670 visninger
|
Oprettet:
alkoholisme arveligt? {{forumTopicSubject}}
hvad tror du?
er det avligt?
miljø, eller genetisk?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.114
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 19 Svar: 698
Ja, jeg er uddannet pædagog og dette er diskuteret til hudløshed inden for mit fag. Der er både beviser i form af teorier, der argumenterer for at det er arv og der er teorier for det er miljø. Der skal altid ses på det enkelte tilfælde og derfor ikke noget endegyldigt svar på om det er det ene eller det andet.
Der er ingen tvivl om at det kan være arveligt. Noget teori mener at alkoholikere mangler et stof i hjernen, der får dem til at drikke. (andre teorier omkring arv siger noget andet). Drikkes der under graviditeten, kan det give store skader på fosteret.
Alkoholikere som før i tiden nærmest blev betragtet som dovne og folk med en meget dårlig vane (mange mente de jo bare kunne tage sig sammen), er i dag blevet anerkendt som værende syge, hvilket (hvis du spørger mig) er rigtig rigtig godt. For når du anerkender alkoholisme som værende en sygdom, ja så er det noget der kræver behandling og det er absolut hvad alkoholikerne har brug for. De har ikke brug for, at få at vide de bare skal tage sig sammen.
Men der er ikke nogen tvivl om, at miljøet også spiller en stor rolle. Den sociale arv kan være svær at bryde, men heldigvis kan det lade sig gøre. Mønsterbryderne kalder man dem.
jul 2008
Ofte udvikler børn der udsættes for omsorgssvigt ofte overlevelsesstrategier (børn der vokser op med en eller flere alkoholiserede forældre, udsættes ofte for svigt).
Børn i samme familie kan godt udvikle forskellige overlevelsesstrategier (i skal nok slippe for at høre dem alle)
Men nogle bliver "voksne børn" der fungere som forældre for egne forældre. De sørger eks.vis for at deres yngre søskende kommer i børnehave, at de får mad, at der gøres rent o.s.v.
Nogle bliver agressive (udadreagerende), disse børn er tydelige. Det er ofte dem der splitter et helt klasselokale ad, slår på børn og voksne.
Der er flere overlevelsesstrategier, men jeg tror i har fanget pointen. Altså vi er forskellige og takler tingene forskelligt. Nogle klarer sig igennem en hel barndom med omsorgssvigt, finder lyset i en god
lærer/ pædagog/ en nabo/ en kammerats forældre og bliver mønsterbryder. Andre fører den sociale arv videre til egne børn.
Er det arv eller miljø ja, nok begge dele. Men den sociale arv (det miljø vi vokser op i) har betydning for hvordan vi alle er.
jul 2008
alkoholisme arveligt?