{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.405 visninger | Oprettet:

kan jeg lukke min kat ud? {{forumTopicSubject}}

Hej KG.

Jeg er i et stort dilemma, katten har endnu en gang opdaget, at det er ved, at være forår og vil derfor gerne ud.
Den er en indekat og har altid været det. Den har dog været i snor i haven så snart vi har været ude og det har den helt bestem fundet sig tilfreds med. Problemet er bare, at vi gerne skal være i nærhedden for at sikre sig, at den ikke filtre sig ind i alle ting.

Mit dilemma er så, at tiden desværre ikke er til at være tilstrækkelig ude og det går jo lidt ud over toby (katten) vi har så i lang tid snakket om, om vi skulle prøve, at lukke den ud uden snor, men vi er begge bange for, at den ikke kommer hjem igen og kan finde ud af at være ude efter som den aldrig har prøvet det.

Vi har også en lidt trafikeret vej op af haven, og den er vi selvfølgelig også bange for.

Men vil det være synd, at lukke den ud? virker dens gps mon? Den er jo nok ikke som andre katte der er vandt til, at være ude, og kan til tider godt virke lidt "dum"

Håber nogen har lidt erfaringer med samme problem og evt, har nogen gode råd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan jeg lukke min kat ud?
  • #3   28. mar 2012 Jesper, gpsen der var tale om er kattens indre gps smiley

    Men du kan jo godt få en gps til din kat, hvis det er det du søger

    fx.
    http://www.snegleforum.dk/shop/gps-tracker-find-380p.html

    Lotte, jeg synes ikke det at hegne haven ind er en mulighed, og i så falde, hvad vil du gøre for, at katten ikke klatre over, uden at få haven til at ligne et fængsel?


  • #5   28. mar 2012 Jeg stod i det samme problem med min kat (har været gennem en masse operatinoner i øjnene, og derfor boede jeg i en periode hos min mor, hvor katten var med). Min mors kat er inde/udekat, og vi skulle låse dåren til bryggeset, da hhunden ellers åbner kattelemmen, Tarzan sad og kiggede meget ud, og ville gerne med Pjuske (hvis jeg havde boet hos min mor, havde Tarzan også fået lov at være ude).
    Tarzan kom så ud, og blev kun lige i nærheden, da jeg så kom hjem, ville han også gerne ud (har gået i snor med ham nogle måneder), så jeg lukkede ham ud, mens jeg sad derude. Nu kan han lukkes ud, og løber ikke ret langt, han kommer hjem, hvis han bliver utryg (voldsomme lyde).
    Jeg har station næsten i baghaven + 2 veje næsten foran døren, hvor den ene er meget trafikeret, han løber aldrig ud på vejen, så jeg er rolig.

    Du kan jo prøve, at lukke ham ud, hvor du er med, så kan du gå ind, rasle med noget mad, eller andet han kan lide, så kan du se om han kommer.


  • #6   28. mar 2012 josefine, tak for din erfaring, det gir jo lidt blod på tanden smiley

    Synes jo også det er synd for toby, at han ikke bare kan gå frit, men samtidig vil jeg heller ikke miste ham.


  • #10   29. mar 2012 Ja, jeg synes også det var synd, når han gerne ville ud. Jeg tog chancen, og han er bare så glad for det. Dog er han kastreret, øremærket og chippet, så der er stor chance for, at kunne finde ham igen, hvis han løber væk.
    Jeg har ikke selv have, så jeg kan ikke indhegne. Men han nyder at jage, og bare kunne løbe fri, når jeg er ude, og går for langt væk (ved nogle ældreboligers område, tør han ikke gå hen til mig, så han holder sig i nærheden, når jeg også kommer ud og kigger efter ham, er han maks 50 m. væk fra døren smiley


  • #11   29. mar 2012 Kan du leve med den dårlige samvittighed og savnet såfremt katten bliver kørt over?

    Kan du leve med uvisheden, såfremt katten forsvinder og aldrig dukker op igen?


  • #12   29. mar 2012 Vi lader vores børn færdes i trafikken - lig med en risiko.
    Vi lader dyrene leve livet i naturen/byen - lig med en risiko.

    Der er katte der trives fint som indekatte og så er der dem, der gerne vil ud også - og skal vi fratage dem det fordi der ikke må løbes en risiko?

    Livet er at leve mens man har det smiley


  • #15   29. mar 2012 men en indhegning hjælper vel kun hvis det er et bur...?

