{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv! Min kat bli'r syg i morgen..
  • #1   7. sep 2011 Mine katte mister ikke helt appetiten men de har ikke så travlt med at spise som de plejer

• #2   7. sep 2011 lyder som om han ikke kan tåle den vaccine har du prøvet at tale med dyrlægen om han ikke kan få en anden slags?

• #3   8. sep 2011 Jamen for pokker da, katten skal da ikke have den vaccine når han bliver så dårlig!

OG i øvrigt er det IKKE nødvendigt at vaccinere hvert år, og da slet ikke mod kattesyge (søg selv i forum, der har været flere tråde om emnet).

Og ja, jeg har én gang fået vaccineret mine katte med FeloVax IV, så den vaccine får de aldrig igen. Vaccinen mod katteinflueza (kan ikke lige huske hvad den hedder), har jeg ikke oplevet problemer med.

• #5   8. sep 2011 Få en anden vaccine til din kat, den kan tydeligvis ikke tåle den den får. De få gange jeg har fået mine vaccineret med Fel-O-Vax er de også blevet dårlige og så gik jeg over til Felocell som ALDRIG har voldt problemer. Purevax er også ok hvis din dyrlæge ikke har Felocell :o)

• #6   8. sep 2011 Jeg har en hunkat der heller ikke kan tåle en bestemt vaccine, som hun blev voldsomt syg af. Det er så enkelt, du skal få din dyrlæge til at bestille noget andet hjem til dine katte. Og som de andre skriver, så er det ikke nødvendigt at vaccinere hvert år, hvert andet er nok. Med mindre man udstiller, for så skal man, endnu.

• #7   8. sep 2011 Det der giver syge slappe katte er bærestoffet i den dræbte vaccine.

Bed dyrlægen vaccinere med levende svækket - som enten er Felocell eller Purevax

• #8   8. sep 2011 Øv, ser ud til at trådstarter ikke har nået at læse vores indlæg. Håber da at dyrlægen har sanset at give katten en anden vaccine.

• #9   8. sep 2011 Dyrlægen havde glemt vacciner til mine katte ... så kun mine heste der blev ordnet ..

• #10   8. sep 2011 Heldigt for din kat smiley Sørg nu for at dyrlægen får en anden vaccine hjem til næste gang (og vent til næste år - ingen grund til at overvaccinerere).

• #11   8. sep 2011 Jeg har ikke forstand på det, .. kun heste, hvor det er 1 gang om året, så der har jeg haft kattene med de sidste 2 år.. Min elskede hankat var tæt på at dø for 2 år siden, så valgte derefter at vaccinere dem..

• #12   8. sep 2011 Min bliver vaccineret med Purevax. Der var intet der..

Lige et sidespørgsmål hvis det er tilladt: Skal indekatte så vaccineres hvert 2. år eller hvert. 3 eller hvordan?
    Og hvornår skal min kat vaccineres igen? Han har fået de to basisvaccinationer og han er 6 måneder gammel.

• #13   8. sep 2011 efter den de 2 første vacciner som killing, skal den vaccineres året efter. Bagefter er det kun nødvendigt hvert andet, med min man udstiller sin kat.
    Der er desværre ikke en lov der påbyder at man skal vaccinere sin kat, men det burde der være. Ligesom det osse burde være lovpligtigt at øremærke eller chippe.

• #14   8. sep 2011 Hvorfor skulle det dog være lovpligtigt at mærke katten eller vaccinere?

• #15   8. sep 2011 Er der ikke logik i det ? Hvis det var som med hunde, ville det være meget svært at smide sit ansvar fra sig, når man kasserer en kat. Vaccine, jo for så ville det være nødvendigt at katten mindst hvert andet år, blev tilset af en dyrlæge.

• #16   8. sep 2011 Det er bare en selvfølge for mig at min kat bliver passet med diverse vacciner og er registreret.

Året efter d. 1 eller d. 2 vaccine?
    Og er det så hvert år hvis man udstiller? For det skal jeg - og starter i januar 2012

• #17   8. sep 2011 Året efter den 2. - HVIS den 2. er lagt ved 16 uger

• #18   8. sep 2011 Okay jamen det er den - helt præcist. Så ved jeg da hvilken dato jeg skal have bestilt til smiley

• #19   8. sep 2011 **Jeg har ikke forstand på det, ..**

Det har jeg såmænd heller ikke, men det har Lis. og efter at have læst hvad hun har skrevet og linket til i andre tråde, bliver mine katte vaccineret cirka efter denne plan:
    Hvert 2. år mod katteinfluenza. Og hvert 4. år mod kattesyge. Min dyrlæge har sagt god for dette.

Søg evt selv i forum efter tråde om vaccine.

• #20   8. sep 2011 Folk kassere nu stadig flittigt deres hunde. Chippen kan nemt skæres ud med en hobby-kniv, hvis man ikke skal kunne spore den. Ellers så er det bare at lave den berømte: "Hent den eller jeg afliver i morgen!"-annonce

Jeg kan ikke se pointen i at disse ting skal gøre lovpligtige. Desuden så behøver en sund og rask kat ikke at komme til dyrlægen.

