{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.725 visninger | Oprettet:

Ny killing - gammel kat hvæser {{forumTopicSubject}}

Vi har fået en ny killing i dag fra Kattens Værn, et bette pjok på 7 uger. Derudover har vi Nadena, som er knap 4 år.

Jeg ved godt - og forventer ikke - at Nadena skal blive glad for killingen straks, men hendes reaktion gør mig utryg.
Hun hvæser og lægger sig klar til at angribe hvis killingen kommer i nærheden, men det værste er næsten at hun hvæser af mig og ikke lader mig komme i nærheden af hende.

Vores lejlighed består af gang + stue/køkken og soveværelse og min søns værelse ovenpå. Der er altid lukket af til gangen pga. min søn. Det er derfor vanskeligt at holde dem i hvert sit rum, da de så vil blive adskilt for hele familien.

Hvordan skal jeg umiddelbart gribe det an, og hvordan skal jeg håndtere min gamle kat?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny killing - gammel kat hvæser
  • #2   21. nov 2011 Jeg er ikke plejefamilie, vi skal beholde den smiley

Jeg havde Nadena i et andet rum ovenpå mens jeg kom ind med killingen. Så lod jeg den bette have en lille halv times tid til at falde til, satte den over på skrivebordet (hvor Nadena sjældent opholder sig) og lod den være deroppe. Nadena kom ned, opdagede først ikke noget men hvæste da hun opfattede der var en anden kat. Hun lagde sig hen i vindueskarmen (diagonalt væk fra skrivebordet) og jeg gav hende ekstra lækker aftensmad.
    Derefter lod jeg begge katte passe sit, og nu her et par timer efter er Nadena så aggressiv - eller, hun virker næsten mere bange end dominant og aggressiv

• #4   21. nov 2011 Øv øv hvorfor er den under 12 uger kommet ud til sin nye familie? Og så fra Kattens Værn.. Troede ikke de gav/solgte killinger videre under 12 uger gamle som minimum.

• #5   21. nov 2011 http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/28/4010415/3/killinger%20i%20live%20til%20i%20aften

Det var killinger der var tæt på aflivning. Jeg troede egentligt også hun var ældre, men da vi så tog derud for at hente hende var hun et bette pjok. Jeg har skam aldrig haft til hensigt at få så ung en kat, men jaeh, nu er situationen jo sådan

Jeg vil forsøge med klud, men vente til kæresten kommer hjem, så vi kan hjælpes ad, da vores gamle kat ikke gider jeg nærmer mig hende lige nu

• #7   21. nov 2011 Lige nu ligger killingen helt stille og ude af syne, så jeg vil lade dem begge få lidt fred - det kan være Nadena kan vænne sig lidt til den nye duft i huset på denne udramatiske måde

• #8   21. nov 2011 Lille update: Nadena har sat sig i sofaen hos mig og har tilladt mig at nusse hende. Hun sidder stadig lidt stift og er ikke super kælen, men hvæser ikke af mig mere og har snuset til mig

• #10   21. nov 2011 Lotte - *synes godt om*

Der er ingen mulighed for at i kan finde en erstatningsmor til killingen til den er 12 uger?

• #11   21. nov 2011 Helt enig Lotte, de killinger skulle være aflivet, hvis ikke man kunne finde en egnet plejefamilie, der kunne tage alle killinger.....

Thilde, jeg håber du er heldig, at din killinger vil være fri for adfærdsproblemer hele livet...

Udover det så reagere din kat helt normalt. Hun er utryg... Giv hende tid og plads.

• #12   21. nov 2011 Så enig Lotte....
    Man kunne da i det mindste have ladet de killinger være sammen nu hvor de ingen mor har.
    Det er godt nok trist.
    At KV ikke ved bedre.

Ikke for at genere digThilde, men det er godt nok synd for den lille mis at den skal ud til en gammel sur mis, jeg ved selv hvor bange de små bliver her hvis der er en voksen som hvæser og er sur....

