{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
658 visninger | Oprettet:

Kattene kan ikke så godt sammen {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har to katte, Tomat, som er almindelig huskat og snart 2 år, og så har jeg Batman, som er blanding, men mest med Maine Coon, han er 8 måneder, og jeg har haft ham i snart 5 måneder.

Problemet lægger i at Batman tæver Tomaten, når hun er hjemme. Hun er udekat, altså hun er ude når hun vil ud, og inde når hun vil være inde. Batman derimod er indekat, udover vores daglige gåtur i snor. Når men når Maten er hjemme, så bider, river og flår Batman i hende konstant. Hvis hun går rundt herinde, springer han op på hende, vælter hende, holder fast i hende, bider hende, imens han sparker hende med bagbenene. Hvis hun lægger og sover, overfalder han hende imens hun sover, igen bider, holder, sparker.
Finder hun et stykke legetøj, bliver han jalouc, og springer igen på hende, indtil hun har smidt legetøjet, hvorefter han så tager det. Og det er det samme med én lille kradse søjle vi har købt.
Han kan også finde på, hvis vi snakker med hende, så komme og skubbe hende væk, og prøve at være den der får alt opmærksomheden.

Aner ikke hvad jeg skal gøre mere. Det jeg gør nu er at når han er efter hende, og sparker og bider i hende, så bærer jeg ham væk, eller hvæser af ham. Og når han prøver at skubbe hende væk, for at få opmærksomheden, så ignorere jeg ham, og bliver ved med at snakke med Maten.

Tror at meget af det han gør, gør han fordi at han vil lege, men han er bare alt for vild til Tomaten, og for stor, han vejer 6 kg, og hun vejer 4 kg, så der er jo lidt størrelses forskel.

Som sagt aner jeg ikke hvad jeg skal gøre, går i overvejelserne om at finde ét nyt hjem til Batman, endten hvor han er alene kat, eller sammen med andre af samme størrelse som ham. For som sagt, så gør han meget af det i leg, problemet lægger bare i at Maten er blevet bange for ham nu.

Jeg syntes bare ikkem at det er i orden at Matenm ikke kan få lov at være i sit eget hjem.

Håber at i kan komme med nogle gode råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattene kan ikke så godt sammen
  • #2   25. feb 2013 De er neutraliseret smiley men er det normalt, nu når det har stået på altid ?
    Regnede godt med at han var i lømmelalderen nu, med alt det ballade han laver hele tiden, men han har bare altid været sådan overfor hende. Faktisk lige fra første dag.

• #3   25. feb 2013 Tomaten kommer med mange nye spændende dufte som Batman kan reagere på?? Og måske keder han sig...
    Jeg har 2 små katte og en på over 10 kg han vejer mere end de to små tilsammen, ind til januar var det birmaer som var herre i huset, og det var lidt mærkeligt at se den store altid bøjede sig for Birk, nu er Manne herre i huset, han leger og slås og vasker Røde, de har det dejligt sammen, men det at Manne nu har en bedsteven har gjort, at han nu er efter Birk ( Birk har så også været syg) det ser altså noget hårdt ud når det er den store der går efter den lille.
    Om Batman leger eller slås ? Jeg ved at lige nu ville Birk nok flytte hvis han kunne og han ikke var min putte mis, men de er indekatte, det er Tomaten ikke, så læg mærke til om hun er længere væk, eller hun akseptere at Batman bestemmer.

• #5   25. feb 2013 Det var også derfor jeg valgte at få Batman, pga. at Maten aldrig har været alene kat, og i den periode hun var, så var hun helt ved siden af sig selv.
    Tror bare ikke altid at det kun er tumleri. Ofte hvæser, knurrer og slår Maten ud efter Batman, altså siger "så stopper legen", men lige lidt hjælper det, når hun gør det, flyver han lige i hovedet på hende.

Jette L - Jeg tror at hun accepterer at Batman bestemmer, hun har altid været den nederste i hierakiet, og hun kommer da hjem igen. Men ofte når hun så får øje på Batman, så vil hun ud igen.

• #6   25. feb 2013 smiley øv det syntes jeg ikke er positivt, men han er en ung krudt ugle, så du skal nok give det tid og så bombardere ham med aktiviteter.
    Lige idag har jeg fået feliway med hjem fra dyrlægen, håber det kan hjælpe på den gode tone smiley

• jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Svar: 76
    #7   25. feb 2013 Tja, det er jo nok ikke det smarteste du har gjort når du vælger en ung MCO-Wannabe som legekammerat til en forsigtig og tilbageholdende huskat. De !snakker slet ikke samme sprog" - men de opfører sig begge to nøjagtigt som man kan forvente. Tror du ville gøre dem begge en tjeneste ved at anskaffe en jævnaldrende kammerat af samme slags til den unge han, så han har en at brænde krudt af sammen med - og så kan din hunkat være med når hun har lyst.

I øvrigt er det heller ikke smart at have 1 kat der kommer ud og en anden der ikke gør - den der har været ude komme nemlig hjem med en masse fremmede, spændende lugte på sig, og det i sig selv kan være nok til at man bliver "forfulgt"..

• #8   25. feb 2013 Jeg har prøvet feliway, men Maten var bange for lugten :-S så det duede jo ikke ... Han er bestemt én krudtugle, og prøver også mit bedste med at sørge for at han er træt, når hun kommer hjem. Han elsker sin foderbold, som han kan lege med i timevis. Og så leger vi meget apport, hvilket han er fantastisk til smiley

Er forresten super glad for jeres gode råd, og jeres beroligende ord. For nok har jeg haft katte hele mit liv, men der er alligevel altid nogle ting som man ikke er så stærk i, og har aldrig rigtig haft to som ikke kunne sammen.

