Hvilken katterace? Stamtavle? Foder? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg har en super sød lille gråstribet huskat ved navn Nala, som jeg overtog for et par måneder siden. Hun er faldet rigtig godt til, og fungere fint med hundene. Der hvor hun var før, havde de andre katte, og hun er super social, så jeg tænker på, om det måske er dårligt for hende at være "alene" nu? Hun er min første kat, så jeg er helt ny i det her
Selv kunne jeg også godt tænke mig endnu en kat. Jeg ved bare ikke så meget om katteracerne, og hvad med stamtavler? Med hundene er der jo mange forskellige stambogsførende klubber (DKK, DRU osv.), er det også sådan med katte? Hvad er fordelene ved at vælge en kat med stamtavle?
Jeg ved så heller ikke hvilken katterace jeg skulle vælge? Der er jo rigtig mange at vælge imellem Jeg har som sagt både hunde og min lille kat Nala, så den skal være social. Nala er indekat, og det vil den nye kat også blive (har dog en lille løbegård til hende, og vi bygger en større i sommerferien).
Og så til det næste! Jeg ved ikke så meget om fodring af katte? Nala får lige nu Whiskas, da jeg havde hørt, at det var godt. Jeg har så fået at vide nu, at det er noget rigtigt møgfoder, og at jeg burde skifte.
Hvilket foder ville det være godt at give hende?
Nå ja, og hvordan med sundhed? Hvad er det vigtigt at være opmærksom på?
Undskyld de mange spørgsmål!
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
Foder er jo en rigtig jungle. Men mange vælger at fodre med kornfrit foder f.eks. applaws, orijen, taste of the wild osv. prøv at kigge på zooplus under katte, foder, kornfrit. Eller skriv foder her i forum og søg på det. Det er godt at give dåsemad hver dag og her er lux fra aldi godt og tilmed billigt 5. 50 kr for en dåse på 400 g.
Whiskas er ligesom mcDonald mad så det er ikke godt foder.
Om du skal have en kat til det kommer jo også an på om der er penge osv til en kat mere og selvfølgelig om din egen kat synes at det ville være fedt med en ven.
Her har vi tre katte som har utrolig meget glæde af hinanden og vi har ikke fået dem samtidig. Det er tre forskellige racer men de hygger sig nu alligevel.
Prøv at læse om de forskellige racer på nettet og se om du kan finde en der er lidt som den kat du har i forvejen. Når du har en ide om hvilken race du kunne tænke dig så besøg nogen opdrættere af racen og se om katten er det som du havde forventning om. Hvis du køber en kat med stamtavle ved du for det første at det er den race du har købt, tro ikke en sælger der siger at den er ren racet men du kan ikke få stambog.
Forøvrigt vil jeg lige give dig et godt råd om at få neutraliseret din kat hvis den ikke er det allerede. En fertil hunkat kan holde hele nabolaget oppe med sin jamren og en hunkat kan sagtens finde på at strinte overalt i huset, sådan har vi selv haft, det var ikke rart.
God fornøjelse med din lille kat
feb 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 3
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
DARAK
JYRAK
Racekatten
Katteklubben
alle 4 er medlem af felis danica hvor vores stamtavler trækkes igennem så er lidt ligegyldigt hvor opdrætter er medlem
feb 2014
Jeg har kigget på racen Ragdoll? Er der nogen med erfaring med racen, der kan fortælle lidt om den?
sep 2006
www.vandoll.dk
Hvad vil du gerne vide?
feb 2014
sep 2006
så er de stærkt vanedannende og har man 1 har man tit hurtigt 2
de kan blive store (afhængigt af linjerne) min største kastrat vejer 7,8 kg Findus som du kan se på min profil. Hannerne vil være størrer end pigerne. de er gode til børn, vores sover gerne i vores søns seng, og gider de ikke gæster lægger de sig til og sove eller går et sted hen hvor de ikke føler sig generet af nogen generer deres skønhedssøvn man har altid katten i nærheden når man har ragdoll i sofaen, i sengen ja på toilettet, ventende foran bruseforhænget og vi har også en hunkat der kalder når vi går bag det der brusegardin... for vi er jo LAAANNNGGGGTTT væk
sep 2006
Jeg har startet en frivillig gratis sammenslutning som hedder www.ragdollfriends.dk og her kan alle være med også bare hvis man ønsker og deltage i møder og sammenhold i form af påskefrokost osv. med andre opdrættere, kælekatskøbere osv.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
FIFé hvor der er 4 hovedeklubber: Katteklubben ((link fjernet) DARAK ((link fjernet) JYRAK ((link fjernet) og Racekatten ((link fjernet)
TICA som kun har 1 klub i Danmark: Viking Cats ((link fjernet)
Nogle racer er i begge foreninger, og nogle findes kun i den ene, selv bryder jeg mig bedst om FIFé
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Selv er jeg opdrætter af Kurilean Bobtail
Hvilken katterace? Stamtavle? Foder?