{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.363 visninger | Oprettet:

Hvorfor får du killinger? {{forumTopicSubject}}

Det her drejer udelukkende om ikke-tavle katte!

Bare ved et hurtigt kig omkring, herinde på KG, kan man se en masse søde killinger tilsalg/bortgivning. I en anden annonce ser jeg nogle stykke henvende sig til en der tager imod killing der mangler hjem, for så at videreformidle dem.

Så mit spørgsmål til jer der har haft, har lige nu og planlægger kuld:

Hvorfor vil du have killinger?

Har du tænkt over hvad du skal gøre hvis du ikke kan komme af med dem?

Har du lagt mærke til at markedet er mættet? Hvis ja, hvorfor har du så alligevel fået dem?

Beholder du selv en?

Nogen føler sig måske trådt på her, men det er absolut ikke min hensigt. Jeg søger bare forklaring på hvorfor så mange killinger produceres hvert år, selvom der ikke er hjem til dem alle.

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor får du killinger?
  • #1   5. okt 2009 God ide at starte sådan en tråd her , da der er virkelig mange annoncer med killinger! Men tror ikke folk tænker så langt til at de også skal af med nogle af dem.. Tror bare de synes det kunne være ihh og åhh så sødt hvis lille misser fik killinger...

Kan bare ikke lade være med at tænke på hvor de stakkels killinger ender henne, for når man nærmest får dem kastet i nakken kunne de nemt ende ved nogle uheldige typer der ikke ved hvilket ansvar det indebærer at have kat..

• #2   5. okt 2009 Vi tog Sille til os som allerede var gravid, så det var ikke planen smiley
    Hun fødte 1½ uge efter vi havde taget hende ind, og vi har alle 4 killinger endnu, de trives fint i flokken. Og tror os de bliver her.

Vi snakkede engang om at skulle ha killinger men droppede det igen da der bare var så mange killinger rundt omkring så vi tog 2 af dem til os istedet smiley

• #3   5. okt 2009 "tror os de bliver her = De bliver her" smiley

• #5   5. okt 2009 Jeg får killinger fordi jeg gerne vil have en kat der har det look jeg forventer den kombination vil give - og komme i skridt videre i drømmene.

jeg behøver bare at få den killing jeg har drømt om - jeg har ikke behov for at der er nogen til salg. Så nemt er det desværre ikke - men heldigt min race får små kuld:-)

• #6   5. okt 2009 Vores Sille har lige fået 4 dejlige killinger.

Hvorfor vil du have killinger?
    - Det var slet ikke meningen at hun skulle blive gravid, men hun blev det så alligevel.

Har du tænkt over hvad du skal gøre hvis du ikke kan komme af med dem?
    Ja rigtig meget endda, tror jeg ville beholde dem selv og have dem til salg, eller det jeg mindst ville, give dem til et internat.

Har du lagt mærke til at markedet er mættet? Hvis ja, hvorfor har du så alligevel fået dem?
    Jeg har godt set at der er mange killinger, og jeg håber virkelig at killingerne får bare lidt langt hår så er de meget nemmere at komme af med hvis man har en overkommelig pris, har jeg lagt mærke til.

Beholder du selv en?
    Nej, det kan jeg ikke, ville ekstremt gerne smiley

• #7   5. okt 2009 Tak for svaret, Pernille. I dit tilfælde kan man jo sige at du ikke aktivt valgte at få killinger ved at få parre katten smiley

Line, der er uhyggeligt mange killinger, og ikke nok hjem. Det er bare ikke noget nyt, sådan har det desværre været i mange år, så det må være svært at trænge igennem til folk.

• #8   5. okt 2009 svigt fra en p-pille for flere år siden.....det er vist de eneste uden tavler..... det var bestemt ikke planlagt, og alle 5 "killinger" bor her stadig....

mit upskuld fra sidste år, med en tavlemis som mor, har selvfølgelig fået tavler.