Men snakken herhjemme har gået meget på, som skrevet tidligere, at vi måske skulle finde ét andet hjem til Batman, det er bare svært, for jeg elsker ham over alt i verden, og så er det meget rart at kunne få nogle andre øjne på sagen.

• #10   25. feb 2013 Jan b - Vi har selv haft overvejet det, men vi er kommet frem til at pladsen simpelthen ikke er der til det, vi bor i lejlighed på 70 kvm, så at have 2 indekatte, og én halvt indekat, tror jeg simpelthen vil blive for trangt. Og så er der lige det med de ekstra udgifter hvis der kom én tredje.
    Og nej, det var nok ikke det smarteste, men nu må vi så tage konsekvenserne af dette.
    Det med udekat, var at jeg den nr. 2 kat, jeg havde inden Batman, midstede jeg til toget, som praktisktalt kører i vores baghave, så derfor sagde jeg at den næste ikke kommer ud, udover i sele.

• #11   25. feb 2013 Fruen på Godset - Det er fordi, at toger løber i vores baghave, og mistede min Ært til toget, så besluttede at den næste ikke skulle ud, udover i snor. Og så er han alt for godmodig, han elsker alle mennesker, er meget interesseret i biler o.div.

• #14   26. feb 2013 Fruen af Godset - Det er desværre ikke én mulighed, da vi bor i lejlighed. Og tror bestemt ikke at Maten vil kunne nøjes med at være i volier, nu hun har været udekat i alt den tid vi har haft hende, og hun er født som staldkat.

M I - Det der klikker træning til katte, hvordan fungere det? Jeg gjorde det med min hund, den gang jeg havde den, men har aldrig forstået hvordan det skal bruges på katte ? Og aktiverings legetøj har vi masser af, og han bruger det flittigt, og som sagt så er han ude og gå tur ca. 1/2 - 1 time om dagen, hvor han derefter er fantastisk træt.

• #16   26. feb 2013 Felis - Meget sjovt du siger det, for jeg har tænkt det samme. Altså det har gået ud over os, med at han er sprunget på os med klørene ude, men det er han heldigvis stoppet med. Efter jeg havde læst et par tråde herinde, hvor folk havde det samme problem, og de blev rådet til at ignorere katten (altså vende ryggen til den), når den gjorde dette.

Kan godt forstå at I ikke forstår konceptet med at han ikke må være ude kat, når den anden er. Problemet er som sagt at toget kører ca. 4 m. fra vores hoveddør, og vores forige kat blev kørt ned at dette. Og når toget kommer brølende forbi, løber Batman helt op i vinduet, for at kigge på det. Han gør det samme når vi er ude i snor ude i haven. Og det er det samme med biler, han er simpelthen alt for nysgerrig, og for godtroende, til at skulle færdes ude. Han vil hilse på alle mennesker, og jeg er simpelthen bange for at nogen vil tage ham ind hvis han går rundt ude smiley

• #18   26. feb 2013 Det med kattesproget er også en del af problemet her smiley det er bare bimsen den er gal med, han er ikke taget for tidligt fra, og dog for hans bror var så meget efter ham, og han var så forbidt, at han altid var lukket ind for sig selv når opdrætteren ikke var hjemme, dvs dagligt mindst 8 timer og resten af tiden var kamp med bror smiley

• #19   26. feb 2013 Har selv lige fået en maine coon killing for 14 dage siden, han bliver snart 4 måneder, han er også en stor bandit og flyver også tit på min anden hankat, det kan godt se voldsomt ud nogle gange ,og da min anden hankat begyndte at lege med den nye så var det meget voldsomt, men fik at vide at han bare satte ham på plads. Maine coon katte er meget på hele tiden, og vil ses hele tiden, min han kræver rigtig meget opmærksomhed, igår da jeg kom hjem fra skole bruget han en halv time på at ligge oppe ved mig i sofaen og ville hele tiden gnide sit hoved mod mit, så han skulle lige markerer sig. og allerede nu skal jeg til at sætte grænser for ham, for han er overalt. men tror nu nok at din hunkat skal sige fra overfor ham på et tidspunkt når hun virkelig for nok af ham, lige nu lader min hankat også bare aslan gøre hvad han vil og siger ikk fra, men hvis han driller længe nok, så ryger der en pote efter ham, men jo han fortsætter også gerne med det samme igen. Jeg tror nu nok at din hunkat ville kunne acceptere en volie, har selv tænkt at jeg skal have en til mine katte, min hankat oliver han er også udekat og har været det hele sit liv, aslan kommer ikk ud før der er voliere, men er mest fordi at jeg ved at mange at disse racer forsvinder og da jeg har stamtavle på ham så vil jeg gerne sikre ham lidt. Du skal bare sørge for at volieren er stor nok til dem begge, sæt gerne lidt ting op derude som de kan lege med, og så de kan ligge i fred for hinanden. Maine coon katte har rigtig meget energi så der skal en del aktivering til, og kan han komme ud i voliere så vil han kunne brænde lidt energi af derude.

• #20   26. feb 2013 Men det er stadig ikke muligt at sætte volier op, pga at vi vi bor i lejlighed.

M I - det lyder rigtig spændende det med klikker træning til katte, må prøve at finde nået på nettet om det, så jeg kan sætte mig lidt mere ind i det, inden jeg begynder at udsætte Mate og Batman for det smiley

Kommentér på:
Kattene kan ikke så godt sammen

Annonce