{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

Hvorfor alle de indlæg om Genetik/avl {{forumTopicSubject}}

Det er der så 3 grunde til.

1: for at alle kan få lov til at lære lidt.

2.: for at sætte en meget tyk streg under hvad det vil sige at være at være en seriøs registreret opdrætter, og hvilket kæmpe arbejde det er at være det.

3.: Og hvorfor vi vælger at sælge killinger til avl, og hvorfor vi vælger at nogle ikke skal bruges i avl.

Nu håber jeg at med alle disse indlæg at man har en større forståelse for hvad det er vi opdrættere arbejder med, og hvor meget det kræver, og hvorfor vi reagere som vi gør når nogen bare avler til højre og venstre uden tavler, eller køber killinger fra opdrættere med lukkede tavler for så at avle på dem alligevel med stor risiko for at ødelægge det store arbejde vi lægger i det, for at avle uønskede sygdomme og defekter ud af div. racer.

Uregistrerede opdrætter som avler på katte uden tavler, og som ikke kender alle generationer, har ikke en kina mands chance for at undgå sygdomme og defekter. det er synd og skam for racerne, det er synd for de dyr som får defekterne, og ligeså synd for dem som køber dem, og står med en kæmpe regning og stor sorg.

Dette er ikke en diskution om for og imod tavler ;o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor alle de indlæg om Genetik/avl
  • #1   13. feb 2010 jeg vil bare skrive Tak for at du vil dele din viden :o)

• #2   13. feb 2010 Super gode indlæg *Fabis* - Det er nok bare ikke dem, der BURDE læse dem, som gør det smiley

• #3   13. feb 2010 Hvor har du hentet teksterne fra?

• #4   13. feb 2010 Lis - Det meste er noget jeg selv i tidernes morgen lagde ud på min hjemmeside fra min eksame og fra KVL's data, og noget er fra nogle af mine venners sider som de har lagt ud, så alle kan få gavn af det, det meste er offentligt tilgængeligt.

Mega - det er til at finde, hvis man vil sætte sig ind i det. Uanset om "de" burde læse det her eller ej, så er det meste tilgængeligt, men de vil uanset hvad ikke få meget ud af det, da de ikke har tavlerne eller viden om deres kattes baggrund, ej heller tror jeg på at de har forstanden til at forstå det, eller viljen til at sætte sig ind i det. Havde de det havde de ikke sprunget over hvor gærdet var lavest.

• #5   14. feb 2010 Og så vil jeg da lige tilføje at disse indlæg er temmelig basal viden, og det vi opdrættere arbejder med er jo racespecifikt, og meget meget mere kompliceret, og den viden kan jo ikke skrives i enkelte indlæg, det fylder jo en hel serie af leksikons ;o) og det er der ingen der kan lære på bare en dag eller 2 ;o)

• #6   14. feb 2010 DK* Fabis - NFO *
    Syntes da det er fint at du vil fortælle alt om det her med genetik og avl .. men men men
    tror du selv at brugerne herinde syntes det er sjovt at du påstår de ikke har forstand .. du skriver taget ud af en sætning
    "ej heller tror jeg på at de har forstanden til at forstå det,"
    Den syntes jeg er meget grov

• #8   14. feb 2010 Anette C - nu skriver du at det er taget ud af en sætning, og det er jo så netop det, det er ;o) Jeg svare på noget som Mega skriver, dvs et direkte svar til hende.

Krista N - Ja genetik eller indlæg som disse er ikke noget man hurtigt skal skimte igennem, for så misforstår man nemt. Kælekatte er bestemt ikke nødvendigvis med fejl, men det kan de være med henblik på videre avl., i opdrætterens øjne. Der kan være mange årsager til at man ikke ønsker at disse katte skal avles på, og det må man respekterer.

Nu er de her indlæg temmelig basale i grundviden, og ikke noget man udelukkende kan basere et opdræt på, der ligger meget meget mere i det.

Min pointe er jo netop at man ikke bare kan sætte sig ned med racekatte og avle derudaf. Før eller siden så kommer der konsekvenser.

• #10   14. feb 2010 Nu er jeg ikke af den mening at dette forum er et eller andet tilfældigt forum, da mange opdrættere jo også sidder herinde, og hvis det ikke er for at guide eller dele vores viden herinde, så ved jeg ikke rigtig hvad vi laver her. Mange af os kommer jo med små guldkorn hist og her i forskellige indlæg.

