{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.355 visninger | Oprettet:

Racekat uden stamtavle!? {{forumTopicSubject}}

Mit første spørgsmål er:
En racekat uden stamtavle, er det ikke en racekat stadig??
Jeg har nu hørt flere steder at hvis den ikke har stamtavle så skal den sættes under huskat eller blanding af racer! Det KAN da ikke passe!!!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Racekat uden stamtavle!?
  • #1   19. apr 2013 Det har jo noget at gøre med at man ikke kan dokumenterer at den så er renracet..
    Der kan vel teoretisk godt være eksempler hvor forældrene har stamtavler, men kuldet ikke får og så er den "ren uden tavle".. Men reelt kan man ikke bevise noget - er den ikke raceren..

• #2   19. apr 2013 I nogle tilfælde er det sikkert rigtigt at det <i>er</i> en race, men i langt de fleste er det blanding af racer.

Der er SÅ mange af de populære racer, som det tydeligt kan ses ikke er race-rene.

<i>Vil</i> man have en racekat, så køb dog en med stamtavle, så man også har beviserne i orden.
    Er man ligeglad med stamtavlen er man vel også ligeglad med at den måske ikke er 100% raceren.

Alle katte er jo dejlige, stamtavle eller ej

smiley

• #3   19. apr 2013 men nogen siger bare direkte at den ikke er ren selvom der måske står at begge forældre har stamtavle. der er jo ikke noget der er sikkert. Ejeren ved jo nok mere om hvor den kommer fra.
    men det er mere det at "hvis den ikke har stamtavle så er det en huskat" og det kan bare ikke lige passe syntes jeg

• #4   19. apr 2013 Jeg synes det er simpelt
    Du skal kunne bevise at katten er ren eller er det kun en påstand.

Du kan sammenligne det med at du skal identificere dig selv vha din dåbsattest/pas ect. Ellers kan du ikke bevise du er dig. Så kan du nok så meget være dig, men for t andre skal tro på det, skal de have et bevis

(Lidt vag sammenligning, men håber du kan se min pointe)

• #6   19. apr 2013 Det er vel lidt samme princip som med designertasker, hvor der medfølger et certifikat, der garanterer taskens ægthed. Netop for at adskille sig fra de kopier, man ofte kan købe i boder på diverse chartersteder.

Intet certifikat, ingen Gucci-taske / Ingen stamtavle, ingen racekat.

• #8   19. apr 2013 Hvorfor har afkommet ikke stamtavle? En sådan koster kr. 200, man kunne jo tænke skal det sølle beløb spares er det sikkert også andet der spares på.

Måske forældredyrene er dårligt typede, der er avlsforbud på dem og stamtavlerne er lukkede?

Der er kun en måde at dokumentere racerenhed på - det er stamtavlen

• #10   19. apr 2013 *felis*
    Tak det er såden jeg tænker om det.
    og jeg ved godt det kun er et bevis men har lige set en på 11 år som satte en main coon ind. nu ved jeg så ikke om der ER en main coon (efter min mening har den de "kendetegn") man der var der en masse som skrev at den skulle under blanding af racer. Hvad hvis nu den er ægte men ikke har stamtavle? skal den så bare sættes ind under huskat er blanding af racer. det er jo ikke en blanding og heller ikke en huskat

• #11   19. apr 2013 maibrit hvis det der bevis er fjerne er det så en fake en?

• #14   19. apr 2013 okay men HVIS den så var...

• #15   19. apr 2013 Nickie N:
    Det er nu meget simpelt. Det er muligt via forretningen (designertasker) at få den verificeret igen via serienummeret. Det er samme princip ift. katte, der har mistet sin tavle, f.eks. i flytning, ved brand osv.. Det kræver bare at katten i forvejen har haft en stamtavle.

• #16   19. apr 2013 Hvis man med garanti ved at begge forældre katte er racerene, så er killingerne jo også racekatte, med eller uden tavle, desværre er det bare sådan at i langt de fleste tilfælde er det bare ikke sådan..

og en racekat uden stamtavle vil <b>aldrig</b> skulle under katergorien <b>huskat</b> da huskat også er en race..

Hvis den skal under noget fordi man ikke kan være sikker på den nøjagtige race så skal den ind under blanding af racer...

