{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.894 visninger | Oprettet:

Savlen, ælten - underlig opførsel {{forumTopicSubject}}

For nogle måneder siden blev jeg nødt til at forære min Birma Yatzy til min mor. Det er heldigvis gået over al forventning, og hun trives godt, og hygger sig rigtig meget med min mors hund og anden kat. Hun leger endda med hunden. Hun spiser, som hun plejer, er kælen, bruger kattebakken og alt det der.
Men hun er også en lidt speciel kat. Hun har i det år, jeg havde hende, en underlig opførsel med at begynde at ælte, savle og spinde meget intenst. Ikke bare sådan hyggeagtigt, fordi hun var kælen - hun var nærmest ikke til at få komme i kontakt med, havde blikket stift rettet fremad og ørerne lagt tilbage. Det kunne hun så gøre i 5-15 minutter ad gangen, og stoppede så af sig selv. hun kunne også stoppes ved, at man tog hende op og distraherede hende.

Men det har nu ændret sig, og Yatzy har nærmest har haft to små anfald med en uges mellemrum. Min mor ringede til mig i dag og fortalte, at Yatzy havde sat sig til at ælte, og savlede så meget, at det decideret løb ud af munden på hende. Det stod på i over to timer. Det mest uhyggelige var så, at hun tilsyneladende gerne har villet bevæge sig, men kun kunne bakke. Min mor prøvede alt med at flytte rundt på hende, kæle, tilbyde godbidder og vand, men hun ænsede det ikke.
Anden gang varede det "kun" en time. Min mors veninde, som var på besøg havde sagt, at den burde aflives. Hun er så også sådan ret praktisk, når det kommer til dyr. Men det sætter da nogle tanker i gang.
Min mor sagde også, at somme tider, når hun kommer hjem fra arbejde, så kan hun se at Yazty er meget våd i pelsen, og at den derfor må have haft sådan en tur. Den er ikke bare lidt fugtig, som den ellers er, når den savler på sig selv, mens den sover. Nej den er helt gennemblødt på brystet og maven.

Men hvad kan der være med hende? Jeg er helt fortvivlet, for hun er ellers en kælen og skøn lille pelsklump, som elsker at lege og nusse. Meget social med både dyr og mennesker.

Det er under et år siden, hun sidst har været ved dyrlægen. Og hun fik tjekket tænder i forbindelse med sterilisation for halvandet år siden, og der så de fine ud.
Hun har tidligere haft en del bøvl med maven. Og har også været igennem en ret langvarrig fødsel hos opdrætter, hvor der kun kom en dødfødt killing ud af det. Jeg og min daværende kæreste købte hende så for halvandet år siden. Hun har altid været lidt sær og lidt sin egen. Og er ret længe om at åbne op overfor folk. Men når hun først gør det, så har man en meget loyal ven. Hun er tre år gammel nu, og bor som sagt hos min mor og har et dejligt katteliv med kvalitetsfoder, masser af kærlighed og plads.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Savlen, ælten - underlig opførsel
  • #1   3. maj 2013 Det lyder godt nok underligt ja.
    Jeg ville tage en snak med en dyrlæge. Du kan jo forsøge at ringe her imorgen når de har telefon tid. Fortæl ham om hendes "anfald". Detr lyder ikke helt normalt at hun sådan går i trance.

Min ene kat gør i en glad ælte trance når han får lov at ligge i mit hår men han kan sagtens bevæge sig og kan stoppe hvis han lyster. Da han var killing hang han gerne hen over min skulder også lå han indenunder mit hår og savlede af glæde(fik tit en større plamage på min T-shirt). men det er jo baggateller i forhold til din kats opførsel.

• #2   3. maj 2013 Prøv at optage det med tlf... så er det nemmer at vise det til dyrlægen....

For det er normalt at ælte.. også at savle.... men ikke i flere timer... og slet ikke ukontaktbar...

• #4   3. maj 2013 Jeg skal være ret heldig at komme til at optage det. Min mor bor nemlig i den anden ende af landet, og har hverken telefon eller kamera, som kan optage det. Men vi må lige finde et eller andet. Og så får jeg hende til at tale med dyrlægen om det. Jeg ville gerne selv ringe, men jeg har jo ikke set det ske..

Lotte: Det var også min første tanke. Men hun går ikke i kramper, men sidder op og ælter.

