ny killing {{forumTopicSubject}}
hey kg har idag været ude ved en nabo og hente en sort han killing(bor på landet)
katten er ca. 12 uger den har været vant til en lille smule menneske kontakt,
den var med i en ud af 2 forskellige søskende flokke som boede sammen, moren var helt tam og vældig snaksagelig (det var de 2 andre voksne katte de gik med også)
og alle killingerne i den anden søskende flok var tamme/halvtamme men der var kun en halvtam kat i min kats flok? men jeg valgte den her da alle killingerne i den grå flok var resserverede og den halvtamme fra den sorte flok havde øjenbetændelse..
nå men jeg har sat katten i et lukket rum da jeg mener at have hørt nogen snakke godt om det ? det er et gammel lagerum som ligger i et separat rum inden i en maskinhal det er nærmere indrettet som et kontor (jeg har også en knallert og en del dele stående i rummet) udover det så er det et rum med en del gemmesteder og masser af hylder og en kommode osv. jeg starter aldrig maskiner derinde da jeg sys det er dumt når det ryger så meget.
har givet katten en kurv med et blødt tæppe den har mulighed for at sove i og den har fået en dobbeltskål med vand/mad som står næsten ved siden af kurven.
nå men tilbage til selve katten efter en køretur på et par hundrede meter i en papkasse mellem mine ben på knallerten(ikke en særlig sød fragt måde det ved jeg godt men havde ik andre muligheder) kom jeg så hjem med katten hvor jeg havde gjort klar til den lukkede jeg katten ud af papkassen hvor den ligeså stille gik opad papkassen og satte sig i et hjørne under nogle gamle lystofrørs lamper jeg lagde mig så nedpå gulvet og prøvede ligeså stille at lokke katten ud derfra(uden held) bla. ved at gi den godbider. og sådan nogle godbids stænger. men hvergang jeg kom en centimeter for tæt på den enten med hånden eller godbiderne løb den enten et andet sted hen eller rykkede sig længere ind. jeg gav så op og satte mig opad døren og efter et kvarter kom der et lille miav indefra hvor katten gemte sig hvilket jeg besvarede med et miav, hvergang jeg miaver miaver den tilbage ? efter så at have haft en lille samtale med katten ^^ lagde jeg mig stille ned med front mod den og prøvede noget jeg havde hørt med at kigge den i øjnene og stille og roligt lukke øjnene sammen en gang imellem hvilket den åbenbart lystigt begyndte at gentage og var vældig nysgerrig over dog uden at virke stresset eller aggresiv efter så at have gjort de her ting nogle timer uden at få katten gjort villig til at ville snakke (ved godt katte skal have noget tid til at vænne sig til at være et nyt sted især hvis de ik har deres søskende eller forældre) gik jeg så ind for få noget at spise har så en gang imellem har været ude at kigge lidt til den.. men her senere på eftermiddagen insisterede min mor på at hende og min lillebror skulle se katten (ik noget jeg var tilfreds med men kunne ikke tale hende fra det)
vi gik så ud til katten og hun stormede da nærmest efter det stakkels dyr og rykkede rundt på en masse ting der larmede for at fange den hun sagde at man skulle da snakke med den med det samme for at gøre den tam (hun har aldrig haft kat før) SMED hende så ud efter 2 minutter fordi jeg er overbevist om det ik er sådan man gør og sys det var synd for den... har overvejet her senere at gå ud til den og måske prøve øjenkontakt øvelsen som jeg har læst om...
men tid til spørgsmål:
sys i jeg har gjort noget forkert ?
har i nogen ideer til at gøre missen mere snaksagelig ?
og har i andre råd ?
og kan i fortælle mig om kattes reaktioner og deres betydning ?
ps er førstegangs katte ejer. vi har ingen kat i forvejen og kun en hund som aldrig rigtig kommer i nærheden af der hvor katten er vil dog prøve at se om jeg kan få dem til at kunne sammen
pss. det er ligesom om katten reagerer fjendtlig overfor alle andre end mig ? og undskyld indlægget blev så langt
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 66
Jeg ville nok have valgt køkkenet eller soveværelset, hvor I ville befinde jer en stor del af tiden automatisk, frem for et lagerrum.