• #9   5. okt 2009 Lis, spørgsmålene var nu mest til folk der fik killinger uden tavle smiley

Simon og N. - det er også vældig sødt med killinger, jeg er slet ikke i tvivl - der er bare desværre mange der måske ikke tænker over hvad de skal gøre hvis de ikke kan komme af med killingerne smiley Dejligt at i kan beholde dem. Vil i så neutralisere dem, så de ikke laver flere og flere killinger på gården?

Tak for dit svar, Sabine smiley

• #10   5. okt 2009 Undskyld søde - er måske gået sukkekold:-) Lod mig merive og læste ikke det hele:-)

• #12   5. okt 2009 hov skulle måske lige tilføje at alle vores fertile katte, da "killingerne" var 16 uger, blev neutraliserede....ja tak 12 stk en dyr omgang, men det har været det værd....
    senere har jeg fået tavleopdræt, men det er en anden snak....................

• #14   5. okt 2009 **Det her drejer udelukkende om ikke-tavle katte! **
    jeg kan ikke forstå hvorfor det kun drejer sig om katte uden tavle...
    kan i/du forklare mig det.

jeg mener jo et MC uden tavle er lige så meget en MC som en med tavle...

• #15   5. okt 2009 mit kuld på freja var planlagt et gik dejligt nemt med de første 3 de blev afhentet som 13 ugers. den sidste blev 15 uger før den fik nyt hjem og beholder klart de killinger der ikke får/skulle få et hjem det er mig der har valgt at få killinger mit ansvar de får det godt.

• #16   5. okt 2009 De to kuld jeg har fået de sidste to år har desværre været ups kuld, da de er inde katte men desværre smuttede ud.
    Jeg har gjort det helt klart fra starten at hvis jeg ikke kunne komme af med dem jamen så beholder jeg dem. Det er mig der har avlet dem og de er mit ansvar. Jeg har så været så heldig at finde rigtige gode hjem til det første kuld (det andet kuld er ikke gamle nok endnu) hvor køber fik kontrakt på at killingerne kunne afleveres tilbage hvis der skulle ske et eller andet.
    Jeg forstår ikke hvordan man kan skille sig af med sine dyr. Især ikke hvis det er fordi man bliver syg. Det er jo netop der man har brug for den glæde og kærlighed dyrene giver.
    Jeg har selv gået sygemeldt de sidste 3 år og uden mine dejlige dyr ville jeg ikke kunne have holdt modet oppe.

• #17   5. okt 2009 Lonnie - Jo, det vil jeg da gerne forklare.

1. Det har <i>intet</i> at gøre med, hvorvidt en MCO uden tavle er lige så meget som en med. Det er ikke det mine spørgsmål drejer sig om.

2. Jeg ved godt hvorfor reg. opdrætter laver killinger.

3. Det er sjældent racekatte der ender på internat/hos formidler, fordi dem der har lavet dem ikke kan komme af med dem.

Er det grunde nok? smiley

Lis, det er helt okay, jeg ved jo godt hvorfor du får killinger smiley Jeg skrev det mest, fordi det ikke skal ende ud i en tavle vs. ikke-tavle debat.

• #18   5. okt 2009 Simon og N. - Jeg kan udemærket godt se din pointe, men har du tænkt på at hvis du beholder et søskendepar intakt, så laver de killinger med hinanden? Som minimum kan du jo kastrere hankatten, og beholde pigen intakt smiley Fertile hankatte går også rundt og laver mange killinger på omstrejfende hunkatte.

• #19   5. okt 2009 syns også det er SYND at der bliver avlet Så mange kill.mange gange fordi man lige vil prøve at have søde små killinger....

• #20   5. okt 2009 Skovbamse, du nåede at formulere dig før mig. Jeg er helt enig smiley

Tråden har intet at gøre med om katten har tavle eller ej, om tavle katte er mere værd eller ej. Slet ikke smiley Det jeg gerne vil frem til, er at høre hvorfor man vælger at avle på sine huskatte - dem som bliver solgt for et symbolsk beløb eller gives bort.

