{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
954 visninger | Oprettet:

Hvad tror i på? (religion) {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige set passion of the christ.. og den satte sørme en masse tanker igang i mit hoved.. det er bare pludselig gået op for mig hvad "min tolkning" af kristendommen er.. jeg har altid set på Gud som "en mand".. (altså hvis man kan være far er man jo en mand)
men den film har bare helt ændret mit syn på det.. jeg ser ikke længere gud som en mand, eller jesus som "søn af en mand".. men ser mere jesus som en der inderligt troede på næstekærlighed og tilgivelse.. og at det var dét han led under.. så det er som et lyn gået op for mig at jeg tror på Jesus.. hvilket jeg aldrig har gjort..

følte lige at jeg bare måtte sige til nogen hvad den film gjorde ved mig..
men hvad tror i på? og beder i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad tror i på? (religion)
  • #1   20. feb 2007 altså jeg tror ikke på gud men der kommer da alligevel den der kommentar åhh gid jeg bare får det job osv osv osv bare for at gi et eksempel men jeg tror ikke på noget ellers.
    jeg er døbt katolik og konfirmeret protestant og normalt tror jeg ikke at det er tilladt men det valgte min præst og overse så jeg kunne konfirmeres med mine kammerater.

• #2   20. feb 2007 tinna - jeg må også indrømme at det billede jeg får i hovedet med det du skriver med at bede, virker en anelse komisk på mig.. men jeg har selv gjort det samme.. og nåede til sidst frem til at gud bare ikke kan lide mig.. men nu er det bare gået op for mig at der ikke er en gud der kan lide mig eller ej.. for det er ikke dét gud er.. hvert menneske besidder både gud og djævlen.. (mere eller mindre)
    altså det er bare det jeg tror..
    men det føles helt underligt da jeg aldrig har troet på noget før..

• #3   20. feb 2007 Jeg troede engang fuldt og fast på at der var en større magt i himlen der så ned på mig - men en traumatisk oplevelse i min barndom rev desværre hurtigt den opfattelse ud af mig... Når jeg dengang talte med en person jeg ikke kunne se var det ikke Gud, det var min mor..

Siden da har jeg kaldt mig selv ateist, men efterhånden kom jeg i tvivl. En overgang læste jeg forskellige bøger om religioner og trosretninger, og blev egentlig ret forskrækket da jeg læste Laveys bibel - for mange af synspunkterne minder om mine egne, og jeg havde altid hørt skrækkelige historier om satanister fra den lokale præst..

Jeg kalder stadig mig selv ateist, men satanismen er vist den retning jeg kan relatere bedst til - også fordi jeg altid har været en smule darwinistisk, "den stærkeste overlever".
    kristendommen virker for mig som en "dobbeltmoralsk" religion - jeg mener, en "elsk-din-næste"-bevægelse med så mange menneskeliv på samvittigheden - det er da grotesk? Og jeg har lidt det samme syn på Islam.. Buddisme og hinduisme siger mig ikke noget..

Håber ikke jeg har fornærmet nogen med mine synspunkter *S*

• #4   21. feb 2007 Michelle - du har hvert fald ikke fornærmet mig.. synes det var spændende at høre et synspunkt der er så forskelligt fra mit.. jeg ved ikke meget om satanisme.. faktisk ingenting.. hvis du kan sende et link, eller fortælle enten her eller i privat besked hvad det er satanisme går ind for og hvad du tror på af det, kunne det være fedt.. smiley

jeg tror også at noget af det der har gjort mig så bevæget ved den film er at jeg har hadet min far.. det er et stærkt ord, men det er rigtigt.. vold, voldtægt og druk er kun en brøkdel af alt det han har udsat, min familie, mig og sig selv for.. jeg forstod bare at jeg ikke kan hade ham længere.. jeg følte idag at jeg har tilgivet ham for det.. at det var dét det hele handlede om.. at jeg ikke kunne være et godt menneske så længe jeg ikke havde tilgivet ham..

• #5   21. feb 2007 Jeg tror gud er fremstillet som en mand, fordi det var mænd som var dem som dominerede alt dengang bilbelen skriver om ham, Biblen er jo også skrevet af mænd.
    Prøv at lege med tanken om, at hvis lige så mange kvinder kunne skrive dengang, som mænd, hvordan havde biblen så set ud, hvis det var kvinder som havde skrevet den.
    Tro mig du kommer til at have mange flere aha oplevelser omkring religion, efterhånde som årene går for dig.
    Men spændende tænker ikk???

