Hvor sover din kat? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Min kæreste og jeg skal hente vores lille misling i morgen. Og jeg har i forvejen en lille hund, papillon - hun må ikke være i sengen. Og det skyldes ganske enkelt at vi hader alle de hår i sengetøjet.
Nu har vi snakket frem og tilbage, om hvad vi lige gør med Dexter når han kommer. For katte er jo lidt mere deres egen herre, end hunde er og jeg forudser lidt at vi får nogle problemer med at holde ham ude af sengen.
Så mit spørgsmål er - meget simpelt - kan en kat lærer at sove på et tæppe eller i en kurv?
Han er jo kun 12 uger når vi henter ham og han skal selvfølgelig ikke sove alene - så meningen er at han skal sove i soveværelset, sammen med os andre. I hvert fald de første par måneder.. Indtil han bliver mere selvstændig.
Han er langhåret (maine coon agtig) så det er rimelig meget pels der så ender i sengen, hvis han skulle sove der.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.114
Så sover de i deres seng i mit soveværelses vindue
De sover i stuevinduet
De sover i min sofa og lænestol
De sover i køjen i deres kradsetræ
De sover på min datters bløde prinsessestol
De sover på måtten med mine sko
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
mar 2012
Følger: 12 Følgere: 20 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 26
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 167
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 69
Så må han sove i sengen, han skal ikke sove alene før han vælger det selv. Han skal med tiden være udekat, og måske vil han til den tid ikke have den vilde lyst og behov for at dele seng med os.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 579
Her har Feline 8 forskellige steder hun vælger imellem. 3 senge, 2 sofaer, en lænestol, toppen af et lille skab eller toppen af hendes kradsetræ. Hun skifter imellem dem, og har gerne gang i en 3-4 steder på en gang. så skipper hun dem en overgang og bruger de andre steder.
Sådan er det bare:) Lænestolen skulle egentlig være mandes hyggestol. Nu ligger der et tæppe fast i den til katten!!!;)
jan 2012
Følger: 32 Følgere: 166 Katte: 2 Emner: 48 Svar: 187
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
Bare fordi han bliver udekat, ændrer ikke på hvor han sover;)
dec 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 3 Svar: 48
okt 2007
Han bliver jo bare en stor kat på et tidspunkt og tænker han kommer til at fylde rimelig meget i sengen. Dog skal han ikke lukkes ude af soveværelset, det synes jeg ikke er fair - slet ikke når han er helt ny.
okt 2006
Følger: 62 Følgere: 62 Katte: 4 Emner: 21 Svar: 514
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
Du skal se at din kat skal nok få dig vendt til det...hehe
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
sep 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 60
De har dog hver deres steder hver.
Anton har vores gamle lænestol og mandens computerstol.
Ingeborg elsker at ligge under radiatoren på badeværelset, og i min undertøjsskuffe.
Og en kat fylder nu meget, lille som stor.
Anton fylder ekstremt meget, og har altid gjort det, og så stor er han nu heller ikke.
Ingeborg fylder dog knap så meget i sengen da hun er begyndt at lægge sig i fodenden.
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
O'Malley må jeg lokke med i seng så hans ynglings seng står i min seng så kan jeg lige nusse ham godnat inden jeg falder i søvn, han ligger os nogen gange i fodenden ellers i deres kradsetræ i soveværelset.
For det meste går vi i seng sammen, men tænker de nok også befinder sig i nogle af de andre rum i løbet af natten.
Lige nu har jeg besøg af mine forældres to katte, de sover normalt ikke i soveværelset, men her er der ingen Regler så det nyder de godt af.
Her ses mine forældres kat delle i sengen
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Den store går med i seng når det passer hende og så sover hun i fodenden, den lille er forment adgang til soveværelset så længe hun er i lømmelalderen
Men selvom du er imod at den skal være i sengen, så vil jeg nok sige bare vent, du vil syntes det er såå hyggeligt, der er intet mere dejligt end en kat der ligger og spinder ved siden af dig
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.120
Jeg håber jeres hund er vandt til kat og jeres killing kommer et sted fra hvor der er hund, så bliver det nemmere for jer
mar 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 25
Ludwig plejer at hoppe op på skabet, når det er sengetid, men i løbet af natten ender han ofte med at ligge oven på/ved siden af os. Ellers synes han min kontorstol er alle tiders, i sær når jeg er ved at bruge den, og lige rejser mig kortvarigt.
okt 2007
Hunden har boet sammen med katte før, hun er ikke kæmpe fan og skal nok lige have grænsen ridset op et par gange - men de får slet ikke lov at være alene sammen i starten, så det tror jeg vi har tænkt og snakket igennem herhjemme.