Har I en kattebakke til den? Det er meget essentielt
Har i tænkt jer, om det skal være en inde eller ud kat? Hvis den skal være indenfor, så er det ligeledes vigtigt at finde noget den kan kradse i, så den ikke ødelægger jeres møbler.
I skal nok også være forberedt på, at den nok aldrig bliver fuldstændig tam. Jo mere kontakt en killing har haft med mennesker fra start desto bedre. I ville formodentlig kunne opbygge et forhold til den, men hver ikke overrasket, hvis den stikker af for fremmede. Lige nu er du kattens ven og resten af familien er stadig fremmede. Det vigtigste er, at give den lidt tilvænnings tid til sine nye omgivelser og lade den undersøge dem af sig selv.
Det er meget vigtigt at din lillesøster ikke rusker eller leger vildt med den. Hun kan fx tage hånden hen til den, så den lige kan snuse til den. Hvis den derefter trækker sig tilbage, så bare lad den være og prøv igen senere.
I
jul 2012
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Det er da noget af et projekt du står overfor - men ikke umuligt.
Jeg synes altså at den skal ind. Jo mere menneskekontakt jo bedre. Så lad katten komme til jer når den tør. Den skal selvf. have en kattebakke i rummet.
Det med at blinke langsomt med øjnene signalerer venlighed, stirren signalerer aggresivitet.
Når den kommer fra et kuld hvor de tilsyneladende ikke alle har set godt ud, så tag den lige til tjek hos dyrlægen og bed ham / hende evt. også tage en virustest. Det er en blodprøve der ikke koster spidsen af en jetjager.
Få den tjekket inden du bliver for glad for den - du skal have en rask kat:)
aug 2010
Køb noget ordentligt, det bliver billigere i længden. Køb det evt. hos www.zooplus.de
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
jul 2012
Vil lige tilføje, at et tandsmil signalisere ligeledes aggressivitet.
En vaccination er måske også en god idé
I skal nok også finde ud af, om han skal kasteres i samme omgang. Hvis i ikke gør det, risikerer i at han strinter indenfor. Det er et lille indgreb og det vil ikke påvirke hans vækst, samt hvis han får lov at strejfe udenfor, forhindrer det uplanlagte graviditeter
jul 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 10
men ja jeg bruger coshida da det og aldi's foder af hvad jeg har hørt skulle være det bedste billige foder og tro mig vil ikke betale 60 kr for 2 kg kattemad når jeg kan købe 1 kg til 8,50 ...
men ja skal nok have ham til dyrelægen engang
og det kuld den er fra er godtnok ikke indekatte men alle børnene derovre fra har brugt en del tid derovre og så tamme alle de voksne katte derovre fra er tror jeg alligevel der er blevet brugt tid på kattene men sagde jeg ikke lille bror ? mener da ikke jeg sagde lillesøster ?
og fik lokket katten hen til mig her for en halvanden times tid siden hvor jeg tog den op og den gav et væs men tog den og satte den op på bryst kassen med en hånd under numsen og aede den med flad hånd så lagde den sit hoved ind til mig og lukkede øjnene og smaskede (er det ikke et tryghedstegn ?) og så sad jeg ellers sådan i en halvanden time endte så med jeg selv var lidt træt så jeg lagde den sovende kat ned på tæppet og smuttede ind....
ps lige rettelse til farven.. den er sort med et brunligt skær og man kan ane sorte striber i pelsen så tror faren er grå med striber da moren er helt sort og racen er hvis bare en normal dansk huskat
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Desuden vil jeg anbefale at du får ham vaccineret, kastreret og øretattoveret inden du lukker ham ud i det fri.
jul 2012
Coshida er fint til det behov din kat har. Selvom det nok ikke betyder så meget, så var det et af de bedre mærker som bladet Tænk testede. Og du slog mig heller ikke som typen, der fik lov eller havde råd til at spendere 100kr for 1kg luksus tørfoder hehe
En smasken er efter min erfaring ikke et tryghedstegn, men utilfredshed (måske tager jeg fejl), derimod hvis den begynder at spinde...
Hvis du vil vide lidt mere om "racen" Huskat, så kan du google animal planet 101 cats og finde frem til domestic shorthair (korhåret huskat). De har nogle sjove små informative dokumentarer (3-10 min) om alverdens racer, hvor de fortæller om oprindelse, pelspleje, sygdom etc.
