{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.522 visninger | Oprettet:

Bøvl med opdrætter - Syg kat og omkostninger. {{forumTopicSubject}}

Svært at finde en overskrift til emnet smiley
Først fremmest vil jeg sige det mest af alt er en principsag og så tænker jeg at det et emne man kan diskutere lidt.. smiley

For kort (og er jeg dårlig til) at opdatere jer der ikke skulle have læst mine tidligere tråde: Sidste lørdag, altså en uge siden i går, der tog vi til Stockholm og hentede vores nye lille killing Mingus.. Lang tur på 6½ time hver vej, men det var det værd for han er bare en dejlig lille trold.

På vej hjem oplever vi at han nyser men tænker ikke nærmere over det.. For så at komme frem til nu, så var vi til dyrlægen i går da vi det udvikler sig lidt og vi får af vide at han har luftvejsinfektion - Om det er f.eks er Chlamydia eller Herpes vides ikke. Vi har fået noget antibiotika vi skal give ham en uge.

Som sagt er det er en principsag.. Det er ret åbenlyst at det fra opdrætteren, uden hun tager ansvar for det efter min mening.. Et er sikkert at når han allerede nøs på vej hjem og vi fandt senere ud af at hun valgte at vaccinere ham dagen før vi, hvilket kan have svække hans immunforsvar og ikke ligefrem gøre det bedre!

Jeg skrev en mail til hende og forklarede hvad vi havde observeret og hvad dyrlæge havde sagt. Det svar man fik tilbage i hovedet var bare at det da var trist at høre, men hun havde altså aldrig oplevet noget hjemme hos hende.. Bom færdig! Typisk sætning når man ikke ville tage det på sig men snige sig uden om ansvaret. Så.. Vi har betalt 6500 for katten, en lang tur for åbenbart at få en syg kat og allerede have omkostninger hos dyrlægen for efter kun at have haft ham en uge!! Det kan selvfølgelig ske og det skal ikke komme an på penge, for vi gør selvfølgelig bare hvad vi kan for han bliver rask hurtigst muligt. Men hvis man bare er en smule seriøs og sympatisk opdrætter så forslår man i det mindste at dele omkostningerne eller noget i den stil FORDI det opstået hjemme hos hende for ellers havde det self været for vores egen regning. Får bare fornemmelsen af hendes opdræt har mest med penge at gøre! Ved bare at hvis det havde været mig der var opdrætter så havde jeg ikke behandlet mine købere sådan..

Altså... Min pointe er bare at om hun vidste han var syg eller ej, så burde man lige foreslå et eller andet når det er så åbenlyst at det opstået hjemme fra hende og der jo kun gået en uge..
Det måske småting, men det er en principsag!

Ved ikke rigtig hvad jeg skal foretage mig nu. Højst sandsynligt kan jo heller ikke rigtig gøre mere. Jeg foreslog ikke hende at dele omkostningerne i mailen og tænker heller ikke jeg har tænkt mig det. For det første kan jeg ikke lide at bede om sådan noget, og for det andet synes jeg bare det noget hun selv burde se og forslå.

Hvad synes i? Og hvad ville i gøre i min situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøvl med opdrætter - Syg kat og omkostninger.
  • #2   20. maj 2012 Ih hvor er det en øv situation, I er kommet i.

Det står i købeloven, at sælger skal oplyse køber om evt. fejl og mangler hos katten inden salget.
    Sælges katten med skjulte fejl og mangler, er det sælger, som de første 6 måneder efter salget hæfter for dem, med mindre han/hun kan bevise at disse IKKE var til stede ved salget.
    Bevisbyrden ligger altså på sælger.
    Efter 6 måneder vil det være køber, som skal bevise, at fejlen var til stede ved købet.

Hvad du skal gøre, er selvfølgelig svært at råde til for det kommer an på så meget bl.a. hvordan dit forhold til opdrætter er/og bliver hvis du ender med klagegang. smiley

• #3   20. maj 2012 Thilde, dansk købelov kan ikke bruges til meget i Sverige.

Jeg ved faktisk ikke om man henvender sig til SVERAK - går ud fra det er der han er stambogsført
    http://www.sverak.se/

• #4   20. maj 2012 Rigtig øv
    Nu ved jeg hvad jeg selv havde gjort hvis jeg var opdrætter.
    Men det hjælper jo ikke dig smiley

Thilde det er dansk købs lov .
    Men kan se joy bor i sverig og katten er købt i Stockholm.
    Må være helt ærlig jeg ved ikke om deres købs lov er tilsvarene den danske.

• #5   20. maj 2012 Er helt enig Rikke.. Desværre vidste vi bare heller ikke det kun var et døgn siden hun havde vaccineret ham. Der var kludder i papirerne, så vi fik det tilsendt nogle dage efter og vi mangler i øvrigt stadig hans stamtavle..