• #14   21. nov 2011 Felis hvordan kan du sige katten ikke er helt normal ??? Du kender den ikke og du ved ikke hvordan den normalt er !! Syntes du er noget spydig overfor en person som i god tro troede hun gjorde en god ting !! Hun vidste ikke katten var så ung før hun fik den !! Min katte reagerede os på samme måde da jeg fik berta ! Så nu er mine katte åbenbart heller ikke normale eller hvad ??? Prøv bare at tænk over hvad fanden du skriver inden du skriver det !!!!! Ja det er forkert men det er kattens værn som har fejlet ikke Thilde !!!! Og det er MIN mening smiley

Thilde tillykke med den lille nye, trist den er så ung smiley håber det kommer til at gå godt smiley det din kat gør nu er ifølge min opfattelse en lille kamp om hvem der bestemmer og hvem der ikke gør og det er normalt, ifølge mig !! (skal jo lige passe på hvad man suger ;)) det skal nok gå det hele det tager bare lidt tid smiley jeg har haft Berta i 14 dage og det går fremad og jeg har en lidt sær hunkat i forvejen smiley pøj pøj med det glæder mig til nogle opdateringer smiley

• #16   22. nov 2011 Jamen så er min hunkat jo en fertil hankat ! Og så er min nabo's 2 hunkatte os fertile hankatte hmm måske de er hermofroditer så ?? Syntes det lyder ekstrem forkert at sætte dem i bås på den måde alle katte er jo forskellige, og gudske tak og lov for det !! Min hankat som ikke er fertil sku da os lige hvæse for at fortælle hey her er det mig som bestemmer !! Tror da mere en kat er unormal hvis ikke de lige hvæser pga hiraki !

• #18   22. nov 2011 Lotte - jeg vil lige svare lidt på det spørgsmål os, jeg vidste faktisk ikke det var ulovligt før jeg læste det herinde for 14 dage siden, troede faktisk der var samme regler for hund og katte smiley hvis jeg sku løfte pegefinger af nogen ville det være af kattens værn som er nogle idioter !

• #20   22. nov 2011 Nu er jeg så tilknyttet kattens værn i Aalborg, og de killinger ER 11-12 uger. Og da jeg er een af de mange, der får for unge killinger i pleje, så kan jeg garantere for at der IKKE er nogen uden større forstand på katte, der får udleveret så små killinger i deres varetægt.

Derudover er din hunkats adfærd helt normal.

• #22   22. nov 2011 Puha da da da... en gang til og så derfra.. hmmmm.. 11-12 uger er heller ikke ok.. 12-13 uger er bedre..

Thilde, den måde din hunkat regere på er ret normal, hun skal bare lige vende sig til den.. det tager ikke ret lang tid..

Fels den aldre killingen er, så er det squ da normalt.. det ville have været unormalt hvis den var under 3 uger. og tja havde små selv..

• #23   22. nov 2011 hov.. tastefejl...
    Fels er lig med Felis

• #26   22. nov 2011 det må du så sige til fotograf og journalist Felis

• #27   23. nov 2011 Hold da op, en tråd! Det var slet ikke det jeg havde i tankerne. Her kommer en lille update, jeg vil forsøge at nå rundt om jer alle.

Nadena er ikke en "sur gammel kat" og hun er ganske normal - hun foretrækker blot at se ting an. På intet tidspunkt har jeg påstået hun har gjort bettemis noget, og det har hun heller ikke tænkt sig - hun sætter bare lige hendes grænser, som en sund og rask kat vel gør ved signaler?

Angående bettemis, så klarer hun det helt fantastisk. Hun er kælen, legesyg og glad. Hun bruger kattebakken, spiser alt sin mad, drikker fint vand. Hun leger med legetøj, opsøger kontakt til os, udforsker hele lejligheden og er god til at tage sig nogle gode lure når hun er så udmattet af alt den leg og udforsken! Det virker allerede til vi har haft hende længere, så godt er hun faldet til. I morges kom hun endda op og sagde godmorgen lidt i syv! smiley

Ang. Kattens Værn, så synes jeg I er uretfærdige.
    Først og fremmest vil jeg gerne korrigere en misforståelse. Vi er plejefamilie for hende, men vi skal også beholde hende når hun fylder hendes fine 12 uger - så på den måde ser jeg os som hendes adoptivforældre og ikke et midlertidigt plejested!

Til slut vil jeg gerne pointere, at det var gennemtænkt at få kat. Vi har i lang tid snakket om at få en killing, vi har blot ledt efter den helt rigtige som vi jo heldigvis har fundet nu.