Og du må jo nød til at tage nogle billeder når den er faldet til
okt 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Katte: 15 Emner: 53 Svar: 416
tja ja og ja men det ved du jo godt selv så jeg vil undlade at kommenterer yderligt på det.
kan den bette mis ikke engang få lov til at være på dit værelse ? Du skriver din papfar ikke er vild med katte i huset ! hvorfor dog ikke det ? En hund sviner da 100 % så meget ! men hvad med din mor ? hvad siger hun ? Hun har vel også lidt at skulle have sagt eller ? Jeg syns den skal bo på dit værelse sammen med dig Så skal den hurtigt blive ordenlig tam og rigtigt glad for dig, jeg syns det er lidt af en skråplan det med et depot eller en garage hvor du er nød til at gå ud til den en time eelr 20 min osv. Ind på værelset med missern Det er en hankat mth navn hvad med Lucas ? Måske navnet på en mandlig figur fra en af dine yndlingsfilm/serier ? Dath Wader (kæle navn Daffe)
jul 2012
og lige et lille spørgsmål kan katte godt tåle leverpostej ? der er nemlig noget fransk leverpostej i sådan en pose fremfor en bakke som jeg erindre fra min barndom hjemme ved min bedste mor som jeg så fik hende til at købe idag da vi opdagede det nede i lidl og det smager bare... GUD så ville måske engang forkæle missen med en klat hvis den kan tåle det
jul 2012
OG har faktisk allerede fundet på et navn sad en dag og kiggede inde på nettet og faldt over navnet kowo som jeg sys lyder sødt til en hankat og lucas er sgu nok ikke så godt eftersom det er min brors navn udover det sys jeg bare 4 bogstaver er mest passende til en kat(spørg mig ik hvorfor :O)
okt 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Katte: 15 Emner: 53 Svar: 416
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
I'm sorry og får nok hug for det her, men skal jeg være helt ærlig synes jeg godt nok det her virker som en hovsa løsning, og synes du burde have læst og undersøgt noget mere om det at have kat, inden du har anskaffet en.
Hvis du har glemt at sætte bakken ind til den??? så gå dog ud og gør det nu.
jul 2012
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.146
Man skal jo starte et sted, og det bedste sted at starte er vel ved at prøve sig frem sammen med lidt rådgivning og vejledning...
Det er vel det vi (KG) er her for
Nogle katte kan sagtens leve et langt godt liv på LIDL's og ALDI's foder, min bedstemors kat blev 17 år og fik aldrig andet :o)
Bare du husker at give lillemissen noget vådfoder også, det er godt for urinvejene, og desuden så er LUX vådfoder fra ALDI faktisk ret god kvalitet til billige penge
Men ja, første skridt i den rigtige retning er nok at få en tid hos dyrlægen til et sundhedstjek, en ormekur, vaccination, og så få ham kastreret i en tidlig alder.
Jo yngre katten er, des hurtigere vil den komme sig over operationen
Jeg selv plejer at få dem fixet i 12-16 ugers alderen
jul 2012
Så hvis du har planer om at flytte indenfor de næste to år, så kan det måske godt betale sig, hvis katten forbliver indenfor
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
" i et gammel lagerum som ligger i et separat rum inden i en maskinhal det er nærmere indrettet som et kontor (jeg har også en knallert og en del dele stående i rummet) "
Den er helt alene der også om natten, og hvor tit har og får du mulighed og lyst til at være hos katten og bliver besøgene gradvis mindre når det ikke mere er så nyt og den bliver ældre.?
Jeg ville hvis jeg var dig finde en legekammerat til den, så den ikke føler sig så meget alene, så din kat har en den kan sove sammen med og har en artsfælde hos sig, så den føler tryghed og kan krutte med og bruge sin energi sammen med.
Det ville den bliver rigtig glad for, er jeg hel sikker på.
J
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
aug 2010
Jeg fornemmer at der er mange aspekter i denne sag.
En knægt som holder af katte og som har foretaget en redningsaktion -bravo!
Forældre der ikke har givet tilladelse - ja papfar kan tø op meeen...
Du har vist ikke rigtig råd til at have den, så hvis du ikke allerede har det, så skaf et velbetalt fritidsjob.