Nej nyseriet kan jo ikke starte på vej hjem.. Og var heller ikke bare en enkelt gang. Som sagt var det en 6½ times lang køretur og han nøs allerede der flere gange. Dagene efter tiltog det så med nyseriet og andet, men heldigvis så spiser, drikker og leger han stadig som han skal.

Men hvad ville du så gøre nu? Nu skrev jeg jo mailen og forklarede det hele og gav hende fri mulighed for selv at komme på banen i og med jeg ser det som hendes ansvar, men får jo så svar tilbage om at det er da trist at høre, men at der ikke er noget hos hende. Kan godt være hun ikke har haft noget, men hun går jo allerede i forsvar når hun skriver det og ikke andet.

• #6   20. maj 2012 de fleste svenske opdrættere har forsikring på deres avlsdyr og killinger indtil de er to år så hun kan sagtens få sine udgifter dækket og hun må ikke udleverer en syg killing, det ved alle OPDRÆTTERE.
    Skriv pb hvis du vil have hjælp

• #7   20. maj 2012 Nårh ja det tænkte jeg ikke lige over.
    Men der må da være noget i Svensk købelov om det da? :S

• #8   20. maj 2012 Tak for støtten.. Er rart er at vide at man ikke er helt forkert på den.

Ja han er bogført i SVERAK. Er heller ikke helt klar over købelov osv herovre, men kunne være jeg skulle prøve at undersøge det og evt henvende mig til Sverak.
    Men det jo ikke nemt at skulle bevise frem og tilbage hvem der har ret. Suk..

Mit forhold til opdrætter VAR godt og vi har snakket frem tilbage. Jeg har opdateret hende på hvordan Mingus er faldet til, sendt et par billeder og givet udtryk for dejlig han er og hvor glade vi er for ham.. Den sidste mail hvor jeg fortalte om det her sygdom var også positiv i min mail og stadig fortalte positive ting osv for ikke at anklage, men selv give hende chancen.. Der jeg troede og håbede på hun var et ordentlig menneske med hjertet på rettet sted.. Lyder måske lidt hårdt, men mener bare at jeg nu nærmere har indtrykket af at det pengene det handler om.

Min

• #9   20. maj 2012 Hov ved ikke lige hvordan det der "Min" sneg sig ind til sidst i mit andet indlæg smiley

Hun har forsikring på ham den der "skjulte fejl-forsikring" fra Agria.

• #10   20. maj 2012 så er han dækket til han er 2 år og hun får alt beatlt så hun skal da bare betale. og forøvrigt skal hun ikke sælge en syg kat det er ikke tilladt ifølge Fife som hun er underlagt når hun er i SVERAK

• #11   20. maj 2012 Så hvad skal jeg så skrive til hende nu? Er virkelig ikke god til at skulle be' hende direkte om det, plus vi stadig mangler den stamtavle på Mingus og den vil jo gerne være sikre på at få uden problemer, også så vi også kan forsikre ham bla. (der står jo han reg. nummer som vi skal bruge til forsikring, men han skal selvfølgelig også være rask først)

Christina - Men hun vil jo hævde det ikke er fra hende og ingen af hendes andre katte er måske heller ikke syge.. Jeg ved jo bare at det rigtige er at han allerede nøs på vej hjem og derfor kommer fra hende, men hvordan skal jeg kunne bevise det? Det handler også om hun har givet den vaccine kun et døgn før, det gør det jo ikke det hele bedre for Mingus immunforsvar.

• #12   20. maj 2012 hun må slet ikke afleverer katten uden stamtavle så er meget nemt den skal i nok få. synes pænt du skal høre om opdrætter ikke via sin forsikring vil betale for hans medicin. kan du evt. få dyrlægen til og skrive det er pga vaccinen givet dagen før hjemrejse kan du sende det med som "bevis"

• #13   20. maj 2012 Hvis man læser i indlægsseddel for den den vaccine der er brugt til ham, kan man se at nys, hoste og evt næseflåd kan være bivirkning. Så opdrætter behøver ikke have sygdom i katteriet - men det kan være vaccinereaktion ( hvorfor det er dumt at han er vaccineret dagen før flytning).

• #14   20. maj 2012 Chicabee - Okay var jeg så ikke klar over.. Men også nu 9 dage efter? Men der er nu muligvis og lidt med øjnene på Mingus.

For jer som ikke ved det og skulle være interesseret så er det "Nobivac Tricat Novum Vet" han er vaccineret med begge gange.

Christa - God idé at få dyrlæge til at skrive det. Hvis de vil det, for det jo ikke helt sikkert hvad det præcis skyldes..