    Ville ikkehave kvaler over at lukke den ud smiley


  • #17   29. mar 2012 helt fuldstændig enig med May Salomon K

    min var indekat de første 2 år af dens liv kun fordi jeg boede i 1. sals lejlighed. jeg lukkede ham ud efter 14 dage da jeg flyttede i hus og han bliver rundt om huset, går aldrig væk.

    vores lille maine coon kommer ud, her til foråret og er ikke bange for der sker noget, der er altid en risiko men det er der ved alt her i livet.

    jeg syntes hvis din kat er stor nok og kan klare sig selv er det bare ud med den, den løber self ikke væk den ved hvor den får mad henne smiley


  • #19   29. mar 2012 fordi nogle folk ikke tænker sig om og flytter 10 gange inde for kattens leve år og ikke lader katten vænne sig til sine nye omgivelser før de lukker den ud,
    der er noget galt hvis den løber væk..
    de ved hvor de får mad og er de tryg der bliver de i nærheden altid


  • #21   29. mar 2012 *Lotte / endnu en "kattekælling" *

    jeg kan se du har noget nær 20 katte smiley omg.
    og så kan jeg godt forstå du ikke tror de kommer tilbage hvis du lukker dem ud af deres bur, og de kan sikkert heller ikke sammen alle sammen.

    men har man 1 eller 2 katte der bruges som hygge/kælekatte så tror jeg ikke på den stikker af lige så snart den får lov at komme ud.


  • #22   29. mar 2012 Bwahahahahah, ej der kom jeg altså lige til at flække af grin midt på kontoret :oD

  • #26   29. mar 2012 Christina B du er elendig til at tage en diskusion... Kender folk der havde en kat har boet samme sted mange år og den løb væk... At du tilsviner andre siger mere om dig og din interlekt end dem du er uenige med....

  • #29   31. mar 2012 Tak for alt det brugbar i denne tråd.

    Jeg tror katten ryger ud, den er simpelthen for glad for, at være ude så det synes jeg den skal ha lov til.
    Og det er ganske rigtig der er risiko vel alt man foretager sig og sådan er det jo desvære.
    Jeg ville selvfølgelig blive meget ked af det, hvis jeg skulle miste den. Men jeg ved med mig selv, at jeg lukkede den ud for, at det var det den ønskede sig..

    Toby er selvfølgelig kastereret og så er den øremærket.

    Og så er jeg sikker på vi vil få tyndet ud i mængden af andre katte i haven. For den forstår ikke, at man kan komme tilskade, så den overfalder og jagter alt og alle andre katte. Og de blir overraskede over, at der kommer en pelsbold løbende med 180km/t hen mod dem, uden på nogen måde, at tænke. Blir spændende og se om den lære noget smiley



  • #31   31. mar 2012 Jeg står i samme dilemma, men har købt katten mhp på ude/indekat. Nu da tiden er ved at nærme sig får jeg desværre bare lidt kolde fødder. Vi har en trafikeret vej på forsiden af huset, men en masse fodboldbaner på bagsiden af huset.....

    Hun er blevet steriliseret og vaccineret x 2, så hun er klar. Hun er vant til at komme i haven i snor og er helt vild med det smiley Men jeg synes ikke jeg tør slippe hende smiley

    Ville da helt vildt gerne have sådan i gps :-))


  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 13
    #32   1. apr 2012 jeg vil undlade at kommentere de useriøse indlæg, og nøjes med at spørge "Livas mor":

    "Hun er vant til at komme i haven i snor og er helt vild med det :-)"

    Jeg har en Ragdoll, som jeg har købt da han var 1½ år i november, og han var sådan set ikke vant til at komme ud, men da vi også har 3 hunde som bliver lukket ud i (indhegnet) have, bliver han jo mere og mere nysgerrig efter at se hvad der er så spændende derude... Jeg har købt en sele til ham, og haft ham med ude i en flexline - det gik ikke så godt i starten (han troede at hans ben var surret sammen med gaffa og væltede så snart han havde selen på ;o)) men helt fint nu.

    Men hvordan har du din i snor? Bliver den ikke viklet ind i alt muligt? Jeg synes det er svært at få det til at fungere - har prøvet både med udrullet låst flex og at linen kører ud og ind efterhånden, men hvis jeg ikke har i den anden ende og "styrer" udenom træer og buske, bliver han helt "indviklet". Jeg ville jo gerne kunne sætte ham ud i haven uden hele tiden at skulle stå i den anden ende af linen. Hører meget gerne om dine gode erfaringer.


  • #33   1. apr 2012 Held og lykke med katten smiley Synes det er godt, at du tager hensyn til katten, naar den gerne vil ud, og ikke bare saetter dig selv foerst.

    Charlotte J: Jeg har ogsaa haft Tarzan i sele, jeg koebte en paa nettet, men en fast snor, saa den kun kan gaa nogle meter vaek, det fungere godt, men han kunne ikke bare loebe som han ville.


Kommentér på:
kan jeg lukke min kat ud?

Annonce