Utryg når jeg løfter hende {{forumTopicSubject}}
Jeg har snart haft dejlige Chaos i 2 måneder.
Det går helt fantastisk godt.
Men jeg har et problem med og løfte hende.
Hun er utrolig utryg og vil ned igen.
Normalt ELSKER hun og ligge på skødet eller bare meget tæt på mig. Men ligeså snart jeg fx vil løfte hende væk fra mit skød så jeg kan rejse mig eller når jeg vil løfte hende væk fra sengen så jeg kan rede den, så bliver hun næsten panisk.
Så mit spørgsmål går ud på.
Er det noget jeg kan træne hende til?
Hvis ja hvordan er fremgangsmåden så? Jeg har med vilje undgået så vidt muligt at løfte hende, med mindre det var nødvendigt, da jeg var bange for at det måske vil "skade" fremtidig træning med det.
Eller skal jeg bare acceptere at hun er en kat der ikke vil løftes på?
Jeg tror personligt at hende problem stammer fra de første 12 uger i hendes liv. Opdrætteren havde en datter der løftede rundt på kattene som dukker. også selvom de vred sig løs, så samlede hun dem bare op igen på de underligste måder. Synes personligt at hun var meget hårdhændet ved dem.
(opdrætter var ligeglad)
Men hvad mener i?
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 143 Katte: 1 Emner: 101 Svar: 616
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 580
Men det med hun panikker, når du er nød til at flytte hende, er sikkert pga hendes opvækst. Som du selv er inde på.
Det eneste der er at gøre er tålmodighed tålmodighed og atter tålmodighed. Og så selvfølgelig kun løfte hende hvis det er absolut nødvendigt
Herhjemme er det helt det omvendte. Feline ligger ALDRIG på skødet, hun flygter, hvis man prøver at sidde med hende. Til gengæld elsker hun at blive båret rundt på (det er SÅ meget nemmere end at gå selv!).
aug 2013
Det er jo ikke fordi jeg vil rende rundt med hende på armen dagen lang
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Og den med opvæksten de første 12 uger holder ikke altid..
Min Tøsen feks. hende har jeg haft siden hun var 3 dage, da hun var ille killing havde hun intet i mod at blive løftet og båret rundt, men jo ældre hun er blevet jo mindre kan hun lide det, hun bryder sig bestemt ikke om at blive løftet op, og hvorfor ved jeg ikke, for jeg har aldrig slæbt rundt med kattene eller holdt dem fast med mindre der har været en god grund, så som medicin eller skader eller tjek af div ting..
Så mit råd til dig er at du skal lade være med at løfte hende mere end højst nødvendigt, respekter hendes grænser, og med tiden vil hun forhåbentligt stoppe med at panikke..
jan 2012
Det gælder om at sætte hende ned lige så snart hun beder om at komme ned, og ikke lave øvelsen 10 gange m dagen , men måske 1 gang om ugen eller 2 gange om ugen max.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Fysisk kan det skyldes, hvis hun er fladbrystet (hæmmer hendes vejrtrækning) eller har HD (giver smerter).
Men når du løfter hende, så gør det LANGSOMT og hold hende ind til dig med den ene hånd i hendes armhuler og den anden under hendes rumpe.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
Hvis du absolut vil træne hende i at blive løftet bør du nok følge Heidis råd, men jeg vil bestemt ikke følge lubas's råd om at holde hende fast! Skal katten lære det skal det foregå så katten ser det som en god oplevelse og det skal foregå på kattens premisser. Du skal endelig ikke begyndte at tage katten op og holde den til den slapper af som lubas foreslår, katten forstå jo ikke at den skal slappe af for at komme ned, og derfor vil katten nok synes endnu mindre om at blive løftet hvis den bliver tvunget til noget den ikke vil. (:
aug 2013
Det er som om at hun ikke bøjer dem men svinger den udaf og frem
har det noget og sige
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 580
aug 2013
jan 2012
aug 2013
jan 2012
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Reagerer hun negativt, når du stryger/børster hende på bagkroppen?
Hvordan går hun ellers på bagbenene:
Lange, bagudrettede skridt, eller er gangen kort og lidt trippende med bagbenene under kroppen?
aug 2013
Nej hun elsker når jeg aer hende fra hovedet ned over ryggen og ud til halespidsen.
hun går med Lange, bagudrettede skridt
aug 2013
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Det viste sig han havde HD, sjovt nok havde jeg altid syntes han gik anderledes end mine andre katte, som om han havde ble på med noget i og ud af med fødderne.
Jeg ville acceptere og aldrig løfte hende uden det var meget vigtigt.
Når jeg reder seng ligger der tit en kat under dynen de elsker, at vi reder seng sammen, og tit når jeg kikker ind på værelset i løbet af dagen er den helt rodet til, og nu og da ligger dyne og tæppe på gulvet.
Røde er ikke vild med for meget løfterri ( han har været på 4-5 udstillinger og der er han blevet løftet og håndteret )og sider ikke på skødet, og det eneste jeg får ud af, at prøve er, at han smutter. Til gengæld er han god til, at invitere til nusseri
Mitti elsker, at blive løftet og ligge på skødet, jeg må se om det bliver ved
Utryg når jeg løfter hende