• #6   21. feb 2007 Hmmm tror ikke rigtig på noget... er vist det man kalder ateist.....
    Tror dog på liv efter døden... altså genfødsel...

• #7   21. feb 2007 Jeg tror på Gud og jeg tror på Jesus.. Jeg er vokset op i familie der fulgte tradionerne barnedåb, konfirmation, kirkebryllup og begravelse. De såkaldte 4-hjuls-begivenhederne, som min præst jeg havde til konfirmationsforberedelse kaldte det... (Man bliver kørt til begivenhederne. Du ser aldrig en brud eller konfirmand gå til kirken)

Men jeg har altid søgt trøst hos Gud, Jesus eller Helligånden allerede da jeg var omkring 6 år, var jeg begyndt at bede til Gud om at dagen i morgen blev bedre, at jeg måtte blive et bedre menneske og alt den slags.

I de hårde tider er det der jeg læner mig op af ham, og de gode tider går jeg ved siden af ham... (Et billede på min tro)

Min elskede mand, er ikke så stærkt troende som mig, så det har kostet en del skænderier fordi han ville kirkevies for tradionernes skyld, det ville jeg IKKE. Jeg ville giftes i en kirke for at få Guds velsignelse over mit ægteskab.
    Så kom sønnike, så var der "krig" igen. Min mand ville barnedøbe for tradionernes skyld. Jeg ville barnedøbe for at give min søn en dyrbar dåbsgave, som vi som forældre skal hjælpe ham med at pakke ud i løbet af hans liv, så han ved hvad han vælger til eller fra i forbindelse med hans konfirmation - for mit barn skal nemlig ikke konfirmeres fordi det gør man bare, ej hellere på gaverne, men på grund af troen..

Lad mig så lige slutte af med at Gud rent faktisk beder os om at gå ind i vores kammer, folde vores hænder og se ned mod gulvet/lukke vores øjne når vi beder. Han ønsker vi skal være ydmyg om vores tro..

Dette indlæg er ikke skrevet for at støde eller omvende nogen. Det er for at give en forklaring på hvad jeg tror på...

• #8   21. feb 2007 Michelle - jeg synes din tro er spændende.....

• #9   21. feb 2007 NB Min søn blev kirkedøbt og så går vi i kirke de fire højtider om året, Jul, påske, pinse og Kristi Himmelfarts-dag - samlet som familie, resten af tiden går jeg i kirke engang i mellem sammen ham ellers er det mig der står for at "opdrage" ham til at vide hvad det er vi har givet vores søn i dåbsgave og så kommer en katolsk friskole når han starter i skole... Det har manden givet tilladelse til

• #10   21. feb 2007 jeg er godtnok kirkedødt og konfirmeret i kirke, men er så absolut ikke kristen
    hvis jeg endelig skal ha/har en tro må det da være på de gamle nordiske guder, thor,odin,loke.
    dvs sige asa-tro

• #11   21. feb 2007 Det er godt nok et stort spørgsmål du der fik klemt ud mellem sidebenene, hva Zabrina? smiley jeg vil prøve at svare på det så godt som muligt.

Jeg er det jeg nok vil kalde skabskristen. Jeg er døbt og konfirmeret i den kristne tro, men har i min nære familie de fleste store familier præsenteret.. katolicisme, islam og jødedommen smiley Ja, vi er en blandet flok i min familie.

Personligt har jeg det sådan at jeg aldrig går i kirke (pånær ved andres bryllupper etc.). Jeg er af den opfattelse at Gud er hvor man selv finder ham. Jeg benytter nogle af de kristne bønner til at "kontakte" ham, men aldrig i kirken. Det har jeg det bedst med. Jeg ber til gud og takker ham for det gode i mit liv, og vel egentligt også for det dårlige, da jeg kommer stærkere ud på den anden side.

