4.926 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Line M
Line M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Min kat har fået bækkenbrud Min kat har fået bækkenbrud

Hej alle.

Jeg er helt ny herinde, men vil gerne dele en historie med jer, og forhåbentlig få nogle svar retur med erfaringer og gode råd.

I onsdags faldt min indekat ned fra min altan på 3. sal (ca. 8 meter), og overlevede mirakuløst. Jeg tog hende naturligvis straks til dyrlægen, som informerede mig om, at det kunne være en brækket lårbensknogle, hvilket ville betyde aflivning. Røngtenbilleder den flg. dag viste dog "kun" et slemt bækkenbrud 2 steder. Dyrlægen mente det var forsvarligt at jeg fik hende med hjem igen med smertestillende, og nu skal hun holdes i ro det næste stykke tid. Dog er det vigtigt hun kommer på kattebakken snarest. Jeg fik hende hjem i går formiddags, og hun har spist meget, meget lidt. Et par enkelte bider i går aftes. Hun vil ikke rigtig drikke, så jeg giver hende vand med en lille sprøjte i hendes mund. Jeg har hjulpet hende på bakken til morgen, hvor hun tissede en ordentlig tår, men stadig ingen afføring. Hun ligger naturligvis mest og sover, og kan kun til nøds møve sig frem på sine forben. Jeg synes det er frygteligt at se hende lide sådan, og jeg er kommet i tvivl om hvorvidt det havde været bedre at få hende aflivet - men omvendt har jeg hørt, at mange katte kommer sig fint efter et bækkenbrud.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre jeres tanker og erfaringer. Det er klart jeg er hos hende hele tiden, nusser, snakker med hende, hjælper hende osv. Hun er mit ét og alt, men hun skal ikke lide på min bekostning. Hvor lang tid skal jeg gi' det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min kat har fået bækkenbrud
  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    mar 2012

#2   3. mar 2012 Mange tak for dit svar smiley jeg har købt olie til hendes mad, på opfordring fra dyrlægen. Det hjælper bare ikke så meget, når appetitten ikke rigtig er der.. smiley

• #3   3. mar 2012 Puha sikke dog en oplevelse smiley
    Godt du kom afsted - tænkte på at grunden til hun ikke har haft afføring endnu, ku jo også være fordi hun ikke har spist så meget. Så er der jo ikke noget der skal ud.
    Rigtig god bedring med hende!

• #4   3. mar 2012 Føj da! Det har jeg gudskelov aldrig oplevet.
    Tryl lidt mad i den. Kogt fisk eller kylling, ja alt det den vil have.
    Når man ikke bevæger sig, så kan man få forstoppelse, men jeg tror også at det gør sindssygt ondt når den "skal". Vil den slikke lidt malt i sig? Det understøtter fordøjelsen.
    Når den er så dårlig, så få fat i noget RC recovery eller Hills A/D. Det kan lunes og fortyndes så meget så du kan give den det med sprøjte.
    Skal bruddet bare vokse sammen af sig selv?
    Du skal sørge for at den er ordentligt smertedækket.
    God bedring med den.

• #5   3. mar 2012 Åh nej, stakkels kat :-(. Jeg har desværre ikke råd til hvordan katten kommer sig hurtigst og bedst muligt. Men da katten ikke kommer af med afføring og tydeligvis har det rigitg skidt, ville jeg kontakte dyrlægen igen. Kan være der er andet galt end bækkenbrud.... (håber det ikke!)

Hvis katten forhåbentlig! kommer sig, så er mit bedste råd, at du får gjort det, du burde have gjort, <i>iinden</i> katten kom på altanen, nemlig at kattesikre den altan med net el. lign!

• Line M
    Line M Tilmeldt:
    mar 2012

#7   3. mar 2012 Tusind tak for alle jeres svar smiley det sætter jeg stor pris på. Bruddet skal hele af sig selv, ja. Hun har spist lidt mere i dag, men det er stadig meget små mængder. Hun får smertestillende én gang i døgnet som skal holde hende dækket næste døgn frem. Malt har jeg ikke prøvet, men det må jeg give et forsøg smiley så fremt hun ikke er kommet af med afføring i løbet af weekenden, kontakter jeg naturligvis dyrlægen igen mandag, det aftalte jeg også med ham. smiley

