{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.638 visninger | Oprettet:

At beholde en herreløs? {{forumTopicSubject}}

Hej kg.. Mig og min kæreste er flyttet for lidt tid siden og fra første dag i det nye hus så vi en dejlig han killing som vi forelskede os i, vi har længe holdt øje med ham mens vi overvejede om vi skulle beholde ham. Idag kom han så hen til os igen og vi besluttede vi gerne vil beholde ham. Jeg spurgte menneskene i det hus hvis have han ofte holder til i om det var deres, de vidste ikke hvem der ejede ham. Han er ikke øremærket og ser lidt pjusket ud som en herreløs. Vi har nu taget ham med ind hvor han åd løs så tror ikke han har en ejer. Men hvordan er det nu er der ikke nogen regler om at man skal sætte efterlysninger op før man må beholde en kat endeligt? Mine 2 andre katte har accepteret ham :). Mvh Trine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At beholde en herreløs?
  • #2   24. nov 2012 få den tjekket om den er efterlyst, er den ikke det, SÅ BEHOLD HAM. smiley

• #5   24. nov 2012 Jeg er enig med Otto og Lotte, fremlys katten alle vegne, sæt sedler op på lygtepæle i den lokale brugs/ daglivarebutik, kør den til dyrlægen og se om den har chip eller evt er efterlyst der og spørg alle naboer indenfor en radius af min. 2 km. lig evt sedler i folks postkasser med billed af katten en beskrivelse i hvilken tilstand den er og hvor den er samt jeres telefon nr.

Jeg vil endda sige at hvis den ikke har chip der ikke er nogen der henvender sig inden for en måned efter i har fremlyst den overalt, så kan i overveje at beholde den..
    Det vil også være en god ide at gå på facebook og gå ind på Kattens Værns side og efterlyse ejeren (husk billed af katten) Der er også andre dyreværnssider på FB så erterlys ejer alle mulige steder..

For ja selvfølgelig skal du forsøge at finde ejeren, du kan da ikke bare antage at katten ingen ejer har og så beholde den, den kunne jo være blevet væk og skræmt så den ikke kan finde hjem..

• #6   24. nov 2012 Tak for jeres svar grunden til vi tog ham med er at vi er ret sikre på han er herreløs, og så ville vi se vores kattes reaktion ville de flippen er det ikken sikkert vi ville beholde ham. Men der er heldigvis ingen problemer der.. Planen har aldrig været bare at holde ham inde! Han er jo vant til at være ude.. Super god ide med halsbåndet smiley Jeg havde under alle omstændigheder ikke tænkt mig bare at tage ham uden videre. Det derfor jeg spørg jer herinde. Jeg har hele tiden haft plan om at hænge efterlysningssedler med billede op i området. Jeg spørg herinde for at være sikker på reglerne smiley vi har holdt øje med ham på afstand igennem 2 måneder han holdt altid til ved et bestemt hus vi troede han hørte til men det gjorde han jo så ikke. Ejerne af huset siger han hele tiden holder til i nærheden af dem men at de ikke ved om der er en ejer

• #7   24. nov 2012 OTTO, det mener jeg heller ikke man skal, som jeg skriver få tjekket om den er efterlyst, der pr defintion mener jeg at man skal få alting tjekket om den lille mis er savnet, eller meldt savnet, med alt hvad det indebære !!
    Og er den lille mis ingen af delene, kan vi kun glæde os over der er en familie som meget gerne vil tage sig af den i forhold til alle de stakkels katte som bliver aflivet eller smidt på internat og sidder og venter på en god familie. smiley

• #9   24. nov 2012 Rikke D

Det er da stadig ikke godt nok?

Det kan da være at katten er hjemme ind i mellem, men bor 4 huse væk (som en anden skrev) og derudover opholder sig meget på ts' grund.
    Så derfor behøver katten ikke at være meldt savnet

Som en anden nævner, skal man se, om katten hører til et sted i nærheden, ved at fremlyse den (det mest oplagte ville være at få den til dyrlæge og scannet efter om den har en chip - så sparer i den tid det tager at lave sedler)

• #10   24. nov 2012 OMG- det er jo også DET JEG MENER !

• #11   24. nov 2012 Jeg vilel aldrig tage en kat ind bare fordi jeg har set den tit..

• #12   24. nov 2012 Hvis man vil være sikker på at ens kat ikke skifter hjem må man jo sørge for at den er mærket på den ene eller den anden måde, eller holde den inde...

Jeg havde taget den til dyrlæge og fået den tjekket, evt hængt sedler op i brugsen og på nogle pæle.. og hvis ingen svarer så behold den.

Min ene kat er mærket i begge ører, jeg har set ham tit, han er efterlyst og hængt plakater op..et par folk har ringet, men de har ik ku fange ham, og har jeg set ham, ignorerer han mig når jeg har kaldt og lokket og gået sin vej.. et par dage efter jeg igen havde hængt plakater op, så jeg alle var pillet ned..

