{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Hvilken foder skal vi nu vælge? {{forumTopicSubject}}

Hej Kattegalleri.

Min kæreste og jeg har en lille Ragdoll kat på omkring 11 måneder. Hun har snart spist det sidste af sin killinge foder fra royal canin (4-12mdr), og vi skal derfor til at have noget nyt.
Hun er steriliseret, 100% indekat, og lider ikke af overvægt/undervægt, hun døjer ikke med hårboller eller noget. Dog fælder hun en del for tiden, men det er vel bare årstiden?

Hvilken foder skal man vælge?
Vi har haft kigget lidt på RC indoor og sterilised, men synes umiddelbart de begge to lægger vægt på et lavere kalorieindhold, men det er vel ikke nødvendigt når vores kat ikke har tendens til overvægt?

Vil helst have mad fra Royal Canin, da vi har gode erfaringer med dette.

Tak på forhånd, og fortsat god påske! (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken foder skal vi nu vælge?
  • #1   9. apr 2012 Jeg ville vælge et foder der er rigt på protein/kød og ikke indeholder (store mængder) korn.

Vi fodrer vores to ragdolls med Acana Grassland der indeholder 65 % kød og 35 % frugt/grønt. De fungerer rigtig godt på dette foder.
    Derudover fodrer vi også med vådfoder to gange dagligt, hvilket vi blander med ekstra vand, så vi er sikre på de får nok væske.
    Indimellem får de også lidt råt kød, men det er ikke et kæmpe-hit.

Efter min mening indeholder Royal Canin alt for meget korn og alt for lidt kød. Katte er kødædere og jeg ser ingen grund til, at de skal have foder, der primært er baseret på korn. Korn er tomme kalorier og katten skal ikke bruge det til noget som helst.

• #2   9. apr 2012 Jeg vil anbefale foderet fra Hills der hedder Science Plan Feline Young Adult Sterilised Cat. Den er rigtig god til indekatte der er steriliserede. Den sikrer derfor sunde urinveje og man undgår at katten får vægtproblemer. Jeg har brugt den til mine to katte siden de stoppede på killingefoder, og de bliver snart to år. De er sunde og raske, og desuden ELSKER de det foder. De gider simpelthen ikke spise andet, lige meget hvad jeg lokker med smiley Også min dyrlæge mener det er et fint valg.
    Hvis du er i tvivl om det skal være det, kan man hos Maxi Zoo (og sikkert også andre dyrhandlere) kan man købe en lille smagsprøve for at se om katten overhovedet kan lide det smiley

• #4   9. apr 2012 Vi bruger RC Hair&Skin til vores to hellige birmaer smiley
    vi overvejer at blande RC Digestive i også ..

Men Hair&Skin kan anbefales ..

• #5   9. apr 2012 Mange tak for jeres inputs.
    Vi læste lidt rundt på nettet, og vi fandt det der Acana i versionen Grassland meget interessant.
    Blandt andet pga. det høje indhold af kød i stedet for kornprodukter, samt at det virker til at lugte langt væk af kvalitet, til forskel fra mange andre mærker (:

• #6   9. apr 2012 Lotte - det er da noget af en udtalelse at komme med. Hvor har du det fra? Fik at vide fra dyrlægen at det var god kvalitet, og rigtig godt mod urinsten.

• #7   9. apr 2012 Cathrine:
    Det kan da godt være at en kat ikke er skabt til at spise korn, men frugt og grønt er sandelig heller ikke det bedste for en kat.

Jeg har godtnok huskatte, men jeg kan anbefale RC Fit hvis de er normalvægtige.
    Samtlige varianter fra RC beskytter urinvejene.
    Det du køber hos dyrlægen med mindre at det er diætfoder, er bare dyrere - og det har jeg fra min dyrlæge.

• #8   9. apr 2012 Jeg er enig med Lotte, igen. Hold dig langt væk fra specialfoderet, det er kun opfundet for at gøre katte-ejere mere forvirret plus at der er mere korn/fibre i.
    Hair and Skin fra RC, ville jeg vælge, eller Applaws eller Feline Porta, der begge er uden korn. Den første har et meget højt indhold af animalsk protein, dvs. kød. Husk at hvis du skifter fodermærke, kan det være en god ide, med en gradvis overgang. Den første uge tilsætter du 25% af det nye, uge 2 50%, uge 3 75% og så fuld skrue fra den fjerde uge.

