{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
902 visninger | Oprettet:

pas på jeres katte {{forumTopicSubject}}

hejsa

jeg syntes efterhånden det er hver dag, jeg læser om katte der er faldet ud af vinduet, katte der er løbet væk, katte der er blevet kørt ned osv. og jeg har altså mest ondt af kattene, det er squ dem der er ofret i den sidste ende, ikke jer ejere.
derfor er min bøn til jer om i nok vil tage alle de forholdsregler der overhovedet er jer mulige for at beskytte jeres misser, bor man i lejlighed er det mindste man ka gøre vel at kattesikre vinduerne osv, hegne sin have inde så kattene ikke smutter osv osv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pas på jeres katte
  • #1   7. jul 2006 Jaaa... selvfølgelig kan der ske uheld, men man kan jo gøre hvad man kan for at undgå dem.. smiley

Må jeg så stille et spørgsmål her i din tråd, som du måske allerede har stillet lidt..
    Hvordan gør I for at passe på jeres katte? Dem der har altan, sætter I hegn op, eller lås på døren? Jer der har have, får I løbegårde, elektrisk hegn, noget tredje, eller må katten bare slet ikke komme derud?
    Jer der lukker jeres katte ud, men bor tæt på en stærkt traffikeret vej, hvad gør I?

Håber det er ok med alle mine spørgsmål tigger smiley

• #2   7. jul 2006 Og det er skam ikke for at bebrejde nogen, det er bare almen nysgerrighed fra min side smiley

• #3   7. jul 2006 Jeg har lige erfaret at man dælme også skal passe på, selv med indekatte... Nova, en af mine killinger endte i toilettet i går aftes, da min kæreste havde glemt at lukke døren... og hun sagde ikke en lyd... det var rent held vi hørte det plaskede... :S
    Så nu SKAL brættet være nede hele tiden, hvis døren til toilettet er åben...

Når vi engang flytter i hus, vil jeg lave en voliere i forbindelse med huset, så der er en dør ud til, hvor kattene kan komme ind og ud som de vil...
    Vil i hvert fald ikke risikere de bliver kørt over el. lign.

Syntes også man skal passe godt på... mange katte dør unødvendigt pga. uforsigtighed...

• #4   7. jul 2006 Ikke for at være en dum gås eller noget, Rikke, men forstår slet ikke at du stadig har udekatte, når du siger I har mistet to, og du ikke vil miste flere, du er bange for de bliver kørt ned, og I bor et meget slemt sted mht trafik.. Hvad med den mulighed at bygge en voliere eller ligende, som de kunne være i? Det er nu ikke fordi det er så møg besværligt og heller ikke super dyrt.. Selvfølgelig koster det lidt, og tager lidt tid, men tilgengæld ville dine katte måske få et bedre og længere liv, og du kunne være helt rolig smiley

Kan godt følge dig i du ikke vil have indekatte (når nu de har været udekatte hele deres liv) men har katten aldrig prøvet andet, så har de fleste katte slet ingen problemer i det.. smiley

• #5   7. jul 2006 camilla- det er helt ok*ss* meningen med tråden var jo at få en god debat igang og dine spørgsmål er bare gode.

jeg vil nu selv fortælle om hvordan jeg beskytter/har beskyttet mine katte.

da jeg fik daffy boede jeg på 6 sal inde midt i århus og havde en go stor altan dog med skydevinduer for, jeg lavede så en ramme med volierehegn på som jeg kunne sætte op foran åbningen når vinduerne stod åben og om sommeren stod de altid åben og daffy boede stor set ude på altanen, og sad altid helt oppe af hegnet og gloede ud, der var aldrig problemer.

så flyttede jeg lidt udenfor byen i en lejlighed med stor åben altan, jeg satte hegn/gitter op på hele åbningen og der var daffy også ude konstant uden problemer, jeg lavede endda en piedestal han ku sidde på og kigge ud over hans kongerige.

nu bor vi i rækkehus og jeg har hegnet haven ind med hegn i 1,2 mtr højde, det er blødt hegn så det vil bøje hvis kattene klatre i det, dog kommer trixie kun i haven med sele på og er i snor, snoren er 5 mtr lang, hun er ret lille og hvis hun vil ka hun klemme sig igennem hegnet. vi er nød til det hegn, vi bor ca 200 mtr fra en af de mest trafikerede veje i århus, viborgvej ved bilka.

