{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.232 visninger | Oprettet:

Kat som ikke vil spise, kvalme opkast {{forumTopicSubject}}

Hej,

beklager endnu et indlæg omkring dette.

Men vores 5 årig kastrat blev pludselig søndag aften møg dårlig og ville intet have at spise og han plejer altid at være den første derude og den sidste der forlader de madskåle.

Han har fået lavet røngent, skannet og blodprøve. og de viste ingenting.
Han var selvfølgelig dehydreret og blev lagt til observation. om eftermiddagen fik vi besked på at vi kunne hente ham.. Nu er han på kvalme og opkast stillende medicin samt antibiotika.

Men siden har han kun ville drikke vand, slikke gele af vådfodret. Nu har jeg blandet AD med KMR mælk og det tager han en del af.. men ikke meget.

Han har ikke været på kattebakken siden ja ihvertfald søndag.

ville ønske dyr kunne snakke... nogen som har en ide til hvad man skal prøve at give ham?

tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat som ikke vil spise, kvalme opkast
  • #1   18. apr 2012 Har han forhøjede infektionstal i blodprøven?
    Det lyder præcis som det min Balder havde for et par uger siden. Han var indlagt i 3 døgn og fik væske i drop, fordi han slet ikke indtog hverken vand eller mad, og heller ikke gik på toilettet, han lå bare og var klasket helt sammen.
    De fandt noget i hans mave ved røntgen, men det kunne ikke siges med sikkerhed at det var det der gav problemerne. Han havde desuden let forhøjede infektionstal i blodprøven, men dyrlægen syntes det var sært at han blev så sløj af det.

    Han fik antibiotikakur, efter udskrivelsen, og så gav vi ham tun i olie, for at smøre tarmene, og han er nu tilbage til sit gamle selv, men det tog da 5-6 dage før han var rimeligt sig selv igen.

    Så tun i olie, smører godt og smager godt smiley


  • #2   18. apr 2012 åhhh tak...

    jeg ville nemlig også hører hvor længe sådan en omgang kunne tage..

    Men jo lidt forhøjede infektionstal så de mente en mave/tarm infektion. han havde noget i maven men de mente det måske bare var afføring.

    ja vi har fået samme udtalelse.. det var i mandags han var til dyrlægen. han går meget henslængt rundt... drikker som sagt kun...

    den var god smører godt og smager godt.. jeg vil give det en chance sammen med afføringsmiddel som dyrlægen sagde.


  • #3   18. apr 2012 Blev røngtenbilleder taget med kontraststof?
    Spørger, fordi hårboller ikke altid kan ses på billederne, selv om de kan være stenhårde.

    Jeg ville ikke være så bekymret mht. manglende afføring. Hvis han intet har spist, er der heller ikke noget i tarmen, han skal af med.

    For øvrigt virker fiske- og planteolie ikke smørende. Det sætter gang i peristaltikken (tarmbevægelserne), hvilket kan være farligt, hvis der sidder et fremmedlegeme.

    Af smørende midler anbefales hvid parafinolie (findes også i kattemalt).

    God bedring med ham.


  • #4   18. apr 2012 Puha føler med jer . det er hårdt at se ens lille baby have det så skidt , har selv lige været igennem det samme med min Bongo og han ville kun spise de der temptations fra wiskas og fik efter 1-2 dage med det appetitten tilbage (: .. Håber snart at han bliver rask .

  • #6   18. apr 2012 Han spiste en 50 gr. royal canin vådmad den dag hos dyrlægen.. og jeg har igår fået lidt A/D i ham.. Og han har været på bakken 2 gange hvor der ikke skete noget.. altså hverken det ene eller det andet.. men han har fint tisset andre gange.

    kattemalt gider han ej heller længere...

    kontraststof det må jeg spørger min dyrlæge om. men han blev jo også skannet.

    Tak Tine... ja det er møg øv at se sit lille dyr helt skidt og man ved ikke hvad man skal stille om. men Nina skriver 5-6 dage så har han 2 mere til at komme mere på højkant. smiley


  • #7   18. apr 2012 Ja (: jeg krydser ihvertfald fingre her ..

  • #8   19. apr 2012 nu har han været på toilettet begge ting er klaret .. men våd mad gider han stadig ikke.. ikke engang hvid fisk..

    tunen har jeg ikke prøvet endnu..

    der er nu prøvet.

    Hills A/D
    Hills I/D
    Hills normal vådfoder
    creme fraiche
    torsk


  • #9   19. apr 2012 nu har han været på toilettet begge ting er klaret .. men våd mad gider han stadig ikke.. ikke engang hvid fisk..

    tunen har jeg ikke prøvet endnu..

    der er nu prøvet.

    Hills A/D
    Hills I/D
    Hills normal vådfoder
    creme fraiche
    torsk


  • #10   19. apr 2012 Det er jo lidt svært, når du ikke 100% kan fritage for noget forstoppelse/hårbolle, men i det mindste lyder det godt, athan har været på bakken, så må der da være passage! Må man spørge, hvordan det så ud? smiley
    Når jeg har haft en kat, hvor jeg helt sikkert vidste, at det bare var mavebetændelse, så har jeg ladet dem tvangsfodre (altså ud over, at de har været til dyrlæge og få antib., kvalmestillende og evt. intrav. væske). At blive ved med ikke at spise, får de det ikke bedre af, det er bare en ond cirkel. A/D kan man jo blande op i lige dele vand og give med sprøjte i munden. D/D vil man kunne gøre det samme med. Jeg har ikke selv prøvet I/D, men hvis man også kan med den, er den måske mere skånsom for maven.
    Du kan ogdå prøve at servere udkogt fisk/ris eller kylling/ris, men her skal katten være frisk nok til at have appetit, det er ikke så nemt at tvangsfodre med.
    Hvis der ikke er bedring i morgen, ville jeg høre dyrlægen, om det kunne være en fordel at de får ham ind igen til intrav. væske og kvalmestillende i løbet af dagen, så du ikke skal gå ind i en weekend med en dårlig kattemis. Det er en god ide at få udnyttet virkningen fra den kvalmestillende, den holder kun noget med 12 timer.


  • #12   19. apr 2012 Dejligt at høre at han har været på bakken synes jeg (: håber appetitten snart følger med .

  • #13   7. sep 2012 beklager jeg ikke fik givet en update... han er helt tilbage til sig selv men først om lørdagen så en uge var han skidt.. men tvangsfodring var bare løsningen for ham og KMR mælk smiley

Kommentér på:
Kat som ikke vil spise, kvalme opkast

Annonce