• #22   5. okt 2009 Tak for dit svar, Jytte smiley Det var faktisk heller ikke så meget dig, jeg havde i tankerne da jeg skrev spørgsmålene, men mere til dem der ikke nøje overvejer det smiley

• #24   5. okt 2009 Det er selvfølgelig altid rart at høre når folk overvejer parringer nøje, men det er som regel heller ikke dem der bliver sendt på internat når personen der har dem, ikke kan få dem afsat smiley

• #25   5. okt 2009 Min Sille venter killinger om ca 1 uge. Det er planlagt og de er uden tavle. Jeg har valgt det fordi jeg synes det er ekstremt spændende og sjovt at have killinger. Jeg elsker at bruge tid på at pleje og passe og lege med dem. Se dem vokse op og udvikle sig. ( det er godt nok kun 2. gang jeg prøver, sidste gang fik hun kun Bibi som vi valgte at beholde)

Kan jeg ikke komme af med de små pus så beholder jeg dem selv for det er mit ansvar når jeg selv har sat dem i verden.

mvh Pia

• #27   5. okt 2009 Jeg er så en af dem har fået planlagte killinger.

Jeg går hjemme og nyder at pusle om de små og deres mor, så det er selvfølgelig af egoistiske grunde.

De killinger der ikke bliver solgt bliver bare boende her hos os, så det er ikke det store problem.

Ingen af de killinger, der er født her vil ende på internat, da de alle er vaccineret og chip mærket inde de flytter, så skulle det ske at de nye ejer pludselig ikke gider katten mere, så er jeg sikker på de kommer hjem til mig igen.

• #29   6. okt 2009 Jeg laver KUN en parring, fordi jeg vil beholde en fra den kombination. Viser kuldet sig så at blive rigtigt godt, så gentages parringen, hvis hankatten stadig er fertil.
    Jeg har ik mine hankatte ret lang tid, da de går frit i familien, med de "glæder" dette indebærer smiley Så snart deres stressniveau bliver for højt, så ryger kuglerne, og de bliver ophøjet til kælekatte i en ny familie.

Ups - tråden var kun henvendt til "ikketavlekatte"......slemme mig, får lige manden til at klappe mig i måsen *ss*

• #30   6. okt 2009 Krista - Nu er det jo ikke det eneste spørgsmål, jeg har stillet. Hvorfor kan du ikke acceptere at det ikke handler om tavle-katte?

.............som jeg vist har nævt tidligere i tråden, er det jo ikke tavlekattene der sidder på Internat og kukkelurer fordi nogen har lavet et kuld uden at tænke sig om smiley

• #32   6. okt 2009 Det er sjovt, så forhippet i er på at diskutere tavle vs. ikke-tale.

Krista - Jeg forstår ikke, hvor du vil hen med det her smiley Jeg er ikke interesseret i at høre hvorfor reg./ureg. opdrættere laver killinger, fordi der som regel er tankevirksomhed bag - jeg er mere interesseret i dem der bare får et kuld "fordi det er hyggeligt".

Du er jo velkommen til at starte din egen tråd, med de samme spørgsmål til reg. opdrætter, hvis du er nysgerrig smiley

• #33   6. okt 2009 Hvad gør du så med dine fertile dyr, når der som nu ikke er salg i killinger?

• #34   6. okt 2009 Ja, det var et spørgsmål til dig Tanja:-)

Jeg finder det så problematisk at holde dyr fertile for at vente på bedre tider.

Hvem ved, måske markedet er mættet og der ikke kommer bedre tider.

• #35   6. okt 2009 Tania

Hvad gør du så med hankattene? De strinter, stresser og er i løbetid hele tiden

• #36   6. okt 2009 Til Rilou

Vi får killinger en gang om året.

Det får vi fordi vi elsker katte, og synes at de også skal opleve det at få børn.
    Men også fordi vi ved at der er mange andre der elsker killinger, og de er mange gange nemme nok at komme af med.

Men hvis vi ikke kunne komme af med dem, jamen så beholder vi dem helt klart, kunne ikke drømme om at aflive noget man selv har været med til at sætte til verdenen.