• #9   9. apr 2012 Det er muligt at frugt/grønt ikke er det bedste for en kat, men sammensætningen i bl.a. Acana, minder meget mere om, hvad en kat ville fange og spise i naturen i forhold til hvad RC gør. Fanger en kat en mus, vil mavesækken indeholde små mængder frugt/grøntsager/korn. Siger ikke korn er bandlyst, men det har aldrig været meningen, at en kats foder primært skal bestå af korn.

Synes man der er for meget frugt/grønt i Acana, kan man i stedet vælge Orijen. Det laves samme sted, dog indeholder Orijen i stedet 80 % kød og 20 % frugt/grønt.

• #10   9. apr 2012 Hills er vel ikke mere specialfoder end RC?

• #11   10. apr 2012 Hanne G... Jeg vil nu give Lotte ret... Det foder til neutraliserede katte, bliver de aldrig ordentlig mæt af og spiser bare mere af det... Alt voksen foder fra RC har noget i, der forebygger mod urinsten... Ikke kun det til neutraliserede katte... Kun killingefoder har det ikke, da det kan gå ud over knoglevæksten ved killinger smiley

• #13   10. apr 2012 Jeg kan virkelig virkelig anbefale Hill's. Herhjemme bliver der brg det fra dyrlægen som Hill's Vet Essentials Young Adult (fra dyrlægen fordi det af en eller anden årsag er det eneste min kat vil spise).

Det er virkelig godt for pelsen og kommer i meget praktiske genluk-poser og holder længe i posen. Jeg føler selv det er god kvalitet jeg giver min kat, og har det bestemt ikke dårligt med at mit/hans valg er faldet på det.

• #14   10. apr 2012 Jeg har nu også den opfattelse, at hvis bare man vælger et af de store mærker, så er man ikke gået galt i byen.

• #15   10. apr 2012 Vil bare tilføje at Applaws er et kæmpe hit herhjemme og at vi har det godt med at kornet blir på marken.. smiley

• #16   10. apr 2012 Jeg har bare hørt at Applaw er rigtig rigtig godt, MEN at der er nogle katte der simpelthen ikke kan fungerer på foderet (pga. så højt kødindhold) De får dårlig mave osv ..

• #17   10. apr 2012 Marianne: Det er også okay at du vælger på baggrund af de store brands. Jeg har derimod valgt, at jeg er ligeglad med hvad fodret hedder, hvis det har en sammensætning, jeg finder mere tiltalende end korn på korn.

• #18   10. apr 2012 Maria Cecilie: Man kan ikke gøre andet end at prøve sig frem. Det er meget individuelt hvad de enkelte katte trives med. Mine har endnu ikke haft problemer med maven, mens jeg har fodret med Acana (men det har selvfølgelig også en lidt lavere kødprocent end Applaws, men ved ikke om det gør den store forskel på mine katte).

• #19   10. apr 2012 Cathrine B - nej det har du selvfølgelig ret i smiley
    Jeg overvejede selv meget kraftigt at prøve Applaws, men mine fungerer udemærket på RC, så jeg blev ved overvejelserne ..
    Men man ved aldrig om jeg kunne finde på at prøve smiley

• #20   10. apr 2012 Maria Cecilie: Jeg fodrede i meget lang tid halvt og halvt af Hills og Acana inden jeg kørte helt over på Acana. Så det er jo også en mulighed at fodre med to forskellige slags foder smiley

• Birgit V
    Birgit V Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Svar: 5
    #21   11. apr 2012 Kan nogen anbefale noget vådfoder, der indeholder rigtig meget vand, da min kat kun spiser sovsen. Den får nu OPTICAT, som er testet og anbefalet af TÆNK..

• #22   11. apr 2012 Hvad hvis du moser maden??? Så det bliver sådan en jævn blanding.

• #23   11. apr 2012 RIGTIG rigtig mange tak for svarene! (:

Birgit V
    Kan du ikke blande vådfoderet med vand? (:

• #24   12. apr 2012 For at mine får rigeligt med vædske, hælder jeg lidt kogende vand over dåsemaden og moser det. Varmen forstærker også duften.

• Birgit V
    Birgit V Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Svar: 5
    #25   13. apr 2012 Hej Marianne og jer andre.
    Tak for de gode råd. Især den med det kogende vand. Nu får Ally "varm mad" og hun guffer i sig.

Kommentér på:
Hvilken foder skal vi nu vælge?

Annonce