• #28   23. nov 2011 Thilde - ej hvor dejligt at det gør godt smiley endnu engang tillykke med hende smiley Er det en hende ?

• #29   23. nov 2011 Ja det er en hende, hun hedder Celia (KV kaldte hende Anna, men vi omdøbte hende)

• #30   23. nov 2011 Århh fint navn smiley

• #31   24. nov 2011 Hvor er det godt Thilde N at du har hjulpet en lille hjemløse kat. Bare rolig, jeg har haft masser af små killinger i pleje og de er vokset op til nogle lækre, dejlige, smukke voksne katte uden problemer. Det er nemlig vigtigt, at der er et andet dyr i hjemmet og selvfølgelig vil der være startproblemer med den kat man har først. Med tid vænner de fleste katte sig til den nye. Bare ejer tager det roligt, udviser en ro og tålmodighed smiley

• #33   25. nov 2011 Thilde -Hvor er hun yndig, din lille pige, men 7uger er hun altså ikke, hvis det er hende på billedet.
    Både hendes ansigt og ørestørrelse og -placering viser, at hun snarere er ca. 13 uger.

Og lige et godt råd:
    Numser er meget interessante - ansigter er væmmelige, så hold killingens numse hen til din hunkat og lad hende snuse grundigt til den.
    Du vil sikkert opleve, at hun hvæser, hvis killingen drejer hovedet og glor på hende smiley

Held og lykke!

• #34   25. nov 2011 Jeg har snakket mere med KV, og deres alder er vist svær at sige, fordi de var ret små da de kom, men virkede ældre. Hun virker ikke til at være lille af sind, kun af krop så tror hun fik alt for lidt at spise hvor hun var

Hun har taget 80 gram på på 3 dage (fra mandag til torsdag)

• #36   25. nov 2011 Hun vejer ca. 650 gram, mener jeg nok

• #37   26. nov 2011 Hej Thilde,

Tillykke med den lille ny. Dejligt at I vil være plejefamilie med henblik på adoption. Det er så trist når folk som skal komme med løftede pegefingre, når du har åbnet dit hjem for en bette killing.

Ja der er en lovligning som skal overholdes, men er den ikke vigtigst når dyr mistrives ... og det tror jeg absolut ikke Celia gør. Jeg er sikker på at KV har givet dig gode råd med på din vej.

Jeg har selv 3 "hittekatte". En på 5 år fundet på Østerbro (alm. huskat), en på 4 år fundet på Fr.sund losseplads (Russian Blue mix) og en på 2 år fundet på en cykelsti i Dragør (Maine Coon mix).
    Alle 3 har jeg været plejemor for, da de var meget unge da de blev fundet og jeg endte med at beholde dem. Alle 3 har det smadder godt, trives uden en skygge af adfærdsproblemer. Når jeg får nye plejekillinger i huset, hvæser alle 3 af de små nye indtil de har set dem an - og det er da helt normalt..... Ja, hende som blev fundet på Fr.sund losseplads var kun 4-5 uger da hun blev fundet, men dyrlægen kunne være ikke bære at aflive flere RASKE katte den dag, da hun allerede havde aflivet 4, fordi ejerne pludselig ikke havde plads i deres familie til kattene. Så derfor kom hun hjem til mig, heldigvis.

Det er ejerne som oftes er skyld i dyrene adfærdsproblemer, hund som kat. Selvfølgelig skal så ung en killing vokse op med en anden kat, men meget afhænger af ejernes måde at tackle det på.

Nogle brænder for at opdrætte racekatte, andre vælger at ville gøre en indsats for de vildlevende herreløse katte i Danmark og for dem som bliver dumpet /efterladt af deres familier. Nogle katte har år på bagen, andre er kun nogle uger gamle når de bliver fundet. Hvor er vi henne, hvis alle unge killinger blot skal aflives ... hvorfor skal en ansvarlig familie straffes fordi de vælger at give en ung kiliing et godt liv...

KV gør et KÆMPE stykke arbejde. Ikke alle er egnet til at være plejefamilie eller adoptere en ung killing og så bliver de anbefalet en ældre killing/kat. KV er en forening som udelukkende lever at medlemskaber og donationer, som har engageret medarbejder, som har inspektører som gennemsøger buske, skove, boliger i alt slags vejr, fordi de ved en kat er i nød. Det er så trist at de pludselig skal være syndebuk, fordi de har valgt at denne unge killing skal have en chance i livet.