Førhen har jeg tænkt, at det der meget intense ælteri har kunnet skyldes, at hun måske var stresset eller sådan noget.
    Så vidt jeg kunne forstå på opdrætter, havde hun fået en hård medfart af en af de andre hunkatte. Og var selv født under ret dramatiske omstændigheder, samtidig med at hun selv havde haft en hård fødsel. Og så havde hun konstant tynd mave med mange dyrlæge besøg gennem et halvt år, uden at vi nogensinde fandt årsagen. Det kan bare holdes i skak med det rette foder.Jeg har også ved mig selv tænkt, at opdrætter alligevel ikke har været særligt glad for hende.. Jeg har ikke kunnet få kontakt til opdrætter, efter vi købte Yatzy. Hun har ignoreret enhver henvendelse, selvom der har været en god stak problemer.

Og så er Yatzy desværre blevet flyttet lidt for meget rundt. Jeg var rigtig uheldig efter mit brud med min eks, og flyttede med hende to gange indenfor kort tid, hvorefter hun så kom hjem til min mor. Hun blev altså flyttet 3 gange på 6 måneder. Jeg overvejer, om det kan være en faktor.. Men hun har det jo godt nu, og opfører sig helt normalt ellers.. Og har ikke reageret i forbindelse med flytningerne - hun har bare indtaget det hele meget afslappet fra første færd.

• #5   3. maj 2013 Kattemis

Men er det ikke sådan ret ekstremt, når hun gør det i flere timer og ikke kan stoppes?

• #6   5. maj 2013 Min første tanke var total selvsving / extase . Men i timer og ikke kontaktbar . Det er ikke normalt. Jeg ville bede om et totaltjek ved dyrlægen , med blodprøver og alt.

• #8   5. maj 2013 Jeg bakker også op om trancen.
    Epilepsi kan forekomme på de mest underlige måder lige fra angst til kramper - har haft en kat med epilepsi i det sidste stadie af en virusinfektion, så jeg tror nu ikke på epilepsi.
    At den ikke kan afledes - det kan Freddie heller ikke når han går i gang - men han har aldrig æltet i timer.
    De kan godt "skubbe" sig tilbage, men jeg tror at det er for at få det fulde udbytte....
    Men ring da lige til dyrlægen, det er da lidt underligt....

• #11   8. jun 2013 Enden på alt dette her er blevet, at Yatzy tidligere i dag blev aflivet. Hun fik i dag to voldsomme epilepsianfald, hvor hun havde fråde om munden, ikke kunne holde på urinen og krampede voldsomt. Så min mor kørte til dyrlægen med hende med det samme, og fik så lagt hende til at sove. Hun har tilsyneladende også haft et anfald i går, mens min mor var på arbejde. Min mor undrede sig over, at badeværelsesgulvet (hvor Yatzy plejer at ligge i løbet af dagen), var helt fedtet, da hun kom hjem. Men det er jo ret tydeligt, at Yatzy har ligget der og haft et anfald.
    Jeg er så uendeligt ked af det. Og jeg er SÅ bange for, at hun har haft ondt i sine sidste timer.

Jeg synes bare lige, at jeg ville give en afslutning på problematikken, hvis nogen skulle finde denne tråd i en søgning

• #12   8. jun 2013 Det gør mig ondt for dig og din mor smiley kan godt forstå dine tunge tanker. Nu er hun i hvert fald et sted, hvor der ingen smerte er.

Og tak for opdatering, selv om den var trist.

• #13   8. jun 2013 Aj hvor er det synd for jer smiley

Men godt hun fik fred, og nu er uden smerter ...

Tak for update smiley

R.I.P Lille Yatzy smiley

• #14   8. jun 2013 Det var en trist udgang.
    Jeg kan berolige dig med, at under et kraftigt krampeanfald har katten ingen smerter.
    Den er bare sindssyg træt bagefter.
    R.I.P.

• #15   8. jun 2013 Maiken det er da synd for jer smiley men du skal vide, det gør ikke ondt mens man har et epilepsi anfald, bag efter har man tit hovedpine og i har taget den rigtige beslutning, i mine øjne, jeg har selv epilepsi og ville ikke udsætte mine katte for hverken anfald eller medicin smiley
    Jeg håber du får mere held når du skal have en ny kat, for det håber jeg du får, det er det eneste jeg kender som tager savnet som du har lige nu, nej man glemmer ikke dem man har sagt farvel til, du vil altid gemme minderne.

• #16   9. jun 2013 Vil i Fred Yatzy.
    Jeg tror heller ikke at Yatzy led under anfaldende. Jeg har set 1 af mine få et anfald efter at have slået hovedet han virkede ikke som om at der var andet galt end at han var træt og lettere disorienteret da han "vågnede".

