{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.319 visninger | Oprettet:

Opdrætter/avler, hvad er forskellen ?? {{forumTopicSubject}}

Håber ikke det her opfattes som et dumt spørgsmål, men jeg har kun selv blandings/huskatte.
Når nu jeg læser i forums herinde, kan jeg se nogle udtrykker en der "laver" killinger som opdrætter og andre som avler.
HVAD ER FORSKELLEN ??
Hvornår er det en registreret opdrætte og hvornår er det "bare" en (ikke registreret, hvis det altså findes) opdrætter ?

Jeg kender feks en som "laver" killinger, ved ikke om hun er avler eller opdrætter, men der er stamtavle på hendes katte, DOG er der et par killinger fra sidste år som ikke blev solgt, de har rendt frit og blevet parret med noget tilfældigt og fik hvert et kuld som ca 1-årig, den enes kuld døde (heldigvis) men den anden fik 3 der overlevede, dem kan hun dog ikke rigtig få solgt men gør heller ikke så meget ved det.
Hun har også nogle blandingskatte som stammer fra en helt anden race fra før den race hun har nu, den ene får killinger hvert år med noget tilfældigt, og nu er jeg spændt på om nogen af dem hun fik sidste år også er hunner og får killinger.

Jeg troede ikke en der avler (eller opdrætter) med tavle, måtte have så mange fertile katte ved siden af avlen som var fertile blandinger.

Men er det det som hedder "BYB" ?? Er det lovligt/tilladt i avlen ??
Jeg spørger bare, da jeg undrer mig, jeg har INGEN planer om selv at starte opdræt, har min 4 dejlige neutraliserede katte, og jeg har nok i dem... :¤)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opdrætter/avler, hvad er forskellen ??
  • #1   2. okt 2010 en registreret opdrætter har mange regler at rette sig efter. En af de meget vigtige er 24 mdrs reglen. Efter den må man højst få 3 kuld på den samme hunkat inden for 24 mdr. En avler eller bybber har bla ikke den regler og de fleste af dem få flere kuld. En reg skal ALTID sælge sine killinger MED stambog. Avlsdyr skal bla andet være fri for navlebrok, hankatten må ikke være chryptochid. Visse racer skal være teste for arvelige sygdomme osv osv. Ligeledes skal vi sælge med kontrakt, for at sikre både køber og sælger. Og der er meget mere endnu.
    Man må gerne have flere race og opdrætte på dem, men man skal naturligvis være sikker på hvem der parrer hvem osv. Det ved en seriøs opdrætter osse. Sælger man en killing uden stamtavle som reg opdrætter har det konsekvenser.
    En bybber (backyardbreeder eller baggårdsavler) det er en person der spytter det ene kuld ud efter det andet og uden stamtavle. Mange gange laver de selv noget der skal forestille en stamtavle. Deres avlsdyr er som regel ikke tjekket for noget som helst og hunkattene prodcerer kuld efter kuld.
    Men kig på FelisDanicas hjemmeside, der kan du læse om alle reglerne og lovene, der gælder for registrerede opdrættere.

• #2   2. okt 2010 Og så er der den med at blive godkendt opdrætter.. hvordan sker det ?.. Det kunne jeg godt lige tænke mig at få med smiley

• #3   2. okt 2010 Den med 24-mdrs reglen ved jeg ikke om hun bryder, men kan avler/opdrætter så ikke få en ny 24-mdrs periode eller kan de max trække 3 kuld i alt på sin hunkat ?
    Dem hun sælger med stamtavle, der er ingen tvivl om forældrene da de har gået i "løbegård" i en meget lang periode frem til hunkatten skulle føde.
    Men dem hun sælger uden stamtavle, det er hvor moren er MED stamtavle men kun 1 år gammel, og faren er ukendt så de de er jo blandinger selvom moren har stamtavle.

• #4   2. okt 2010 Men dvs at dem som ikke overholder alle de der regler med feks 24-mdrs reglen og dem som sælger killinger uden tavle hvor forældrene har tavle, de er "BYB"-avlere ?

• #5   2. okt 2010 Jeg, har mit eget lille hygge "opdræt" (kaldet) :)just huskatte/blandinger... Og jeg holder en rigtig lang pause fra killinge halløj, da jeg har 12 uger igen og det giver til sammen 6 mdr killinge tid.. Derefter lang pause skal der konsentraion på min russer.. Det bliver spændende med udstillinger igen.

• #6   3. okt 2010 reglen er, hvis man er registreret opdrætter, så skal man sælge med stamtavle. Men er det det man kalder et ups-kuld og man ikke kender faderen, kan man naturligvis ikke få stamtavle på killingerne, men man skal meddele at hunkatten har fået et kuld.
    Jo man får "nye" 24 mdr. men fra et kuld er født må man få ialt 3 kuld på 24 mdr. Jeg ved ikke om det blev tydeligere eller andre kan forklare det på en anden måde.
    Handler, jo det er vi jo. forskellen for mig er om man bare spytter killinger ud, eller om der er relevante overvejelser bag, i forhold til standard, test osv osv. Min påstand at hvis man er "seriøs" går man vel hele vejen og tager de etiske regler med osse. Uden stamtavle er der jo heller ingen garanti for en evt stor indavlsprocent.
    Der er efter min overbevisning mange gode grunde til at købere skal se sig godt for inden de anskaffer sig en racekat. Især hvis det er en race der kan risikerer at have arvelige sygdomme.