Mine besøger i hvertfald ikke dyrlægen til et "sundhedstjek". Det kan jeg sagtens selv klare uden at skulle betale 600 kr pr kat.

• #21   9. sep 2011 Jamen Natasja, det er da flot at du kan det, en skam jeg ikke har de evner efter ca 30 år med katte og mine 2 år hos dyrlæge. De fleste mennesker er ikke synske eller har evner til at tjekke fx nyretal, som kan begynde at skride inden man selv opdager det.

Ja der er enkelte elementer der gør hvad som helst, dem kommer vi aldrig udenom, men dem kan man aldrig nå. dem man kan nå er dem der ikke er udenfor pædagogisk rækkevidde, der så vil tænke sig om en ekstra gang. Forbrydere vil der altid være. Men hvis man vidste at disse udgifter var et krav, kunne det måske afholde nogen fra at få en kat.

• #22   9. sep 2011 Gudskelov får mine kun lettere influenza om aftenen ellers tåler de det godt.
    Det gjorde Emil ikke og da det blev påtalt, fik han en anden slags - og jeg tror faktisk at det var Purevax.

Jeg mener nu også, at vaccination og tatovering burde være lovpligtig.
    For det første for ikke at sprede de sygdomme man kan undgå (måske endda udrydde dem...) og for det andet, så er det mega-træls at mn ikke kan finde ejeren til en tamkat! Det affødte på et tidspunkt at jeg bragte én til internat, da der ikke var nogen der reagerede ved fremlysning. Hvis den er tydelig mærket (så man ikke skal have fat i en chiplæser) kan man hurtigt finde ejeren.
    Hvis man ikke vil bruge de 600 kr. om året på et tjek og vaccination, så er man i mine øjne for nærig og for naiv!

• #23   9. sep 2011 enig Marianne P

• #24   9. sep 2011 Jeg har fået vaccineret katte i 20 år+ - aldrig en eneste der har være påvirket overhovedet

• #25   9. sep 2011 Marianne: Et sundhedstjek ved dyrlægen består i at han kigger katten igennem. Nyretal, levertal, blodprøve og alt det andet testes IKKE ved et sundhedtjek.

Så ja, et sundhedtjek kan alle lave...

• #26   9. sep 2011 Ja, men ikke alle kan mærke en evt forandring ved nyrene og ikke alle kan høre om hjertet slår som det skal osv. Ikke alle er klar over at med alderen stiger risikoen for nyresvigt, men det kan en dyrlæge fortælle og derfra tage en blodprøve, som jeg og de fleste fornuftige katte-ejere får gjort når en kat når en vis alder.
    Jeg ved ikke hvad du får lavet når din kat eller katte bliver tjekket, men det må være en dårlig dyrlæge, hvis det eneste han eller hun gør bare er at lytte på katten.

• #27   9. sep 2011 Marianne N - synes godt om! Tænkte jeg da også.. hold da op en proffessionel dyrlæge Natasja har anskaffet sig der.

• #28   9. sep 2011
    Marianne P **Hvis man ikke vil bruge de 600 kr. om året på et tjek og vaccination, så er man i mine øjne for nærig og for naiv!**

At man fravælger årlig vaccination behøver da aldeles ikke have noget at gøre med at man er nærig og naiv! Jeg har bevidst fravalgt årlig vaccination af den grund at jeg vil skåne mine kattes nyrer.

Og mht. lov, så synes jeg da det er en udmærket ide, at alle ejerkatte skal mærkes og registreres, men lovpligtig vaccine, dét synes jeg bestemt ikke om. Det må være op til den enkelte kattejer (eller forælder for den sags skyld) hvor ofte - eller om - man ønsker at vaccinere de dyr eller børn, man har ansvar for. Der kan være grunde til at undlade vaccine.

• #29   9. sep 2011 Jeg vacciner kun udstillingskatte iht udstillingsreglerne - alle andre sparer jeg på med vaccinerne -. for at forlænge deres liv.

Jeg har aldrig haft nogen problemer med nys, snot og inficerede øjne.

Et sundhedscheck er at mærke katten igennem fra top til tå - og almen tilstand. Noget der ser/føles mærkeligt så tages en blodprøve - ellers ikke

• #30   9. sep 2011 Jeg har godt nok aldrig været ude for, at der er blevet taget blodprøve til et sundhedseftersyn.

I "gamle dage" kiggede dyrlægen i hast på kattenes ører og tænder, når han alligevel kom for at vaccinere dem.

Nu om dage går det altså også ret hurtigt med det tjek. Sidst ad jeg ham også om at tjekke ørerne en ekstra gang, fordi jeg synes det gik rigelig hurtigt og havde mistanke om øremider, men der var heldigvis ikke noget at se.