Må hun vile i frem og finde mange lækre mus i himlen.

• #17   9. jun 2013 Pyh.. Det er jeg glad for at høre, at anfaldene ikke gør ondt.
    Jeg er også sikker på, at det var det rigtige. Jeg ved, at man kan medicinere, men at det ikke forhindrer alle anfald. Og hverken min mor eller jeg er tilhænger af at have et dyr gående, som ikke har det optimalt, og måske kan komme til skade.
    Jeg har i lang tid haft en fornemmelse af, at Yatzy kun var her på lånt tid. Hun har altid været lidt svagelig og sær. Men en dejlig dejlig kat.
    Desværre får jeg ikke nogen ny bimse i den nærmeste fremtid. Da jeg købte Yatzy i sin tid, boede jeg sammen med min daværende kæreste i en lejlighed med god plads, og vi var to mennesker om hende. Nu bor jeg for mig selv med meget mindre plads og tid. Så en ny Birma (og det skal det være), bliver det nok først til om nogle år, når jeg er færdiguddannet og har en stor lejlighed. Det ville ellers have været rart, om jeg kunne have købt mig en killing:)

• #18   9. jun 2013 Du er da rigtig fornuftig smiley ja du skal nok få en dejlig Bimse når det bliver den tid, og godt du nu ikke skal gå og være bange for, at Yatzy bliver syg når du ikke er hjemme, for du har ret, man kan komme til skade under anfald.

• #19   10. jun 2013 Puha..Jeg kan godt mærke, at dette her gør noget så ondt. Jeg har sjældent tudet så meget..
    Det er som om jeg kan "glemme" det lidt noget af tiden, mens jeg har noget at lave. Men så dukker hun op i mine tanker, og så bliver jeg bare SÅ ked af det. Jeg er især ked af, at jeg ikke var der, da hun blev lagt til at sove. Jeg ville gerne have set det, så jeg kunne være sikker på, at hun var okay. Min mor siger, at det var meget stilfærdigt - at hun lagde sig roligt ned, og øjnene langsomt blev sorte, da pupillerne udvidede sig, i stedet for blå. Og det stoler jeg på.

Lig nu kan jeg bare slet ikke holde ud, at jeg aldrig skal se hende igen. Jeg sidder og kigger på billeder og videoklip af hende, og det føles bare så uvirkeligt, at hun ikke er her mere. Og jeg har det så skidt med, at jeg ikke kunne være der til at sige farvel. Jeg elskede virkelig den kat. Hun var så meget min, selvom jeg havde foræret hende til min mor. De to kom til at holde meget af hinanden, og jeg er glad for, at det var min mor, der var der, når jeg ikke selv kunne. Men jeg bilder mig ind, at Yatzy og jeg havde noget særligt. Hun sov i ske sammen med mig, når jeg var på besøg, lå under mine knæ, når jeg sad i sofaen eller sengen, kravlede op i ansigtshøjde, så hun kunne få et kys - gjorde sig generelt rigtig meget til overfor mig. Min mor udbrød tit, at det gjorde den godt nok ikke med hende. Så jeg er bare ked af, at det jeg ikke kunne sidde der med hende, i hendes sidste øjeblik. Jeg har det bare så elendigt, og ved slet ikke hvad jeg skal gøre med al den sorg

• #20   10. jun 2013 Åh, stakkels dig, Maiken. Tiden efter en elsket kats død ER slem at komme igennem
    :'-(.

Mange medfølende tanker herfra.

• #21   10. jun 2013 Ja det er hårdt smiley det er kun et par måneder siden min Manne blev sendt af sted, jeg kikker ikke film med ham endnu smiley det er for hårdt, men jeg er glad for jeg har dem og vil se dem når det er lidt mere på afstand, jeg har jo så 2 som underholdende mig og vil nusses, det hjælper smiley

• #22   10. jun 2013 Det tager tid men så vil du også kunne tænke tilbage på hende og smile.

Da vi mistede vores hund kunne jeg næsten ikke forstå det.
    Så et år efter(jeg var flyttet hjemmefra) gik jeg rundt i mine forældres hus og ledte efter noget. Jeg kunne ikke forstå hvad jeg ledte efter men gik bare rundt en 2-3 gange indtil det slog mig at jeg ledte efter vores hund Buster. Jeg fik et helt chock over at det var derfor jeg havde gået i cirkler men smilte så og sendte ham nogle gode tanker.

Kommentér på:
Savlen, ælten - underlig opførsel

Annonce