Kat nr. 2 - Hvordan gør vi? {{forumTopicSubject}}
Min kæreste og jeg vil gerne have en kat mere, en killing.
Vores nuværende kat er en blanding af Main Coon og Norsk Skovkat, steriliseret hunkat på snart 4 år.
Hun er en reserveret dame overfor fremmede men blød og kærlig overfor mennesker hun kender.
Hun kommer selv når hun vil snakkes med og er IKKE en "skøde - kat"
Den kommende killing bliver selvfølgelig neutraliseret og bliver ude/inde - kat.
Mine spørgsmål går nu på:
Bør vi anskaffe en han eller hunkilling?
Skal vi vælge en livlig killing der måske vil live lidt op i den nuværende, men måske risikere at hun vil være trykket i killingens selksba, eller en lidt mere tilbageholdende som vil lade hende i fred men så risikere at hun vil "tryne" den og være hård ved den?
What to do?
jul 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.873
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
også selvom at I syntes at det er sjovt.
du risikere at få en mere sky kat, en kat som bliver urenlig, en kat som vil være slem ved killingen mm
så jeg ville nok ikke gøre det. Og slet ikke 2 killinger, når hun er sådan.
det skal siges at jeg har Kisser, en ældre hunkat, som jeg har haft siden hun var 7uger. hun hader fremmede. det er ok med andre katte hvis de er rolige og lader hende være. har så fået kalle i december og han bestiller ikke andet end at drille hende hele dagen hvis han får lov. Og det er selvom at han har 12 andre at lege med, her i blandet en yngere kat som han normalt leger med
så vil du endelig have en kat mere, så find en voksen rolig hunkat.
det er mit bedste bud
og det med om hun evt vil blive den samme gamle kat, hvis evt killing bliver sendt retur. tjaaa det kommer an på mange ting. nogle katte skal bruge lidt tid, og andre lang tid på at komme sig ovenpå ting som skræmmer dem.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Det er et godt udgangspunkt at have at det ikke er for jeres nuværende kats skyld, men forvent at hun risikere at blive endnu mere reserveret.
Så spørger du om i skal vælge en han eller en hun, kønnet er for så vidt underordnet når de begge er neutraliserede og der alligevel er så stor aldersforskel, så det er rent sind og temperament du skal gå efter.
Det er fint at i har sikret at hvis det går helt galt så kan i returnere killingen, men husk at de gerne må knurre, hvæse og give enkelte lette dask uden at det er en fiasko, Giv det et par måneder før i giver op, undtagen hvis de farer lige i totterne af hinanden og blod og pels står om ørerne på dem.
Hvis det går galt så er der ingen garanti for at din nuværende kat vender tilbage til sit gamle jeg, hun kan godt være noget tid om at genvinde tillid, det er desværre en af de ting man ikke kan spå om, det handler om at i læser jeres kat og dens adfærd, i er de nærmeste til at bedømme om det ville kunne have en chance for at lykkedes.
Jeg kan forstå at jeres nuværende kat også er ude/inde kat, hvordan takler hun de katte hun møder på sin vej???
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Den 4 årige havde altid gerne villet have kontakt til den 3 år ældre kat, så jeg satsede og fik en 11 måneder gammel kurilian bobtail, og det gik så fint, Manne og Røde var venner efter en uge, mens den ældre kat undgik dem begge.
Da Manne desværre havde HD, og måtte aflives få måneder senere, kunne jeg mærke, at røde savnede hans selskab, for den gamle gad ham jo ikke, så 1/2 år efter fik jeg en killing, af samme rase som Den gamle, i håb om at han ville have det bedre med sådan en lille fyr, og der gjorde det, men først af alt var/er Mitti Rødes ven.
Du kan aldrig vide hvordan det går, og udekatte er ikke noget jeg har, men jeg ved du skal være indstillet på, at den lille skal være inde ind til foråret, det kan være svært, men det bedste, for den kan ikke bare lukkes ud, så kan den ikke finde hjem, og er der nu en sur gammel kat der hjemme, så bliver den måske væk, eller bliver jaget væk af den gamle, eller modsat, den gamle gider ikke det halløj og bliver væk.
Kat nr. 2 - Hvordan gør vi?