977 visninger
|
Oprettet:
Forsvundet missemor {{forumTopicSubject}}
Kunne godt bruge lidt hjælp/indput...
Vi har på gården nogle vildkatte, og de har i år fået unger. Som vi tager os af, men nu er missemor forsvundet, måske kørt ned.. Men killingerne er kun godt 3 uger, på vej mod deres 4 uge. Hvad er det mest optimale at gøre?
Skal lige siges de drikker selv vand og får nu sødmælk.. Tænker noget killingefoder også? Eller hvad er bedst?
De er alle i super fin foderstand...
Vil man evt nu kunne finde nye hjem til dem? Der er 6 og den ene er afsat. De sidste 5 er af blandet køn, sorte med hvis plet på brystet... Og hvad er chancerne for at finde nye hjem til dem?
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Jeg vil anbefale at give dem modermælkserstatning i stedet for sødmælk, da sødmælk IKKE indeholder det en killing har brug for, for at udvikle sig til en sund og rask kat. Dernæst vil jeg give dem killingefoder både som vådfoder (dåsemad) og tørkost.
Med mindre i har fundet missemor død, så er der en lille mulighed for at hun kan vende tilbage, dog meget lille. Hun kan nemlig være ude og lede efter ny mage, eller være blevet jagtet væk af en anden kat.
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Skal de alligevel have snart. Tror ikke missemor kommer tilbage, hun plejer at være på gården flere gange om dagen og har fast hankat samme sted... Og nu er hun ikke set i 2 døgn, men håber da stadigvæk...
Hvorfor skal de være 12 uger? Hvis der nu var en der ville tage dem i pleje fx?
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1.018
Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger
I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:
§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.
Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.
§ 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.
§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.
Justitsministeriet, den 29. oktober 2009
Brian Mikkelsen
/ Cristina A. Gulisano
mar 2013
mar 2013
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men om der overhovedet kan findes nye hjem til 6 små killinger det er nok nærmere der du kan risikere at få problemer, der er rigtig mange killinger til salg lige nu og internaterne bugner at hjemløse killinger og katte, så nemt bliver det måske ikke..
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Synes helt seriøst du skal aflive killingerne. Det lyder sådan lidt "hu hej, nu der killinger,missemor er væk og vi giver dem sødmælk og hvorfor skal de være 12 uger". Med andre ord har i måske været meget forhastet og mangler at sætter jer grundigt ind i katte/killingeopdragelse.
killinger uden missemor risikere at få adfærdsproblemer, da de ikke har deres mor til at lære dem at være kat.
Desuden er det vildkatte på en gård, altså katte der umuligt ville kunne blive indekatte. Får de overhovedet mlenneskelig kontakt flere gange dagligt?
om lidt begynder de at fise rundt og så bliver det svært at gøre dem menneskevante
Og det er i forvejen svært at finde hjem til huskillinger, situationen her gør det ikke nemmere.
derimod vil i om 6 måneder have et kuld fertile ungkatte der avler flere killinger, medmindre i får hver og en neutraliseret.
Så mit råd: Få killingerne aflivet (ingen er kede af at være døde og vi har en OVERproduktion at katte i danmark. interntaterne er fyldt op), få alle katte neutraliseret og nyd jeres gårdkatte som kastrater
Selvom en er afsat, kan i anbefale hende at tage på internat. Der sidder mange mange killinger og venter på nyt hjem i dette øjeblik
mar 2013
Jeg spurgte om hvad der var af muligheder ... Ikke for at få afvide den eneste vej er aflivning! Men hvad man gjorde... De er i en boks i stalden og bliver passet bedre end så mange andre katte, jeg havde bare brug for at få lidt indput men det er der åbenbart ikke plads til herinde...
God aften til alle
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
At det så ikke er hvad du vil høre, er ikke mit problem, jeg skriver hvad jeg synes er bedst at gøre i situationen.
Er i klar til at have 5 killinger rendende de næste 15 år? og fodre dem, sørger for neutralisering, vacciner mv. Neutralisering af dem alle er nødvendig, ellers har i til næste år 20 katte at fodre.
Det er hvad man skal tage stilling til, når man får killinger.. man skal som udgangspunkt forvente, at man ikke finder nyt hjem til dem.
jeg sætter spørgsmålstegn for kattenes skyld, ikke for din skyld. Det hele virker så ugennemtænkt
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 54
Som fremtidsudsigterne er for dine killinger vil det mest humane være en aflivning.
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 31 Svar: 173
Man bliver hurtigt dømt før der bliver spurgt ordenligt ind.
Og man kan altså godt få en vildkat tam, jeg har selv en på 7 år som var vild kat da jeg fik ham som killing.
Og ts fortæller jo også de er i menneske hænder flere gange om dagen.
Det eneste jeg vil sige er, at hvis missemor ikke kommer igen skal du overveje meget om du er indstillet på det kræver noget arbejde hvis du ikke får dem til at tage modermælkserstatning fra en skål men de skal have det fra sutteflaske. For de skal have det rigtige modersmælks erstatning, alm mælk dur ikke.
Plus du skal jo være sikker på de tager fint på, så de skal vejes. Når de er 4 uger skal de veje ca 400 g og tage 100 g på pr uge.
Og samtidig med hvis der ikke er andre katte der kan opdrage på dem, kan de få problemer senere hen, da det jo normalt er missemor der opdrager dem.
Men i sidste ende er det jo dig der tager den beslutning ??
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 484
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Jeg har også haft katte hele mit liv og derfor er jeg nok meget realistisk i forhold til om man bør aflive eller ej, selv om det ikke er en nem beslutning. Men spørgsmålet er ikke om det er nemt for den der skal tage beslutningen, men om det, på sigt, er bedst for katten/killingerne.
mar 2013
Det er ikke mine killinger og min gård - derfor ikke mig der skal tage beslutningen... Men har givet jeres indput videre.
Marianne - jeg har ikke givet udtryk for at jeg ikke tog i od jeres indput... Jeg lytter, syntes bare ikke det hører til at tale sådan... Jeg har ikke nogen fornemmelse for hvordan det står til blandt andre katte, men skrev netop herinde for at høre ad... I blev bare meget ensrettede, derfor mit defensive svar.
Men tak til alle for at I havde tid til det
mar 2013
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
mar 2013
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
Forsvundet missemor