• #7   3. okt 2010 Marianne N: jeg vil give dig fuldstændig ret i at man bør gå hele vejen og tage alle de etiske regler med også.. det gør hende her bare ikke.. smiley

De to hunkatte på 1 år (MED stamtavle) burde have været solgt, den ene troede hun faktisk var en han, og en dag dyrlægen var der for at lave noget på nogle andre dyr hun har, så skulle han også lige kastrere 4 katte. Han lagde dem alle i narkose med det samme, da det normalt ikke tager ret lang tid at kastrere. Men det var kun de to som blev kastreret, for de 2 andre kunne han ikke finde kuglerne på..
    De viste sig senere at være hunner, og den ene var en stamtavlekat som uheldigvis blev gravid og fik killinger som 1-årig, samtidig med sin søster fra samme kuld, der var man dog ikke i tvivl om kønnet da den var trefarvet.
    Men den der tavlekat som dyrlægen ikke kunne kastrere, var altså registreret som hankat, men det blev hun jo så nød til at lave om. Jeg tror IKKE hun har meddelt nogen steder, at de to unge hunkatte har fået hvert et blandingskuld, det ene kuld døde jo så også.
    Hun gjorde jo heller ikke noget for at udgå de blev gravide, når de nu gik løs som de gjorde, syntes jeg risikoen var alt for høj.
    Dog er hendes fertile stamtavle hanner i "løbegård", så de er ikke medvirkende til uønsket avl.

• #9   3. okt 2010 Jeg har lige set på hendes hjemmeside, hun er medlem af racekatten..
    Hvis nogen melder hende til dem, kan hun så blive udelukket fra at kunne få tavle på nogen af hendes dyr ??
    Jeg ville nemlig virkelig selv ønske hun stoppede, og har spurgt om hun ikke bare sku få neutraliseret dem hun ikke skal avle på, dermed mener jeg også dem der burde være solgt men ikke er det. Men det vil hun ikke, tror dog kun det handler om penge.
    Jeg sagde at hvis hun nu tager samtlige katte på en gang, så får hun nok en fornuftig mængderabat... Jeg er i øjeblikket ikke på talefod med hende, faktisk pga noget som skete med en kat..

• #10   3. okt 2010 Ja hun vil sandsynligvis blive ekskluderet og dermed kan hun ikke få stamtavler på killinger der kommer senere. Men, det forhindre hende ikke i at avle flere katte. Hun kan jo, som så mange andre og som hun jo allerede er i gang med lave uden stamtavle.
    For mig lyder det som om hun enten ikke kan overskue hendes opdræt længere og derfor kræver hjælp, eller osse er hun bare helt uden skrupler overhovedet. Jeg kender ikke pågældende, og ved derfor ikke om det er det ene eller andet. Men jeg synes helt klart at det skal stoppes på den ene eller anden måde.
    Det lyder til at du kender hende riimeligt godt, så det er en beslutning du må tage. Hvis du mener det er vokset hende over hovedet, så tilbyd hende hjælp og hvis du mener hun er kold, så anmeld hende til Racekatten. Det er de eneste råd jeg kan give. Men husk at det skal være for kattenes skyld og køberne af hendes katte.

• #11   3. okt 2010 Marianne du skriver: "For mig lyder det som om hun enten ikke kan overskue hendes opdræt længere og derfor kræver hjælp, eller osse er hun bare helt uden skrupler overhovedet." det er desværre en blanding af begge dele..
    Hun avler ikke bevidst uden stamtavle, de to kuld var uheld, MEN ikke mere uheld end hun burde have tænkt at en 1-årig hunkat er kønsmoden.
    HVIS hun blev ekskluderet fra racekatten, kan hun så ikke "bare" melde sig ind i en anden klub ? (håber jeg jo ikke).
    Eller starte op med en anden race og starte forfra med samme metoder som nu ??
    Dog tror jeg IKKE hun gider avle bevidst uden tavler, for dem hun har med tavler nu ved jeg koster 2.500 kr, men dem som kun er "halve", altså moren er en 1-årig med tavle, der tager hun kun 500 kr, og hun er TRÆT af alle de killinger alle vegne, de render både ude og inde...
    Mi største drøm er at få ende til at nedlægge den "løbegård" hun har, den er under al KRITIK, jeg vil ikke beskrive den nærmere i offentlig forum.
    der går heldigvis kun 2 hankatte i den løbegård, resten af hendes katte render frit, men kan gå ind i hendes gang hvor de fodres og en kæmpe stor god stald hun har.
    En del af dem rende også ud og ind i selve huset, og der tror jeg heldigvis hun er ved at være træt af dem, det PINER mig bare at se de to katte i "løbegården" (buret som jeg kalder det) og tanken om hvis de skal overvintre der endu engang... smiley

• #12   3. okt 2010 alle kan blive opdrættere..

Jeg ved ikek hvordan det er ved viiking cats (TICA)

men ved felis danica skal du være medlem af en af de 4 hovede klubber og så betaler du for et opdrætter navn, som man så må bruge..

• #13   3. okt 2010 Ja det lyder jo ikke så godt og jeg synes da det lyder grimt hvis de 2 hankatte ikke kan komme ind om vinteren.
    Når hun først er eksluderet fra en FD klub, kan hun ikke starte op igen i nogen af de klubber herhjemme. Jeg må tilstå at jeg ikke aner om hun har muligheder i TICA eller CFA.
    Men jeg synes da du skal bede hende lukke ned eller give hende en konsekvens. Det er jo først og fremmest dyrene der skal tænkes på, de er de uskyldige i denne sammenhæng.

Kommentér på:
Opdrætter/avler, hvad er forskellen ??

Annonce