Min holdning er også at er man personen der selv er skyld i at katten får killinger, så afliver man ikke fordi man ikke kan komme af med dem, for så er man bare ikke egnet til at have dyr.

• #37   6. okt 2009 Tania

De har dem kun i kort tid *S*

• #40   6. okt 2009 Tania - Det er mere okay, end at holde dem fertile i flere år.

Hvis du ikke gider Anne, så er du velkommen til at forlade tråden smiley Hvis du gerne vil blive, ser jeg gerne at du formulerer dig pænere.

• #41   6. okt 2009 Tina J
    "Det får vi fordi vi elsker katte, og synes at de også skal opleve det at få børn."

Øhhh - den holder ikke. Du blander dine egne følelser og tror kattens behov er killinger.

Katten har et meget bedre liv som kastrat, især hvis den blvier det som killing.

• #42   7. okt 2009 Jeg kan ikke forstå snakken om det er tarveligt at aflevere en killing på internat.Der findes internater med enormt lækre,rummelige og kærlige forhold. Ligeledes ved man jo af killingen bliver kastreret, øremærket, vaccineret mm. samt de nye ejere bliver besøgt når katten er kommet hjem. Dem der henter en kat på internat, betaler gerne 1000 kr for en kat og det synes jeg siger noget om hvorvidt man virkelig ønsker sig en kat og vil den det bedste.

Jeg står selv i den situtation at jeg har været adoktivmor for 2 skønne killinger, hvis forældre er de reneste gade-huskatte-blandinger.

Jeg er meget mere tryg ved at de får en god ejer via et internat, end ved at de bliver solgt til en person for 100 kr. I mine øjne er risikoen for at de ender hos nogen som ikke har gennemtænkt det, eller som ikke neutralisere dem, meget større.

Jeg er dog enig i at man ikke kan tillade sig at avle på sin hunkat, for så bare at aflevere dem på internat.

Dette er kun set i lyset af min egen situation.

Mvh smiley

• #43   7. okt 2009 Tania træt af generalisering, skriver:

"og kan stadig ikke se forskellen på en der opdrætter på tavle og en der gør uden vi skal jo begge sælge vores killinger og ikke lave for mange og have sunde katte ikke ? :-)"

Der beskrev du en af forskellene . Jeg opdrætter ikke for at sælge killinger - undskyld mig ordet, men for mig er "overskuddet" (som jeg faktisk håber ikke er for stort) det jeg sælger. Jeg laver KUN en parring hvis jeg mener den kan bringe mig i skridt videre i mit avlsprogram. hvad angår sundhed og type. Igen betyder det at de samme avlsdyr ikke bruges igen og igen - det er jo de samme som at stå i stampe - og bidrager ikke racen med særlig meget.

Kan du stadig ikke se forskellen? - den er faktisk temmelig stor på rigtig mange punkter.

• #44   7. okt 2009 Tania

Jeg havde skam tænkt LÆNGE inden jeg skrev den pb, som jeg stadig står ved, og gerne uddyber

Du har desværre slet ik forstået hvad det vil sige at opdrætte, eller også så vil du ik forstå

Jeg er som sådan fløjtende ligeglad med at du avler uden stamtavle. Dels fordi du ik ødelægger min race, men også fordi jeg ved, at vil folk ha en racetypisk kat, så køber de den hos en opdrætter.
    Hvis alle opdrættere neutraliserede deres killinger inden de forlod katterierne, så ville avlere uden stamtavle langsomt løbe ud i sandet....

Den eneste grund til at folk avler uden stamtavle det er, at de ik "giiider" betale så mange penge for en avlskat. Ligeledes så hører man hele tiden den tåbelige sætning vedr killinger uden tavle: "Almindelige mennesker skal også kunne købe". En sætning som er direkte usand, hvis man bare har fulgt med i matematik t.o.m 7. kl

• #45   7. okt 2009 Hvad har det med at gøre hvor mange katte jeg har - jeg kan da se at forskellen antalsmæssigt ikke er stor.