På mig virker det som en vildkat der skal tæmmes og det kræver meeeget omsorg og tålmodighed og den bliver ikke en tamkat der kan gå i sele ved at bo i et lagerrum /kontor.
Det er altså hamrende vigtigt at dyrlægen får den tjekket, om du så må låne af din mor... det er synd for dig og katten hvis den har noget i kroppen. Den skal også ormebehandles (koster 2 drinks).
Tror at dit gode hjerte er rendt af med dig. En kat kan sagtens blive 15 år og er du parat
??
jul 2012
og den får jo lov til at være derinde men den får jo lov til at få fri udgang/indgang det ikke sådan den kommer til at blive derinde permanent..
og jo skal have dyrlægen til at tjekke den her engang.
og den er jo ikke vildkat vel men den er vant til at være indekat/udekat og er jo ikk en desideret vildkat bare ikke tam.
så det jo ikke en desideret redning
okt 2007
Så kan du desværre lige så godt skyde en hvid pil efter idéen med at gøre den til indekat senere i livet!
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
Kan ikke forstå at din mor gir dig lov til at få en kat som ikke må komme ind, det er lidt uansvarligt af hende synes jeg:/
Men de bedste ønsker for din lille pus herfra
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 37 Svar: 209
Hvis jeg var dig, ville jeg også snige den ind på værelset. Men nu er jeg også lidt trodsig, og har svært ved at lade forældrene bestemme
jul 2012
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Sådan en lille fyr bør være hos dig på dit værelse, for at I kan opbygge et godt venskab, og når han så engang er vaccineret og kastreret (og øremærket) kan han begynde at komme udenfor, men ikke før.
Har du også gjort op med dig selv, hvor megen tid du i det hele taget kan være sammen med ham i de næste 17 år?
Du skriver, den puttede sig ind til dig og smaskede.
Jeg tror så slet ikke, den er 12 uger, men snarere 6-7 uger
Men tag et par billeder af ham og lad os se den lille fyr.
Af legetøj kan du give ham en bordtennisbold, en piberenser, et stykke sammenkrøllet pergamentpapir, plastikskallen fra et kinderæg og meget andet.
PS: Godt, du fik verfet din mor og lillebror ud.
En i forvejen utryg killing skal behandles med ro, langsomme bevægelser og lav stemmeføring.
Du selv gør det helt rigtige!
jul 2012
han er faktisk blevet ret kælen men man skal bare ta ham op og overbevise ham om det lige nu ligger han opad mig og spinder og fletter kløer (inde på mit værelse ;))
jul 2012
Han har virkelig nogle store flotte øjne! Er de grønne?
jul 2012
hvilke kilinger er det
jul 2012
jul 2012
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 49 Katte: 14 Emner: 37 Svar: 713
okt 2007
Den er ALLERHØJEST 8 uger
jun 2012
okt 2007
Lige så meget hovedformen og pelstypen...
Min onkels "killing" (9 mdr.) fik 6 killinger sidste år...
Og de killinger er så 1 år nu...
De er lige så små som killinger på 12-16 uger, og bliver højest sandsynlig heller aldrig større..
Men deres ansigter og pelstype har ændret sig som den skulle med alderen..
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 49 Katte: 14 Emner: 37 Svar: 713
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 37 Svar: 209
Og så vidt jeg kan se har Kowo da gule/grønne øjne, og langtfra blå.
Derudover ligner han en kat, der kommer til at beholde meget af den form han har nu.
At han er lille, behøver absolut intet at have med alderen at gøre. Der kan være mange grunde til at han har en lille størrelse.
Det kan være i har ret, men det kan også være i ikke har Det kan være at Kevin ved noget om hvornår den er født, eller om i evt. kunne have ret.
jun 2012
Jeg er da ret sikker på at når Kevin skriver at den er ca 12 uger så er det fordi det passer...
Huskatte kan have mange forskellige kropsbygninger... ved godt at I tilsynelandende går meget op i racerene katte herinde men vi er altså stadig nogen som sætter pris på en helt "almindelig" huskat som ikke har nogle fine papirer...
jul 2012
kunne ske at størrelsen også havde noget med faren at gøre da han var ret spinkelt bygget..
ny killing