Jeg har ikke noget imod at dele viden med andre som holder af katte, hvis jeg med min viden og erfaring kan få vendt en enkelt eller 2, så er mit mål nået, og er det flere så er det super. Vores mål må vel være at vores dyr skal være sunde og raske, uanset race, eller herkomst.

Jeg er da udemærket klar over at der sidder en del B.. herinde, og det ærger mig da også at nogen ikke kan se at det gælder vores dyrs ve og vel, samt fremtidig ret til at eksistere.

Men der sidder sørme også en del fremtidige killingekøbere som gør deres overvejelser hvorvidt de skal købe med eller uden tavle, og ofte er det pga uvidenhed at de køber uden. Så må det da være i vores interresse at dele lidt viden. Det er jo ikke fordi jeg har lagt den hellige gral ud.

• #11   14. feb 2010 Og ja man kan søge viden via sin klub, og få en masse viden på opdrætter kørekortene, men den bedste viden man kan få er nu engang fra gamle opdrættere. Men som jeg sagde før, så har jeg jo ikke lagt den hellige gral ud, den viden som er delt her, er bestemt en viden man kan få ved at søge rundt på nettet, hvis man har den interresse, og den er temmelig basal, og ikke en større videnskab, eller afhandling.

• #12   14. feb 2010 Ulla P, - jeg er absolut ikke imod huskatte, tværtimod, og nej jeg vil ikke kun ha' at folk skal eje racedyr ;o) Men jeg ønsker helt klart at dem som avler racedyr, gør det seriøst, og uden profit for øje. dvs at det kun handler om at tjene penge på deres dyr og ingen interresse har i dyrenes helbred, arvelige defekter m.m.

Og som med racekatte, gælder der nu de samme ting mht at avle huskatte, der er jo mange idag som seriøst avler huskatte, og hatten af for det, det respektere jeg 110% men også de skal have arvelige defekter for øje.

Og ja huskatten er en sund kat.... endnu.
    Det samme er blandingshunder, mfl.

• #13   14. feb 2010 Ulla P - Ja det er måsek meget naivt, men det er nu en naivitet jeg har haft i alle de år jeg har været i katteverdenen, og i det hele taget i min omgang med dyr og deres ejere. Måske det smitter af på nogen, og måske nogen tager bare en lille del til sig. Dem som så viser sig at indeholde noget andet og ikke helt fint i kanten, jamen dem omgåes jeg bare ikke med.

Jeg har alle dage opdrættet med sundhed og sind som højeste priotet, og at jeg så har været heldig at der er kommet en del der har klaret sig rigtig godt på udstilling og i avl, det er så en ekstra bonus. Men nu laver jeg jo heller ikke så mange killinger mere, så det kan da godt være at tingene har ændret sig en del, og opdræt er blevet mere hardcore, men det ændre nu ikke min tilgang til tingene.

Det er faktisk 3 år siden jeg sidst havde et kuld, men tror da at jeg vil lave et i år. ;o)

• #14   14. feb 2010 Det var lidt forkert af mig at skrive at det måske er lidt naivt af mig... for dem som så kender mig fra katteverdenen, vil uden tivivl ikke kalde mig naiv griner men som udgangspunkt har jeg den tilgang til tingene.

Og nej jeg har ikke megen tiltro til den menneskelige race når det handler om dyr, penge og profit, men jeg vælger at tro på at alle mennersker vil deres dyr det godt, og at det ofte handler om uvidenhed. At det så sker at det går helt galt, det er jo frygtelig, men vi må alle lægge os i selen for at det ikke sker, og gøre vores til at der ikke er nogen der kan sige at de ikke vidste bedre.

• #15   14. feb 2010 Det hele ville gå meget bedre hvis man også havde fortåelse for at katte er virusdyr - og at virus smitter.

• #17   14. feb 2010 Krista - jeg er ikke helt sikker på hvorfor du fare i flint ?
    Jeg har vist ikke skrevet nogen steder at registrerede opdrættere ikke er seriøse og ikke sælger sunde og raske killinger ?? Tværtimod, skriver jeg jo netop at registrerede opdrættere gør et kæmpe stykke arbejde for at holde racerne frie for div. sygdomme og defekter. En defekt behøver jo ikke være af sygdomsmæssig karakter, det kan jo være en lille halefejl, eller navlebrok eller noget helt tredje, som er ganske harmløst, men som er uønsket i avl.