Så der er nogen der har ham, og det er jeg meget ked af da han har hjerteproblemer, men det er desværre den risiko der er når man lader katten rende ude...
    Så derfor forbliver hende her indekat..jeg vil ha hende for mig selv, og så generer hun heller ikke andre

• #13   24. nov 2012 Man må jo heller ikke bare tage en cykel fordi den står ulåst, det er jo stadig tyveri.. Det samme er det hvis man tager en kat

• #15   24. nov 2012 Jeg hænger sedler op uanset han kan jo godt have en ejer selvom han ikke eIr mærket. Hvis folk er glade for deres dyr så burde de få dem mærket på den ene eller anden måde er der ingen mærkning synes jeg det er et tegn på ligegyldighed fra ejerens side hvis der da er en. Nu ser vi, han er lukket ud igen

• #16   24. nov 2012 Ja, men hvis katten er ung, så venter de måske lige på at den skal blive kastreret og øremærket samtidig. Man lægger jo ikke bare lige en kat i narkose bare for en øretattovering, hvis man nu kan klare en kastrering samtidig smiley
    Og mange dyrlæger anbefaler jo enten 2 kg eller 6 måneder før kastreringen smiley

• #17   24. nov 2012 Selvom katten ser ejerløs ud kan der være en ejer - så du må ud med sedler.

Det første man ser sygdom på på en kat er pelsen ser pjusket ud. Du bør ikke tage katte ind til dine katte som du ikke er sikker på er sunde og raske

• #19   25. nov 2012 Vi har boet her en måned men det fordi det ved siden af min kærestes arbejde at vi har kunne holde øje med ham i længere tid. Forstår godt din undren smiley men det er altså derfor smiley

• #20   25. nov 2012 Bare rolig jeg gør hvad der skal til inden vi tager ham til os! Som skrevet før er det netop derfor jeg lavede denne tråd har kigget på efterlysninger på nettet og der er han ikke at finde næste skridt bliver at vi hænger sedler op i området og efterlyser ejeren på db og når vi ser ham igen får vi tjekket chip

• #21   25. nov 2012 Jeg havde forventet at visse personer herinde vil være kritiske men faktisk er der mange af jer der kun prøver at finde fejl i stedet for at hjælpe mig. Jeg ønsker kun katten det bedste, troede jeg også jer kattefolk gjorde.. Må sige jeg er en smule skuffet selvom det var hvad jeg forventede. Hvad siger loven på om dette emne? Det var egentligt det jeg var lidt ude efter

• #22   25. nov 2012 Lis: mine katte er vaccineret og er udekatte og ved at vænne sig til det det nye sted så risikoen er der alligevel, han ser ikke syg ud men ser bare ud som en herreløs der ikke har fået pleje

• #27   25. nov 2012 Jeg må indrømme at jeg syntes at alle indlæg i denne tråd har været velmenene og prøvet at hjælpe dig til at finde en løsning på katten, ingen siger du ikke må beholde den <b> hvis</b> der ikke findes en ejer, men du får redskaber til at prøve at finde ejeren først, så du netop ikke bliver anklaget for at være kattetyv, selvom den ikke er efterlyst, så kan den godt have en ejer.
    Eks. Vi har en super kælen kat her i nabolaget den besøger stortset alle naboer, den opholder sig rigtig meget i vores garage og om sommeren ser den tynd, skravlet og tjavset ud, men nu ved jeg tilfældigvis at det er vores nabos kat, men vidste jeg ikke det så kunne jeg også tro den var herreløs..
    Dette var blot et eksempel på at man kan tage fejl, og det er derfor alle råder dig til at efterlyse ejer, lad være med at se det som en anklage men gode råd for at undgå anklage, jeg syntes du skal se på trådene om stakkels Sølle, der kan du se hvordan det næsten kan gå galt, fordi nogle katte ejere lader deres katte gå for lud og koldt vand..

• #28   25. nov 2012 Der er faktisk ingen lov og regel om at man ikke kan tage en kat ind som ikke er mærket. Hvis en kat ikke er mærket (tatoveret eller chippet) så er katten i følge loven alle mands kat.

• #31   25. nov 2012 At mene at man er uansvarlig fordi man endnu ikke har mærket og neutraliseret sin killing, det syntes jeg måske lige er at stramme den, der er rigtig mange der vælger ikke at få neutraliseret deres katte før de er 6 mdr. og dermed først mærker den der, og det var faktisk meget almindeligt for bare 6-7 år siden, jeg selv kendte først til fenomenet om tidlig neutralisering for snart 6 år siden da jeg fik min nuværende kat, de katte jeg tidligere har haft blev først neutraliseret ved 6mdr. alderen og dermed også først øretatoveret ved samme anledning..