Sagen er bare den at hunden fælder vildt meget, og det er simpelthen så frygteligt at sove i hundehår. Selvom hun ikke kommet direkte i sengen, er de alligevel altid der. Og hvis katten fælder tilnærmelsesvis lige så meget, så bliver det noget rigtig møg. Hunden bliver børstet 2 gange om ugen ca. når hun fælder meget (som hun gør pt.) Faktisk hver gang vi støvsuger, får hun en tur inden.
Men må indrømme, at hvis valget står mellem at han skal sove alene i stuen eller sove med os i sengen - så bliver det sengen. Og så må jeg bare skifte sengetøj det oftere, som en også nævner..
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 377 Katte: 4 Emner: 183 Svar: 7.240
Det er ikke sikkert at det er en lille rolig kat du får - min den ene vil have mig ud af fjerene og lege istedet for, så derfor bider han ledninger indtil jeg er stået op!
Mit råd:
Luk døren ind til soveværelset og lad den få adgang til resten af huset, så finder den selv ud af om det er en vindueskarm eller kattehule der skal bruges til at sove i;)
Jeg tror at det adfærdsproblem Lotte tænker på er, at når du bliver træt af at den hellere vil lege med dine tæer end at sove, så forbyder du den adgang til soveværelset og det er lig med 14 dages jamren og kradsen ved døren.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 139
Samson sov i soveværelset indtil Batman også kom, men der efter besluttede vi at det var et godt tidspunkt at udelukke dem fra soveværelset. vi havde også planer om fra starten at Samson ikke skulle være i sengen, men som dig synes vi også det var synd (:
de kradser dog på døren om morgenen fordi de vil have vi skal stå op. i den gamle lejlighed hoppede samson op og åbnede døren hvis vi glemte at låse, hvilket på en måde var ret komisk.
så jeg vil anbefale jer at bestemme fra starten om den må være der eller ikke, at ændre det senere kan godt give en meget forstyrret nattesøvn .
okt 2007
Lotte S - Hunden jeg har er papillon, hun har lange silke agtige hår der på mystisk vis nærmest tiltrækkes af ens næsebor når man prøver at falde i søvn. Tænker at en maine coons hår må være noget lignene? Lange bløde silke agtige.
Beslutningen er taget, vi lader ham sove i sengen. Jeg ville ikke kunne bære at tage ham fra sin mor, til et helt nyt sted og så lukke ham ind i stuen for sig selv om natten.
Nu ved jeg ikke om killinger har det på samme måde, som hundehvalpe når de bliver taget fra deres mor - men hvis de har, så skal han bare have en masse tryghed og nærvær i den første tid, så han vænner sig til at det er os der passer på ham nu.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
okt 2007
Han bryder sig i øvrigt heller ikke om at være alene. Han går og kalder, hvis vi forlader rummet og han ikke kan se os.
aug 2010
Så vil jeg bare sige tillykke med den lille uldtot - og sov godt (det skal du ikke regne med de første nætter:))
okt 2007
aug 2010
Jooohhh jeg har også haft katte i sengen engang.....
aug 2010
Pas på gardinerne:)
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
dec 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 37
Og vi har ikke mulighed for at holde hende ude af soveværelset.
Så nu ligger vi alle 3 og putter når vi skal sove
Det nu også meget hyggeligt
Og jeg ved ikke hvem det er der fælder mest, min kat eller min dame Hehe (Nej hun er ikke skaldet, hun har bare langt tykt hår )
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 579
Så er Feline også speciel. Hun sover også hele natten. Går i seng når vi gør og står op når vi gør:)
Til TS; Jeg tror ret hurtig, du vænner dig til at have kat i sengen. Og det er jo ikke sikkert, han bliver ved med at gide at lægge der:)
jan 2012
(den lille ved jeg ikke 100% med, for hun har ikke adgang til soveværelset, men meget tyder på at hun sover hele natten også)
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Dog er der altid lukket ud til badeværelset og entréen
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
Da Balou og Malou var små ville de gerne ligge i arm, der kunne de så godt finde på at lege med hinanden, hvilket jo så gik udover mig, men så puttede jeg bare den anden i den anden arm, så have en kat i hver arm, det var tider nu har jeg så ca. 10kg kat liggende oven på mig, men det er nu os hyggeligt. Kan faktisk ikke falde i søvn uden dem.
okt 2007
Så kryds fingre for at hans gode sove hjerte holder hele natten igennem.
