Killing eller 1 voksen kat? {{forumTopicSubject}}
Hmm.. Jeg kan virkelig ikke finde ud af det.. Nogen siger det ene og nogen siger det andet!!
Vi skal have en kat mere.. Vi har i forvejen Felix på snart 13 måneder. Men nu er jeg så kommet i tvivl:
- Skal vi vælge en killing eller en voksen kat?
- Hvad ville være det bedste?
Vi vil nu allerhelst have en killing, så vi selv har mulighed for at præge den og selv kan navngive den, men hvad ville Felix synes bedst om?
Felix er inde/udekat og kastreret.. Vi fik af vide, at hvis vi skulle have en kat mere, ville det helt klart være bedst at få ham kastreret først, men når man læser på Inges Kattehjem, så står der at en neutraliseret kat ikke gider små legesyge killinger og vil have det bedst med en anden neutraliseret kat på samme alder..
Hjælp hjælp.. Har brug for flere råd og meget gerne fra nogen der ved hvad de snakker om
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.206
De legede sammen fra start, og Zig er rigtig sød til at tage Garfield ind til sig og vaske ham og putte
Så her har det gået fint - ved dog ikke om vi bare har været heldige :))
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Det lyder som om du tror, at det ville være bedre hvis din kat ikke var blevet kastreret (?) I så fald har du misforstået det, du har læst. Under alle omstændigheder er det kun godt, at din kat er kastreret.
dec 2006
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Og det vil ALTID være bedst at begge katte er neutraliserede inden sammenføring.
Hvis det er en huskat i vil have så vil anbefale kattens Værn eller lign. De kan neutralt fortælle hvilken kat der evt passer til jeres kat og jer. Er det en racekat, så kan jeg kun anbefale en reg opdrætter. I begge tilfælde får i en ungkat/killing, der er sundhedstjekket, neutraliseret og vaccineret.
nov 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 36 Svar: 132
Tinka D: Jeg er bestemt ikke ked af at Felix er blevet kastreret - tværtimod Det har heletiden været vores plan at han skulle det. Nu blev det bare gjort en måned før vi ellers havde planlagt det..
Hvis vi skal have en lille killing, skal den selvfølgelig neutraliseres når den er kønsmoden, men det skal heller ikke gøres for tidligt, da det risikere at sætte stop i dens udvikling. De vil komme til at være sammen det første stykke tid, uden at den lille er neutraliseret, for med mindre at jeg vil købe en racekat, så er den lille jo kun 12 uger og ikke neutraliseret.
Hvis vi skal have en ungkat på Felix' alder, så er min plan at tage ud på et internat
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Og så er det en skrøne, at tidlig neutralisering ændrer noget som helst ved kattens udvikling. Urinvejsproblemer er et hankatteproblem, ikke et kastratproblem! Tidlig neutralisering forhindrer derimod at katten kommer til at opleve hvor stressende det er, at have hormoner rasende rundt i det lille skind, og risikoen for strint nedsættes. Og sikke da noget fis, Inges Kattehjem skriver omkring at neutraliserede katte ikke vil lege. Derimod har en kastreret kat tid til andre ting end at rende rundt og skrige artsfælder at parre sig med hele tiden.
dec 2006
Vent IKKE med at få den neutraliseret til **når** den er kønsmoden - få det gjort før. Ingen grund til at risikere katteballade pga. hormoner.
Mig bekendt sker der nu ingen skade ved at få neutraliseret en 12 ugers killing (bare ørerne er store nok til at få øretatovering, når killingen alligevel er i narkose).
**Hvis vi skal have en ungkat på Felix' alder, så er min plan at tage ud på et internat :-)**
Det synes jeg er en rigtig dejlig ide Der sidder SÅ mange skønne katte på internaterne, der bare venter på et nyt hjem. Personalet kan sikkert hjælpe med at vurdere hvilken kat, der vil matche din kats temperament. Vær dog forberedt på at der nok vil gå nogle dage eller uger før kattene har accepteret hinanden.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
nov 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 36 Svar: 132
Killing eller 1 voksen kat?