Blodprøve vil jeg kun have taget på en kat, hvis der er en grund til det - enten fordi katten udviser symptomer så der er mistanke om der kan være noget galt, eller hvis katten skal i narkose.

• #31   9. sep 2011 Nej til et alm. tjek tages der ikke blodprøver. Meen er der nogen udover en dyrlæge der kan finde eks. en mislyd ved hjertet??
    Jeg tager til det årlige sundhedstjek og jeg ved godt at der er delte meninger om vaccination, men jeg følger min dyrlæges anbefalinger.

• #32   9. sep 2011 Dyrlægens finger kan mærke meget - størrelse og form på organer, tarmene, knæ og hofter

• #33   9. sep 2011 **jeg ved godt at der er delte meninger om vaccination, men jeg følger min dyrlæges anbefalinger.**

Anbefaler h*n da vaccination hvert år?

• #34   9. sep 2011 Det var da noget af en anklage af min dyrlæge.....

Må jeg lige få forklaringen på hvorfor det lige pludselig er ham, der er noget i vejen med?

Hvis der endelig er noget i vejen med mine katte, så er jeg 100% sikker på at jeg finder ud af det før vi ender hos dyrlægen.

• #35   9. sep 2011 Anklager er vel så meget sagt - kattene er dine - finder du den rågivning god - så er det som det skal være.

Jeg finder den dårlig - men klart der er penge i hvert et stik - der er også penge i at behandle for det for mange stik kan resuktere i

• #36   9. sep 2011 Nu ser jeg på intet tidspunkt at jeg har skrevet hvad min dyrlæge har kompetancer til.

Vil I virkelig påstå, at det sundhedstjek dyrlægen udfører er nødvendigt for kattens velbefindende?

Lis: Du finder hvad dårligt?

• #37   9. sep 2011 Natasja - nej slet ikke. Mine forældres katte er fx ikke blevet sundhedstjekket hvert år og der har ALDRIG været noget med dem igennem 60 år.

Jeg derimod er lidt overbeskyttende og måske lidt hys på det område :-)) Men det er jo så bare hvad jeg vælger at betale for.

• #38   10. sep 2011 Jeg kender da også nogen der ikke tager til sundhedseftersyn og det er da indtil videre gået godt.
    Jeg er også noget overbeskyttende (de seneste 3 år her da ikke gjort det bedre), så jeg gør hvad han anbefaler og jeg véd godt at de tjener penge hver gang, men han skal jo også leve.
    Ja, min dyrlæge anbefaler vacc. hvert år. Der er jo også noget med at enkelte komponenter i paraplyvaccinen kun holder 1 år - bl.a. vacc. mod leukæmi.
    Det er da enhver katteejers eget valg, men taget i betragtning af hvad det koster at have syge dyr, så ser jeg intet problem i at bruge 800 årligt på 2 katte. (mængderabat:-))

• #39   10. sep 2011 Hvis man vil vaccinere mod leukæmi, kan man vel få denne vaccine seperat (?) Jeg beder min dyrlæge om at bestille vaccine kun mod katteinfluenza, fordi jeg i hvert fald ikke vil risikere at gøre mine katte syge af kattesygevaccinen (nyrerne).
    Ja jeg synes altså, at overvaccinering er for risikabelt.... og hvorfor skulle man? :S

• #40   10. sep 2011 Der kan vaccineres særskilt kun mod Leukæmi - den er årlig. Kun udekatte i risikoområder bør vaccineres med den.

At vaccinere mod det andet årligt på en fuldt vaccineret kat er helt hen i vejret - man kan nu ikke opnå mere en 100% dækning:-)

http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

tag et kig hvor længe det forskellige holder og få en på opleveren. Det er man naturligvis nået frem til ved at måle titer i blodet. Det er ikke muligt at få gjort - det er laboratorieforsøg

• #41   10. sep 2011 Lis:
    Det er jo tankevækkende læsning.
    Jeg studser dog også over en FIV vaccine (paranoia:)).
    Den kan man da ikke få i DK!
    FIP bliver også nævnt, det er da vist på laboratoriestadiet:-)
    Forstå mig ret:-)

• #42   10. sep 2011 De har flere vacciner i USA end vi har - som du kan se anbefales mange IKKE. De har både FIV, FIP og Giardia vaccine

Kun CORE er nødvendig - non core er ikke og NR frarådes

og bemærk dråbte vacciner frarådes - tror de er hyppigst anvendt i DK - nå vi er heller ikke så hurtige:-)

• #43   10. sep 2011 Århh tak! Jeg kunne altså ikke finde ud af hvad "core" og "non core" betød!
    USA er jo længere fremme end os på mange områder.
    Det er vist kun få år siden at man her i DK fik lov til at behandle med FIV (HIV) medicin. Jeg kan ikke komme på hvad det hedder kun at det starter med I.
    Min dyrlæge snakkede om det i 2008 - eller var det i 2009?

Kommentér på:
Øv! Min kat bli'r syg i morgen..

Annonce