Begyndte faktisk lidt at græde her forleden, da jeg havde "bedt" til ham, og jeg bagefter så lyset falde ind af mit vindue på en ny måde. Meget symbolsk syntes jeg, og fuldstændigt irrelevant for denne diskussion ^^

Men summa sumarum må være at jeg tror på at der er eén Gud, og han er den samme i alle religionerne. Det er vist det min opvækst har fået banket ind i hovedet på mig.. At mine tanter (Katolikkerne), min nærmeste familie (De Kristne) og mine onkler (Muslimerne) alle sammen i sidste ende var enige om hvem Gud er ^^ Og at de hver især kunne kontakte ham på hver deres måde, måtte jo betyde at jeg også kunne kontakte ham på min egen måde smiley Jeg finder Gud bedre ude i den frie luft, end i en kirke smiley Men sådan er vi jo alle så forskellige...

Det blev meget rodet, men håbede at I opfattede hvad pointen er smiley

• #12   21. feb 2007 Tja..stort spørgesmål...

Jeg er tildels enig med Cemile H..at der er en Gud , men bliver fortolket forskelligt.
    Det vigtigst tror jeg er at man tror på noget... Det giver på en eller anden måde en indre ro.
    Jeg personligt tror på Gud, uden at være den store kirkrgænger, bort set fra højtidighederne.
    Jeg tror også på at jeg mødes med dem jeg har kær, og dem jeg har mistet.
    Jeg tror på at der er mere mellem himmel og jord end vi lige aner.

Hilsen mariaz`s mor

• #13   21. feb 2007 Ja. det er et godt spørgsmål...
    Jeg tror på en gud som jeg opfatter "ham".. det vil sige jeg tror på at der er en høje magt derude et sted..

Jeg har overlevet meget, hvor jeg tænkte puha, det var lige ved.. især sidste gang..

Jeg har arbejdet i en Grill...
    en dag, da jeg lige var mødt, stod jeg i grillens køkken, hvor jeg ville slukke for kaffemaskinen.. pluselig høre jeg en kraftig sussen og et brag, jeg tænkte nu eksplodere grillen, Jeg bliver blæst tilbage, jeg havde en følese af at jeg lå i et hvidt skab, jeg tænte det er nu, det nu, huske at jeg råbte får mig ud, grille eksplodere.. da jeg lå stille og fik trukket mig op at står, Holder der en bil i køkket og alt er smaret omkring mig...foran, bagved, ved siden af mig lå alt hulter til bulter..

Hmm hvem mon har holdt hånden over mig, tja, jeg er af den overbevisning at det er min skystengel.. og ikke en tilfældighed..da alt var smaret omkring mig..

Jeg har det med at sige, jeg lever...

• #14   21. feb 2007 Jeg er ikke erklæret satanist, men jeg kan relatere ret godt til de fleste af deres synspunkter. Satan står i biblen som det onde, og hvem vil tilbede det onde, medmindre man er født med en genetisk fejl?
    Hvis man erkender at satan ikke er indbegrebet af ondskab, så er man et skridt nærmere til at forstå satanismen.

Eksempelvis er ét af punkterne i satanisme, at man skal nære stærk kærlighed overfor de der fortjener den. Men man skal aldrig vende den anden kind! Satanismen indrømmer uden tøven at ikke alle mennesker er fulde af kærlighed – og de indrømmer med dette, at de både kan hade og elske. De er nok den retning der hælder mest mod at se mennesket som et dyr, og ikke som et guddommeligt væsen skabt af en gud. Forskellen er dog at dyr ikke ”hader”.
    Der findes i Laveys bibel 9 sataniske erklæringer. De er ikke alle satanismers opfattelse af satanismen, derfor er de ikke helt en nøgle til at forstå hvad satanismen er.

Jeg tror ikke man kan sige at satanisme bygger på kristendom – nærmere ateisme. Den største forskel mellem de to er nok, at satanister har normer de lever efter så godt de kan, og de bruger satan (eller pentagrammet) som symbol. De bruger ikke satan som Gud, og det er kun et fåtal der direkte tilbeder ham. De er deres egne guder, så at sige.

Men der findes selvfølgelig forskellige retninger indenfor satanisme. Ex ”Church of Satan” mener, at satan er et symbol på livsnydelse. Marylin Manson har fået tildelt præsteskab indenfor ”Church of Satan”, men det viser vist lidt at satanismen fra den kant mest er image – popsatanisme, ikke en seriøs religion.
    En anden retning kan opleves som de grupper der er knyttet til dødsmetal med sataniske budskaber. Det er min opfattelse, at det ofte er unge mennesker der bruger satanismen til at gøre oprør med. Fx ozzy Osbourne gjorde et stort nummer ud af at være satanist, men selv samme mand har flere gange i TV sagt: ”God bless you!”