Og hvad end man mener så har man da stadig pligt til at efterlyse ejer, for det kan jo stadig være at katten ikke er blevet væk, men blot opholder sig meget at tiden andet sted end hvor den bor af egen fri vilje..

Men det er jo også det TS vil, altså efterlyse ejer, det er blevet fastslået smiley

• #32   25. nov 2012 Louise - Jo det er der, det er den samme lov som siger du ikke bare kan slæbe ting med hjem du finder, fordi du tror ingen ejer dem..

• #33   25. nov 2012 Eva S - Det har jeg vist skrevet i mit indlæg tidligere:
    "Hvis katten er ung, så venter de måske lige på at den skal blive kastreret og øremærket samtidig. Man lægger jo ikke bare lige en kat i narkose bare for en øretattovering, hvis man nu kan klare en kastrering samtidig
    Og mange dyrlæger anbefaler jo enten 2 kg eller 6 måneder før kastreringen"

• #40   25. nov 2012 Ja jeg deler så ikke den mening om at en lille killing ikke må være fritløber bare fordi den ikke er mærket eller neutraliseret, men sådan er vi jo så forskellige, at den ikke er neutraliseret endnu kan jeg ikke se gør skade når den endnu ikke er kønsmoden, og en killing løber sjældent særligt langt, så den bliver gerne omkring grunden så længe den er lille, det er bare min mening, og den har jeg vel lov at have..

• #42   25. nov 2012 Nu har emnet indekat vs. udekat intet med tråden at gøre, men vil alligevel lige sige at spørgsmålet om sikkerheden og det at genere eller ikke genere sine naboer med sin kat kommer jo helt og holdent an på hvor man bor og hvad man kan tilbyde sin kat..

Med den sidste kommentar mener du da at folk der holder fritløbende kat ikke holder af deres kat???

• #44   26. nov 2012 Da jeg ingen printer har, har jeg endnu ikke fået lavet sedler. Men har dog spurgt folk i de nærliggende huse om de kender til ham, indtil videre er der ingen der ved hvor han hører til har dog ikke set ham i dag men han putter sig nok i det her uvejr

• #45   26. nov 2012 Pen og blæk kan sikkert stadig bruges til opslag i nærområdet. smiley

Fremlysning på DB kræver heller ikke printer smiley

• #46   26. nov 2012 Tvivler på folk bemærker en seddel uden billede skrevet i hånden, jeg får mulighed for at printe på jobbet imorgen smiley

• #47   26. nov 2012 Nej, ikke hvis katten ikke er savnet.

Men du kan TRO, at hvis min kat var savnet, at jeg nok skulle kigge grundigt efter både håndskrevne og printede sedler både her og der.

Forresten fandt jeg engang frem til ejeren af en kat, ved hjælp af en håndskreven efterlysning på et A4 ark sat op i den lokale kiosk, (men det kan selvfølgelig være, det var min fine missetegning, der fængede :D).

Men super med print i morgen, så foto kan komme med. smiley

• #48   28. nov 2012 Hvis en umærket tamkat/killing bliver indleveret på et internat, bliver den fremlyst i en vis periode (husker ikke hvor længe), hvorefter den bliver betragtet som ejerløs og derefter mærket og videreformidlet.

Dette gælder også for mærkede katte, hvis ejeren ikke kan findes eller ikke selv henvender sig.

• #49   28. nov 2012 På Tingskovens Dyreinternat ved Århus, fremlyses katte én uge. Henvender ejer sig ikke inden da, kan katten bortadopteres.

• #50   19. feb 2013 hej igen

glemte da at opdatere! Jeg har haft efterlyst ejer til lillemis div. steder og snakket med dyrlægen om det hele og nu har jeg haft efterlysninger fremme i halvanden måned så imorgen skal lillemis som vi har kaldt ham ( meget opfindsomt ) kastreres, øremærkes og vaccineres. Og så får alle 3 ormekur.
    Lillemis er accepteret af alle i huset især hunden og ham er blevet bedste venner. Jeg har aldrig i mit liv set en hund og kat lege som de kan! Jeg må lige få lagt en video af dem op på et tidspunkt de er så skønne sammen smiley

• #51   19. feb 2013 Når nu ejer ikke kunne findes, så er det heldigt, at han kan få et hjem hos jer. Og rigtig dejligt, at det går så godt med ham og de andre dyr. smiley

• #52   19. feb 2013 Tillykke med Lillemis smiley

Jeg synes I har gjort meget for at fremlyse katten. Hvis det var min der ved et uheld var kommet så langt væk at jeg ikke så jeres fremlysning ville jeg være glad hvis jeg fandt ud af at I havde taget jer af ham.

• #53   20. feb 2013 Mange tak, vi er bare blevet så glade for ham! Han er virkeligt skøn!

Kommentér på:
At beholde en herreløs?

Annonce