Nu opdrætter jeg en race der føder små kuld - jeg ville, hvis jeg opdrættede MC nok tænke lidt over hvis mine hunner producerede små kuld - for det er ikke normalt.

Jeg kan slet ikke finde ud af hvad det er du vil forbedre på blandingskatte, og endnu mindre hvordan du vil kunne gøre det.

Det er vel også efterhånden begrænset hvor meget du kan bruge den gamle hankat du har - eller hvordan fungerer det?

• #46   7. okt 2009 Nå for pokker - enten læser jeg forkert - eller også skriver du forkert.

http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=32310

Det er kun MC du får killinger på, ser man det - og kan du dopkumentere det?

• #47   7. okt 2009 Du skriver din MCO han er 3 år - i det link hvor det står hvor god han er til at parre er han født i 2002 - det kan jeg ikke få til 3 år ...

• #48   7. okt 2009 Hvor for pokker oprette ham som fertil for en måned siden med hvor dygtig han er? Er han kastreret?

Du siger du får kun rene MC - ja, ja, men kan du dokumentere det - ellers er det jo bare tomme floskler og salgstrick.

Jeg er nu imponeret over så god du er til at efterrationalisere når der sættes spørgsmål ved hvad du laver:-)

• #49   7. okt 2009 Jo du lyver - ingen af dine katte har stamtavle - hvordan kan du sige de er racerene - og endnu mindre at deres afkom er.

Jeg er nu temmelig chokeret over du ikke har kastreret din gamle han - at han ikke strinter er da ikke det samme som han ikke er stresset og frustreret. Det er godt nok synd han skal lægge både næse og ører til hvad der foregår med dine andre katte:-(

• #50   7. okt 2009 Ja, Susanne - jeg forstår så ikke hvorfor det ikke er kommet på plads? Du havde da i det mindste på et tidspunt viljen:-)

• #51   7. okt 2009 Tania - Jeg tror ikke at du forstår det Lis skriver smiley Når hun skriver at "overskuddet" sælges, så snakker hun om de killinger hun ikke beholder til videre avl - ikke penge!

Det er ærgeligt at du formulere dig så dårligt, det hjælper ikke på debattens tone.

Lis og Anne - I kender min holdning smiley

• #52   8. okt 2009 Tania træt af generalisering
    Du er simpelthen håbløs at diskutere med da du mener alt du gør er det eneste rigtige.

Et kuld hvert andet andet år - ok, hvad gør du så med dine hunner i den mellemliggende tid?

Det, at have hunner gående uden kuld i længere perioder, og at have en han du siger du er færdig med at bruge som er 7 år og stadig fertil syntes jeg er meget tankeløst og uansvarligt.

Mener nu ellers du har givet rimelig godt indblik i hvordan du gør tingene. NNaturligvis kan man kun forholde sig til det du skriver - ig det du efterfølgende efterrationaliserer. Hvad vi har set andre steder - nej nu må du holde op - der er ingen der laver sammenligninger med noget som helst - men forholder sig udelukkende til dine egne skrevne ord.

• #53   8. okt 2009 Nu er der altså ting, også vedrørende katte, der er generel viden. Men det kræver naturligvis man ikke tror man ved bedre selv og opsøger emnerne.

Falske beskyldninger - hvilke?

• #54   8. okt 2009 Susanne, hvem har sagt nogens kat/te lider? Der læses vist igen mellem linierne.

• #55   8. okt 2009 Tania

Man kan se på ham at han er stresset. Ærgeligt at du ikke kan smiley

Os der har opdrættet i mange år kan altså genkende en hel masse, bare ved at se billeder.

Hvis du vil, så uddyber jeg gerne min tidligere PB. Selvfølgelig atter over PB. Måske du så selv kan se det?

Dette er ment som en hjælp, ik som et angreb *S*

• #56   8. okt 2009 Syns godt nok det her er kommet LANGT fra emnet....

Kommentér på:
Hvorfor får du killinger?

Annonce