371 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Hvad skal jeg vide? Hvad skal jeg vide?

Tilbage i juli overtog vi en landejendom, hvor der til vores overraskelse fulgte 3 fine gårdkatte med, som udelukkende bor i vores stald. Vi kender ikke til kønnene, dog ved vi, at de neutraliseret.

Vi er efterhånden kommet meget tættere på kattene, som ellers ikke er tamme, hvilket er skønt, da jeg gerne vil kunne komme til dem, hvis de kommer til skade eller andet.

Mine mange spørgsmål er bl.a. hvad jeg kan gøre for at få dem helt tamme, hvad gør jeg ved store pelsknuder, nu hvor de ikke er hånd vante, hvor meget mad skal de have, nu hvor de også tager en del mus? Og hvad skal jeg helt generelt vide om at holde kat? smiley

Billedet er af vores 3 katte, som jeg er kommet frem til nok blot er langhårede huskatte smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Empty a pond, remove the fishes and stones around it. 4.500 kr.
  • Brusearmatur 1.000 kr.
  • Montering af stikkontakter til hvidevarer 1.650 kr.
  • Rengøring, klipning, oprydning mv af lille gårdhave 1.780 kr.
  • Lagt fliser 1.500 kr.
  • Rør til Køkkenvask hænger ikke sammen 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad skal jeg vide?
  • #1   24. feb Prøv at gøre dem håndtamme. De bør nok få ormekur, da de sandsynligvis spiser mus og rotter.

• #2   24. feb Jeg har haft en del herreløse som er gjort håndtamme - og nogle stykker flyttede endda ind smiley
    Vejen til kærlighed går gennem maven, så se om du kan ae dem under spisning eller om du kan lokke dem med godbidder og få lov til at røre dem der.

Bliver de bare en smule forskrækkede skal du trække dig omgående altså hvis der er en der ikke vil røres.

Når de er så håndtamme, så du kan snakke rigtigt med dem / kæle med dem, så ringer du til dyrlægen.
    Du kan få noget beroligende som de skal have en time før de bliver puttet i en kasse og så får du dem undersøgt, barberet - eller klippet og samtidigt vil det være en god idé at få dem testet for FIV og FeLV. Kendes også som katteAIDS og smitsom leukæmi.
    Så få dem mærket - den eneste sikkerhed du har for at bevise at du er ejer.
    Hvis de har FIV - så ville jeg skåne dem for den lidelse de uundgåeligt går i møde.
    Hvis de er fri for alt, så få dem vaccineret mod det hele også FeLV.

Men første skridt er altså at få dem håndtamme smiley
    Elvis på min profil er resultatet af sådan et arbejde og han var den dejligste kat.
    Det samme var Andersen også - han var dog en ældre herre allerede da han blev tæmmet.
    Held og lykke og tak fordi du overtager det der er efterladt smiley

• #3   24. feb Fang dem og få dem forbi dyrlægen, så.der kan komme styr på deres pels. Få dem vaccineret, givet ormekur og loppekur.

• #4   24. feb Ja du har jo ikke haft et valg, men det er synd, at det er langhårede katte, som er ude katte, netop fordi de skal børstes ret ofte, for ikke at få knuder.
    Du har to muligheder, den ene er indfangning, nok i fælder, eller tage den tid der skal til, at gøre dem så tamme, så de kan bedøves og blive behandlet, uanset hvordan, skal de nok klippes i bund, så de kan starte forfra med børstetræning, og der kræver det jo, at de vil være med.
    Det er koldt endnu, så lige nu kan de ikke klippes i bund, for du kan jo ikke tage dem ind i flere uger, men det kan være, at du kommer til, at skulle have dem klippet 1-2 gange om året, i fuld narkose, hvis de ikke vil børstes eller hvis du ikke kan komme tæt på.
    Selv katte som er vandt til at blive børstet og kan lide det, kan gå i baglås, hvis der er en filt.
    Mad? Ja de fanger noget, men ikke alt bliver spist, en undersøgelse at landkatte, viser at 80% af hvad kattene spise, er mad fra mennesker, så i sær nu hvor det er koldt og pelsen ikke er tip top, så skal de have adgang til mad stort set hele tiden, fyld op om morgenen og igen om aftenen, hvis alt er tømt hver gang, så skal de have noget mere, mad er lig med kropsvarme, ud over et sted hvor der er tørt og læ.
    Godt at vide, at du tager dit ansvar alvorligt smiley

• #5   24. feb Katte skal iøvrigt have al den mad, de kan spise. El0lers kan de ikke holde varmen. Og vi taler ikke om whiskas.

• #6   24. feb jeg har haft flere som er kommet som tilløbere
    flere har ikke været tamme men alle er endt med at blive det - alle er flyttet ind
    Den sidste er Buster, som var smidt af i sommers, mega sky. Selvom at jeg gav ham mad 2-3 gange om dagen ja så var det først i november at jeg fik lov til at nusse med ham første gang. 14 dage flyttede han ind

Det er bedst med faste måltider. Jeg giver gerne morgen middag og aften.
    bruger både tør og våd - våd efter oftes en god ting til at vænne dem til at det er os som giver mad. og god mad er altid vejen til kattens hjerte
    væn dem at du bliver og kigger på at de spiser
    efterhånden når de er ok med dette kan man prøve at komme lidt tættere på
    og til sidst kan man så får lov til at nusse når de spiser
    og så er det ellers bare at gøre det så meget som muligt. når de er trygge så begynder man at tage dem op

en god ting er at kun at give dem hvad de kan spise her og nu - det prøver man sig lidt frem med. nogen er bedre til at spise meget end andre
    men lad være med at lade maden stå, Det tiltrækker andre katte og rotter

pelsen,, ja det bedste er nu at få dem klippet helt ned hos dyrlægen, Men det kan først gøres når vejret er til det - altså til sommer
    men alt efter hvor hurtigt du kan komme til dem, kan du evt forsøge at klippe dem af, når de er ok med at du rører ved dem

en velfoderet kat fanger bedre mus end en som sulter
    en kat skal nemlig have 10 mus om dagen
    men den fanger vel 1 ud af 10 mus når den jager.
    så derfor er det bedre at den har fået foder
    det er hellere ikke nødvendigt at lade dem leve af mus. det giver orm, som så kræver ormekurer

alt efter mærker, så kræver en 4 kg kat ca 75 g tørfoder ( af de gode mærker) - whiskas skal de så have ca 130 g om dagen.
    jeg ville så give tørfoder og så lidt vådfoder for at kunne komme tæt på dem

Kommentér på:
Hvad skal jeg vide?

Annonce