• #6   7. jul 2006 Jeg glemte da også helt at fortælle hvordan jeg selv gør mht det at sikre mine katte.. Jeg bor i hus, og derfor er der ikke så langt ned fra vinduet til jorden, men det er ikke ensbetydende med at jeg vil have katte hængende ud af dem.. Derfor har jeg fået sat sikringer på alle vinduerne, så når de er åbne, så kan kattene ikke klemme sig ud, og de kan heller ikke selv åbne dem (det er nemlig også en tyverisikring, så de kan heller ikke åbnes udefra.. to fluer med et smæk.. hehe).. Jeg har også en have, og den har jeg hegnet ind med hønsenet, så små killinger skal ikke derud, for de kan nok godt komme igennem, men det kan de store katte ikke.. Hvis de kravler op af det, så vil det bøje, ligesom det tigger skriver om.. Men det er der ikke gjort forsøg på endnu.. smiley
    Jeg sørger også for at toiletbrættet altid er slået ned, så jeg ikke pludselig har en kat der ikke kan komme op igen... smiley

• #7   7. jul 2006 rikke- det du siger er at katte der er lukket inde i en indhegnet have ikke er tilfredse med deres liv, der er du da helt galt på den, begge mine katte er de gladeste katte og de nyder squ ders katteliv fuldt ud. hvis man bygger en voliere der er stor nok og laver div klatremuligheder, gemmesteder osv er jeg sikker på alle katte ville nyde det

• #8   7. jul 2006 Hmmm.. Mine katte er nu ikke indekatte fordi de koster flere tusind kroner, men fordi jeg ikke vil miste dem fordi en anden person kører dem ned.. Jeg kunne rent faktisk være så uheldig, så det var mig selv der kørte dem ned, og ville jeg kunne leve med det? Nej, jeg ville have det SÅ dårligt med det.. puha.. bare tanken..

Alle de katte jeg har mødt som har været udelukkende indekatte, de har været glade, kælende, spindende, opmærsomme og til tider dovne.. Som en hver kat der har det godt burde være.. Så den holder ikke helt smiley

• #9   7. jul 2006 Rikke> Ja, jeg kan godt se det er umuligt at få dig til at se det på andre måder.. Men den dag du får kørekort, og kører en af dine egne katte ned, så tænker du garanteret anderledes.. smiley For det behøver ikke vræe fordi man kører for stærkt.. det er bare et uheldigt øjeblik..

Jeg vil stadig mene at du kan gøre en voliere lige så attraktiv som udelivet er for dine katte nu.. Der er jo ingen der siger det skal være en lille bitte en på 2 kvm.. Hvis I har muligheden for det, så kan I jo lave en der er meget større.. f.eks. 50 kvm eller ligende.. Og så gælder det bare om at lave gemme steder, klatreting og hvis de absolut skal jage mus, så kan I slippe en ind til dem.. Jeg er nu glad for mine ikke gør det, for der er en sygdomme forbundet med det at tygge i en mus.. Og dermed også en dyrlægeregning.. Men selvfølgelig, det er der ikke altid.. smiley

• #10   7. jul 2006 til det med penge vil jeg også sige, det må koste hvad det vil bare jeg ka beskytte mine katte

• #11   7. jul 2006 kiwi- i lige måde og sov rigtig godt

• #12   8. jul 2006 Ja, nu har min mor jo lige mistet en kat smiley og den var udegående... men de var nu ikke der den forsvandt. det var på vej til dyrlægen... åbenbart var transportkassen ikke sikker nok til hende smiley Fatter stadig ikke at hun har kunne vride den op... Så der havde det ikke noget at gøre med at sikre hjemmet, men simpelthen at kunne stole på transportkassen... smiley Den er røget ud nu, og køber en ny hurtigst muligt...

Mht. sikring af vores hjem: Vi bor i en lille lejlighed i en villa. Vi har endnu ikke fået sikret hverken vinduer eller døre, da vi begge har haft for travlt. Så udluftning er indtil videre sket ved at vi åbner alle døre og vinduer i et kvarter-20 min og har Røskva i snor eller inde i stuen. Oliver er udekat så han kommer og går som det passer ham. Nu hvor vi har fået killingerne sidder vi med dem, eller tager dem ind i stuen. Skal lige siges at vi altid har vinduerne lidt på klem. Kattene kan ikke få dem op og de kan ikke komme ud, så det er okay.

Men får fikset døre og vinduer i næste uge. Det er for varmt til ikke at kunne have vinduer og døre åbne om natten smiley

• #13   8. jul 2006 jeg har det lige sådan... jeg er lige flyttet og har ikke fået sikret mine vinduer endnu, men det kan kun gå for langsomt. jeg tør ikke tænke på hvor vamt mine misser har det med pels. Jeg ville heller ikke lukke mine misser ud- de er hverken fine eller dyre men simpelthen for at passe på dem. jeg bor op af en vej i en by hvor folk kører råddent og hvor folk kan finde på ar tage en kat til sig som de ser... jeg vil ikke have nogen skal stjæle mine misser bare fordi de er kældne og kontaktsøgende...

• #14   8. jul 2006 Mine forældre bor vel cirka 100 meter fra landevejen. Den er ikke så trafikeret mere som den har været, da der er kommet en farlig masse motorvej som aflaster landevejen. Det er dog stadig en landevej.. og det har også betydet, at selvom vores katte blev opdraget til ikke at krydse den vej mine forældre bor på, men til gengæld gå til den anden side, hvis de skulle føjte, så har de desværre mistet katte pga vejen. Det betyder også, at min Rulle - der bor hos mine forældre - teoretisk set er i fare for samme skæbne, hvis ikke mine forældre havde fået hegnet haven ind. Så nu futter hun rundt i haven sammen med kaninen, og er kun med udenfor haven når der klippes hæk, men hun holder sig altid i nærheden af mine forældre, og suser med ind i haven når de går ind.

