5.424 visninger
|
Oprettet:
Gravid - tømme kattebakke? {{forumTopicSubject}}
Ja, det har nok været oppe hundrede gange før, men hvordan er det lige med det?
Har hørt man ikke må tømme kattebakke under hele graviditeten? Er dette sandt? Hvad hvis det drejer sig om indekatte eller man vasker hænder grundigt bagefter eller eventuelt tager engangshandsker på?
Jeg vil jo helst ikke få mig en lille missekat og så ikke vide hvad jeg skal stille op en gang når jeg bliver gravid! Hehe
Tak
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 104
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 29 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 89
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 104
Tillyke med babyen:)
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Hvis du har en kat, som er 100 % indekat og du ikke fodre den med råt kød, så er der absolut ingen risiko for, at din kat har den parasit som forårsager toxoplasmose. Hvilket betyder at du kan tømme kattebakker lige så tosset du vil. Desuden er god hygiejne alfa og omega og hvis bare du holder en god hygiejne er risikoen minimal.
Jeg ser lige om jeg kan finde nogle af de gamle tråde, der har jeg forklaret hvordan det hænger sammen..
feb 2007
Men har man indekatte, som fodres med indkøbt foder (ikke råt kød) er det fløjtende ligegyldigt om du tømmer bakker eller ej. De kan ikke udgøre nogen smitterisiko.
Det er som sagt en parasit som forårsager toxoplasmose, som udskiller æg gennem kattens fæces. Men husk det er ikke noget katten udskiller, det er noget den KAN udskille, hvis den vel og mærke er blevet smittet med parasitten som forårsager sygdommen. De smittes ved at spise byttedyr som mus og fugle, som indeholder parasitten. Den kan leve i alle varmblodede dyr. Katten skal altså være udsat for smitte, for at vi overhovedet kan snakke om at den udgør nogen risiko for dig som gravid.
Er katten smittet udskiller den æg i den efterladenskaberne. De bliver først smittefarlige efter 1-5 døgn, og det kræver en bestemt temperatur og luftfugtighed, for at de udvikler sig.
Katten som får denne parasit, kan blive smittet EN gang i hele sit liv, hvor den udskiller æggene i 1 måned. Herefter er den fri for smitte og er immun.
Med alt dette i mente, hvor stor tror du så risikoen er? Undersøgelser har vist at der er langt større risiko, ved at håndtere fødevarer som råt kød og uvaskede grønsager.
sep 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 17 Svar: 46
feb 2007
Så du har helt ret, katte og babyer er da en fin kombination
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 144 Svar: 820
Jeg mente nemlig selv det bare var noget pjat.
Men efter mere ind en sygeplejerskes svar tror jeg altså på dem nu GG
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 144 Svar: 820
feb 2007
Hjælper det på min troværdighed, hvis jeg fortæller dig, at jeg er sygeplejerske? *LOL*
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 738
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 12 Svar: 43
Og ja, jeg er også sygeplejerske - så pernille, det kommer helt an på hvem man snakker med ;0)
feb 2007
Godt at høre at jeg ikke er den eneste indenfor faget, som rent faktisk har sat sig ind i tingene, inden man begynder at rådgive andre
Gravid - tømme kattebakke?