• #15   20. maj 2012 Biverkningar (Läs mer om biverkningar)

En lätt, ömmande svullnad vid injektionsstället kan ses under 1-2 dygn. En lätt, övergående kroppstemperaturhöjning (upp till 40 ºC) kan förekomma under 1-2 dygn. I vissa fall kan nysning, hosta, nosflöde och en viss slöhet eller minskad aptit iakttas upp till två dygn efter vaccination. I mycket sällsynta fall kan vaccinet orsaka överkänslighetsreaktioner (pruritus, dyspné, kräkningar, diarré och kollaps).

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20061104000017&DocTypeID=4

• #16   20. maj 2012 Rettelse: *muligvis også lidt med øjnene på Mingus.

Ja okay, så kan det jo ikke være det når der kan stå på op til 2 dage efter vaccination og der nu er gået 9 dage.

• #17   20. maj 2012 Vaccination så tæt på flyttestress til nyt miljø, så er der åben for sluserne for modtagelig for vira i måtte have i hjemmet bla. Jeg mener at opdrætter har delvis skylden her pga vaccination givet dagen før flytning, når man ved at den dykker immunforsvaret.

• #18   20. maj 2012 Ja det er jeg klar over, men igen.. Når han allerede viste dig første symptomer på vej hjem så det jo ikke her fra vores hjem. Men ja du har ret vaccinen og flytningen har sikkert bestemt ikke hjulpet på hans immunforsvar.

• #19   21. maj 2012 Svensk købelov
    http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19900931.htm

• #22   21. maj 2012 Stamtavler kan nu sagtens være forsinkede. Os med maskede katte kan jo ofte ikke søge stamtavler før katten har en hvis alder (udmaskning), så vi kan se aftegn, fejl m.m

• #24   21. maj 2012 jeg har da flere gange sendt en killing hjemmefra hvor vi pga ventetid hos FD ikke kunne sende tavlen med killingen... MEN så har køber fået kvittering på at stamtavle er betalt og bestilt. Og sådan gør mange andre nu også.

• #25   21. maj 2012 Og så får køber selfølgelig stamtavlen tilsendt så snart den er mig i hænde.

• #26   21. maj 2012 Er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener Krista?

Men i hvert fald så da vi kom for at hente Mingus sagde hun at der var kludder med papirerne (så vidste vi ikke før vi kom) og hun var kommet til at bytte om, så derfor ville hun tilsende det til os i stedet sagde hun. Derfor da vi gik derfra var det kun købskontrakt vi fik med hjem.. Midt på ugen fik vi så hans vaccinations bog, papir på opdrætter, sundhedsattest og en lille blanket med hans chip mærkning vi skal sende til kennelklubben med posten. Nu mangler vi bare stamtavlen!

Dog er jeg lige blevet bekendt med at den opdrætter en gang har ville sælge en killing med hjertefejl, men det heldigvis blev det opdaget. Køber (også dansk) fik dog aldrig sine penge igen.. Så hvis det rigtig at det er samme opdrætter, ja synes jeg generelt det ser lidt sort ud.. OG HAR spurgt ind til om de havde testet og haft hjertefejl osv inden vi bestilte ham.. Det havde de aldrig haft smiley

Nu bliver jeg helt bekymret på Mingus vegne, men en god ting kan jeg fortælle: Han var rødlig omkring øjnene og været det lige siden vi fik ham, og dyrlæge sagde at sådan var der nogen katte der så ud, men i dag da vi vågnede ser det ud til at have fået en normal hudfarve lige pludselig. Endnu et tegn på det stammer hjemme fra hende!!!

• #29   21. maj 2012 Åh nej håber IKKE det bliver tilfældet her.. Får mere og mere færten af at det noget rod vi endt ud i, men det jo ikke sikkert at der bliver problemer med stamtavlen..

Dog bliver jeg kun endnu mere bekymret hvis der har været noget med opdrætter før i tiden jeg ikke har været bekendt med.. Hmm...

Vil gerne vise jer annoncen: Ikke at man får så meget ud af den og teksten er lavet om siden fordi der er en killing tilbage: http://www.blocket.se/stockholm/Ragdoll_38932808.htm?ca=23_11&w=3.

• #31   21. maj 2012 Jeg ville nok kontakte sverak og forelægge dem sagen

• #33   21. maj 2012 Tja det ved jeg da heller ikke-.. Har ikke set dit indlæg.. Der sker mærkelige ting herinde en gang imellem smiley

Nej virker heller ikke når jeg selv prøver, hvilket jeg ikke helt forstår for når annoncen stadig er der og jeg godt kan få den frem når jeg trykker på den igennem mine bogmærker.
    Prøver lige igen: http://www.blocket.se/stockholm/Ragdoll_38932808.htm?ca=23_11&w=3

Hvilke oplysninger skal SVERAK mon bruge for har muligvis ikke alle oplysninger? Men altså kæresten og jeg har godt snakket om at prøve og få kontaktet SVERAK.

Skriver lige en PB til dig smiley

Kommentér på:
Bøvl med opdrætter - Syg kat og omkostninger.

Annonce