Om udekatte har et bedre liv og er gladere end indekatte er vist en evig debat. Jeg er dog 100% af den opfattelse, at en indekat kan være præcis ligeså glad som en udekat, og en udekat kan være lige så ulykkelig som en indekat (læs: der er ingen forskel!). Rulle, bor hos mine forældre fordi hun er født udenfor, og sammen med sin mor rendte ud og ind. Det har hun også altid gjort mens jeg har haft hende, og jeg ville ikke tvinge hende til et indendørsliv, så derfor blev hun boende hos mine forældre, da jeg flyttede (i lejlighed). Linux derimod... Han har aldrig været rigtigt udenfor. Han er født inde og har altid kun være inde. De eneste par gange han har været ude, er på vores gamle altan, men efter et uheld flyttede vi, så vi ikke havde en altan der var fristende at åbne ud til (der kunne ikke sættes net eller noget op som beskyttelse). Nu bor vi i centrum af horsens, og vi har vinduerne åbne her i varmen, uden problemer. Vi har nemlig små hasper på, og skal igang med noget net der kan sættes fast med velcro, på vinduesrammen. Så Linux er ikke i fare for flere uheld.

Hvad angår kvaliteten af livet... Linux er altid glad. Han lider ikke af nogle adfærdsmæssige ting, da han bliver aktiveret hver eneste dag.. vi leger med ham, og han får motion, mad, vand og pleje - præcis ligesom Rulle der render ind og ud. Det er bestemt ikke synd at holde indekat, hvis katten aldig har kendt andet.. og det er bestemt ikke synd at katten er indekat når der er godt vejr og varmt som der er i disse dage. For bare fordi temperaturen udenfor er omkring de 30 er der mange ikke nødvendigvis varmere indendøre. Og hvis temperaturen er den samme ude og inde kan det vel være ligemeget, sålænge katten har et svalt sted at putte sig, samt adgang til rigelige mængder vand. Og det har begge mine katte - selvom de lever vidt forskelligt smiley

• #15   8. jul 2006 Nu bor jeg rimelig på landet så jeg er ikke så bange for biler osv.. Men det er kun 2 af mine katte der kommer ud og det gør de fordi de ikke trives som inde katte, de er begge født udenfor og har levet de første 12-18 uger uden for og da jeg havde dem som inde katte tissede de alle steder.. Men jeg bor i rækkehus i 2 etager og jeg har sat net i alle mine vinduer på 1 salen for at kunne lufte ud uden nogen katte falder ud af vinduet.. Neden under har jeg lavet en ramme til min havedør med hønsenet i midten så jeg kan have døren åben uden de andre katte render ud, de kan så stadig få luften... Og der er ikke nogen af mine katte der lider af ikke at komme ud, de har det alle som blommen i et æg og bliver snot forkælede.... men min plan er helt sikkert at få et voliere når jeg en dag får plads til det....

• #16   9. jul 2006 Hvor er det dejligt at se, at man kan debattere om inde/udekat, uden at flænse hinanden, som det ofte sker, når dette emne kommer op. Det viser simpelthen, at niveauet simpelthen bare ligger højere her på dette fora, end mange andre steder....bravo for det.

Jeg forstår godt, at nogen gerne vil lade deres katte nyde naturen, men jeg forståe ikke, at de lader dem gøre det uden sikkerhed. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre, at indrette en løbegård, så den giver udfordringer og stimulerer kattens sanser. Det kan i mange tilfælde også lade sig gøre at indhegne haven, så katten kan være der på egen pote.

Der er mange årsager til, at jeg aldrig ville lade mine katte gå frit.

* biler er dræbende
    * diverse sygdomme er dræbende
    * der findes mange underlige mennesker i verden, der kan finde på at gøre mine katte ondt.
    * der findes folk der kan finde på at stjæle mine katte
    * sidst men ikke mindst, det er ulovligt at have sine hus og kæledyr til at vandre rundt uden for ens egen matrikel. Desværre er det også helt almindeligt og ja, jeg siger desværre, for netop på grund af de ting jeg nævner ovenfor og også fordi der jo altså findes mennesker der ikke ønsker at have andres katte til at daffe rundt i deres have (og f.eks skide i deres urtehave eller børnenes sandkasse) synes jeg man skal gøre sine katte den tjeneste, at sikre dem med hegn, så de ikke bliver dræbt i trafikken eller af skøre mennesker, så de ikke får underlige sygdomme og så de ikke bliver upopulære ved naboen.
    Vi er rigtigt mange der elsker vores katte (det kan vi bare se af de mange deltagere her på forum) og rigtigt mange af os forsøger at højne kattens status her i DK, men det arbejde bliver besværliggjort at de mange løsgående katte.

• #17   9. jul 2006 alle mine misser render ude og inde som det passer dem =) men heldigvis render de ik ret langt og vi bor på en stille vej.

Kommentér på:
pas på jeres katte

Annonce