Og nu var det så ikke de registrerede opdrættere som jeg skrev om mht om de havde en kinamands chance for at vide noget om hvad der lå i baggrunden, det var jo lige omvendt, netop dem som ikke har tavler på deres katte, eller viden om 2-3-4-5 generation.

Og ja jeg formoder da bestemt at hvis uheldet er ude at man viser ansvar og tager katten ud af avl, eller at hvis killingen viser sig at fejle noget så hjælper opdrætteren køberen, det er jo det man gør som opdrætter, det er ganske naturligt.

Og mht at vise killingekøberne vej, så ja jeg vil da bestemt formode at alle sælger sunde og raske dyr, det har jeg da vist heller ikke skrevet noget om at opdrættere ikke gjorde ??

Og ja der kommer mutationer, det vil der altid gøre når man har med moder natur at gøre, det sker indenfor alle racer også mennesker, men det betyder ikke at man nødvendigvis skal avle på dem, fordi man syntes at de ser søde ud..... forstå mig ret, her henviser jeg så til de skrækkelige mennesker som avlede på katte med kænguru syndromet.

Og ja der er ingen som kan styre virus, men vi kan som opdrættere sætte en dæmper for visse vira som kommer hvis katter går i for store flokke og får stress.

Men igen jeg er ikke helt klar over hvorfor du fare i flint, for så vidt jeg kan se er vi på samme side. Tror måske der er sket en misforståelse et eller andet sted.

• #19   15. feb 2010 Nu syntes jeg ikke at man skal aflive killinger som bare har en halefejl eller anden skønhedsfejl, der er ingen grund til at de ikke kan have et skønt liv med en sød familie.

Er det en fejl af mere alvorlig sygdomsmæssig karakter, ja så bliver killingen jo aflivet. Og er det arveligt, så må man igang med at lave test parringer for at finde ud af hvor i linjerne det ligger og hvordan denne sygdom/defekt opstår, om det fek.s er pga 2 dominante der parres og derfor giver det videre, eller hvad det er, der gør at det opstår hos afkommet. Det er en større process, og mange opdrættere, avlsråd m.m. skal involveres.

Den korte version er at når man så har fundet ud af hvordan og hvorfor, så kontaktes alle ejere af disse katte. Det samme gælder indefor alle opdræt også hunde, får, kør, grise, og hest.. De berørte bliver informeret og bliver taget ud af avl.

Derfor er det så vigtigt at man kender linjerne, eller i det mindste har adgang til at finde alle linjerne.

• #20   15. feb 2010

De berørte bliver informeret og bliver taget ud af avl.

Tja, det kan jo godt gøre - for så blot at få noget "nyt" og bedre".

Jeg mener ikke alt der er uhensigtsmæssigt skal tages ud af avl - man skal arbejde sig ud af problemet. Ellers ender man i den situation man reducerer genpuljen så drastiskt man får andre problemer.

Dem der skader racerne mest er netop dem der tror de kan avle kun perfekte katte - når det ikke lykekdes, så startes der forfra med andre dyr, igen og igen ...

Men man skal vide hvad man laver og hvad man er op imod.

• #21   15. feb 2010 Lis - du har så ganske ret. Det er bare svært at skrive et præcist kort svar i sådane et indlæg. Derfor nøjes jeg så med at skrive om alvorlige sygdome/defekter.

De andre ting som er af mindre alvorlig karakter, der er jeg præcis af samme holdning som du. Derfor er det også så vigtigt at kende sine linjer, så man ikke drager de forkerte konklusioner, og tager de forkerte beslutninger mht. videre avl.

Og ja du har så evig ret, dem som tror de kan lave det perfekte dyr er dem som forvolder størst skade, det er set indenfor alt avl, også af den menneskelige race.

Derfor skriver jeg også igen igen at disse indlæg er basal viden og ikke nok til at lave et opdræt på. At opdrætte er såååå meget mere, og omhandler så utrolig meget.

• #22   20. feb 2010 DK Fabis:

Tusind tak for nogle super indlæg om genetik - det er ganske enkelt guld værd for mig smiley

Knus Gitte

Kommentér på:
Hvorfor alle de indlæg om Genetik/avl

Annonce