{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.036 visninger | Oprettet:

Er det arveligt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ven der havde fundet sig en super dejlig Mainecoon killing uden tavle, hvor vi så begge forældre og de 4 killinger. Mor var en super kærlig mor og tog sig godt af killinger og far var dejlig rolig og begge super kælne og vi kunne røre alle uden problemer. Killinger ville være vaccineret inden afrejse som 12 ugers og alt virkede fint. Den ene killing var dog født uden det ene øje, kan det være arveligt? Og samtidig har min ven i dag fået beskeden at de har været nød til at aflive hans killing, da den havde dårlig hjerte - er det så arveligt?

Mine spørgsmål er relevante, da jeg overvejde at bruge faderen til Tinkerbell i hendes næste løbetid, og ikke tør tage nogen chancer. Han er super køn, har den perfekte pels og et dejlig sind som jeg tror passer godt til Tinkerbell.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det arveligt?
  • #1   30. aug 2009 Tak for svaret, det avr også mit gæt, og ønsker jo ikke at give noget dårligt videre, og Tinkerbell skal også igennem et grundig dyrlægetjek inden noget gøres, tør ikke tage chancer...

• #2   30. aug 2009 Hvad er prisen på et sådan tjek inkl dna? Bare så jeg har noget at gå efter, og om det skal være den næste løbetid elelr næste igen angående penge :o)

• #3   30. aug 2009 Britt,

hvor meget arvligt er HCM - ved du det?

Ved du om arvelighed på DCM er lisså høj?

• #4   30. aug 2009 Lis, HCM er et dominant gen med "variabel ekspression" - og muligvis også "inkomplet penetrans", men om dette sidste er der ikke enighed blandt forskerne.

• #6   30. aug 2009 Tak Britt,

jeg dingler lidt rundt om DCM - har slv haft en der er død af det - en anden kat flre år senere, ikke min, men en del af samme aner er netop død af det også. Så der er gang i de små grå ....

• #7   30. aug 2009 Tak for svar... Må sige jeg vil have den undersøgt hvis jeg vil noget og så få gjort det samme med Tinkerbell, for det ved jeg jo så heller ikke om hun har...

• #8   1. sep 2009 HCM på en lille killing? Det tror jeg nu ikke.... Det plejer først at vise sig senere når hjertet udvikler sig... Man tester f.eks. fra et år og op.... Og pjat med de der DNA-tests, der er stor uenighed om hvorvidt den er særlig meget værd... Årlige scanninger og viden om stamtavlerne er den eneste mulighed for at vide hvad man har med at gøre....- og det gør det stadig ikke risikofrit, der kommer stadig katte med HCM midt inde i gennemtestede "HCM-frie" linjer...

• #9   1. sep 2009 Det KAN nu i særligt slemme tilfælde godt konstateres allerede i en meget ung alder!!! I dette tilfælde ved jeg ikke hvor nemt det er at tjekke noget som helst når kattene er uden tavle.. udover scanninger altså..

• #10   1. sep 2009 ...mit lille input er så at lade vær med at købe en coon(eller andre racekatte) uden tavle, med det må blive smag og behag.. Har da også en herhjemme selv... Og skal siges at det kan godt være han kun kostede 2500 kr men har senerehen kostet os mere end 5000kr i dyrlægeregninger pga sygdom smiley

Som jeg plejer at sige, hvis jeg tager 4500-5000 kr per killing og har et konsekvent godt minus på kontoen og en uden stamtavle koster 2000-2500 kr og vi så tænker på at stamtavlen kun koster 200kr...-ja hvor sparer de andre folk med de billige katte så henne...???

• #11   2. sep 2009 Sorry min computer er gået i stykker, så prøver lige fra telefonen. Men nu har jeg selv Tinkerbell som jeg gav 400 kr for og hun er så kun halv mco men har aldrig haft problemer med hende, kun en gang hvor jeg synes hun havde en knude i nakken men det viste sig ikke at være noget som helst i følge dyrlægen, så ikke alle katte uden tavle fejler noget, men tilgengæld har min tavle hund vist sig at have en masse 'fejl' som jeg så må leve med, tror sq man kan være heldig eller uheldig uanset tavle eller ej... Beklager hvis jeg ikke kommer på snar, men som sagt er min computer død og det er møg besværligt over telefonen smiley

• #12   2. sep 2009 Vil da lige fortælle, at HCM findes hos alle katte, men indtil nu er det, så vidt jeg ved, kun lykkedes at finde de involverede gener hos MCO og Ragdoll.
    At man i sin tid fokuserede på MCO'en skyldtes (så vidt jeg ved), at forskeren, der startede, selv havde flere MCO'er.

Jeg har for øvrigt kendskab til, at også en Brite og Skovkat ifølge obduktion er døde af HCM.

Da en bekendt af mig skulle have scannet sine MCO'er, tog hun også sin huskat med. MCO'erne gik fri, men huskatten havde HCM.

I en oldgammel dyrlægebog skriver man, at kattedyrs svage punkt er deres hjerter.

• #13   2. sep 2009 "I en oldgammel dyrlægebog skriver man, at kattedyrs svage punkt er deres hjerter."

Det var før man kendte taurinens betydning også for hjertet.

• #14   3. sep 2009 Mette: Ved det godt - får selv scannet derinde!

Helt korrekt Lis, men tænk også på, at ingen kattedyr, f.eks. løver og tigre, som får Taurin via byttedyr (kød) er i stand til at løbe i ret lang tid. De fanger deres bytte enten ved team-work eller foretage overraskelsesangreb.

Geparden, verdens hurtigste sprinter, er heller ikke i stand til at løbe ret længe, og den er endda på mange punkter tættere hunden end katten.
    (For øvrigt på et tidspunkt ved at uddø pga. indavl og HCM.)

Kommentér på:
Er det arveligt?

Annonce