• #17   19. apr 2013 Det burde hedde:

Med stamtavle
    Uden stamtavle

Lykkelig opdrætter af en race hvor der uhyre sjældent findes ikke stambogsførte katte og blandinger

• #18   19. apr 2013 Heidi N:
    Se katten som en materiel forbrugsgenstand a'la en dyr mærkevaretaske, og spørg dig så selv igen, om det er nok bare at garantere "noget" uden et bevis (certifikat, serienummer, stamtavle). Naturligvis er der nogen, der hopper på den. Det ses især i forbindelse med eksempelvis Canada Goose-jakker, hvor folk køber dem en smule billigere i den tro, at de faktisk er ægte. Ofte viser det sig, at jakken blot er endnu en detaljeret Kina-kopi.

Det er det samme med kattene, hvor du kan få en kopi af en "Norsk Skovkat", en "Sphynx" osv., men det vil jo altid være en look-a-like (en fake) så længe, at der ikke er en stamtavle. Som sælger står det en frit for, at sælge look-a-likes til 5000 kroner, men at kalde det en bestemt race uden bevis, er i mine øjne falsk varebetegnelse.

• #19   19. apr 2013 Maibritt:

Men det er jo lige så meget falsk vare betegnelse at kalde det en huskat, når katten er killing af 2 stamtavle katte er det ikk????

• #23   19. apr 2013 Felis:
    Derfor står det stadig sælger frit for at sælge look-a-likes så længe at de ikke annonceres med stamtavle til 5000 kroner, da Forbrugerombudsmandens afgørelser er jo ikke lovgivende. Mit eget synspunkt følger forbrugerombudsmandens afgørelse.

Heidi N:
    I mine øjne er det også forkert at anvende termen "huskat" om en look-a-like-kat. Potentielt kan man kalde katten for uspecificeret race - og så kan den ellers være nok så raceren, men har den ikke certifikatet/stamtavlen på det, så er det ikke en racekat.

Evt. kunne man lave en opdeling mellem racekatte m./u. tavle, men jeg tror nu også, at det er med til at forvirre forbrugeren.

• #26   19. apr 2013 RB hørt smiley

• #27   19. apr 2013 (datter til denne bruger)
    Hvis begge forældre fx har stamtavle men killingen ikke har vil jeg mener at den er en racekat men så har man også bevis på at den er fra to "ægte"
    jeg vil mene at en blanding er fx hvis du lukker din racekat med tavle ud og den får et kuld med en ukendt mis eller med en huskat så er den jo ikke kun en race. det ville være det samme hvis min huskat Sille fik et kuld med min racekat Gersimi så ville den være en blanding. eller hvis en birma med tavle og en ragdool med tavle fik et kuld så ville den jo også være blanding og ikke racekat.

I tilfældet med den 11 årige pige så siger hun at der er Main coon i hende men det bliver hun jo ikke Main coon af, det kan jo evt være at hendes mor er main coon og hendes far er ukendt men så er den jo også blanding?

katte bliver ikke dårligere eller midre dejlige af at de ikke har tavle, men jeg kan jo også bare sælge en kat til 4500 kr og så sige at den er af 2 af mine birmaer uden at den er hvis jeg ikke har stamtavle på den. det ville jo være snyd! så jeg vil kalde stamtavlen en frosikring for køberen

hvis det var en kat af to med stamtale men den ikke havde ville jeg ikke have noget imod at kalde den for racekat, men man kan jo ikke bare sige at den liner noget og så kalde den for den race man syntes den liner....? smiley

• #29   19. apr 2013 Lige en tilføjlese man kan få et kuld uden stamnavn smiley ellers er jeg enig med Winnie W

• #31   20. apr 2013 Selvfølgelig er katten ligeglad med om den har stamtavle.

Det er jeg så ikke - når det kommer til mine egne katte.

Og sjovt nok havde vi slet ikke den her evige diskussion hvis ejerne af deres mere eller mindre tvivlsomme racekatte havde samme mening. Fatter ikke folk ikke bare kan være glad for deres kat - og ønsker de en bestemt race - så køb en kat der kan dokumenteres er det - ganske nemt, ik'?

• #32   20. apr 2013 Ja og kan man lide, at få en kat som ikke er en killing (+10-11mdr) kan du være heldig, at få en vidunderlig kat som både har tavle, har været udstillet og hele pakken med, og ikke har kostet meget mere end en kat hentet på internatet smiley
    Alle katte er dejligt og nogle vælger huskat andre vælger blandinger/ rase uden tavle, jeg har valgt rase med tavle, det er da også fantastisk at få en kat hvor der er sørget for alt og har fået en god opvækst smiley

profilbillede
Kommentér på:
Racekat uden stamtavle!?

Annonce