Husk at vildtlevende herreløse katte i Danmark, er et menneskeskabt problem - og kun VI mennesker, kan være med til at ændre dette.

Så i stedet for at kritisere og altid tro det værste, så tage forbi KV, snak med dem, bliv frivillig. Kattene har brug for din hjælp. Jeg er selv medlem og støtter op!

• #38   27. nov 2011 Mette N du skriver **Nogle brænder for at opdrætte racekatte, andre vælger at ville gøre en indsats for de vildlevende herreløse katte i Danmark og for dem som bliver dumpet /efterladt af deres familier. Nogle katte har år på bagen, andre er kun nogle uger gamle når de bliver fundet. Hvor er vi henne, hvis alle unge killinger blot skal aflives ... hvorfor skal en ansvarlig familie straffes fordi de vælger at give en ung kiliing et godt liv... **

Og så er der os, der gør begge dele. Der er faktisk rigtig mange opdrættere, der hjælper med at hjælpe de katte andre har kasseret. Jeg har brugt mange timer og penge på katte, der på den ene eller anden måde ikke er ønsket af de oprindelige ejere og hvor man ikke har sørget for at neutralisere. Så lad være med at dømme opdrættere, de fleste af os sælger ikke fertile katte til alle og enhver og tager på sigt stadig ansvar for de killinger/katte vi har sendt ud i verden. Selv om vi har valgt at have en racekat og opdrætte på den, så er det bestemt ikke ensbetydende med at vi er ligeglade med alle andre katte. Kattevelfærd for alle katte står højt på vores dagsorden. Men der vil altid være brodne kar.

• #39   27. nov 2011 Jeg har også - samtidig med mit opdræt - gennem 18 år så godt som hvert år fået indfanget, neutraliseret m.m. en del vildtlevende katte som genudsætningskatte hos mig.

Har også flere gange taget mod små, moderløse killinger og når jeg har fundt gode hjem til dem (jeg ikke har beholdt) er de først neutraliseret osv. og "solgt" på samme kontrakt og betingelser som MCO-killingerne.

Så jo, det ene udelukker skam ikke det andet!

• #40   27. nov 2011 Hej Marianne P,

"Og så er der os, der gør begge dele. Der er faktisk rigtig mange opdrættere, der hjælper med at hjælpe de katte andre har kasseret."

Det er jo det der er så fedt når katteelskere hjælper alle katte og gør en indsats. Derfor forstår jeg ikke hvorfor der så ligefrem bliver lagt en had til dyreværnsforeninger som Kattens Værn, når de kun forsøger at gøre noget godt. Måske er man ikke enig i den måde det foregik på mht til de små killinger, men i stedet for at true med bål og brænd, hvorfor ikke være uenig og ellers tilbyde at hjælpe på en eller anden måde.

Den er ikke til dig Marianne P, for du er vist ikke en af dem smiley

• #41   27. nov 2011 nej det forstår jeg heller ikke, sikkert fordi dem der gør det ikke aner hvad de snakker om, eller tror de gør. Det ville være rigtig skidt at være kat hvis de ikke eksisterede.
    det ville være konstruktivt at begynde at bruge kræfterne på at få neutraliseret de katte der ikke er og få gjort alle mennesker opmærksomme på at katte har lige så meget ret til et godt liv, som fx hunde.

• #42   27. nov 2011 Hej Marianne N,

Jeg ved at Kattens Værn bruger rigtig mange penge på at få vildkatte steriliseret/kastreret hvor de godt må være og hvor der er nogen der tager sig af dem. Og når man forsøger at regne ud hvad en hunkat kan formere sig til i løbet af få år, så er det penge givet godt ud smiley

Gid flere gad donere penge til det projekt!

• #43   28. nov 2011 Jeg kunne også ønske, at den enkelte dyrlæge bidrog til genudsætning af vildlevende katte med en særpris for neutralisering m.m.
    Min gamle, nu afdøde, dyrlæge gjorde det uden at måtte gå fra hus og hjem af den grund.

• #44   28. nov 2011 Ja en blanding af jeres forslag kunne være en rigtig god begyndelse Mega og HN.

Kommentér på:
Ny killing - gammel kat hvæser

Annonce