{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Er brok arveligt? {{forumTopicSubject}}

Min hunkat Cutie havde navlebrok da vi fik hende (hullet blev lukket under neutralisering) og jeg passer nu min søsters killing Rainbow (fra Cuties første og sidste kuld). Jeg er ikke 100% sikker, men jeg synes jeg kan mærke en lille smule brok på hendes mave. Jeg er ikke bekymret da de jo bare lukker det når hun skal neutraliseres. Forudsat at man har en ordentlig dyrlæge, som ikke er tæt på at tage livet af ens kat fordi hun ikke aner hvad hun laver selvfølgelig. Grrr smiley men er brok arveligt? Eller er det blot et tilfælde hvis hun har det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er brok arveligt?
  • #2   11. dec 2015 Ja der er en klar avrelighedsfaktor bag navlebrok.

• #4   11. dec 2015 Ja, det er også derfor, at katte med stamtavler skal fremvise en navlebroksattest. smiley

• #5   11. dec 2015 Gud det vidste jeg slet ikke. Er der en stor chance for at killingerne arver det? Nu er Cutie jo ikke en avlskat, og jeg regner heller ikke med at dem der har fået killingerne har købt dem med henblik på avl, men jeg tænker om jeg skulle have sagt det til dem før de fik killingerne? At de skulle være opmærksomme på det?

• #7   11. dec 2015 Det var da forfærdeligt smiley jeg kontakter dem selvfølgelig med det samme smiley

• #9   11. dec 2015 Det er helt ok, for jeg dømmer mig selv temmelig hårdt lige nu. Og min tidligere dyrlæge. Hun undersøgte Cutie flere gange mens hun var drægtig, og kunne godt have informeret mig om at Cuties brok var arveligt. Så havde jeg bestemt handlet anderledes. Jeg har aldrig haft en kat med brok før, og at hun fik killinger var et uheld idet min lille nevø fik lukket hende ud. Jeg har aldrig haft en hunkat før, og da jeg først fandt ud af at hun var drægtig sagde dyrlægen at det var for sent at afbryde graviditeten. Jeg havde det elendigt, for jeg er MEGET imod at sætte flere huskatte killinger til verden, da der er så mange der mangler hjem. Jeg var så taknemmelig da jeg fandt gode hjem til dem alle, og nu føler jeg mig da bare som et forfærdeligt menneske når de risikere at være syge. Suk. Hvis jeg bare havde vidst det smiley

• #10   11. dec 2015 Nu har jeg skrevet til begge ejere af killingerne. Shadow er allerede kastreret og Rainbow skal snart neutraliseres, så dem bliver der ikke avlet på, og jeg gør doktor dyr klar over det med brokken når de skal derop. Den femte killings ejer skrev og sagde at killingen desværre var blevet ramt af en bil og døde, så den er også lukket. Jeg har det elendigt over jeg ikke var klar over det, men nu har jeg gjort mit bedste for at det ikke skulle spredes yderligere. Tusind tak for de mange svar, selvom det jo var en trist besked at få smiley

• #11   11. dec 2015 Godt du fik kontaktet alle, for ellers kunne det jo fortsætte, pga at de intet vidste, men du har da været heldig med de fleste af dine killingekøbere, men rigtigt ærgerligt, at den ene blev kørt ned smiley
    Så du kar nu gjort hvad du kan, så de dårlige gener ikke gives videre, hatten af for det.

• #12   11. dec 2015 Ja jeg var også ked af det da hun fortalte mig det, for det var kun omkring 3 uger efter de havde fået ham, så de har bare lukket ham ud efter de 14 dage man siger de skal holdes inde. Det er efter min mening alt for tidligt, men jeg følte ikke rigtig det nyttede noget at blive vrede på dem da skaden ligesom var sket og det er min 6årige datters venindes forældre der havde fået killingen, så det ville jo gå ud over børnene hvis jeg skældte dem ud. Hun sagde godt nok at han var sluppet ud ved et uheld, men det er da hårdt når man har passet og plejet en killing i 12 uger og så få sådan en besked et par uger efter.

• #13   11. dec 2015 Begge ejere tog det rigtig pænt, og var bare glade for jeg havde kontaktet dem. Jeg frygtede lidt de ville blive sure, og bede mig dække udgifterne (hvilket jeg havde gjort med det samme da det var min fejl at sende dem videre!), men de var rigtig søde og de sagde begge at de ikke havde nogle intentioner om at avle på dem alligevel. Min mand og jeg havde snakket om at neutralisere dem allerede da vi fandt ud af at hun var drægtig, men da vi stod midt i en flytning, vores datter på 6år var ved at blive undersøgt for epilepsi, vores 9årige søn netop var blevet udredt for infantil autisme og der så pludselig kom 5 killinger (vi havde læst at det var normalt at første kuld ofte bestod af 1-2 killinger) var mit største fokus lagt på om vi overhovedet ville kunne finde hjem til dem. Så da vi allerede havde fundet hjem til alle 5 før vi de overhovedet var i nærheden af at være gamle nok til at flytte hjemmefra var jeg bare så lettet at jeg ikke gav det med neutraliseringen en tanke. Jeg er ked af vi ikke fik det gjort, men egentlig også lidt lettet. For på det tidspunkt havde jeg jo den dyrlæge som ikke lukkede Cuties brok og var ved at koste hende livet, og har Rainbow også brok kunne hun have været tæt på at tage livet af dem begge. Så hele historien har da været på godt og ondt.

• #14   11. dec 2015 Ja autisme og epilepsi fylder meget i familien, og endnu mere mens man lige skal venne sig til det er som det er.
    Mit barnebarn på knapt 5 er infantilautist, og det har været der hele tiden, vi ventede bare på udredning... Epilepsi har hun heldigvis ikke, den har jeg smiley

• #16   12. dec 2015 Det har du ret i, men Cutie er neutraliseret nu, og alle killingerne (minus den dødfødte) fik et dejligt hjem. Cutie var min første hunkat og jeg må indrømme at alt omkring drægtighed, muligheder m.m var nyt for mig, og min dyrlæge på daværende tidspunkt viste sig at være yderst upålidelig. Jeg har en helt anden viden omkring det nu, og jeg havde helt sikkert handlet anderledes hvis jeg havde haft den samme viden dengang. Når det er sagt var det en sjov oplevelse at prøve at have killinger, og når jeg nu sidder her og med min søsters to skønne killinger og putter kunne jeg ikke forestille mig at spole tiden tilbage og aflive dem. Det var en uheldig situation men med en lykkelig slutning.

profilbillede
  • #18   12. dec 2015 Alle dem der har fået killinger af mig er nogle jeg kender og omgås smiley Jeg er ikke i tvivl om at de vil få den rette pleje, og hvis ikke så låner jeg den stol Neutra kat påkørte og slår dem med den. hehe. Ej som jeg nævnte tidligere er jeg imod avl på huskatte, netop fordi der er så mange, og hvis dyrlægen havde tilbudt mig abort havde jeg taget imod det på stedet, men hun mente det var for sent. Jeg tog fejl i at stole på hende, af mange grunde, og jeg har en anden dyrlæge nu.

• #20   16. dec 2015 Forældredyr der giver brok lukkes begge - også selvom de ikke selv har brok
    - hanner giver det videre

Kommentér på:
Er brok arveligt?

Annonce