Opdrætter, når en fertil han strinter? {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg ikke hverken opdrætter eller avler, men kender nogen som er begge dele (altså en af hver slags).
Jeg kender en avler som holder sine fertile katte under kummerlige forhold, i det jeg kalder et "bur", for lidt plads og IKKE spor egnet til vinterbolig, samt et frygteligt svineri.
Men hun har jo så ikke strint i sin bolig, og er dermed ligeglad med lort og pis alle vegne i deres "bur"...
Nu kender jeg så også en opdrætter som holder sine katte sine katte i hele boligen, dvs hannen også strinter alle vegne (incl køkkenbordet) så opdrætter gør rent hele tiden.
Jeg er ikke i tvivl om, at katten har det godt der, den får den perfekte pasning og pleje og omsorg osv.
Nu er der bare ingen af nævnte metoder jeg ville holde kat på hvis jeg havde en fertil han.
Jeg syntes det er ren dyrplageri at stoppe katten ind i et "bur" (alt for lille indhegning) og ALDRIG gøre rent efter dem.
Samtidig kunne jeg heller ikke leve med en kat der strinter alt til i ens bolig, men kan jo ikke vide sig sikker på hvor den gør det når først de er begyndt på det.
Jeg syntes samtidig det må være et evighedsjob at gøre rent efter, og må være møg irriterende hvis man feks er på vej i seng og opdager den har gjort det hvor man skal sove.
Jeg syntes det er klamt, men er det bare mig som er "sart" ??
Hvis jeg skulle holde en fertil han (hvad jeg ALDRIG kommer til) ville jeg nok vælge at lade katten gå på et begrænset område i huset, eller have sit eget "værelse", så man ved hvor der er strint.
Jeg håber ikke det opfattes som kritik af dem som holder katte frit i huset, for det kan vel ikke skade katten, men må være et kæmpe job for ejerne...
Men at holde katte i udendørs "bure" fordi man ikke vil have svineriet indenfor, DET er sku synd.
Jeg ville blot høre her, hvad opdrættere normalt gør, da jeg ikke forstår mig på nogen af nævnte metoder...
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
feb 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 45 Svar: 229
Hvis jeg engang skulle blive opdrætter/avler, (som jeg håber jeg bliver, når jeg har fået noget mere viden omkring racen), vil jeg gerne have lavet et halvt udendørs bur, som havde dit eget "bo" (boet skulle været lukke og med kattelem, så de kan gå ind og ud som det passede dem, og ikke være ude i regnvejr) så man ligesom kunne have fertile katte, uden at der skulle være strint og alt muligt alle vegne...
Det skulle self ikke være lille, havde tænkt noget i stil med 3*4/5 m og 2 m i højden idendørs, og 3*10 plus 2 m i højden udendørs...
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Det kan være en fertil han der går der kort tid - en hjemkommen kat i isolation - en kat der er opereret og ikke må kunne komme til skade.
Hanner der strinter går ikke frit i mit hus. Det kan være kort tid i stueburet som naturligvis holdes rent - eller et særskilt værelse.
Mit katteri er ikke alle katte i en stor mere eller mindre lykkelig bunke - mine katte går i grupper af flere årsager, nedsætter stressniveau og reducerer evt. smittespredning - og ikke mindst, JEG har styr på hvem der parrer hvem ...
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 44 Svar: 232
Marianne N: Jeg har hørt om en slags "ble" man kan give en tæve på, men at give en hankat det på har jeg aldrig hørt om...
Jeg kunne bare ikke forestille mig at leve med strint alle vegne, i møbler, på køkkenbordet, i tøj, dvdér, legetøj, grøntsager og hvad man nu kan have stående fremme, men eller skal man vel lukke alt inde i skabe så der kun er gulve og vægge og møbler at gøre rent på...
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Man skal skelne mellem at være isoleret med eller uden mennesker og evt andre dyr. Men jeg ville ikke have en kat, så stort set aldrig havde kontakt med mennesker, for det mener jeg ikke er ok.
sep 2007
Sidst nåede en at føde udenfor.
Men hun har en masse andre, ungkatte med tavler og blandingskatte osv der render frit og parrer på kryds og tværs i tide og utide, hun afliver bare dem hun ikke gider beholde, altså når de er nyfødte...
