{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

tømme kattebakke når man er gravid {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen.

jeg er i 31 uge og har fået af vide af min læge at jeg ikke måtte tømme vores kattebakke, at jeg skulle få manden i huset til det. jeg har siden tænkt på om jeg ikke må hvis nu jeg har handsker på? eller er det lugten eller sådan nogle ting jeg ikke må være i nærheden af? hmm det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men jeg er så træt af at jeg ikke kan klare den opgave da jeg går hjemme og kærsten arbejder.

knus

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tømme kattebakke når man er gravid
  • #1   22. maj 2007 Gravide kvinder, der ikke har haft toksoplasmose, bør lade en anden person ordne kattebakken, idet kattens afføring udgør en risiko. Toksoplasmose forårsages af infektion med en bestemt parasit, nemlig den der hedder Toxoplasma gondii. Denne parasit har katten som hovedvært, og den formerer sig i kattens tarm. Parasitforstadier (oocyster) udskilles med kattens afføring, de modnes i løbet af ca. 1 døgn. Oocysterne i katteafføring kan være smitsomme i flere måneder. Mennesker og mange dyr kan smittes. Parasitten optages gennem tarmen, føres med blodet og indkapsles i vævene som vævscyster. Her kan de så "vækkes"/aktiveres og give anledning til sygdom.
    Mennesker kan smittes via katteafføring (f.eks. gennem forurenede grøntsager eller kattebakker) eller fra parasitter i kød, såkaldte vævscyster. Gravide, der får sygdommen, kan overføre smitten til fosteret. Hvis en gravid kvinde tidligere har haft toksoplasmose, er hun livsvarigt immun overfor sygdommen. Det kan konstateres ved en blodprøve. Har hun derimod ikke haft lidelsen, eller ved man det ikke, bør hun tage nogle forholdsregler for at undgå evt. smitte: omhyggelig håndhygiejne med håndvask efter berøring med grøntsager og fersk kød, alt kød bør være gennemstegt eller kogt, undgå råt kød, en anden person bør tømme kattebakken.

• #2   22. maj 2007 sanne a:
    vil det sige at det ikke er godt selvom man har handsker på og vasker fingre bagefter? jeg har ikke haft toberkulose

• #3   22. maj 2007 hov. det er toksoplasmose, det er noget andet ..

men jeg ville fraråde det.. men min søster gjorde det.. og der skete intet... men hvis du nu gør det alligevel, så skal du passe på.. du vil hade dig selv resten af livet hvis der sker dit barn noget.. knus

• #4   22. maj 2007 jah det er jo selvfølgelig rigtig.. jeg må nok bare holde mig fra den...

tak for rådet

• #5   22. maj 2007 men prøv at slå "toksoplasmose" op på google.. så kan du læse lidt om det..

knus

• #7   22. maj 2007 Ja min læge sage også at tosoplasmose fandes mange steder, og at man bare skulle ha en ordenlig hygiejne(staves)
    Så du behøver ikke at gå i panik, bare tænke dig lidt om.
    Tilykke med graviditeten.

• #8   22. maj 2007 jeg har altid selv tømt vores bakker selvom jeg var gravid... du skal bare vaske dine hænder bagefter hvilket du nok gør i forvejen

• #9   22. maj 2007 da jeg ventede mig for mange år siden, trak jeg en pose om kattebakken inden jeg hældte grus i så var den nem at tømme ved at trække posen af igen med det brugte grus .

• #10   22. maj 2007 Kan man ikke vacsinere sin kat for det???? (måske dumt spørgsmål)

• #11   22. maj 2007 Tømte selv mine katte bakker da jeg var gravid! Begge gange og mine drenge fejler ingen ting!
    Men mine katte er inde katte det har måske også noget at sige ved ikke hvad dine er!
    Brugte også det med posen så kommer der ikke noget på dine hænder!
    Men hvis du er bange for det så tag lige et par hansker på!
    Og mange gange tillykke !
    Håber du finder en løsning!

Kommentér på:
tømme kattebakke når man er gravid

Annonce