Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af lampe 350 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Bosch vaskemaskine gået i baglås. Har prøvet alt i henhold til manual intet virker 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Skift forlyslygter Opel Karl 300 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spiser kattegrus!!??
  • #1   7. jul 2009 Du får lige dette, som mange herinde snart kan udenad smiley

<b>Killinger, der spiser grus:</b>
    Lige fra tidernes morgen har det undret katteejere, at deres små killinger spiser grus. Det undrede også mig engang, men jeg fandt forklaringen.

Aller først skal vi lige huske, at dyr, og især dyrebørn, kun gør, hvad naturen har programmeret dem til at gøre.

Jeg læste for mange år siden en artikel, skrevet af en skovridder, som omhandlede folks problemer med at opflaske moderløse dyreunger. De fik som regel dårlig mave, og dødeligheden var høj som følge deraf.
    Årsagen var, skrev han, at man glemte at gnide sutten i jord. Råkid og harekillinger f.eks. får det normalt, da deres mor ligger ned i skovbunden, men ikke, når de flaskes op.

Forfatteren Joy Adamson (Løvinden Elsa og Født til Frihed) undrer sig i sin bog 'Den plettede Sfinks' over, at et kuld gepardunger, hun havde opflasket, som det første begyndte at æde jord, da de kom udenfor.

En dyrlæge, David Taylor, skriver om det i sin bog om katte.

<b>Forklaringen er:</b>
    Før killingerne skal til at indtage anden føde end modermælk, spiser de instinktivt jord for at tilføre deres tarmsystem nogle nye fordøjelsesbakterier, som findes i jord, og som er vigtige for omsætningen af det nye foder.

Jeg har lige siden i killingebakkerne for det første kun brugt grus, der ikke klumper, men også hentet nogle skefulde jord (ugødet) fra haven (ikke købe-jord) og kommet i et pænt lag ovenpå. Killinger æder altså grus i mangel af bedre, og der er set flere tilfælde, hvor killinger er døde, fordi de har ædt klumpende grus, der danner cementpropper i tarmene.

I de efterhånden mange år, jeg har gjort det, har jeg aldrig haft en dårlig mave på mine killinger 7-9-13.

• #2   7. jul 2009 Tusind tak for det svar. Så må jeg putte ikkeklumpende grus og jord i den ene af bakkerne og sætte ind til dem. smiley

• #3   29. jul 2009 Hehe så det derfor tænkte også hm hvorfor mon de gør det smiley

Kommentér på:
Spiser kattegrus!!??

Annonce