Har oprettet en anden tråd herinde, da jeg ikke vidste hvad forskellen på avler/opdrætter var, hun må være det man kaler "BYB"...
Hvis hun så i det mindste bare neutraliserede alle de fertile løse dyr hun har, så de ikke avler uhæmmet med alt muligt...
sep 2007
Jeg kender jo kun to som avler katte med tavler, og i er VIDT forskellige, i kan SLET IKKE sammenlignes, og så undrer jeg mig bare da jeg ikke kunne tænke mig nogen af delene.
Jeg har bevidst ikke nævnt navne, da jeg ikke ønsker at offentliggøre nogen mod deres vilje.
Jeg er iKKE spor i tvivl om dine katte har det som blommen i et æg, men desværre har jeg også oplevet det modsatte det andet sted jeg kender..
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Herefter får de deres eget værelse på omkring 12 kvm. at gå på. Værelset er indrettet med flere liggesteder, gulv-til-loft kradsetræ, mad, frisk vand, legetøj osv.
Der er altid minimum to katte på værelset, således katte på værelset har selskab. Desuden "besøger" og snakker vi som regel med dem flere gange dagligt.
Vi har indtil nu haft stor succes med værelset, som hankattene gør til deres territorium, hvorfor vi ikke har oplevet strintende hankatte. Det skal så lige siges, at vi primært kun har én fertil hankat gående af gangen. Begynder en hankat at strinte eller blive hyperfertil, så lukker vi ham snarest.
Jeg synes, det er rart at vide, at hankattene er i trygge rammer indenfor i ly og læ. Jeg føler, de er en del af familien, når vi har dem indenfor. Omvendt synes jeg også det er synd for dem kun at have et værelse at boltre sig på, hvorfor vi heller ikke holder vores hankatte fertile ret længe. Faktisk har vi lige neutraliseret Haldir, der er fra juni 2009, så han igen kan komme ud i flokken og gå, indtil han eventuelt finder et kærligt og blivende kælekattehjem. Han har boet på værelset i under et halvt år, sammen med bl.a. vores tidligere hankat Charlie, vores hunkastrat og nu Trenton, der snart er ved at være fertil.
Vi sætter pris på at have et pænt og rent hjem, hvor både mennesker med og uden interesse for katte også kan føle sig velkommen. Vi forsøger derfor også ikke at have for mange katte, således vi reducerer rengøringen og får mere kvalitetstid med kattene.
Til foråret håber vi at bygge noget til kattene udenfor, så de får flere kvm., at boltre sig på.
Det er måden, det fungerer her. Hvad der fungerer for os, fungerer ikke nødvendigvis for andre, men tager dog afstand fra bure og hvad der ellers findes af kummerlige forhold. Men om nogen lever med strinten, lugt, hår osv, det må de selvom, bare sålænge kattene har det godt.
sep 2007
sep 2007
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Der er altid undtagelser
sep 2007
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Har netop idag kastreret en rød han 1 år og 1 dag gammel er han idag. Helt ubrugt, havde svært veda t afkugle ham, han er så pæn og har et super temperament - men jeg har ingen hunner jeg kan bruge ham til.
Han annonceres snart til salg - sammen med sin mor
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
smiler igen.. det lyder til vi har hankatte på samme måde, bortset fra at her er 3 drenge lige pt, men da de er ungdyr, går de sammen med mig...
Her er pt ikke nogen fertile hanner
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
Strintende og urenlige katte generelt neutraliseres ligeså og omplaceres hvis problemet ikke stopper der. Det har jeg så ikke været nødt til endnu, men det er min strategi
Balder blev kastereret september ´09 og begyndte aldrig at strinte, men var utroligt hormon-stresset og havde ikke tid til at spise, nok, fordi han skulle holde øje med damerne. Det er for mig mindst ligeså vigtigt, så han blev altså også kastereret.
sep 2007
maj 2007
maj 2007
sep 2007
De bor i deres indhegning/bur med et "læskur". de har en BALJE vand (der har været en 10 kgs sliksten til hest i) og en kæmpe skål foder, der bliver fyldt 1 kg op af gangen.
De har kun menneskekontakt når der tilfældigt går nogen forbi buret, og der engang imellem går en ind og fodrer. DET er dyrplageri efter min mening.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
Opdrætter, når en fertil han strinter?