndet kunne være en løsning, nu du har en mistanke om, at han bliver fedet op et andet sted?

• #16   22. jul 2014 Jeg kan godt forstå at du ikke vil ødelægge en dør eller vindue med en kattelem når du kun bor til leje, men hvis de har kattelem i et skur hvor de kan gå ind og være i fred og i ly for vind og vejr, så er det jo også ganske fint, og du kan jo også sætte lidt mad og vand ind i skuret når nu det kun er dine katte der kan kommer derind..

• #17   22. jul 2014 Selvfølgeligt kan jeg ikke det. - alle kan komme til skade - katte, mennesker og alle andre levende væsener.

Når det så er sagt, så er denne metode nok den sikreste af dem jeg kender, hvis man har brug for at sende en meddelelse via sin kat/ tilløberkat.
    Og hvis man tjekker at den sidder som den skal - kontrollerer at katten ikke har hængt fast i noget. (for så skal den selvf. af) at den er intakt m.m.- Ja, så vil jeg personligt mene at et sådan elastikhalsbånd godt gøre det ud for et MIDLERTIDIGT og KORTVARIGT halsbånd.

(Med det forbehold i mente, at der altid vil ske ulykker)

• #18   22. jul 2014 Ja når der bliver sat en ny lem i så kan jeg sætte mad ud, vand har de altid ude. Også skal der lige ryddes lidt op derude så jeg kan lave en lille varm hule til dem.
    Jeg vil ikk sætte halsbånd på, uanset hvordan de er. Jeg tror ikk at der er nogen der fodre ham, for han for hurtigt dårlig mave, så ville kunne se det i bakken hvis han får noget andet.

• #20   22. jul 2014 Jeg siger ikke man skal - men at det er en mulighed.

Rådet gives blandt andet her:
    http://www.kattens-vaern.dk/?side=22
    (nederst på siden)
    "For at fremme kattens genforening med dens ejer, kan du udstyre katten med et halsbånd lavet af bukseelastik. Samt et skilt med dit navn og telefonnummer på og en opfordring til kattens ejer om at ringe til dig."

Og da jeg havde en ekstra kat på kost pludselig, som var ved at smide vores egen for porten og som ingen ville kendes ved, tog jeg chancen med løsningen.

Kommentér på:
Kastrat strejfer meget

Annonce