aflivning og børn {{forumTopicSubject}}
min kæreste har en hund som hun skal ha aflivet i dag på grund af kræft, men er der nogen der har et godt råd eller har oplevet det med hensyn til børn?
min kæreste har en datter på 8 år og hun er vokset op med den hund siden hun var spæd da hunden er 10 år.
har i nogen gode råd til hvordan og hvorledes det skal gribes an og hvordan man eventuelt kan tale med dateren bagefter for hun vil uden tvivl være meget ulykkelig..
hun har fået at vide at hun skal aflives, men der er ik rigtig nogen reaktion på det endnu.
Min kærste har lovet at hun må komme med når hun skal aflives og holde om snif (hunden) mens den får sprøjten.
Kan det anbefales eller er det en meget dum idé og vil meget gerne høre hvorfor i mener det i gør..
Datteren er en meget følsom pige...
Hva er jeres erfaring og har i selv været med til aflivning da i var børn?
nov 2008
Følger: 27 Følgere: 26 Katte: 3 Emner: 91 Svar: 995
Hvis hun selv gerne vil være med ind når den får sprøjten er det nok det bedste for hende,så hun selv kan tage afsked på den måde. Går nok nogle dager før hun opfatter hvad som er sket og at den ikke kommer tilbage.
Trøste kram
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Rotten havde fået kræft og jeg opdagede det ved den var blevet så svag den ikke engang kunne klatre op til vanddunken..
Min søster var tilfældigivs på besøg, og jeg havde kun scooter og det skulle gå lidt stærk, så meget upædagogisk gav jeg min søster min hjelm på, plantede hende bagest på sædet, og rotten i en transportkasse og så i kassen bag på scooteren og så tog jeg ellers den halvtime lange tur til dyrlægen..
Dyrlægen foreslog godt nok at jeg kunne komme tilbage en uge senere for at få den aflivet (efter vi var dukket frem og kræften var konstateret) men i det tilfælde tænkte jeg ikke over min søster var med, jeg kunne bare ikke bære at han skulle lide en uge mere..
Så jeg fik den aflivet, og vi græd begge da han sov ind, vi kørte så hjem (utroligt vi ikke mødte noget politi) og fandt et sted ved siden af en pony mark og begravede ham..
Jeg er sikker på hun stadig kan huske episoden, men vi har snakket om det, og jeg tror ikke jeg kunne ha gjort noget for at forberede hende på det (jeg var jo ikke engang selv forberedt)..
Som barn har jeg oplevet min far aflivede vores fugl, jeg var hunderæd for den fordi den var meget aggresiv, den blev også begravet bagefter, jeg kan godt stadig huske aflivningen, men det er ikke sådan jeg tænker "onde far" for jeg ved måden han gjorde dret på var hurtig og effektiv og lige efter dyreværnsloven, og fuglen var psykisk syg, ellers ville den ikke ha været så aggresiv.
Jeg har også selv aflivet dyr, men kun når det har været nødvendigt, og det er ikke noget jeg har nydt at gøre, men hellere en aflivning end den lider unødvendigt..
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 41 Katte: 2 Emner: 51 Svar: 341
Det er en rigtig dum ide...... Jeg er 38 og i `03 fik jeg min irske setter på knap 12år aflivet..... Det kom som et chok for mig, hvor hurtigt han faldt sammen..... og var ....VÆK...! Er ellers vant til at være hårdhudet nok.... men han var jo mit et og alt...min ven for livet.... Lad dog pigen beholde sine gode minder ,så hun ikke skal gå og tænke på det sidste øjeblik.... Så hold hellere en pæn " begravelse" hvor hun kan ligge blomster osv...
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 104
Jeg synes hun skal have valget, også fordi der så kan snakkes ud om det sammen bagefter. Jeg lavede et billede til vores datter da vi mistede Bella sidste år, med billeder af katten og hende, samt teksten fra regnbuebroen - den er hun meget glad for.
og så vil jeg da tilføje at det gør mig ondt med jeres hund
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 738
Han er med inde, og har fået lov at holde dyret når det er bedøvet (sover ind)
Vi har snakket meget om at mormors hunde er oppe i himlen, at de er der fordi de var syge og ikke havde det godt mere..
Min datter på 3 har sin egen holdning til det - de duer ikke mere siger hun - og det er jo rigtigt nok..
Synes en så stor pige godt kan komme med til dyrlægen - men hun må være forberedt på at mor græder og bliver ked af det fordi vovsen skal sove ved dyrlægen...
Min dreng mener at når vi begraver dyret, så om natten får det vinger og flyver op i himlen - tror det er godt for børn at have nogle forestillinger om døden, og ikke bare den rå forklaring..
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg var 14-15 år da vores hund blev aflivet. Han kom til dyrlæge … og kom bare aldrig hjem igen Jeg så ham ikke død, og fik ikke engang sagt farvel!!!!! Det nagede mig i årevis (og nu hvor jeg tænker på det, gør det stadig ondt). At tale om hunden, sørge sammen, græde over ham, var ikke noget man gjorde i min følelesesforskrækkede familie. Jeg var henvist til at sørge på mit værelse og tude ned i hovedpuden (og vræle i vilden sky, når jeg var alene hjemme). Meget trist at være så ensom i sin sorg.
Så jeg vil sige snak med pigen, giv hende lov til at græde og sørge, trøst hende.
En fin begravelse vil være et meget stort plus!!! Hvis I ikke selv har have, så er der dyregravpladser. Jeg er sikker på, at en fin begravelse kan hjælpe meget til at komme gennem og over sorgen.
Hunden ønskes god rejse til Hundehimlen.
nov 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 43
Jeg tror personligt ikke, at jeg ville tage mit barn med.
Vi havde selv en hund vi måtte aflive som jeg var meget knyttet til, og jeg var bund ulykkelig! Men til gengæld også rigtig lykkelig for, at jeg ikke skulle med til dyrlægen. Jeg var selv 10-11 år den gang.
Syntes ikke datteren skal med. Derimod skal I/hendes mor lade hende være ked af det, sige at det er okay at hun er ked af det. Snak med hende om det. Snak om hvorfor det var nødvendigt at hunden blev aflivet.
okt 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 3 Emner: 30 Svar: 196
okt 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 3 Emner: 30 Svar: 196
Jeg var selv 8 da vi fik alivet vores første kat
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
træls atbruge tid på et emne hvis det bare "forsvinder" igen
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Forklar også, at dyrlægen ikke kan gøre den rask, men at han kan hjælpe den med at dø i fred.
Og så ville jeg (både for hunden og barnets skyld) lade dyrlægen komme hjem, så aflivningen foregår i vante, fredelige omgivelser.
Børn har en livlig fantasi, så jeg synes, det er vigtigt for dem selv at opleve, hvor udramatisk en aflivning er.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
jul 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 130
aflivning og børn