1.155 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Sabina G
Sabina G
Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 13

Avl Avl

Hej Kattegalleri!
Jeg overvejer at få et kuld killinger på min exotic pige til foråret.
Men da det kun er en overvejelse, vil jeg gerne have noget erfaring inden.
Har ledt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget om avl, killinger osv. Så er der nogen der ved hvor man kan læse om det? Har brug for nogle hjemmesider så jeg kan læse, og se om mine overvejelser skal føres ud i virkeligheden.
Hvis i ikke brænder inde med positiv feedback, synes jeg at det er dumt at spilde tiden på at skrive negative kommentarer. På forhånd tak! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mount TV on the wall 650 kr.
  • Hæng TV op 500 kr.
  • Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Kaffemaskine, Sage 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl
  • #2   8. okt 2015 Husk at købskontrakten er juridisk bindende hvis altså du har underskrevet sådan en ved anskaffelsen af katten

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#3   8. okt 2015 Købskontrakten? smiley

• #6   8. okt 2015 Racekatte sælges i stort set alle tilfælde med en købskontrakt som er juridisk bindende for både opdrætter og køber. Begge parter skriver under på den.

I den kan der være avlsforbud på katten og en klausul om at den skal neutraliseres inden den er så og så gammel. Stamtavlen kan være lukket for at undgå køber kan få stamtavle på killingerne hvis der skulle dukke sådan nogle op.

En racekat har en stamtavle og sælges med en købskontrakt

• #7   8. okt 2015 Du kan evt. Gå ind på nogle Exsotic opdrætteres hjemmesider og Felis Danicas (Fife) hjemmeside og læse om avl og hvad du skal være opmærksom på

• #8   8. okt 2015 Der skal ved salg medfølge stamtavle og kontrakt

Find en mentor - det kunne f.eks. være ejeren af den hankat du skal købe parring hos - eller opdrætteren du har købt hunkatten af - det mest nærliggende

Ellers må du en tjur på udstilling og se hvad du kan finde der af hjælp

• #9   8. okt 2015 Udstillingsdatoer og steder kan du finde på Fife hjemmeside

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#10   8. okt 2015 Hun har ikke stamtavle, og søger blot erfaringer, da jeg på ingen måde vil tage nogen beslutninger. Er ny i katteverdenen, så søger bare erfaringer og læsestof smiley
    Har ingen købskontrakt, men har fået hendes bøger med.
    Fik hende fordi min killing desværre skulle aflives smiley Avler var meget venlig og gav mig en ny.
    Men tak for jeres kommentarer, så bliver jeg jo kun klogere!

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#12   8. okt 2015 Ja hun er helt speciel, og meget sød, selvom der ikke er stamtavle på hende smiley Men kalder man dem bare blandingskatte, selvom hun er ren bare uden stamtavle, hvis du forstår hvad jeg mener smiley
    Har også overvejet at blive plejemor, da jeg gerne vil hygge med killingerne.. Blev også ret forskrækket, da min killing pludselig skulle aflives, derfor valgte jeg at få en voksen kat, i frygt for at det samme ville ske igen smiley

• #13   8. okt 2015 Ja, det er en blandningskat fordi der ikke er noget bevis for dens ophav. Der er sikkert heller ikke bevis på forældrenes ophav

• #14   8. okt 2015 Hvis der ikke er stamtavle på en kat, kan du ikke være 100% sikker på den er renracet selvom personen der har avlet den siger den er smiley

• #15   8. okt 2015 Bare kig ind på dba og se hvor mange korthårede Maine Coon og Norske Skovkatte der er til salg derinde. Folk tager rask væk en højere pris fordi de gætter på der er racekat i deres kat grundet det og det andet.

• #16   8. okt 2015 Opdrættere giver heller ikke deres voksne avlskatte væk. Man får en ny killing

• #17   8. okt 2015 Og 9 ud af 10 sælger ikke fertile katte og killinger til private købere. De bliver solgt til reg. Opdrættere fertile. Til alle andre bliver katten neutraliseret eller der vil være en klausul i købskontrakten om at killingen skal være neutraluseret inden den bliver så og så gammel

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#18   8. okt 2015 Det var 100% mit eget valg, om jeg ville have en killing igen, eller om jeg ville have hende jeg har fået. Blev tilbudt en ny killing, men valgte simpelthen hende jeg har nu, fordi jeg var bange og ked af, at det samme skulle ske med en ny killing smiley

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#19   8. okt 2015 Kan MC og Norsk skovkatte egentligt være korthårede, sådan hvis de er renracede? smiley

• #20   8. okt 2015 Nej, NFO og MCO kan ikke være korthårede

• #21   8. okt 2015 De fødes ikke engang korthårede

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#22   8. okt 2015 Okay, har nemlig set flere have dem til salg, og skrevet at de var ægte, så undrede mig lidt over det smiley
    Ved godt at det ikke er sikkert at min er ægte, når der ikke er stamtavle på hende. Men vil stadig kalde hende en exotic, selvom, de uden stamtavle, kaldes blandingskatte hehe smiley

• #23   8. okt 2015 Det er ligemeget hvad du kalder hende.

Det får først rigtig betydning hvis hun oprettes herinde, skal sælges eller får killinger som skal sælges.

