1.740 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Kuldets størrelse... Kuldets størrelse...

Hvad mener du har indflydelse på kuldets størrelse, når en kat parres?
Kender du kattens forplantningssystem?

Kom med din mening og dokumenter gerne med links eller lign, så vi kan læse mere om det...
Jeg kommer med min imorgen aften smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kuldets størrelse...
  • #1   24. maj 2010 jeg tror ikke selv man kan styre hvor mange killinger der bliver tror det noget med aldern på katten alså en ung kat får flere end en gammel kat men er ikke så meget inde i det.

• #2   25. maj 2010 Hmm den er svær, vil give Ditte lidt ret hvad alder angår, og dog, ved det faktisk ikke, Ved bare at da jeg havde hankat på besøg ved min pige, parrede de mange gange på nogle dage, der kom 7 killinger ud af det. Hun var også ung, men har dog også før set lidt ældre katte få 4 killinger f.eks. Hmm så ved det ikke.

• #3   25. maj 2010 Ja det må næsten have noget med antal parringer at gøre, kan huske jeg blev helt chokket over at min pige og hankatten parrede så meget, det var mindst 10 gange (+ vi kunne jo ikke se det om natten osv.) Min menter sagde så at jeg skulle være helt rolig da der slet ikke kom en killing for hver gang de parrede.

• Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #4   25. maj 2010 Nu er der jo ingen der ved om 1 parring = 1 æg løsnet.
    I realiteten kan 1 parring godt give x antal løsnede æg, så det er vel ikek til at sige præcist.
    Et enkelt æg kan også dele sig til flere individder, deraf enægede tvillinger.
    Er sikker på at det forekommer i dyreverden også.
    Nogel mennesker får jo også fler børn i samme graviditet.

• #5   25. maj 2010 Jeg mener at have læst (men kan ikke huske hvor) at det kommer an på hunkatten alder , hvor mange æg hun har. og noget med at de første kuld har flest killinger og det derefter blir mindre kuld.Jeg har haft hunkatte til parringer og de var her 4-5 dage fra anden dag i løbetiden og der kom fra 3 til 9 killinger, de var alle mellem 1 og 3 år, så det er vist meget forskelligt.

• #6   25. maj 2010 har ikke styr på det med alder og den slags, men min datters fik 4 og den var lidt over 1 år, min egen fik 5 og den er lidt over 3 år, begge med samme hankat

• #7   25. maj 2010 Nope det har ikke noget at gøre med der parres i lang tid.

De har noget at gøre med der parres i den periode hvor der frigives et hormon i en periode i hjernen på hunkatten - der er størst gevinst i løbetidens dag 2 til 4 - alt før og efter er rent lotterispil

• #8   25. maj 2010 Sådan som jeg forstår det, så er det altså IKKE sådan at hver parring giver et æg. Grunden til at man anbefaler at lade dem parre flere gange, er fordi det kan være forskelligt fra hunkat til hunkat, hvor mange parringer der skal til for at hormonniveauet er højt nok til at give ægløsning. Det er for at forebygge falsk drægtighed, da en enkelt parring, måske ikke sætter gang i systemet, men der skal flere til.

Men er hormonniveauet højt nok får katten ægløgning og frigiver X antal æg, som hun nu har. Hun får ikke flere ægløsninger af et æg ad gangen. Det er enten eller.

• #9   25. maj 2010 Husk på at ægløsning finder sted 1-2 dage efter parringen.

• #10   25. maj 2010 Jeg er helt enig med Lis og Bønsdorff, i princippet kan en hunkat blive drægtig med 4 killinger ud fra en parring, men det tilrådes at lade hankatten og hunkatten parre af flere omgange, da det er individuelt hvor homonniveauet hos den enkelte hunkat er højt når, til at hun frigiver æg.

Hvor mange killinger den enkelte kat får, kommer an på mængden af æg hun frigiver, hvor mange embryoer der går til undervejs og ikke mindst hankattens sædkvalitet.

• #11   25. maj 2010 Jeg har prøvet at have en "ikke planlagt" parring, hvor hankatten opdagede lidt hurtigere end jeg at hunkatten var i løb. De nåede max at parre 2 gange før de blev skilt...og det kom der 6 fine killinger ud af...he he

• #12   25. maj 2010 Der skal mere end een gang til - første gang sætter gang i det dersens hormon i hjernen - er et ikke igangsat - igen killinger

• #13   25. maj 2010 Berit:

Fordi at sædceller kan leve længe i hunkatten, dermed kan der være sædceller fra mange forskellige hanner, der befrugter det antal æg som hunkatten frigiver.
    Så selvom hankatte ikke er på samtidig, så er der en vis periode hvor at æggene kan befrugtes inden de vandre op og sætter sig fast.

Er man meget interesseret i kattenes fertilitet, så kan man søge på Youtube omkring et program, der hedder In the womb - Cats.

• #14   25. maj 2010 Gucci er 4½ år, men nu var det en generel diskussion/erfaringsdeling jeg var ude efter.

Sædceller fra hankatten kan leve i 24 timer, ligesom sædceller fra alle andre almindelige dyr i DK, forudsat at der er et ordentligt klima til dem.

Jeg smider lige et par links om kattes fertillitet og cyklus om et øjeblik

• #15   25. maj 2010 (link fjernet)

Hunkattens cyklus ligner ikke andre pattedyrs, idet katte ikke på forhånd "sender" æg fra æggestokken til livmoderen (ægløsning), som så bliver udstødt hvis det ikke bliver befrugtet (menses), men i stedet først skal parres, før der sættes gang i ægløsningen.

