{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.424 visninger | Oprettet:

Gravid - tømme kattebakke? {{forumTopicSubject}}

Ja, det har nok været oppe hundrede gange før, men hvordan er det lige med det?

Har hørt man ikke må tømme kattebakke under hele graviditeten? Er dette sandt? Hvad hvis det drejer sig om indekatte eller man vasker hænder grundigt bagefter eller eventuelt tager engangshandsker på?

Jeg vil jo helst ikke få mig en lille missekat og så ikke vide hvad jeg skal stille op en gang når jeg bliver gravid! Hehe

Tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gravid - tømme kattebakke?
  • #1   6. feb 2010 Kig på: www.ssi.dk :o)

• #2   6. feb 2010 Jeg er gravid og tømmer kattebakker, jeg bruger bare hansker og vasker fingere bagefter for en sikkerheds skyld. smiley

• #3   6. feb 2010 God ide med handskerne- men pas også på støvet:) -- Tal med din egen læge for en sikkerhedsskyld-der er mange delte meninger omkring dette.
    Tillyke med babyen:)

• #4   6. feb 2010 Ja, der er delte meninger omkring det, men heldigvis kan man også forholde sig til hvad der er videnskabelig fakta og sætte sig ind i smitterisikoen smiley

Hvis du har en kat, som er 100 % indekat og du ikke fodre den med råt kød, så er der absolut ingen risiko for, at din kat har den parasit som forårsager toxoplasmose. Hvilket betyder at du kan tømme kattebakker lige så tosset du vil. Desuden er god hygiejne alfa og omega og hvis bare du holder en god hygiejne er risikoen minimal.

Jeg ser lige om jeg kan finde nogle af de gamle tråde, der har jeg forklaret hvordan det hænger sammen..

• #5   6. feb 2010 Nå kan se tråden ikke længere eksisterer - ærgerligt.

Men har man indekatte, som fodres med indkøbt foder (ikke råt kød) er det fløjtende ligegyldigt om du tømmer bakker eller ej. De kan ikke udgøre nogen smitterisiko.

Det er som sagt en parasit som forårsager toxoplasmose, som udskiller æg gennem kattens fæces. Men husk det er ikke noget katten udskiller, det er noget den KAN udskille, hvis den vel og mærke er blevet smittet med parasitten som forårsager sygdommen. De smittes ved at spise byttedyr som mus og fugle, som indeholder parasitten. Den kan leve i alle varmblodede dyr. Katten skal altså være udsat for smitte, for at vi overhovedet kan snakke om at den udgør nogen risiko for dig som gravid.

Er katten smittet udskiller den æg i den efterladenskaberne. De bliver først smittefarlige efter 1-5 døgn, og det kræver en bestemt temperatur og luftfugtighed, for at de udvikler sig.

Katten som får denne parasit, kan blive smittet EN gang i hele sit liv, hvor den udskiller æggene i 1 måned. Herefter er den fri for smitte og er immun.

Med alt dette i mente, hvor stor tror du så risikoen er? Undersøgelser har vist at der er langt større risiko, ved at håndtere fødevarer som råt kød og uvaskede grønsager.

• #6   6. feb 2010 Det lyder da dejligt beroligende - så kan katteplaner og babyplaner godt harmonere! Tak for jeres svar, og især din udredning Camilla smiley

• #7   6. feb 2010 Det var så lidt Thilde smiley Det er også en af mine "kæpheste" og jeg stejler hver gang nogen siger at man ikke må tømmer bakker som gravid, hehe. Jeg synes nemlig det er så ærgerligt, at nogen får den opfattelse, at de må skille sig af med deres kat pga graviditet.

Så du har helt ret, katte og babyer er da en fin kombination smiley

• #8   6. feb 2010 jeg har spurgt en del sygeplejersker, og deres svar er NEJ ikke tøm pakker når man er gravid.
    Jeg mente nemlig selv det bare var noget pjat.
    Men efter mere ind en sygeplejerskes svar tror jeg altså på dem nu GG

• #9   6. feb 2010 pakker = bakker smiley

• #10   6. feb 2010 Pernille
    Hjælper det på min troværdighed, hvis jeg fortæller dig, at jeg er sygeplejerske? *LOL*

• #11   6. feb 2010 Kan man ikke blive testet for om man har haft toxoplasmose ? det mener jeg min læge snakkede om da jeg var gravid, men det blev kun til snakken, for jeg er vokset op med kat, så han mente jeg måtte ha været smittet i min barndom....

• #14   8. feb 2010 Hvis man har haft kat tidligere i barndom og også senere hen, så burde det altså ikke være et problem eftersom sansynligheden for at du allerede er blevet smittet er stor = immun over for parasitten. Så anskaf du dig bare en kat. Men derudover er hygiejnen jo alligevel vigtig, jeg bruger altid selv handsker under alle omstændigheder..

Og ja, jeg er også sygeplejerske - så pernille, det kommer helt an på hvem man snakker med ;0)

• #15   11. feb 2010 Nadja V
    Godt at høre at jeg ikke er den eneste indenfor faget, som rent faktisk har sat sig ind i tingene, inden man begynder at rådgive andre smiley

Kommentér på:
Gravid - tømme kattebakke?

Annonce