at sælge en racekat uden stamtavle?? {{forumTopicSubject}}
Jeg kan blive så desperat og frustreret over nogle "opdrætteres" moral (eller mangel på samme) og deres køberes naivitet:suk:
Herinde findes der katteejere, der stolt viser deres (race)katte frem - og lige så stolt fortæller, at katten er XX race og har stamtavle, men *de valgte IKKE at få stamtavlen med*, da de ikke vil bruge katten i avl eller til udstilling.:excuseme:
STAMTAVLEN SKAL ALTID FØLGE KATTEN - EN REGISTRERET OPDRÆTTER MÅ IKKE BEHOLDE STAMTAVLEN PÅ EN KILLING.
Hvad går der igennem de "opdrætteres" hoveder, der følger reglerne så langt, at de søger stamtavler på deres killinger:ok: og derefter sælger killingerne uden stamtavler?? Hvis de ikke vil have, at bestemte killinger går i avl, kan de vel for pokker neutralisere dem? eller lave en neutralisationsklausul i kontrakten? - men hvad er ideen med, at lade køber vælge, om de vil have stamtavlen med eller ej? Hvad skal "opdrætteren" bruge stamtavlen på en solgt killing til?
Jeg forstår det ganske simpelt ikke:nej: Kan nogen måske forklare mig, hvad der foregår??:please:
mvh Camilla
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
Der kan jo ganske rigtigt være stamtavle på begge forældre til katten.
Nogle muligheder:
- Forældrekattene har stamtavler, men er ikke af samme race.
- Begge forældrekattene har lukkede stamtavler, men der er alligevel avlet på dem.
- Killingen er fra forældre med åbne stamtavler, men opdrætteren er af den ene eller anden grund frataget retten til at stambogsføre.
Der kan være flere muligheder, men jeg vil mene, at har man købt en killing og har fået muligheden for at vælge stamtavlen fra, så er det en virkelig useriøs opdrætter, der sælger.
Jeg kan meget nemmere forstå køberne og de der ikke fatter forskellen i visse tilfælde. Der kommer hele tiden nybegyndere til og rigtig mange kommer først ind i fora's, når de HAR købt katten.
Hvor kunne mange tilfælde være undgået, hvis alle opdrættere tog det ansvar at neutralisere sine kælekatte. Det er jo nemt at blive opdrætter og købe to søde racekatte med stamtavler som kan bruges i avl. Det er meget værre med den kvalitet, der kommer ud af det, fordi nogle opdrættere desværre sælger "ravl og krat" uden at neutralisere.
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
dec 2006
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
dec 2006
Der ER mennesker, der har samvittighed til at snyde andre helt bevidst - og så er der vi andre bare slet ikke ville kunne leve med.
dec 2006
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
- Det kan også være "opdrætter", der ikke har rent mel i posen; og skulle jeg tænke som en uærlig "opdrætter" ville jeg da også bilde folk ind at de kan få en stamtavle på deres blandingskatte - det virker mere troværdigt, og jeg som ny katteejer ville da nok hoppe på den. Det skal siges at jeg er kommende katteejer men har dog valgt at købe killing hos en registreret opdrætter. Det giver mig lidt mere tryghed.
Jeg synes snarere det er værre når man har katte med stamtavle, som får killinger hvor man sælger dem uden. Det lyder også til at stride imod FIFE's regler, men det må opdrættere herinde nok vide mere om. Jeg kender restriktionerne på min kommende kat/killing, og det passer mig fint.
at sælge en racekat uden stamtavle??