Når der bliver gennemført en parring - nogle gange skal der flere til - udløser denne ca. 25-40 timer efter gennemførelse, at der bliver frigivet et bestemt hormon fra hjernen, kaldet LH (luteinizing hormone), og først derefter kan ægløsning finde sted. I nogle tilfælde finder ægløsning sted ca. 50 timer efter parring, men nogle hunkatte kan gå i 2-4 dage efter parring. Det bedste tidspunkt at få parret en hunkat på, er på 2.-3. dagen i løbetiden, og der bør ske mindst 4 succesfulde parringer for at sikre, at der frigives nok LH og dermed ægløsning.

Der kommer et par mere smiley

• #16   25. maj 2010 http://www.felina.dk/page.asp?id=70

Opdræt

Hvis man ønsker, at hunkatten skal have killinger, er det bedste parringstidspunkt den 3. dag af løbetiden. Da er hunkattens østrogen niveau så højt, at den vil acceptere hankat­tens tilnærmelser.

Ægløsning sker ikke spontant hos katten, det er selve parrings­akten, der udløser den nødvendige hormonstimulation til ægløs­ningen, som sker 24-30 timer efter parringen. For at sikre tilstrækkelig hormonfrigørelse bør man lade kattene gennemføre mindst to eller tre parringer, eventuelt være sammen i et par dage. En steril parring vil udløse en falsk drægtighed, som varer 40-50 dage og afsluttes med en ny løbetid 50-60 dage efter parrin­gen.

Cellerne i skeden hos katten minder meget om hundens d.v.s. der er udstødte overfladeceller i vagina i brunstperioden. Hos hunde bruges dette i vid udstrækning til bestemmelse af optimal parringstidspunkt, men da forbrunst en så kortvarig (1-2 dage) og da katten er en såkaldt induceret ovulator (d.v.s. katten for ikke spontan ægløsning) har svaberprøverne hos katte ikke den samme værdi som hos hunden.

Manglende løbetid kan skyldes dårlig kondition på grund af systemisk sygdom, vitaminmangel eller parasit infestation. Der kan også være miljømæssige og psykiske årsager, for eksempel for kolde omgivelser, manglende lyspåvirkning eller isola­tion fra andre katte. Hvis der er for mange katte i forhold til arealet og hvis kattens flokstatus er lav, kan der fore­komme såkaldt stille brunst, hvor katten undertrykker sit brunstad­færd. Efter grundig klinisk undersøgelse hos dyrlægen med hensyn til opklaring af brunstmangelens årsager kan katten eventuelt behandles medicinsk for at opnå en normal løbetid.

Tilsvarende kan hankatte have nedsat libido på grund af stress, for høj temperatur i omgivelserne eller medicinbehandling.

• #17   25. maj 2010 http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1053/sprog=1/grp=2/menu=5/

Ægløsning
    Når katten bliver parret, stimuleres hormonproduktionen, hvilket bevirker, at katten får ægløsning i løbet af 1 til 2 døgn. Nogle katte får ægløsning efter en parring, mens andre skal parres flere gange for at få hormonproduktionen i gang.
    Hvis katten derfor kun er parret en gang, kan det være forklaringen på, hvorfor den ikke bliver drægtig.

Det var den relevante viden jeg kan finde om dette emne.

• #18   27. maj 2010 Sædceller kan nu altså leve meget længere end 24 timer, også hos mennesker smiley Ellers ville katten jo næppe kunne blive drægtig, da ægløsningen først indtræder 1-2 dage efter parringen.

• #19   27. maj 2010 Sædceller kan været aktive i op til ca. 6 uger - det ved man bl.a.fra kastrerede hanner - de kan stadig med gevinst ...

• #20   27. maj 2010 Det har du ret i Lis, men vel ikke efter de er "affyrede"? smiley

• #21   27. maj 2010 Ikke efter de er affyret - der skal være "noget" i den anden ende til at tage imod:-)

• #22   27. maj 2010 *Christina* hvis du vil være rar at holde dig til den generelle snak om forplantning, som jeg efterspørger vil det være rigtig fint, tak.
    Jeg slettede den anden tråd (efter at have lavet et indlæg om, hvorfor jeg slettede den, som jeg lod stå i ½døgn) fordi den var blevet så mudret og jeg ikke syntes jeg fik den diskussion som jeg egentlig ønskede.
    Det har jeg prøvet at gøre helt klart her, men det kan du måske ikke se?

Hvor lang tid kan sædceller så leve inde i modtager hundyret? Jeg har altid lært at det er 24 timer, men kom da endeliig med andre forslag, jeg er fuldt modtagelig for dokumentation.

• #23   27. maj 2010 5 døgn, hvis de er heldige.

• #24   27. maj 2010 Hold da helt magle det var længe de små skrupper kan slå med halen.

• #25   27. maj 2010 Hihi ja smiley Det er derfor man godt kan blive gravid, hvis man glemmer en p-pille og har haft s** dage forinden. Men man skal nok være meget (u)heldig..

Sådan er det i hvert fald ved mennesker, så tror nu også at kattens svømmere kan overleve nogle dage, ellers ville det jo ikke være muligt, hvis ægløsningen først indtræder 2 dage efter parringen.

• #26   27. maj 2010 næ men nogen steder står der at ægløsning finder sted mellem 20 og 50 timer efter parring, så nogen er åbenbart hurtigere end andre.

Jeg har lige fundet at hestes sædceller lever i op til 48timer efter de er kommet i hoppen. Og altså ikke mere end 48timer.

Kommentér på:
Kuldets størrelse...

Annonce