Oplevelse i praktik (FIP) {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har lige en oplevelse fra min praktik periode jeg må dele med jer.
1. Der kom en hunkat ind som skulle steriliseres. Ejeren mente at hun var gravid og ville gerne have steriliseret hende og fjernet fostrene samtidig, da hun lige havde fået killinger. God og klog beslutning synes jeg Dyrlægen tjekker katten og kan ingen tegn finde på sygdom (slimhinderne er pæne osv. osv.)
Så katten bliver bedøvet og kommer på operationsbordet. I det dyrlægen åbner bughulen, strømmer det ud med betændt væske. Så har katten sgu FIP! Det var helt vildt så meget der kom ud af katten, og der havde bare ingen ydre tegn været på sygdom!
Så ejeren blev straks kontaktet og da tarmsystemet og milten og leveren og alle de indre organer var stærkt angrebne, blev den sørgelige slutning at katten blev aflivet
Jeg har bare aldrig set noget lign. Jeg kan idag godt forstå hvorfor FIP frygtes så meget. Kattens indre organer var fuldstændigt ødelagt... Men det er nu stadig et mysterium hvordan der ingen ydre tegn på sygdom overhovedet var...
Er der nogen af jer der har oplevet noget lign?
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.227
Din kat, blev hun også helt opspilet?
Der kom nemlig (kunne vi jo se bagefter) ca. ½ L væske ud af bughulen på katten.. så der var bare så meget
apr 2006
apr 2006
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 132 Svar: 1.549
apr 2006
apr 2006
apr 2006
Da jeg kom hjem fra dyreklinikken den dag, var det første jeg gjorde at skifte tøj og kogevaske det... skal simpelthen ikke resikere at jeg bringer smitte med hjem til Røskva...
Er der egentligt nogen der ved om det er nok at kogevaske sit tøj?
apr 2006
apr 2006
apr 2006
Nej det gør jeg selvfølgeligt ikke. Jeg skal bare være opmærksom på at det ønskejob jeg har altså indebærer risikoen for smitte, hvis jeg ikke er påpasselig, så jeg fortsætter bare som jeg gør nu... Desinficerer mine hænder og skifter tøj lige når jeg kommer ind af døren... derefter er der dømt hyggetid...
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Det er meget almindeligt (hvor jeg færdes) at erstatte sådan en killing. Det betyder, at man påtager sig et ansvar, fordi killingen sandsynligvis havde coronavirus med, hvor den kom fra. Men det betyder ikke, man er skyldig i at have gjort noget forkert. Ingen kan gardere sig imod FIP.
80-90% af vores katte er smittet med coronavirus, så det er svært at undgå - de fleste, vil opleve det på et tidspunkt, hvis bare de opdrætter længe nok Omkring 5% af de smittede katte udvikler FIP.
Jeg har heldigvis oplevet meget åbenhed omkring sygdommen - det er det, man lærer af
sep 2004
"Only the PARENT corona virus is spread via faeces! A cat with FIP in outbreak is not contageous! The parent virus may still be shed in its faeces, but will be harmless - it is the mutated form of the virus that will kill the cat. HOWEVER - the mutated form of the virus connects to the macrophages. This is a special type of white blood cells - these are not shed from the body! Therefor a cat with clinical FIP is NOT contageous. Remember this - it may take away the edge of panic attacks, when you first encounter FIP!"
sep 2004
".....jeg tænker, at når opdrætter går med til, at give erstatning, så er der noget om snakken, altså at de må have haft noget med hjemmefra...og det selvom man siger, at det ikke smitter."
...men som sagt læste jeg nok noget, som du ikke mente. Jeg troede, du mente, den havde FIP med hjemmefra - altså at den var syg ved salget.
sep 2004
apr 2006
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
Oplevelse i praktik (FIP)