I får lige et billede af vidunderet
jan 2012
Jamen men det lyder da til han føler sig tryg i jeres nærværd, når han bare ligger og snork bobler
aug 2010
Mht. katte der sover igennem, så gjorde Mads og Tarzan også og der var mere plads til dem end til mig i sengen.
Derimod har jeg prøvet at tage Elvis ind i sengen.... selvom han er 3 år, så bliver han en rigtig bandit! Han får pludselig SÅ meget energi og så kan Freddie ikke sove.... og så går den vilde jagt.
Derfor sover mine ikke i soveværelset - jeg vil have min nattesøvn:)
aug 2010
Hvordan har I sovet i nat?
Jeg regner jo med at du har fået meget sen nattero, så enten ligner du noget katten har slæbt hjem eller også har du sovet meeeget længe:)
okt 2007
Han siger dog at han sov hele natten, uden problemer.
I dag har han fået øjenbetændelse, den lille. Suk altså..
maj 2012
Jeg putter et par store badesvampe i maskinen sammen med sengetøjet, det samler mange af hårene.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
okt 2007
maj 2012
Jeg kommer nu og da til at købe sådan noget klæbe tøj, syntetisk er slemt, men det ryger hurtigt ud, det sidste var en vinter frakke, og jeg følte mig altid nusset, den så bare ikke ny ud ret længe, uld er så fint nok, altså hvis det ikke er sort til mine lyse katte
jul 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1
Vi har 2 katte. En alm huskat han på 7 år som ligger på det varme badeværelsesgulv og sover om natten, den anden en norsk skovkat på godt 5 mdr som vil ind og ligge hos os, men så kommer problemet, han slikker sutter ældrer og napper i min mand så han ikke kan sove, selv om han kommer ned er han oppe igen lynhurtigt og det bliver ved. Vi har ikke nænnet at lukke ham ude, så de to sidste nætter har jeg sover på sofaen med ham i stuen eller gulvet som Pjuske, men i aften skal jeg sove så vi lukker døren for ham.
Er der nogle der har oplevet den mærkelige adfærd?
Han var 3 mdr da vi fik ham hjem fra kennel og der var i alt 5 i kuldet.
Knuser
trille.
Jeg er mget glad hvis nogle svarer på det? Ellers andet vi kan gøre. Atter knus
okt 2007
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 119
Da han var killing ville han gerne være sammen med os og han fik sin egen hovedpude ved siden af min (sådan så han lå i hjørnet af sengen helt op til væggene) så lå han der og sov.
Da han så blev nogle måneder skiftede vi tæppet i hans kasse ud med et af vores rene håndklæder også rykkede han ned i hans transportkasse og sover der nu hver eneste nat. Transportkassen står ved fodenden af vores seng så han er stadig i soveværelset med os..
Så først bagefter at problemet var løst men ville stadig gerne lige dele vores erfaring..
maj 2012
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 102
( den er lidt dyr men en rigtig god kvalitet) har også en børste og det tidspunkt på dagen hvor den står på børstning er for os alle 3 en dejlig hyggestund - vi nyder hvad jeg kalder vores kvalitetstid sammen.
Jeg kender ikke meget til hunderacer men kan forstå på dig at jeres hund også er langhåret, hvad med at gøre det til en daglig hyggetid at børste dem begge så sparer det jer for en del hår over hele lejligheden.
Jeg er enig med dem der har svaret dig at det bliver svært at få " opdraget "en kat til at sove et bestemt sted, mine sover da også forskellige steder i løbet af en nat, men vender altid tilbage og vækker mig med et par slik på næsen
Jeg ønsker jer held og lykke med missen og håber I får mange dejlige år sammen.
Husk lige at lægge billeder af ham her på galleriet så vi kan se vidunderet
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 102
Jeg har 2 Norske Skovkatte, de må sove hvor de vil og det vil sige
Så tæt på mit hoved de kan komme
I fodenden
I køjerne på deres kradsetræ
på sofaen
på min computer stol
på toppen af deres store kradsetønder
i vindueskarmene hvor jeg har lagt lammeskind
Du har da ret i at der er en del hår i sengen, men det tager jeg gerne med da det er så hyggeligt at de sover sammen med mig, hvis de ikke gad det ville jeg da blive ked af det. Jeg fjerner hårene hver dag med en fnugbørste.
Som nogle af de andre skriver så skal man bestemme sig inden man får katten om den må være i soveværelset eller ej.
Håber det går godt med killingen
Hilsen Sanne
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
Hvor sover din kat?