• #8   3. mar 2012 Min Amira har været faldet ned fra et skab i sommers, hvor hun brækkede hoften ind i det ene hofteled. Jeg fik hende også bare røntgenfotograferet, og så med hjem igen med smertestillende og besked om burro.
    Heldigvis havde jeg allerede en dobbelt Sturdi Shelter, hun kunne være i, når hun ikke lige lå hos en af os, så jeg kunne være sikker på, at hun ikke kom til at hoppe forkert eller på anden måde komme galt afsted. Jeg vil anbefale dig at låne en Shelter eller et bur eller lign. eller i det mindste have katten i et rum, hvor der *intet* er at hoppe op på.
    Heldigvis var jeg i det mindste hjemme og skrev speciale i den periode, så hun lå rigtig meget af tiden på mit bryst. Det har hun ikke altid så meget tålmodighed til, men når hun er dårlig, vil hun heldigvis gerne! Muligvis også fordi, at hun faktisk frøs, når hun lå for sig selv. Det var høj-sommer, så absolut ikke koldt, men det må simpelthen være pga. traumet. Så jeg købte et par Snuggle Safe til at putte i Microbølgeovnen på skift, så hun kunne have sådan een nede i sin kurv i Shelteren.
    I øvrigt begyndte jeg at give hende Glucosamin og Viacutan, men det er så også fordi, at det var i forbindelse med et led.
    Og så kan du evt. hente noget A/D vådfoder hos dyrlægen, det er til svækkede dyr. Når nu hun ikke har så stor lyst til at spise, så må det gerne være noget med lidt knald på. Det er super vigtigt, at hun spiser! Katte tåler ikke faste.
    Amira har ikke den mindste smule men af det i dag.

• #9   3. mar 2012 Du skal også være opmærksom på at kæbebrud/læsioner er meget almindelige ved så højt et fald, så det kan være derfor hun ikke vil spise. Giv hende udelukkende vådfoder, så hun får noget. A/d foder som pivnu skriver, vil jeg også anbefale.

• #10   3. mar 2012 Jeg tænker at du måske kan give hende lidt olie i en sprøjte i munden ligesom du gør med vand. Når hun ikke bevæger sig ret meget, så kan det godt have sat fordøjelsen lidt i stå.
    Hvis hun vil have det, og kan ligge og slappe af, så kan du forsigtigt massere hendes mave i cirkelbevægelser med uret. Det virker godt på mennesker, der er mildt forstoppede forstoppede.

• #11   3. mar 2012 har du prøvet at give hende lidt tun i olie..

Håber din misling snart bliver rask og på toppen..

• #13   4. mar 2012 Tak for den info.. jeg synes bare at der er ret mange der giver lige netop dette råd..

• #15   5. mar 2012 Korrekt husket Lotte.
    Alm. olie sætter øger nemlig tarmperistaltikken, mens hvid parafinolie (er også i malt) "smører".

Og Line, min X-svigersøn fortalte, at dyrlæger indbyrdes joker med, at blot kattens skind og knogler er i samme rum, skal de nok finde ud af at vokse sammen.
    (For god orden skyld: Han er selv dyrlæge).

MEN, hvis en kat med bækkenbrud senere bliver drægtig, kán det ende med kejsersnit pga. et fortykket og stift bækken.

God bedring med mipsen.

• Line M
    Line M Tilmeldt:
    mar 2012

#17   5. mar 2012 Tusind tak for alle jeres svar/input! Er rigtig glad for I gider komme med gode råd.
    Satus er nu, at min lille kat (Sif) i løbet af weekenden selv har gået på bakken flere gange og tisset (stadig ingen afføring) og selv gået til sin skål flere gange for at drikke. Hun støtter bedre på bagbenene. I går havde hun ikke nogen appetit, men i dag forsøgte jeg mig med noget blendet vådkost fra dyrhandlen, tilsat olie (som i øvrigt er Paraffin olie), og der gled en lille portion ned, så jeg tror måske det går fremad. Under ale omstændigheder får dyrlægen dog et kald i morgen vedr. den manglende afføring. I nat kastede hun også op en enkelt gang, men det gør hun indimellem når hun har fået for meget hår i maven. Jeg har desuden læst at den smertestillende medicin hun får, kan give hende kvalme, opkastning og appetitløshed.
    I morgen får jeg et stort bur hjem, som hun kan være i, når jeg ikke har mulighed for at være hos hende. Tak for det gode råd smiley Ellers har jeg bare været hjemme hele weekenden og hygget godt om hende.

• Line M
    Line M Tilmeldt:
    mar 2012

#18   5. mar 2012 Hun vasker/soignerer sig i øvrigt mere og mere, hvilket hun slet ikke gjorde da hun lige kom hjem. Hun vil meget gerne nusses og kæles, og reagerer godt på ting omkring hende.

Kommentér på:
Min kat har fået bækkenbrud

Annonce