Der er ingen regler for stamtavle herinde. Men folk der kigger inde på gallerierne i en bestemt racekatagori skulle nødigt blive vildledt. Der er en del katte som er oprettet i racekatagorierne, men tydeligvis ikke er ren

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#25   8. okt 2015 Nu har det vel ikke så meget med samvittighed at gøre, har skam også betalt for min kat, så længe jeg ikke opretter hende herinde under exotic, kan du vel være ligeglad, med hvad jeg kalder min kat. Det er jo mit valg om jeg vil købe en med eller en uden stamtavle, det er ikke vigtigt for mig. Det der er vigtigt for mig er at jeg har en kat jeg kan leve i harmoni med.
    Jeg faldt for min killings personlighed, men da han desværre blev syg og måtte aflives, fik jeg hende jeg har nu. Og nej hverken den ene eller den anden havde/har stamtavle, men det gør intet ved deres personlighed.
    Har ikke tænkt mig at oprette min kat herinde, netop fordi jeg ikke gider dumme kommentarer, som jeg bad om ikke at få. Synes det er en lidt dum kommentar at komme med Selrexwin.

Tak for de behjælpelige kommentarer, jeg blev da trods alt lidt klogere på mange punkter smiley

• #26   9. okt 2015 Tja som du kan se har Pil skrevet noget rigtig vigtig og godt på hendes hjemmeside ang opdræt og avl og hun har også skrevet bogen praktisk opdræt som absolut er værd at læse inden man overveje at opdrætte.
    Siden du evt. vælge at avle på en kat uden stamtavle (en stamtavle er en meget vigtig arbejdes redskab for opdrætter ) og derfor ikke kender linje historikken bag din kat.
    Så er det endnu vigtigere at du sætter dig ind i race specifkke sygdomme som f.eks PKD os perser , det ses ikke meget ved stamtavle perser mere da man har testet sig ud af det mange steder, men det florere stadigvæk ved perser/perserblandinger uden stamtavle.
    Du skal være obs på skæv bid og at næsefløjende er åbne ved den race ect.
    Og det skal du selvfølge lige også være obs på ved hankatten og at den også er testet.
    Det er ikke bare at sætte to katte sammen fordi de er skønne og dejligt.
    Det skal være nøje overvejet og de skal opveje hinanden gode g dårlige sider.

• #27   9. okt 2015 Synes ikke du skal opdrætte på en racekat uden stamtavle, da man ikke kender ophav og derfor ikke kender til eventuelle ukendte sygdomme og genfejl. Racekatte er meget disponible overfor arvemæssige sygdomme, som kan ligge og skjule sig i generne.

At opdrætte racekatte er ikke noget man gør for hyggens skyld. Man skal enten gøre det 100% eller slet ikke, simpelthen fordi man risikere at opdrætte syge katte

• #29   9. okt 2015 Som de andre skriver skal du være obs på de arvelige sygdomme som racen er bære af, dem der evt køber killingerne vil jo blive ked af det, når de står med en 2 år gammel kat de er nød til at aflive pga en arvelig sygdom.

Vil du tjekke for arvelige sygdomme hos begge forældre inde parring ??

Dernæst skal du være klar til at kunne betale for kejsersnit, hvis det bliver nødvendig, da katte tit vælger at føde aften og nat koster det gerne omkring 10000kr.
    så er der udgifter, til det du vælger at give killingerne med, så som vaccination, mærkning og neutralisering en udgift dr som minimum koster 2500kr pr killing.

Til sidst måske et nærgående spørgsmål:
    Har du tid, plads og råd til at beholde killingerne, hvis de ikke bliver solgt, for det er især dette rigtig mange glemmer at tænke på.

Kan du svare klar ja til overstående spørgsmål, så god fornøjelse med killingerne smiley

• #30   9. okt 2015 Beklager mit indlæg måske ikke var så positiv smiley

Tænker, hvis det er fordi du gerne vil have fornøjelsen af killinger, kan du jo melde dig som plejer eller blive fodervært, der er jævnlig nogle som søger foderværter til deres racekatte smiley

• #31   9. okt 2015 Man kan måske sammenligne Stamtavle ikke Stamtavle med islænderen.

Ja du kan købe en uden det vinrøde pas, som er bevis på racerenhed. Hesten kan sagtens være racetypisk, have tølt og pas, det er gangarter, men uden det vinrøde pas er det pr definition ikke en islænder, om den så er nok racetypisk. Så er den kun en pony og udelukket fra aktiviteter hos forbundet.

Sådan kan man også sige om raceren kat uden stamtavle, det er en blanding.

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#32   9. okt 2015 Har forstået at jeg ikke kan bevise at hun er ægte, det gør mig heller ikke noget, for hun er perfekt som hun er smiley
    Ved ikke om jeg ikke får det skrevet tydeligt: jeg skrev herinde netop for at få mere erfaring, da jeg på ingen måde havde taget en beslutning, netop fordi jeg vil min kat og de killinger der kunne komme ud af det. Jeg ønsker bestemt ikke at gøre noget dumt, men når man er ny bliver man nødt til at spørge for at blive klogere. smiley
    DK * JeaTri´s Kurilean Bobtail - ser bestemt ikke noget negativt i din kommentar, den hjælper mig blot! smiley
    Og Anja T, tak fordi du blander heste ind i det, så kan jeg forholde mig til det på en anden måde, er selv hestepige! smiley

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#33   9. okt 2015 Vil gerne hjælpe med at pleje killinger, så jeg vil kigge lidt mere på det smiley

• #34   9. okt 2015 Så lidt, så lidt smiley

Hun bliver bestemt ikke mindre dejlig, bare fordi hun ikke har tavle smiley men kun uegnet til seriøs svl.

Nyd du bare din dejlige missepige smiley smiley

• #35   9. okt 2015 Plejekillinger lyder som en rigtig god ide smiley

• Sabina G
    Sabina G Tilmeldt:
    okt 2015

#36   9. okt 2015 Synes jeg også, skal ihvertfald ikke have killinger på min egen, den erfaring har jeg fået af opslaget smiley

• #37   9. okt 2015 Plejekillinger giver en god ballast

Kommentér på:
Avl

Annonce