Ny ven til Fillijonggonggong? {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens.
Jeg fik mine to katte Pelle og Fillijonggonggong april sidste år. De blev begge øremærket, kastreret og senere chippet.
De ville begge være 1 år og 5 måneder nu, men her d. 4 januar, da det var stormvejr og -13 grader forsvandt Pelle sporløst.
Nu er der gået 70 dage, folk i området er begyndt at pille mine plakater ned, jeg har vadet området tyndt dage og nætter og kaldt og raslet med mad ... Jeg er afsindigt ked af det og Fillijonggonggong er virkelig ensom tror jeg. Hver gang han kan lugte noget som lugter af Pelle løfter han halen til "hej"-hilsen og begynder at kalde og det er hjerteskærende at se.
Han har altid været en kat med krudt i røven, meget legesyg, men efter Pelle forsvandt er han begyndt at kradse på skabe, planter, dørkarme, vinduer m.m. Generelt lave ballade, for at få opmærksomhed. Jeg kan lege med ham i lang tid, men det øjeblik jeg fx. sætter mig for at spise aftensmad, så begynder han at "provokere" og kradse i ting, mens han kigger på mig, for at få opmærksomhed igen.
Pelle og Fillijonggonggong var brødre i et kuld på 5 og voksede op med 2 andre voksne katte ud over deres mor.
De kom begge godt ud af det med naboens kat Simba, som Fillijonggonggong af og til leger med stadig. Og Fillijonggongong er enormt ligeglad når Simba vader ind i vores hus. Han vil hellere have mad.
Nu er det jeg tænker på om vi skal finde en ny ven til Fillijonggonggong og om hvad folk har erfaring med?
Er det bedst med 2 kastrerde hankatte? En hunkat og en hankat, skal jeg finde en jævnaldrene eller er det fint med en ældre eller skal det hellere være en yngre eller kommer det helt an på kattens personlighed??
Jeg håber nogen derude kan hjælpe med svar og gode råd, da det er første gang jeg har kat.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg kan sagtens forstå at du savner Pelle.
Blot skal du vide, at telefonen pludselig en dag kan ringe fordi han er fundet
Jeg afleverede 1 kat efter 14 måneder - ejerne havde ikke drømt om at se den igen.
Den aften glemmer jeg aldrig
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 28
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Det der er allervigtigst når du vælger en ven til Fillijonggonggong, det er at du finder en kat der af sind og temperament ligner Fillijonggonggong, samt at den nye kat har samme aktivitetsniveau som ham, så er der bedst chance for at de vil kunne finde melodien sammen.
Dog skal du vide inden at du må aldrig nogensinde de forvente at de bliver bedste venner, for det sker måske ikke, men i bedste tilfælde så accepterer de hinanden og du der selskab i hinanden.
Mange har den tro at sætter man 2 katte sammen så bliver de bare automatisk bedste legekammerater?,sådan er det desværre ikke. Ligesom med mennesker så kan man ikke med alle, nogle hader man andre acceptere man og nogle klikker man bare med, dem man klikker med er jo oftest dem man har noget tilfælles med,derfor er det vigtigt at finde de den helt rigtige kat at sætte sammen med din nuværende og ikke bare gå ud og vælge den der ser sødeste ud. Sammenføringer kan tage lang tid, det kan også tage kort tid, men forvent ikke at det sker på få dage for det kan tage måneder, så det kræver tålmodighed og det bedste er at holde begge katte inde i de første 3-4 uger.
jan 2017
Følger: 29 Følgere: 17 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 23
@Husk vildkattene, jeg håber også til det inderste at Pelle er i live endnu, men da han forsvandt var jeg ude og tale med mange mennesker og fandt ud af at vores bagbo havde mistet 2 katte, vores nabo 2, hvoraf den ene kom tilbage efter et halvt år og nogle hundeluftere jeg mødte havde mistet en kat, ude på de marker der ligger bag vores hus. Til gengæld er det næsten hvert 3 hus i vores område som har 1-2 katte, så ja, jeg ved ikke hvad odds er for at han kommer tilbage.
@Heidi, netop, jeg har også hørt om mange eksempler hvor en kat er vandret hjemmefra fordi den ikke kunne med en anden så derfor er det vigtigt for mig at finde en som kan matche op med Fillijonggonggong, men ja, det er super svært og bare det at finde en kat på 6-12 måneder som er kastreret synes jeg er svært nok, men nu er jagten gået ind.
Hele morgenen har jeg leget pind med Fjollejonggonggong, mens jeg spiste morgenmad, børstede tænder m.m.
Han er så bims lige nu og har så meget krudt i røven.
Da Pelle var her gik de som regel ture udenfor sammen, men det har han ikke rigtig gidet så meget. Så jeg tager ham med ud på aftenture efter arbejde, men en aften kom en dame med en lille hund som han var ved at kaste sig over, så hun måtte tage hunde under armen. Det var sindssygt pinligt og jeg undskyldte naturligvis mange gange. X-(
Men han gider ikke legetøj, med mindre man leger med ham og jeg er næsten sikker på hans adfærd afspejler hvor frustreret han er over Pelle er væk.
Så ja, alle råd er velkomne.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Noget helt andet:
Det er et meget sjovt navn han har fået
Jeg kan lige høre for mig, dengang Fillijongonggong blev kastreret at dyrlægen siger?
Hvem er så den næste?? Fillijongonggpng
jan 2017
Da alle de andre katte på et tidspunkt havde influenza var hans eneste ven en papirsjulestjerne og så elskede han at løbe i cirkler i deres badekar og jagte badeforhænget.
Og ja, dyrelægen kiggede en ekstra gang da hun skulle skrive Fillijonggonggong i katteregistereret og kattebogen ^_^
jan 2017
Så her jeg fundet en fin misling på 10 måneder, kastreret hankat og med en ældre ven på 4 år, som han trives godt med.
Hans nuværende ejer bor I Århus men hun er bekymre for at han ikke får stimulens nok. Så jeg skrev til hende og fortalte hele historien og hun hun blev så glad og ringede straks og d. 1 april kommer hun over, når hun alligevel skal besøge sin far på Sjælland. Så aflevere hun Mogwli, som den nye hedder og så må vi se hvordan det går.
Da jeg er freelancer og ikke lige er fastansat i april, så kan jeg også gå hjemme med begger kattere og holde øje med dem og tale stille og roligt.
Jeg regner med at lukke Mogwli ind i vores ene stue den første tid. Så kan de se hinanden gennem glasdøren og lugte hinanden.
Jeg er meget spændt på at se hvordan det kommer til at gå.
Ny ven til Fillijonggonggong?