Selvfølgelig findes der fanatikere, ligesom blandt både kristne og islamister. De der bruger religion som en undskyldning for at mishandle andre væsner er totalt uacceptable, uanset grunden. Det er grotesk, og har intet med religion at gøre!

• #15   21. feb 2007 Jeg tror ikke på nogen gud...
    Jeg er blevet døbt og konfirmeret, men dåben kan man jo ikke selv bestemme... Konfirmationen, set tilbage, var nok en fejl fra min side... men alle de andre gjorde det jo, og det var det med gaverne og festen...

Jeg respektere dog andres tro...

• #16   21. feb 2007 ka kun gi julie ret, man skal respektere andres tro, men samtiddig skal andre ikke forsøge at pådutte folk deres tro og alle individer på denne jord skal ha lov til at tro på hvad de end lyster uden at de skal jages som vilde dyr

• #17   21. feb 2007 Jeg tror på videnskaben og den dawinistiske udvikling. Jeg synes ikke jeg personligt har brug for en gud eller højre magt for at kunne kaperer livet. Men jeg synes, jeg er god til at accepterer andres tro og sandheder alligevel. Og jeg afviser ikke der findes mere mellem himmel og jord end vi på nuværende tidspunkt kan forklare smiley
    Jeg er godt nok døbt og konfirmeret og jeg dukker da op i kirken når folk indbyder mig (det betyder jo noget for dem) smiley

• #18   21. feb 2007 jeg er nu også bare døbt og konfirmeret pga gaverne.. ved faktisk ikke hvad det betød for mine forældre.. min far tilbød mig 10000 hvis jeg ikke holdt en fest.. og så dum som jeg var sagde jeg nej til det tilbud.. hehe..
    jeg tror ikke jeg har været i kirke siden min konfirmation..
    det gider jeg ikke.. jeg tror ikke på det der bliver sagt..
    men skal så i kirke på søndag da mine lillebrødre skal døbes...

• #19   21. feb 2007 Hmm jeg tror ikke rigtig på noget... er da både døbt og konfirmeret med det var kun pga gaverne hehe. men tror da på at der er mere meller himmel og jord en man sådan umidelbart lidt kan se. der sker jo nogen gange noget ting som der ikke er en alm. forklaring på

• #20   21. feb 2007 Når flyet styrter ned, er der i hvert fald ingen ateister ombord.............

• #21   21. feb 2007 Jeg tror på principperne i Kristendom, elsk din næste osv.
    Jeg tror ikke på, at en mand ved navn Jesus har udført mirakler.

Jeg tror derimod på reinkarnation og karma. Det er simpelthen for trist at tænke på, at man <b>forsvinder</b> når man dør.
    Intet <i>forsvinder</i>. Det er en fysisk umulighed. Derfor kan "sjælen" da heller ikke bare forsvinde? Der kan ske en <i>omdannelse</i>, vand bliver til damp, damp bliver til luft og vand som spaltes.......... Hvis man spalter et stof i to, vil man <i>altid</i> kunne fortsætte med at halvere det - det forsvinder aldrig. Universet er uendeligt. Det kan ikke stoppe. Og selvom det stoppede, hvad ville der så være "på den anden side" af ingenting? Ingenting må derfor også være uendeligt...... filosofi er enormt spændende.
    Men selvom jeg er enormt nysgerrig indenfor det alternative og især spirituelle, er jeg som utroligt mange andre også skeptisk. Eller. Jeg ser det bare som, at have alle muligheder åbne. Så kan man vende og dreje tingene fra begge synsvinkler, og herefter tage stilling.

... Spændende indlæg smiley

• #22   21. feb 2007 jeg tror at gud er en opblæst nar som en dranker har fundet på

• #23   21. feb 2007 cat lower.. ehm hvad bygger du det på?

• #24   21. feb 2007 Helle H:
    Det skulle forestille at være en morsom talemåde smiley

Kommentér på:
Hvad tror i på? (religion)

Annonce